Het Schipperscafe deel 6

WhatsApp Image 2022-07-22 at 8.41.01 AM.jpeg

bootje en wa ventjes voor pascal geprint.
het bootje was een probleem wat printen aan gaat
omdat de bodem redelijk groot is willen de supports al eens lossen .
en dan is het dus vuilbak en opnieuw beginnen
hoe ik hem ook draaide of keerde en extra dikke supports het blijft een probleem

gr raf

Resultaat mag gezien worden, figuren maken me jaloers .
Ik print een zodiak in 3 delen rechtstaand, vanaf de moterplank naar voor en vanaf de plank naar achter en als laatste de motor onderste boven

Ok Marc maar hij was uit een deel getekend daarom dacht ik dat het wel zou kunnen
chitubox of photon workshop het gaf wel een iets ander resualtaat maar het bleef problemen geven met de bodem hoe ik het model ook draaide
de motor is apart geprint
het moet dienen voor een brand blus boot dus dat ventje gaat een blus slang in zijn handen krijgen
maar dat is aan pascal om te beslissen wat hij er mee doet
gr raf

zo nog een extra water ton aangesloten en nu kan ik nog 500 liter water extra op vangen .
dan blijft hopelijk het test basin vol want myriam neemt steeds water uit die bak om de bloemen water te geven
vandaag mijn bril ophalen en nog wat verf en inox schroeven dan kan de bekleding voor de ton onder de pergola er terug overheen .
en kan deze ook helemaal aan gesloten worden op het dak .
dan moet ik stoppen met tonnen bij te zetten want ze zijn op LOL
gr raf

een regentonnetje met water gevuld, er zullen wel meerdere mensen zijn die dit nu wensen. :)
Ik heb er eentje van 8x5x1.5m onder mijn living zitten. tot op heden nog nooit leeggespoten in de tuin.
Moet er wel bij zeggen dat ik maar water geef vanaf het moment dat de plantjes er echt om vragen en mijn gazon heeft geen helgroene kleur.

Marc toen ons huis gebouwd werd was er nog geen sprake van gescheiden water en bla bla
dus een beer put en een zink put meer hebben we niet onder de grond zitten .
al het hemel water gaat eigenlijk terug de grond in .
maar door de aanhoudende droogte ben ik een jaar of 8 geleden overgegaan met het opvangen van een deel van dat water om de tonnen waar onze vissen en kikker in leven bij te vullen .
dit is dan uitgebreid naar meer tonnen en een test bassin waar ook redelijk wat water in kan .
dit alles bevind zich aan de achterkant van het huis en de twee voorste gaan dus nog steeds de grond in
het veranderen van het buizen gestel is niet te doen daar alles onder de klinkers ligt en ik dus het volledige voetpad rondom het huis zou moeten opbreken
dus we doen wat we kunnen en inderdaad het gras ziet hier mooi bruin alleen een paar planten krijgen dagelijks 10 liter water (grote planten)

gr raf

Tijd voor een regendans Raf! Mijn danskunsten stellen niets voor en het bleef rond de middag bij een paar druppels regen. Gr. Klaas.

hier had het afgelopen nacht moeten stortregenen , althans volgens het weerbericht ) maar buiten een paar druppels niks gevoeld ,gezien of gehoord.
Mijn danske is dus ook al niet het juiste geweest. zullen maar wat troost zoeken in een fris:bier: :beer:

Een vaatje Leffe in de tuin zou ook niet gek zijn. En als het niet anders kan is Karmeliet ook goed. Niet zo voor mijn buik natuurlijk. Gr. Klaas.

Hier heeft het lang en hard geregend in de nacht van donderdag op vrijdag , de regenwaterput is weer vol met 3000liter water .
Onze vaarvijver verliest ongeveer 1,5cm water per dag aan verdamping maar dat hebben we opgelost door een tijdklok te plaatsen op de dieptepomp .
Iedere dag tussen 6Hr en 7Hr draait de pomp die 30 meter diep steekt en zo ons vaarwater op peil houd .
Na de warme dagen word de tijdklok uitgeschakeld en pompen we enkel bij als het nodig is .
Groetjes
Ronny
www.mothvzw.be

Hier is nog wel een beetje wind en in het Zwanenmeer schoon water. Eergisteren Bugsier 3 daar uitgelaten. Vandaag even aan de knutsel voor een paar draadgeleiders aan de midden bolders van mijn Smit Finland. Kwam iets op mijn pad wat naar mijn idee wel bruikbaar is. Rondje fietsen is me te warm. Misschien vanavond even bootjevaren. Draadgeleiders gereed en gemonteerd. Gr. Klaas.

20220807_161425 draadgeleider.jpg

Laatst bewerkt:
Pochte vorige week nog over schoon vaarwater in het lokale Zwanenmeer. Gisteravond lekker gevaren en even te dicht langs het riet. Herrie, weinig stuur en schroefwater. De SB motor deed niet veel meer. Zal een afgebroken stuk riet zijn was mijn gedachte. Op de BB motor naar de wal en de boot op de kant. Niets te zien, maar de SB schroef was amper te draaien. Dat was raar! Bij nadere inspectie bleek er een meter dunne vislijn tussen schroef en askoker klem te zitten. Gelukkig een los eindje kunnen pakken en met veel geduld het eraf kunnen wikkelen. Was gelukkig niet in het lager terecht gekomen en geen schade. Waarschijnlijk een tuigje in het riet blijven hangen en net het losse eind opgepikt. Weer een ervaring rijker. Gr. Klaas.

Gisteravond met Arnafjord gevaren op het Zwanenmeer. Vorige week had ik het slangetje tussen motor en schroefas vervangen door een cardankoppeling. Liep niet naar mijn zin en gaf (te)veel lawaai. Dus besloot de kapitein een afspraak met de werf te maken. Die had vandaag wel een gaatje. Maar om motor met steun te verwijderen was wel een dingetje. Destijds ingegoten met epoxy, waarbij de steun aan het aseinde wat omhoog gekomen was. Daar kon nu een haakse schroevendraaier onder en met wat wrikken kwam de motorsteun los. Met veel moeite de restanten epoxylijm uit de romp kunnen breken en verkruimelen. Uitgewassen met aceton en gelijk de steun ontvet. De meeste tijd verdaan met het zoeken naar een stukje pijp om het spul recht voor elkaar te zetten. De lengte ingemeten, motor met steun te plek en met een paar druppels CA-lijm gefixeerd. Richtpijpje verwijderd, koppeling geplaatst en proef gedraaid. Loopt nu geruisloos. Randjes van de steun afgegoten met epoxylijm en schip uitgedokt. Toch een dikke drie uur mee bezig geweest. Kan de overall worden gewisseld met een kapiteinspet. Was een leuke klus, maar wel een gepiel door die kleine opening. Gr. Klaas.

20220831_170436.jpg

Laatst bewerkt:
Back