Het Schipperscafe deel 6

Gellukig maar haha.

Ik heb wel al gezien dat g4 zo hoog geprezen word dat het dak er bijna af gaat haha.

Word aan boord bouwen klaas vandaar dat ik het alvast probeer uit te zoeken dat g4 klinky als makkelijk spul smeer meerdere verdunde lagen en dan verven en het zou goed moeten zijn begreep ik uit een post van raf.

Maar misschien is meerdere lagen blanke lak ook wel te doen.

Veel gesneup op het mbf zal tot een geschikte weg leiden denk ik haha.
 
Bert, weet niet welke soort blanke lak jullie gebruiken. Eind 70-er jaren heb ik op mijn zeilboot 1 componenten polyurethaan lak gebruik. Hadden ze op een Noorse tanker (ouderwets schip met een houten brugbekleding). Heb een pot gebietst en daar een bed mee behandeld. Kwam wat te kort, maar toen was die boot al een eind uit zicht. Maar was gelukkig ook hier verkrijgbaar onder de naam Diaglass van Frencken. Met het idee wat voor een zeeboot goed is moet ook op mijn zeilboot gaan het daarop gebruikt. Is wat ik begrijp bijna hetzelfde als G4. Voordeel is dat je het ook in kleinere potten kunt kopen en het is er ook in zijdeglans. Kijk maar eens of je er de vingers achter kunt krijgen. Op naam van je bedrijf scheelt het allicht de BTW. Gr. Klaas.
https://dullerenco.nl/frencken-diaglass
 
Geen idee het zit in een blikje en als het droogt is het net rubber haha te dikke laag is dat dan wel.

Best prijzig is die polyurethaan lak wel.
ik zal als het zover is even goed bekijken op het mbf maar ik denk dat g4 toch wel een goede is 13 euro voor een kilo( zo staat het bij poluestershoppen.nl) dan kan ik flink kliederen haha

Net als de felix bij twijfel nog een laag haha

Even gekeken maar g8 is de heldere variant van g4 had ik gezien daar zit de prijs in blijkbaar g8 is 50 euro[emoji15]
 
corona hier corona daar ik kan niet naar de club pakketjes met onderdelen komen bijna niet binnen
maar gelukkig kunnen we nog naar

voet.jpeg
 
Intussen zit Raf stug naar de voetbal te kijken. Bert, Als je met G4 of polyurethaanlak aan de gang gaat heb er dan erg is dat dit ééncomponentenspul het vocht in de lucht gebruikt als reactiemiddel. Daarom niet direct uit de pot verwerken. Kleine beetjes uitgieten en pot gelijk weer dicht. Ook geen restjes terug in de pot. De diaglass kun je bij de eerste keer verdunnen met terpentine. Kwasten gelijk schoonmaken met terpentine en nawassen met water en groene zeep. Vroeger zetten we na gebruik onze verniskwast in een potje met lijnolie. In mijn varenstijd speelde de jongste zoon (2 jaar) aangelijnd in de stuurhut. We lagen in Delfzijl weekend te houden. Het was al een poosje verdacht stil boven en toen ik ging kijken had zoonlief de verniskwast uit het potje lijnolie gehaald en was druk aan het kwasten. Potje stond in de doorgang van de stuurhut naar de MK. Het houtwerk was zo weer afgedaan met terpentine, maar zijn door Oma gehaakt vestje en broek was naar de knoppen. Nog maar 49 jaar geleden. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
vind het wel straf dat er geen voetbal kan/mag gespeeld worden maar dat er elke nieuwsuitzending naast corona ook voetbal nieuws is.

zal op mijn knutseltafel maar een stukje privé toog inrichten voor alle zekerheid.
 
Dat had raf ook gezegd in een post kan het alleen niet meer vinden[emoji17]

Komt vanzelf wanneer ik mn bouwpakketje in handen heb.
Als dat nog wel gebeurd met alle corona toestanden haha.

Valt nog mee klaas olie loopt vanzelf naar het laagste punt haha.

Mijn zus heeft vroeger in de sluis de brandblusser aan weten te trekken.

Kwam mijn vader binnen in een witte stuurhut en een gillend meisje.

Na de sluis heeft mn moeder alles gesopt.
Helaas 2 weken later ging alle elektronica kapot.

Poederblussers en marifoons gaan niet goed samen haha.
 
Poederblussers en marifoons gaan niet goed samen haha.
Oei, nee... Normaliter worden poederblussers in de scheepvaart (in ieder geval de zeevaart) angstvallig bij apparatuur weggehouden. Wij hebben op de brug en in de machine controlekamer CO2 blussers, en heel vroeger Halon, maar nooit poeder of schuim.
 
dank zei het mooie weer de kriek gespoten en van daag de weathering aan brengen
en de skip is ook terug in orde en heeft ook een spuitbeurt gekregen ;
vandaag alle twee satijn vernis er overheen en dan zijn deze weer klaar voor een jaartje

dan is de type 23 aan de beurt om opgeknapt te worden
ik mis een L profiel messing maar de winkels zijn dicht dus ik hoop nog ergens een stukje van voldoende lengte te vinden

gr raf
 
niets aan de 23 kunnen doen vandaag .
defecte modules gaan ophalen in de HTC met overleg van het bestuur
ik was er helemaal alleen
en deze dus vandaag aan het herstellen geweest zodat deze als we weer vrij mogen rond lopen die kunnen in bouwen daar waar ze horen

