Het Schipperscafe deel 6

Klaas, ik hou het vanavond bij een Affligem blond. Succes met de wekelijkse "pensionado" bezigheden en mij vervelen die ook niet maar ik heb er pas 5 jaar ervaring mee.
Groet, Jan.

Jij bent nog jong Jan! Sprak een paar weken geleden mevrouw van Ekeren. Voer indertijd ook bij Broere. Jij bent denk ik wel oud genoeg om haar te kennen. Zij woont in Brielle bij mijn Moeder. Gr. Klaas

Jij bent nog jong Jan! Sprak een paar weken geleden mevrouw van Ekeren. Voer indertijd ook bij Broere. Jij bent denk ik wel oud genoeg om haar te kennen. Zij woont in Brielle bij mijn Moeder. Gr. Klaas
De naam van Ekeren komt me niet bekend voor maar ik ben slecht in namen onthouden. Gr, Jan.

Succes met de wekelijkse "pensionado" bezigheden en mij vervelen die ook niet maar ik heb er pas 5 jaar ervaring mee.
Ik moet nog 11 jaar (en een klein beetje) maar als ik er morgen uit zou kunnen stappen, dan hadden ze gisteren mijn brief gehad...

Ik nog 3, woensdag word ik 65. Maar eigelijk ben ik al 11 jaar met pensioen, door slijtage ben ik afgekeurt. Kan helaas niet veel meer door pijnen. :(
Grt peter

Ik moet nog 11 jaar (en een klein beetje) maar als ik er morgen uit zou kunnen stappen, dan hadden ze gisteren mijn brief gehad...
Je kan ook zeggen, ik mag nog 11 jaar, want bij pensioen hoort een leeftijd en dat betekent dat je korter bij de eindstreep bent ;)
Ik nog 3, woensdag word ik 65. Maar eigelijk ben ik al 11 jaar met pensioen, door slijtage ben ik afgekeurt. Kan helaas niet veel meer door pijnen. :(
Grt peter
Hieruit blijkt dat niets zo belangrijk is als een goede gezondheid.

Groet, Jan.

Mijn oude Moedertje (101+) zegt altijd; Je krijgt het voor niets en je mag het houden. Maar altijd pijn is slopend. Door de jaren heen komt er om in scheepstermen te te blijven steeds minder manoeuvreerruimte. 11 Jaar lijkt vooruitkijkend een hele tijd en ik herinner me dat ik op een gegeven moment blij was dat het pensioen in zicht kwam. Steeds meer regeltjes en het evalueren van incidenten. Aan de andere kant het gevolg van het accepteren van een kantoorbaan. De meeste herinneringen zijn gelukkig positief. Nog een beetje vroeg om aan de drank te gaan, dus houden we ons nog even in. Schiet me opeens te binnen dat we in 1980 op terugtocht van een zeilreis naar Ramsgate in Oostende lagen en lekker aan een biertje zaten. Op de foto die we schoten stond ook een klok, die 10 uur aangaf. Later kwam daar thuis wel commentaar op. Gelukkig waren er geen foto's dat we ijs zaten te eten. We waren zo slim om op een warme Brusselse wafel ijs te laten doen. Asfaltijs nog wel. In Nederland niet bekend, maar in België is dat ijs met stukjes (Callebaut Herby?) chocolade. Gelukkig kregen we daarbij een handvol servetten. De dames in de ijssalon zagen de bui al hangen, want 3 van de 4 zeilers hadden een baard. Gr. Klaas.

Als we dan toch allemaal aan het aftellen zijn :bye:
Ben vorige maand overgestapt naar een uitbol regime voor de laatste 4 jaar hoef ik elke week nog maar 2,5 dag de baan op naar klanten. Begint al te wennen voor mij. Maar vrouwtje heeft er meer moeite mee dat ik zoveel thuis ben:beer:

Je kan ook zeggen, ik mag nog 11 jaar, want bij pensioen hoort een leeftijd en dat betekent dat je korter bij de eindstreep bent ;)
Nou... er is mij 10 jaar afgepakt, en daar baal ik fors van: vroeger stond de pensioenleeftijd voor zeevarenden op 60, met VUT-mogelijkheid bij 57,5
Een scheiding langeleden (waarbij ik om het ronduit maar te zeggen, voor 2,5 ton pootje gelicht ben, we hádden met gesloten beurzen uit elkaar kunnen gaan ware het niet dat mevrouw niet alleen overal over loog maar ook 70 mille achterover gedrukt had) heeft me de VUT mogelijkheid ontnomen, daarna werd in zeer korte tijd EN de pensioenleeftijd naar 65 opgetrokken, EN voor iedereen nog eens 2 jaar er bij.

