HET MX-12 Instellingen-topic

Of hij leverbaar is in verschillende talen weet ik niet, maar een keuzemenu heeft hij zeker niet. De taal die je ziet is de enige die je hebt.

Met wat voor stroom laden jullie de MX-12? Ik heb nu al twee keer een gesprongen zekering gehad. De eerste keer na een tijd laden op 0,4A, gisteren na een tijd (ca 3 uur) laden op 0,3A. De handleiding zegt hierover het volgende:
Um schaden am sender zu verhindern, darf der ladestrom aber generell 1,5A niecht uberschreiten!
Hier blijf ik toch heel ruim onder. Laden met 0,2A gaat wel goed, maar mijn Ultramat 14 slaat na 5 uur laden af. Als de zender een beetje goed gebruikt is kan ik hem met 0,2A dus niet in een keer volkrijgen (5 uur op 0,2A is 1000 mAh, accu is 1700 mAh), vind ik wat lastig.
De zekering zegt F3.15A. Betekent dit dat de zekering 3,15A aankan? Dan zou hij toch niet mogen ploffen met 0,3A laadstroom?

Dit hoor ik wel vaker, "mijn accu is 1700 mAh maar er gaat slechts 1000 mAh bij dus hij is niet vol". Dat klopt niet. Als hij heeeeelemaal leeg zou zijn gaat er wel degelijk 1700 mAh in. Maar als de pieper op je MX12 gaat is hij natuurlijk nog lang niet helemaal leeg want dan zou hij niks meer doen en dat wil je niet hebben als je kistje 100 meter hoog zit. Die 1000 mAh klopt volgens mij heel aardig met het "gevarengebied" dat je display aangeeft.

O en over de laadstroom; 0,4A is het maximum via de laadbus, 1,5A als je de accu er uit haalt en direct op je lader aansluit. Ik laadt hem altijd via de laadbus met 0,3A en heb daar nog nooit problemen mee gehad.

heb al wel met 750ma geladen via de laadbus.
Los vaak met 1.2 amp.
Ik laad alleen wel met een ladertje MET automatische afslag! (apache) Misschien dat dat scheelt :).

Arjan, je hebt het niet helemaal begrepen (begrijpelijk als ik mijn post teruglees).
De Ultramat 14 slaat na een in te stellen tijd sowieso af, of de accu nu vol is of niet. De max laadtijd is 300 min, oftewel 5 uur. Dus als ik een bijna lege accu op wil laden met max 0,2A (want bij meer begeeft mijn zekering het) stopt mijn lader na 5 uur laden. Er is dan slechts 1000 mAh ingepompt, dus de accu is dan nog niet vol. Daarom vind ik het zo jammer dat ik niet met 0,3A of meer kan laden.

Sietse, apart dat jij wel grotere laadstromen aankan. Weet je toevallig wat voor zekering er in jouw zender zit? Mijn lader heeft overigens ook automatische afslag met instelbare delta piek, ik zet hem op 6mV, dat lijkt goed te werken, ook op de mx12. Ik denk niet dat los laden werkt, ik heb geen passend stekkertje voor deze accu. En ik vind het nogal gepruts om de accu los te halen (stekkertje zit nogal vast), via de laadaansluiting op de zender is veel handiger.

ik heb een hele voorraad verloopstekkertjes gemaakt. Naar JST, Balancer en Deans. Gewoon ook 1 gemaakt met 2 losse pinnetjes die ik zo in de accu stekker prikte. Werkt prima, alleen wel opletten :).

Probleem is vooral dat het stekkertje van de accu elke keer flink vervormd word (het draad dan hè) en das toch niet ideaal volgens mij. Kans dat dat een keertje breekt.
Vandaar dat ik nu toch maar nog een verloopje heb gemaakt van jst (lader) naar die mx-12

Ik weet niet wat voor zekering erin zit eerlijk gezegd. zou ik hem eens open moeten maken.

PH_AJH zei:
O en over de laadstroom; 0,4A is het maximum via de laadbus, 1,5A als je de accu er uit haalt en direct op je lader aansluit. Ik laadt hem altijd via de laadbus met 0,3A en heb daar nog nooit problemen mee gehad.

Als die 0,4A op de laadbus, in de handleiding van de MX12 staat dan is mijn onderstaand verhaaltje niet relevant. Vind ik wel erg vreemd want je mag rustig Nicad/Mh's met 0,1C laden.

Ik laad de Futaba, daar heb je Pietjeduc weer sorry, met 1 à 2A, tot 0,1 C dus (Accu 2000mAh). afhankelijk van de beschikbare tijd om het iets rustiger te houden neem ik die 1A. De delta piek op 15mV vlgs. de handleiding van de U14, instellen, want als die te laag staat is dat de eerste afschakeling en krijg je de accu nooit maximaal geladen, de klok op 120 minuten plus ong. 30% = 160 minuten. Hij moet nl. echt op de deltapiek afslaan die overigens de laadstroom aan het einde langzaam vermindert. En dan ook even voor de zekerheid de huidige spanning van de accu uitlezen , op de Ultramat 14.