20200318_143340[1].jpg

ook nog een defecte smd led vervangen en zo een 402 is verekkes klein om te solderen maar dat lukte dus wel aardig

dan nog wat aan het her programmeren geweest
wat vroeger in drie processoren zat aan programma in een processor gestoken
moest dit nee maar er moesten 4 diode's vervangen worden en daar zou misschien de print teveel onder geleden hebben
dus dan maar een standaard print gebruikt en deze minimaal aangepast wat dus ook gelukt is

dus op 1 dag 11 modules gemaakt en getest en programma geschreven voor nummer 11
niet slecht vind ik zelf
dus morgen verder met de 23 hopelijk als ik niets tussen komt

gr raf
 
Wat een ellende zeg, ik heb gisteren moeten beslissen om alle aflossingen uit te stellen tot in ieder geval half april :(.
Moeilijke beslissing om te nemen omdat ik zelf ook gevaren heb en weet hoe het is om niet op de afgesproken datum naar huis te kunnen.

Zijn er bij de varende onder ons ook al vergelijkbare maatregelen genomen? Grootste zorg nu is dat ze op tijd hun proviand blijven ontvangen.

Positieve aan dit alles is dat de werkende mensen onder ons nu meer tijd hebben voor de modelbouw.

Groet,
Mathieu
Ik zit voorlopig vast op het schip.
Eind volgende week zou ik naar huis, maar dat gaat er niet van komen denk ik zomaar.
Er wordt niet gevlogen.
En de boten nemen geen passagiers mee.
 
Da's ook wat Jinny! Het kan raar lopen en dat op zo'n korte termijn. Karwei verder goed verlopen? Hopelijk verzinnen ze iets, want je zult niet de enige zijn in zulke omstandigheden. Gr. Klaas.
 
Dat is balen de scheepvaart begint toch de nadelen te merken yvoz ramet is de rollen bestemming ook gesloten.

Maar even wat leuker nieuws tussendoor ik heb toch de artesania latina samson kunnen bestellen[emoji16]

Dan kan dat bouwpakket samen met het kardanasje in leeuwarden op me wachten hahaha.
 
Positief blijven denken Bert en veel plezier met het bouwen! Gr. Klaas.
 
Hehehe als we in lockdown moeten heb ik nog wel wat metal earth en een paar multiplex platen waar wel een soort van springer tug gemaakt kan worden wordt dan wel een zwaar ding haha.

Ik overleef het wel haha.

Alleen de voorraad geduld raakt misschien op al dat wachten op mn spulletjes haha
 
Ik zit voorlopig vast op het schip.
Jij niet alleen. Hier ook, iedereen, al schijnen ze wel een mogelijkheid te zien om onze poolse ouwe van boord te krijgen (maar dan moet hij wel in zijn eentje in een huurauto ongeveer 1200 km naar huis rijden), en daarna houdt het hier ook op.
Voor mij, NU nog niet zo erg, ben pas 2 weken aan boord en nog 7 te gaan, maar voor verschillende anderen knap klote, om nog maar te zwijgen van de thuis zittende aflossers, die zonder salaris op een steeds krapper budget komen te zitten.
Dat is balen de scheepvaart begint toch de nadelen te merken yvoz ramet is de rollen bestemming ook gesloten.
Wij zijn op dit moment in Rotterdam, en het is akelig stil in de haven. Vandaag wat beweging her en der, maar gisteren zag je eigenlijk helemaal niks bewegen. De Bunkerboot had geen haast want we waren zijn enige klant voor de dag, en nu de slop-barge langszij, die doen ook niet al te paniekerig over tijdverlies....
 
En nu even buurten zit er ook niet in Bert. Mijn vloot wil zachtjesaan weer te water, maar nu even andere prio's. Zien dat we af en toe de voorraadkast wat vullen. Probeer dat te combineren en gelijk de boodschappen voor mijn oude moedertje te doen. Die woont nog zelfstandig, maar probeer contact zoveel mogelijk te beperken. Gr. Klaas.
 
Zachtjes kan ik aan het volgende dek gaan bouwen. Maar nu moet er ook nagedacht worden over verlichting en binnenverlichting in de brug. Klaas heeft hier al eens een post over geplaatst, maar die kan ik zo snel niet vinden. Dus vraag ik het maar opnieuw: Klaas was de binnenverlichting nu rood van kleur als er gevaren wordt en wit als er niet gevaren wordt?
Als iemand anders het mag die het ook vertellen natuurlijk.
Volgens mij houden ze hier in het café wel netjes een afstand van 15 meter tussen elkaar.
20200323_090032.jpeg
 
De binnenverlichting is UIT, als er ('s nachts) gevaren word, en rood en sterk gedimd als je voor het een of ander dringends even licht nodig hebt.
Wit en normale sterkte als je voor de kant ligt.

Sommige kapiteins willen 's nachts ten anker hooguit rode binnenlichten, andere maakt het weer niks uit en die zetten de boel gewoon in het zonnetje.

Voor de binnenvaart is dat mogelijk anders, maar de bunkerboten en dergelijke die ik meestal tegen kom, hebben de stuurhutverlichting minimaal of volledig uit in het donker.

Meestal is er genoeg maan of sterrenlicht en er is ook altijd wel wat flauw schijnsel van de instrumenten.
 
Back
Top