Het grote Hydro-plane draadje - back to basic

Het lijkt inderdaad een combinatie van motor die teveel domp heeft, (naar beneden wijst) en een te achterlijk zwaartepunt.

De motor trekt hem voorover, maar het achterlijke zwaartepunt zorgt er weer voor dat ie erg gevoelig is op het hoogteroer en daardoor haast onbestuurbaar. (of recht omhoog of recht naar beneden, er lijkt haast geen tussenweg)

Motor dus rechtzetten (heb je al gedaan) en accu iets naar voren plaatsen zou je probleem moeten verhelpen.

Marco

Marco, hij zegt dat het zwaartepunt nog tussen z'n drijvers zit. Dit is te ver naar VOREN. het zwaartepunt moet juist naar ACHTER.

De motor trekt gewoon zoals 'ie trekt. maar het scharnierpunt ligt te ver naar voren, waardoor de hydro alleen nog maar als mol fungeert. Door uiteindelijk heel veel up te geven knalt de hydro ineens omhoog. En weer als een steen naar beneden.

Hij zegt het een beetje kriptisch:

"het zwaarte punt lag 75 mm vanaf de voorkant tussen de drijvers en en hij trok meteen naar voren tot de popeller in het gras stond
en kwam niks vooruit dus moest ik vol up geven en dan kwam die beetje vooruit en na poosje steeg die wel op alleen dan ging die recht omhoog"

Volgens mij bedoeld hij dus vanaf de voorkant van de vleugel. En eerder in het draadje stond dat het zwp op 6cm moet liggen en dan is 75mm dus teveel naar achteren.

Maar gioed misschien begrijp ik het wel verkeerd. Het plaatje op de vorige pagina zegt eigenlijk alles, en daarmee zou het probleem opgelost moeten zijn :-)

Marco

de domping van de motor is aan gewerkt de motor staat nu een beetje naar boven als het niet erg is

het zwaarte punt had ik idd veel te ver naar achter omdat ik dacht dat daar door de achterkand wel op de grond bleef

hij kwam omhoog en hij vloog ................... :( voor evendan

maar we gaan gewoon met volle moed weer verder en ik weet nu wat het probleem is.

bedankt voor de reacties.

gr.martijn

Heb een nieuwe canopy ontworpen voor de prop-er hbydroplane om het schuren van schuim te beperken.
canopy-hydroplane2.jpg

Voor de liefhebbers hierbij het autocad 2005 bestand voor de onderdelen.
In de knik van de canopy zit een tussenschot voor de stevigheid. De uitsparing voor de motorhouder staat niet ingetekend, kan zelf uitgesneden worden.

Tenslotte: de 2 driehoekige zijkanten moeten ruim uitgesneden worden en vervolgens in de praktijk precies pas gemaakt worden, hierbij kan ook de kleine ronding op de punt worden uitgesneden.

Autocad bestand

djjr zei:
Ik had eerst ook van die plastic scharnieren gebruikt, maar vond later 2 per roer toch te weining. Het buigt te veel door als er druk op komt. Heb nu 4 scharniertjes in de vorm van stukjes floppy. Dat voelt een stuk steviger.

Ja dat las ik ook ja alleen kan ik me daar neit veel bij voorstellen. Gebruik je dan dat zilveren klepje? Maar dan heb je last van metaalmoeheid.

En heeft er iemand wat tips over deze spullen?

- een vierkanaals ontvanger euro 26,50 http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=46_47&products_id=663
- een brushless motor euro 15 http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=23_30&products_id=169
- een brushless regelaar nog geen idee
- drie servo's van 6-9 gram. Ik heb super micro servos van protech of anders die van conrad
- een lipo accu. euro 27,50 http://www.rctechnics.nl/product_in,fo.php?cPath=35&products_id=171
- een lipo oplader euro 18,50 http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=35&products_id=594

Ik zou graag willen weten of dit zal werken met elkaar en de dingen die niet zijn ingevuld of men daar een idee voor heeft.