Om zo rustig mogelijk een 1700mAh accu te laden zet de klok op de maximale 300 minuten ( bij de Utramat 14 dus). I.v.m. de 30% tijdverlenging, uitgaan van 240 minuten voor het gemak, om de laadstroom te bepalen. Die wordt dan 424 mA. neem 0,5A, de deltapiek laat hem wel vroeger "afslaan". En met die max. 0,4 moet het ook echt kunnen. Ik laad de loodaccu van mijn motor met 3,5A, ook met de U14. Nog nooit problemen gehad met de zekering.

@Fotor: ahhhh...ja verkeerd begrepen. Nu snap ik het wel :D
@Piet; naar aanleiding van jouw vraag of dat van die 0,4A in de handleiding staat ging ik twijfelen. En nu komt het; in de handleiding staat max 1,5A, als je meer wilt gebruiken moet je de accu verwijderen uit de zender :? En toch weet ik vrijwel zeker dat die 0,4A steeds genoemd wordt als maximum.....
In ieder geval hoort de zekering niet te smelten als je 0,4A gebruikt. Dan is er iets mis met je lader of je zekering denk ik. Anders weet ik het ook niet.

Ik zou de mx-12 dus ook het liefst met 0,4 of 0,5A laden, maar dan klapt de zekering van mijn zender. Dat zou volgens mij niet moeten. De rest heb ik wel in de gaten, ik weet verder wel hoe ik moet laden.
2A is overigens 1C voor jouw accu, niet 0,1C. 2000 mAh is 2Ah!

Fotor zei:
2A is overigens 1C voor jouw accu, niet 0,1C. 2000 mAh is 2Ah!
Klopt :)

Fotor zei:
Ik zou de mx-12 dus ook het liefst met 0,4 of 0,5A laden, maar dan klapt de zekering van mijn zender. Dat zou volgens mij niet moeten. De rest heb ik wel in de gaten, ik weet verder wel hoe ik moet laden.
Gekke zekering heb jij misschien gewoon? zal binnenkort nog eens laden, kijken of hij bij 750ma eruit klapt. ZO niet dan laad ik ook nog wel een keertje met 1.2 amp. 1C voor de standaard 1700mah accu zou dus 1.7amp zijn. moet dus makkelijk kunnen.

Euh, doe ik nu iets verkeerd? Of....
op mijn accu van mijn mx12 staat: max laden met 1A (in het duits dan ;) )
Ik laad mijn zender dus altijd met 1000mah, via mijn xpeak 3 plus...

Laad 'm altijd met plug (via zender dus), afhankelijk van haast die ik heb, ga ik tot 700mA. Nog nooit problemen gehad :D

Als ik boven 300mA ga (300mA gebruik ik meestal als ik geen haast heb), gooi ik de accu meestal uit de zender (laat 'm dus wel gewoon aangesloten) zodat ie niet te warm kan worden in die kleine ruimte van de zender... 8)

Lader: Intelli-Bi power

<edit>
sietse zei:
hmm, heb niet op de accu gekeken
Standaard accu, Graupner NiMH, type: 8NH-1700 TX
9,6V 1.7Ah Schnellladestrom 1 A

Op accu staat dus tot 1A... :)

Waarom wil iedereen toch zo snel laden? Ik laad gewoon zoals voorgeschreven in de manual met 0,1C dus 170 mA 14 uur lang....

Benno, mijn lader slaat na een in te stellen tijd af, maar max laadtijd is 5 uur. Ik wil dus binnen die 5 uur mijn accu weer vol kunnen hebben zodat ik niet 3 keer de lader aan hoef te zetten. Vandaar de 'haast'.

Ik heb vandaag nieuwe zekeringen gehaald. De zekering die ik erin had zitten bleek maar 345 mA aan te kunnen, nu gaat er een 600 mA zekering in, dus dan moet 0,4A geen probleem meer zijn.

Fotor zei:
Benno, mijn lader slaat na een in te stellen tijd af, maar max laadtijd is 5 uur. Ik wil dus binnen die 5 uur mijn accu weer vol kunnen hebben zodat ik niet 3 keer de lader aan hoef te zetten. Vandaar de 'haast'.

Okee, duidelijk. Ik laad altijd alles met een lader van € 25,00. Slaat alleen af als ik de stekker er uit haal :wink:

Hoi,

ik heb sinds kort een MX-12. Nu heb ik gas rechts (mode1), dus ik heb (volgens de handleiding) zo ingesteld en omgebouwd dat de rechterstick klikjes maakt en op elke stand blijft staan (niet meer centreert dus).

Moet ik nu ook nog een instelling wijzigen zodat ik vanaf de onderste positie een linear verloop van de servo beweging heb :?:

Of wordt er nu pas gas gegeven vanaf de middenpositie van de stick ? :?

HELP !

Gr.
Menno

Back