Het was letterlijk zo dat ik op mijn 43ste nog 17 jaar te gaan had, en op mijn 50ste had ik nog stééds 17 jaar te gaan...

Dus nee... voor mij is het, ik MOET nog 11 jaar... want ik had ook met ongeveer 4 jaar klaar kunnen zijn als wij geen Roverheid hadden gehad maar een overheid...

Hieruit blijkt dat niets zo belangrijk is als een goede gezondheid.
En DÁT is dus waar ik mee zit: Kustvaart is best wel slopend, en ik ben NU nog gezond, maar ik ben niet optimistisch over de toekomst. Ik had graag willen stoppen VOOR ik versleten ben, in plaats van er ná.
Mocht ik morgen een grote loterij winnen, dan ben ik onherroepelijk weg...

Jouw geschiedenis ken ik natuurlijk niet Bert maar begrijp wel dat je niet blij bent.
Ik heb na 8 jaar binnenvaart 41 jaar in volcontinue dienst gewerkt. Wij spaarden ook voor vroegpensioen bij 62,5.
Ook daar is door de regering ook een stokje voor gestoken. Bij 65 vond ik het mooi genoeg.

Bij 60 ga ik het reeds met 100% zekerheid mooi genoeg vinden, maar helaas mag ik dan nog niet...

Mijn carriere loopt een beetje parallel aan die van Jan. Na 10 jaar binnenvaart verder als operator in Europoort. Na 12 jaar continudienst verder in dagdienst. Normaliter gingen we met 62 jaar eruit. Toen ik 47 jaar was kregen we een aanbod om met 60 uit te treden. I.p.v. 75% kreeg je dan 65% van je laatst verdiende loon. Dank zij de 12 jaar continudienst bleef er in mijn geval 70% over. Naar mijn gevoel wind en stroom mee gehad. Soms leek het allemaal vanzelf te gaan, maar dat was natuurlijk niet zo. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Bij 60 ga ik het reeds met 100% zekerheid mooi genoeg vinden, maar helaas mag ik dan nog niet...
Als je qua arbeidscontract onder de Nederlandse spelregelbrij valt, meld je je toch gewoon ziek met een zware depressie.
Doe dat al bij de leeftijd van 58 jaar.
Na 2 jaar ziekte en lekker 100% thuis blijven, wel in behandeling gaan dat dan weer wel, komt er automatisch een WIA beoordeling na 2 jaar, 60+ gaat via de versnelde korte procedure, daar komt geen arts bij kijken.
En hoppa als je het goed doet, huppel je op een inkomen van 75% van je laatste bruto salaris zo richting de pensioen leeftijd.:)

Dat val ik, en dat is een optie, maar twee bezwaren: ik kan A) heel slecht toneelspelen, en B) ik wil mezelf wel in de spiegel aan kunnen kijken... Minstens één van mijn collega's (en vermoedelijk 3 in totaal) heeft zoiets geflikt, en dat heeft geen goed gedaan aan de bereidwilligheid om nederlands personeel aan te nemen of in dienst te houden. Ik ben onder andere daardoor momenteel de enige Nederlandse HWTK bij deze club, terwijl toen ik hier begon, ik één van de tien was of zo.

Dus nee... die kant wil ik niet op.

