I
Igwe Aneke
Guest
Zowel hier op het forum, als op het internet, zijn er genoeg interessante 'readings' te vinden over het licht bouwen van een modelvliegtuig en wat voor voordelen dit allemaal heeft. Ik betwijfel zeker niet het voordeel van een lichte constructie (zowel aerodynamisch als qua sterkte van de constructie heeft dit voordelen) maar naar mijn gevoel is het licht bouwen een verkeerd startpunt.
Je moet het model zo bouwen als dat de ontwerper het heeft bedoeld en hij(/zij) moet dus rekening houden met het gewicht en de sterkte van de constructie. Komen we tot de vraag; hoe ontwerp je lichte maar toch stevige modelvliegtuigen?
Telkens als ik een bouwverslag lees, vraag ik me bijvoorbeeld af waarom de betreffende bouwer bewust (of onbewust) voor die specifieke materiaal-diktes heeft gekozen. :?
Andere dingen die ik me ook weleens afvraag is waarom er voor x-aantal ribben per vleugel is gekozen, of x-aantal formers. Had eentje minder bijvoorbeeld ook voldaan? :?
Doen jullie (de scratch-builders) dit alles nou gewoon op basis van gevoel/ervaring, of echt op basis van een analyse van de te verwachte krachten op het airframe en de sterkte van de verschillende materialen?
Je moet het model zo bouwen als dat de ontwerper het heeft bedoeld en hij(/zij) moet dus rekening houden met het gewicht en de sterkte van de constructie. Komen we tot de vraag; hoe ontwerp je lichte maar toch stevige modelvliegtuigen?
Telkens als ik een bouwverslag lees, vraag ik me bijvoorbeeld af waarom de betreffende bouwer bewust (of onbewust) voor die specifieke materiaal-diktes heeft gekozen. :?
Andere dingen die ik me ook weleens afvraag is waarom er voor x-aantal ribben per vleugel is gekozen, of x-aantal formers. Had eentje minder bijvoorbeeld ook voldaan? :?
Doen jullie (de scratch-builders) dit alles nou gewoon op basis van gevoel/ervaring, of echt op basis van een analyse van de te verwachte krachten op het airframe en de sterkte van de verschillende materialen?