Het Schipperscafe deel 6

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Olaf Wevers, 7 sep 2019.

1. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Aha! "DIT"... zucht... Bzzzt.... Prrrt... puffff.... :hammer:

Laatst bewerkt: 12 mrt 2020
  2. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Ja, valt niet mee Bas! En ik maar denken dat in Odoorn het licht eerder aan gaat dan in Oostvoorne. Scheelt zomaar 10 minuten. Gr. Klaas.

3. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Komt omdat hier altijd de zon schijnt... en dan in mijn werkkamer...
    alles wat blauw is, buurt dan aan het zwart, en wordt dan ook zwart...
    behalve de lucht buiten... die is dan intens blauw... en overstraald de boel...
    Met de Luxaflexen toe krijg ik weer een donkere kamer nader tot Damocles... Instant dokaflex... zoiets...

Soms oogt een link ook beter... dan slechts -DIT-... of daar'oohw... DIT is link...

Een ideaal voorbeeld van een link...

Laatst bewerkt: 12 mrt 2020
    k-k en Bert V vinden dit leuk.
  4. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Chapeau Bas! Kon minder, zeggen ze even verderop. Gr. Klaas.

MicropropSport vindt dit leuk.
  5. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Alles met een knipoogje :yes:
    Behalve wat ik in de media, zie, hoor en lees... link... erg link...

6. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Ja Bas, Dat ontregelt de zaken behoorlijk. Kop derbie hollen en alleen de nodige dingen doen. Makkelijk gezegd voor een pensionado, maar er zijn ook hele volksstammen die nog moeten werken en afhankelijk zijn van inkomsten uit dingen waardoor opeens een streep wordt gehaald. En hoe hou je continuwerkers "aan de praat". Overal worden noodplannen gesmeed. En dit zijn dingen waar geen App voor is. Gr. Klaas.

7. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    MicropropSport en Bert V vinden dit leuk.
  8. Bert V

Bert V verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 apr 2009
    Dank je Klaas,
    Ik heb het filmpje op de Facebook pagina "Coasters uit het verleden en heden" gevonden, maar zoiets had ook bij " All at Sea " of bij " The coasters of past and present " kunnen staan.
    Ik heb daar een soort van (volg) accountje en dit zijn leuke en op zijn tijd informatieve sites of pagina's om te volgen, maar behalve deze zijn er natuurlijk nog veel meer die de moeite waard (kunnen) zijn.
    Klaas, ik weet dat je eigenlijk geen Facebookman bent, maar er zou voor jou - maar ook voor anderen - daar toch ook nog heel wat te zien en te volgen zijn.
    Groet, Bert

9. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    En als je dan denkt, alles al gezien te hebben: Vannacht werd ik uit mijn kooi gebeld omdat de roerstandaanwijzer op de brug het niet deed.
    In het stuurmachinekamertje stond de signaalgever half uit elkaar gerammeld en de bevestigingsbeugel (gemaakt uit 2 duims pijp, dus behoorlijk sterk) stond milimeters heen en weer te bewegen als het roer verdraaide...

Bleek de signaalgever mechanisch vastgelopen te zijn...o_O

Dat heb ik nu werkelijk in dertig jaar op zee nog nooit meegemaakt. Stalen as, in bronzen bus, beweegt slechts hele kleine beetjes met "toerental nul" en zonder kracht of gewicht, en toch ingevreten...
    De fabrikant (het trotse Nederlandse Stork Kwant) zegt overigens dat die dingen volledig onderhoudsvrij zijn.

10. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Heeft men daar niet een naam voor? 'Rammelende constructies' ? Hoppah!
    Maar ja... goed beunen doet Deltawerken ontstaan :) Haha...

Groet van Modelbouwforumbijbeundendehaas (BeundeHeuss)

PS: Oi!!!! 'Heuss' is weer kruiskoppelingenlinken... da's LINK! :D

11. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Kon je hem opsturen Bert voor de garantie? Zet er maar een dubbele kruiskoppeling tussen, dan kan het wat meegeven. En smeren met uiercrème natuurlijk. Was hij repairable trouwens?
    't Is wat met die pokkebootjes. Nog steeds met dat blauw en geel? Goede vaart! Gr. Klaas.