Hoi iedereen,

volgend prob
ik heb het 15 euro motortrje van rc technics, samen met 17A brushless regelaar van 24.50, en accu 11,1 1000mA
een gws prop 8 x 4

Het zwaartepunt is heel onstabiel , het scheelt vaak een halve cm dat ik de lipo accu naar voor of naar achter schuif om een totaal ander beeld te krijgen, maar ik denk beter teveel naar voor, dan naar achteren.

Met een gowone ontvanger die ik liggen heb is het gewicht 305 gram, is dit te riskeren voor een eerste test?? Een micro ontvanger zou op 275gr uikomen schat ik.

Graag jullie mening

alvast bedankt

mijn hydro in 'rust met 8 x 4 prop , komt met de propellor juist 3 cm van de grond af..
Is dit te laag of wat kan ik doen.
Op filmpjes zie je vaak dat het 'achterste " iets omhoog gaat bij het rijden en het varen.
In hoeverre heb je hier speling???
Ik probeer morgen foto 's te posten (wie kan me uitleggen hoe ik foto 's post?? PB is ok)

Eerst hydro in 'rust', stilstand
Tussen prop en grond heb ik zo 'n 3 centimeter.
Volgende foto 's om te laten zien hoeveel speling ik heb alvorens de prop de grond raakt
Wat denken jullie?

001.jpg

002.jpg

003.jpg

004.jpg

005.jpg

006.jpg

Je hebt de motor ten hoogte van de 'vleugel' gemonteerd. Beter is het de motor op het dak van de canopy te monteren, zodat je gelijk 4/5 cm wint. (zie mijn foto paar reacties terug, ik gebruik ook een 8x4).

Dit is denk ik te laag als ik het zo zie en bij mijn eigen hydro kijk.

Ik zie ook dat je alle electronica bovenop monteert. Het is beter dit onder de vleugel te monteren, zowel voor het zwaartepunt als voor het feit dat als je op je rug in het water belandt, je electronica aan de droge zijde zit.

De motor is slechts 1 cm onder het dak gemonteerd
Onderkant zit de houder vast ter ondersteuning.
Batterij kan ik eventueel nog onderaan wegwerken, maar ik moet de accu juist voor de vleugel monteren om m'n zwaartepunt op 60mm te
hebben.
Zou de prop de grond raken, of kan ik een andere prop monteren, drijvers iets verhogen met depron??

007.jpg

warom heb je er z'n raar plastic ding aan je motor ik heb ook het 15 euro motortje en bij mij zat er een klein alu dingetje aan waarmee ik d motor vast kon maken

gr.martijn

( heeft die al gevlogen want mijn 1e en 2e hydro hadden een huisje met veel lucht weerstand en die vlogen niet goed maar dat zier er eerlijk gezecht ook niet al te erodienamisch of hoe je dat dan ook schrijft uit )

Zolang het zwaartepunt just ligt en de hydro niet meer dan 300gr weegt vliegt alles. Je moet natuurlijk wel kunnen vliegen he , haha
Ik hou jullie wel op de hoogte, afwerking is gewoon mijn beste kant niet.
Hoeveel speling hebben jullie tussen prop en grond !??????

M-artijn zei:
warom heb je er z'n raar plastic ding aan je motor ik heb ook het 15 euro motortje en bij mij zat er een klein alu dingetje aan waarmee ik d motor vast kon maken

Dan had je waarschijnlijk de zwarte versie. Ik heb ook de versie met aluminium motor mount gekregen.

Hydro in rust (achter ook op de grond) :

Afstand motor-as - grond : 12,5cm

speling prop - grond : 2,5 cm

Prop 8 x 4

@robroy

waar heb jij die staaf carbon waar je motor aan zit in verlijmd? gewoon piepschuim?

Mijn motormount en cockpit zijn iets anders.

- cockpit uit een stuk "piep"schuim gesneden en in model schuren.
- motomount met 8 mm carbon bovenop gelijmd. (op site meer foto's)
- bakje onder met magneetjes vastgezet
- servo, ontvanger, regelaar in ruimte. ook dakje met magneetjes (isolatie buis)

http://dhost.info/hydrofoam/

klik op Ready to Fly om mijn hydro volledig af te zien.

Foto's zijn niet scherp.. komen betere.
PICT0033.JPG

Back