Dus nee... die kant wil ik niet op.
Dat hoeft ook zeker niet, volg mijn pad.
Ik ben op mijn 53e mogen stoppen met werken, nu zo'n 5 jaar geleden, owkee het zoveelste tijdelijke contract liep af.
Normaal is dat niet zo'n probleem, behalve dat de leeftijd steeds verder toeneemt en bij een volgende baantjes onderhandeling moet het bruto salaris wel op niveau zijn om een eventuele overbruggingsperiode van geen werk goed te kunnen overbruggen.
Immers WW is na 2 maanden nog maar 70% van het laatste bruto salaris, mits het salaris niet veel hoger is, de WW en of elke uitkeringsvorm van het UWV kent een maximale dag vergoeding en die stokt zo ongeveer bij 2x modaal.

Om een lang verhaal wat in te korten, ik ben uniek, van mij is er maar één (wees blij).
Zonder ook maar iets te faken in het voortraject, zelfs Corona heeft er niet aan bij gedragen, slaagde ik na een WIA beoordeling cum laude en zit de resterende tijd op weg naar de pensioen leeftijd uit met een IVA uitkering.
Dat is 75% van mijn bruto salaris van 2018, wel geïndexeerd naar de getallen van 2022, dat dan ook nog.

Je moet er maar ff zin in hebben om zo'n traject te doorlopen, als het mis gaat beland je in de bijstand.

Ik verwacht dan ook zo'n beetje dat bij je ex collega's die er vroegtijdig zijn uitgestapt er wel wat meer mee speelde dan wat je er zelf van denkt te weten.

Je geeft zelf al aan om op je 60e er 100% mee te stoppen.
Dan heb je toch geen zin meer in het werk wat je doet, wat wordt het? Een burn-out of depressie? Misschien wel beide.
Probeer dat voor te zijn, ga met je werkgever in gesprek of zoek een rustiger of meer relaxend baantje, sluiswachter of zo iets.

Succes met je verdere carrière en maak er wat leuks van.

Om een lang verhaal wat in te korten, ik ben uniek, van mij is er maar één (wees blij).
Dat weet ik, en ik wijs ook op geen enkele wijze en met geen enkele vinger naar jou, WANT:

Zonder ook maar iets te faken in het voortraject,
Dat dus... ALS ik er uit zou willen, moet IK dat wél doen want ik ben niet zoals jij (op een absoluut respectvolle manier bedoeld: er is er maar één zoals jij), en niet alleen wil ik niet faken, ik ben er ook notoir slecht in, en dan is het risico

als het mis gaat beland je in de bijstand.
levensgroot...
Mijn oudste broer kreeg WEL een terminale diagnose, en heeft op zijn sterfbed (wat 7 jaar geduurd heeft, niet de zaak maar dat sterfbed) nog een proces tegen zijn werkgever moeten starten omdat die hem een kunstje flikten waardoor hij wel, met torenhoge kosten vanwege zijn ziekte, knalhard in de bijstand terecht kwam. Heeft ie gelukkig gewonnen en dat is teruggedraaid, maar toch.

Je geeft zelf al aan om op je 60e er 100% mee te stoppen.
:D nee... ik gaf aan dat ik op mijn 60ste 100% VINDT dat het wel mooi genoeg is geweest... Maar dat is maar één mening van één persoon, en je weet wat ze van meningen zeggen: meningen zijn net anussen, iedereen heeft er eentje...
M.a.w: dan MAG ik nog niet stoppen, en KAN ik ook nog niet stoppen, tenminste, niet zonder oneerlijke praktijken...

En dat gaan we dus ook niet doen, want eerlijk duurt het langst, al is dat nu in dit opzicht een beetje een zure gedachte... :p

Het is ook niet zo dat ik mijn werk niet meer leuk vind. Vind ik nog wel! Ga ik vermoedelijk ook nog wel tot mijn 67ste leuk blijven vinden.
Het is dat ik steeds meer moeite heb met de rare uren, het getril, de toch zo nu en dan behoorlijk hoge stress en werkdruk, en het onophoudelijke slingeren bij slecht weer.
Daar had ik 10 jaar geleden nul komma nul problemen mee, maar dat gaat me steeds minder makkelijk af. Tel daar bij op dat het sociale leven aan boord met de maand minder wordt (alcohol mag niet meer, 20 verschillende nationaliteiten, tegenwoordig helaas soms zelfs afkomstig uit onderling oorlogvoerende landen) en dan worden die laatste 11 jaar gewoon karig...

Laatst bewerkt:
Back