Laatst bewerkt: 14 mrt 2020
  12. Watergeus

Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Wat een ellende zeg, ik heb gisteren moeten beslissen om alle aflossingen uit te stellen tot in ieder geval half april :(.
    Moeilijke beslissing om te nemen omdat ik zelf ook gevaren heb en weet hoe het is om niet op de afgesproken datum naar huis te kunnen.

Zijn er bij de varende onder ons ook al vergelijkbare maatregelen genomen? Grootste zorg nu is dat ze op tijd hun proviand blijven ontvangen.

Positieve aan dit alles is dat de werkende mensen onder ons nu meer tijd hebben voor de modelbouw.

Groet,
    Mathieu

13. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Oh, geen probleem: asje er uit tikken, boel schoonkrabben en poetsen, likje vet er op, en hij doet het weer als nieuw. Grootste probleem was eigenlijk het uitlijnen van roer en standaanwijzer tijdens de vaart, want ik kan beneden niet exact de roerstand zien (de mechanische uitlezing zit op die roerstandaanwijzer zelf, niet op de roerkoning, gek genoeg), en ook niet wat dat ding op de brug aangeeft, dus dat moet via de telefoon, en dan staat er een krom engels pratende Oek de uitlezing op de stuurautomaat (eigen signaal gever) te vergelijken met de grote aanwijzer, terwijl ik beneden met onvoorspelbaar bewegend roer net zo lang sta te pielen tot hemmus daarboven zegt dat het goed is. En dan zet je het stelboutje vast en dan zegt hij " oh nee, toch niet... doe maar 2 graden meer naar SB" of zo... :confused:

14. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Bij ons is er door de maatschappij in elk geval nog geen beslissing genomen, maar dat doet er niet meer toe want dat is al door anderen voor ons beslist: komende week moeten er twee oeken en een pool naar huis, en de vliegvelden zijn dicht.
    Over een paar dagen zijn we in Letland, en heeeeel mischien kunnen de Oeken daar afgelost worden, maar dat is nog maar de vraag, maar ergens anders kan dat niet meer. Een ervan heeft een indonesische aflosser, dus dat gaat sowiso niet door.
    Als er niet gevlogen kan worden, is de enige optie voor degene die wel naar huis kan, een huurauto en toch wel 1500 km rijden. Maar als zijn aflosser niet kan reizen houd ook dat op.
    Onze Pool kan hoogstwaarschijnlijk vanuit het kielerkanaal met een huurauto naar huis, als zijn nederlandse aflosser tenminste naar Kiel of Bruensbuettel kan reizen. Ook nog niet bekend.
    De Indonesiers bij ons aan boord, zitten gewoon vast, einde verhaal, totdat de vliegvelden weer open gaan.

We hebben gelukkig afgelopen week verse stores binnen gekregen, maar we hebben nog geen idee hoe dat over 3 weken moet als die op beginnen te raken. We weten ook nog niet wat er gaat gebeuren mocht er iemand aan boord onverhoopt ziek raken.
    Zelf zit ik net een week aan boord, en sta ik pas begin/half mei op de planning, en mijn aflosser woont in NL, maar het is echt totaal afwachten wat er gaat gebeuren.

15. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Bert, Bedankt voor je reactie. Nog steeds frictie tussen brug en vetloods? Typisch dat er op de roerkoning of kwadrant geen neutraal markering aanwezig is. Zonder stilstaand roer moeilijk een paar graden bijstellen. Succes verder! Lees net het stukje hierboven. Nog kans dat het vaarschema door omgooien of stoppen van productieprocessen verandert? Die kans heb je altijd natuurlijk, maar alles komt nu op losse schroeven te staan. En heel vervelend voor de mensen die niet kunnen worden afgelost. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt: 15 mrt 2020
  16. Bootjebouwer 2

Bootjebouwer 2

Lid geworden:
    23 jul 2019
    Ik heb destijds in dit schuitje gezeten toen SARS heerste.
    Ik lag op de werf in Singapore.
    We mochten de wal niet op, maar vreemd genoeg mocht de uitvoerder, de TD, en al het personeel van de werf wel aan boord.o_O
    Van aflossen was geen sprake (Kantoororders. Er werd wel gevlogen).
    Na enkele weken langer aan boord gezeten te hebben dan gepland mochten we eindelijk naar huis.

