Gelukkig helemaal 100% goed...
Aanvankelijk startte het ding heel raar op, en ging hij direct weer uit, en had ik hele rare alarmen op het paneel: Overspeed terwijl het ding nog niet eens goed op toeren was, een laag oliedruk alarm terwijl ik de (ook electrische) oliedrukmeter gewoon naar 4 bar zag lopen. Snapte er niks van, maar zag ook nergens iets van vocht in de beveiligingen (en het motorcontrole paneel was een van de weinige dingen die absoluut droog gebleven waren.
Daarna een paar keer misstart. De startspray er bij en hij rochelde wel wat maar pakte niet.
Ernstig puzzelen en niks vreemds kunnen vinden, dus maar eens een rondje gelopen. Bleek dat tijdens het hozen (we stonden met 5 man in een ruimte waar je je kont niet kunt keren, tot aan onze knieen in het water toen het gebeurde), iemand de valafsluiter blijkbaar aangetikt had. Dus geen brandstof.
Afsluiter open, brandstofsysteem primen, en toen liep hij alsof er nooit wat gebeurd was, parallelde normaal op handbediening, en daarna een heuse blackout test gedaan (geen simulatie, gewoon de grote generator van het bord gedrukt), en ook dat deed ie keurig, inclusief de herstel-procedure terug naar het hoofdbord.
Ik kan je zeggen, dat ik zelden zo opgelucht ben geweest...
Achteraf denk ik, dat die rare alarmen veroorzaakt werden doordat de motor reeds weer afsloeg voordat de "dode periode" van de alarmering afgelopen was.
Normaal, als zo'n ding start, zit er een tijdsrelais tussen het aflopen van de startvolgorde en het actief worden van de alarmen. En toerental en frequentie metingen willen wel eens rare dingen doen op de hogere en lagere harmonischen. Ik zie bij het stoppen van de diesel ook alijd de Hz meter wegzakken tot buiten de schaal, en dan halverwege de uitloop kortstondig even helemaal vol in de hoek uitslaan. Als precies op dat moment de beveiligingen actief worden, kan ik me voorstellen dat het ding tegelijk een overspeed EN lage oliedruk registreert.
Maar voordat DAT kwartje viel, had ik toch al een kwartiertje driftig multimeteren achter de gesp.