Het Schipperscafe deel 6

Maar nu is het alweer 14 dagen stil in de kroeg. Zo draaien we geen omzet hoor! Niemand iets beleefd of iets anders om te delen?
Hoe gaat het met Bert zijn buitenboordmotor? Weet dat varen en modelbouwen raakvlakken heeft, maar mijn ervaring was dat er naast het varen weinig vrije tijd over bleef om iets aan de modelbouw te doen. En winkels waar je onderdelen kunt kopen zijn zeldzaam, of niet in de buurt van je vaargebied. In mijn jonge jaren shopte ik graag in Duisburg. En daar was de belasting op speelgoed lager dan hier in Nederland. Heel wat onderdelen voor mijn trein gekocht en ook een bouwdoos van een onderzeebootjager. Helaas was dat een beetje te hoog gegrepen. De bouwdoos van Graupner was prima, maar mijn kennis en kunde mankeerde nog het één en ander aan. We schrijven dan 1960 en wat wil je allemaal als 15-jarige? In de loop der jaren heel wat leuke en mooie dingen gemaakt, maar het begin was wel met vallen en opstaan. In 1962 begon ik aan mijn avatar en het zou tot 1975 duren dat ze voer. Tussendoor bouwde ik een vrijvliegend hoogdekkertje en dat lukte wel in één keer. Eerste vlucht in de Noord Oostpolder (1963) en de laatste vlucht tijdens mijn diensttijd in Seedorf (1965). Kilometers achteraan gelopen. Bewaar er desondanks mooie herinneringen aan. Hier een plaatje waarop een maatje het ding vasthoudt. Dat maatje en twee van onze beste vrienden daar zijn inmiddels al niet meer onder ons. Maar die vriendschap heeft wel een kleine 50 jaar geduurd. Maar dat is de andere kant van het ouder worden. Gr. Klaas.
1965 vrij vliegend vliegtuigje.jpg
 
Mooie herinneringen, Klaas... Dat zijn dan toch de ECHTE vriendschappen
 
Gelukkig brandt de kachel hier een beetje in de kroeg. Even een beetje opwarmen, want het was best fris op de fiets vandaag. Nog iemand een borreltje?
 
Ik bouwde mijn eerste model, een motorjacht, tijdens de handarbeid les op school. Daarna een vissersschip, Scheveningen 3, voor mijn broer. De interesse in modelbouw was gewekt doordat mijn vader ook modellen van Graupner bouwde. De Condor staat in zeer gehavende staat bij mij op zolder. Misschien komt ooit de tijd om hem op te knappen. Pa heeft ook voor de eigenaar een model gebouwd van de spits Clajo. Toen het moment kwam om het model af te geven had hij het daar moeilijk mee. Nadat ik van school was volgden de Zwarte Zee IV en de Danmark. Deze laatste is nooit helemaal afgebouwd door klussen thuis en de kinderen. Nu zover uitgedroogd dat afbouwen geen optie is. Na ongeveer 15 jaar zonder modelbouw in 1990 de draad weer opgepakt met het bouwen van stoommachines, de Maarten, Wisboom machine en nu de Dordrecht 11.
Groet, Jan.
 
IMG-20240420-WA0020.jpg
afgelopen weekend een roeirace door de Âlde Feanen rondom Grou (Fryslân) gedaan met onze 100 jarige dame.
Ik denk dat het in Vriesland was ipv Friesland....
 
He klaas de buitenboordmotor ligt nog mooi in het bakje haha.

De as lijkt wat soepeler te bewegen na wat kruipolie.

De motor heb ik werkend gehad maar die veer bleef niet zitten.

Moet een veertje van 1 mm breed zien op te sprokkelen.

Ik had een veer van 4 a 5mm geprobeerd maar die was snel gebroken.
En zag er niet uit dat ie zou blijven zitten.

Maar ondertussen ook druk met andere projecten met mn 3dprinter.
 
Inderdaad mooi gebied daar bij Eernewoude. Wel zeilwedstrijden gehouden met BP eind 70-er jaren. Met de zeilboot waren we er in 1995. In 2002 waren we met een familiedag in het skûtsjemuseum. Heel andere wereld daar. Gr. Klaas.
 
hier het probleem "weg herinneringen ." na die 5 infarkten
ik weet er zelfs geen datums meer op te plakken op die ik me wel terug herinner
en die ik me nog herinner wil ik vergeten want als je al je vrienden/klasgenoten verliest en bijna zelf ook er in blijft aan meningitis dat wil je niet herinneren
maar ooit zal ik wel samen met mijn pa er aan begonnen zijn
de eerste zender een pixi 1 kanaals met een klockwork voor de sturing heb ik nog steeds liggen
dacht dat het yacht dat pa toen gebouwd had eentje was van een plan met zo een stuurwiel waar de merk naam in stond
dacht criscraft of zo iets
ik had er zelf een kleinere versie van gebouwd en die was zo zwaar dat hij bij de eerste proef vaart meteen zonk
nu moet ik reeds stoppen want ik krijg hoofd pijn en dat is het probleem dat als ik terug deze herinneringen ophaal ik heel de dag hoofd pijn heb
daarom ook een van de redenen dat ik niet meer zoveel naar meetings ga omdat ik dan daardoor heel het eind moet terug rijden met koppijn

maar wel een goed idee om oude herinneringen hier in de kroeg uit de sloot te halen
rondje van mij ik ga een dafalghan nemen tegen de hoofd pijn

gr raf
 
Wat mij dan weer treft is dat Raf, ondanks zijn hadicaps, een onwaarschijnlijk hoge productie heeft. En kans ziet om elektronische uitdadingen het hoofd te bieden. Menigeen zou onder die omstandigheden het hoofd in de schoot leggen. Dus Raf, ondanks alles lekker doorgaan en ons steeds weer verbazen met wat er uit jouw koker komt. Gr. Klaas.
 
ja klaas dat lukt wel .al mislukt er ook veel moet ik eerlijk bekennen
vandaag van 1 uur tot nu op de club bezig geweest om modules te plaatsen en aan te sluiten
en het werkt nog ook LOL
zondag hopelijk een beetje kunnen varen en dan maandag weer aan de baan verder werken

gr raf
 
gisteren nog een module ingebouwd en daarna eventjes test gereden.
het ding is de meeste rijden met diesels en elektro treinen maar ik heb een groot deel belgische stomers
en die zijn dus anders van profiel dan die diesels.
bleek er op 1 punt een manuele wissel steller te staan en daar liep hij dus tegen aan
daar moet dus een oplossing voor gevonden worden .
eventueel onderste boven gaan in bouwen
nu een duikbootje 'zeehond) printen om als wrack te gaan dienen in de haven
gr raf
 
oeps das niet goed hé dus ja kan ik niet leuk vinden

gr raf en hopelijk droogt alles werkend op
 
Back
Top