Het was vermakelijk om te zien dat in de open lucht en in dat enorme terminalgebouw iedereen met mondkapjes liep, en eenmaal in die ronde afgesloten aluminium buis met recirculerende luchtverversing, genaamd een vliegtuig, iedereen dat kapje afdeed. :koud:

17. rliersen

rliersen

Lid geworden:
    28 jul 2011
    wij proberen het aflossen zoveel mogelijk in nederland te doen daar het heen en weer vliegen niet altijd kan of wil lukken

18. bronsmotor

bronsmotor

Lid geworden:
    12 sep 2016
    Vervelend om te horen.

Misschien een beetje lomp maar ik heb een vraagje.

Ik krijg voor mijn verjaardag de artesania latina atlantis.
    Een houtbouw kottertje met rc mogelijkheid.

Maar hoe en wat moet je gebruiken om dat waterdicht te maken?
    Epoxy g4 polyester 2k duct tape?

Vele wegen naar rome maar welke is voor hobby bob handig?

Oh hier even een link om een idee te krijgen.

https://www.historische-modelbouw.nl/?a=view-item&id=875

Is trouwens plankwerk geen latjes.

Ps geschikt model om te beginnen met houten rompen bouw?

Alvast bedankt

19. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Voor houtbouw een aardig beginnersmodel Bert. Lijmen met watervaste houtlijm. Bouw je aan boord of aan de wal? Toen ik mijn eerste model bouwde was ik matroos en probeerde ik me te redden met de spullen die aan boord voorradig waren. Voor het schilderen als basis (verdunde) vernis en later kleurlak. Het scheepje is nog steeds in de vaart. Aan boord ben je niet zo gauw in de gelegenheid om spullen te kopen. Via het internet bestellen lukt wel maar het afleveradres is niet altijd in de buurt. Bouw je aan de wal dan ligt het wat anders. Achteraf heb ik spijt dat ik tijdens het epoxywerk aan mijn coasterje niet gelijk mijn tanker een laag epoxy met glasweefsel heb gegeven. Maar toen wist ik nog niet hoe het epoxywerk me zou afgaan. En nu heb ik geen werkruimte meer om dat te doen. Kijk eerst eens hoe de bouw van de romp verloopt en maak dan je plan voor het vervolg. Zoals je stelt lopen er meerdere wegen naar Rome. Probeer rekening te houden met de mogelijkheid tot demontage voor onderhoud en een goede verbinding tussen motor en schroefas. Succes ermee! Gr. Klaas.

20. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Neuh, en dat is er eigenlijk ook nooit, eerder botsende persoonlijkheden, maar de grootste bron van botsingen is alweer een jaar of anderhalf, twee geleden de club uit getrapt.

Nee, die is er niet. De potmeter in die aanwijzer is een continue doorlopend 360 graden type, en op het asje zit wel een "aanwijzertje" met schaalverdeling, maar die moet je dus zelf op nul stellen. Daarna moet je nog de hefboom vanaf het roerjuk met die as koppelen, en DIE koppeling moet afgesteld worden, en op de roerkoning zit gek genoeg géén markering.
    Iets meer dan een maand geleden via Singapore naar huis gekomen, en ongeveer de helft van de mensen liep met mondkapjes, maar gek genoeg (ik wilde er ook wel graag eentje hebben eigenlijk) GEEN ÉÉN verkooppunt voor die dingen gezien, zélfs geen uitverkochtte verkopers... Overigens hield iedereen die er eentje had, zijn maskertje wel op in het vliegtuig.

Niks lomps aan hoor... dit is nog altijd een modelbouwforum, géén Corona forum :D :D :D

Deel Deze Pagina