Het grote "Gaat deze setup werken?" topic

Je kan je bericht ook wijzigen ;)
Om de draairichting te bepalen kan je je zender/ontvanger gebruiken. Sluit de esc aan op het throttle kanaal, lipo aan de esc en testen.

Als je een usb adapter (turnigy usb linker bv) hebt kun je de draairichting ook op de computer aanpassen met chrome app rapidflash voor simonk of de blheli suite voor blheli. Door te solderen zoals bruce hier uitlegt [media=youtube]CNDe6dhKhXo[/media] zou je een set links en rechts draaiende motoren moeten hebben.

Mbt de 5v, moet je de pinnen nog solderen? je kan dan voor 3 van de 4 esc aansluitingen de middelste weglaten of het kabeltje verwijderen van de connector. Bij lineaire bec kun je ze allemaal aansluiten, bij een switching bec niet maar gewoon 1 aansluiten is altijd goed.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo, ik heb me op het forum aangemeld omdat ik een quadcopter wil gaan bouwen. Doel is om goed te leren vliegen en de kit vervolgens uit te bouwen met een gimbal en een GoPro (of een variant hiervan). En wie weet in een later stadium met FPV.
Ik heb inmiddels al een aantal bouwverslagen doorgenomen en ben tot de conclusie gekomen dat het voor mij het beste is om met een DJI F450 kit met Naza te beginnen. Uiteindelijk ben ik tot de volgende kitlist gekomen:

DJI F450 + Naza-M V2
DJI F450 Quadcopter ARF & Naza-M V2 GPS & Landing Skids

zender + receiver
Turnigy 9X 9Ch Transmitter w/ Module & 8ch Receiver (Mode 1) (v2 Firmware)

Accu
ZIPPY Compact 5000mAh 3S 25C Lipo Pack

Charger
Turnigy Accucel-6 80W 10A Balancer/Charger LiHV Capable

landing gear
DJI F450 /F550 Flamewheel Extended Landing Gear (4pcs/set)

Props
Gemfan Glow In The Dark 8038 Propeller set CW/CCW Multirotor 2/PC per bag 8x3.8

Lipo string
Turnigy Battery Strap 330mm (EU warehouse)

Waar ik vooral niet zeker over ben is de accu. Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk welke accu nu het meest optimaal is. Hoger ampere is zwaarder en dit gaat ook weer ten kosten van de vliegduur.
Daarnaast heb ik nog een stel extra props in de kitlist opgenomen om dat ik vaak lees dat de DJI props niet de beste kwaliteit zijn.

Ik ben benieuwd wat jullie van deze setup vinden. Alle extra advies voor wat betreft accu's is welkom omdat ik daar veel verschillende verhalen over hoor.
 
Als je de gegevens in de calculator stopt dan kom je er snel achter wat de meest optimale lipo is en welke gegevens je nog niet hebt gegeven maar wel nodig zijn.
Zonder motor gewicht maximum stroom kv regelaars en vliegklaar gewicht kan ik nog geen rekenvoorbeeld geven.;)
 
Dank voor het antwoord. Ik wist nog niet van het bestaan van de lipo calculator.
Met de geselecteerde accu, 5000mAh 3S 25C, kom ik dus tot een max amperage van 125. Met deze setup heb ik vier 15A ESC's, totaal dus 60A. Hier komt nog wel het e.e.a. bij, maar zal nooit bij de 125A komen. Is het dan slimmer om een lagere C waarde te kiezen?
 
Dank voor het antwoord. Ik wist nog niet van het bestaan van de lipo calculator.
Voor het geval je hem niet kunt vinden hier is de calculator.
Het is trouwens geen lipo calculator maar een X copter calculator waar in je alle componenten moet invullen en na het aan clicken van calculate aangeeft welke zaken aangepast dienen te worden.
Het is altijd prettig dat te weten voor je zaken gaat bestellen.;)

eCalc - xcopterCalc - the most reliable RC Calculator on the Web
 
DJI F450 Props en LiPo combinatie

Goedendag,

Ik heb onlangs een DJI F450 aangeschaft, en die komt volgende week binnen. Ik ben nu aan het kijken naar geschikte LiPo's en props. Volgens mij zitten er standaard 9 inch props bij, en voor wat ik wil gaan doen en voor wat ik heb gelezen lijkt me dat een handig formaat. Ik wil graag wat filmen af en toe (met gimbal) maar ik wil ook zonder gimbal een beetje snel/stunts e.d. kunnen vliegen. Let op, dit is wel allemaal hobbymatig. Als eerste de accu, ik zat te denken aan een 8000 mAh van ZIPPY, is deze capaciteit mogelijk icm met de F450? Of is dit eigenlijk te groot? Even los van de discharge rate en aantal cellen. Tevens vroeg ik me af welke props voor mij handig zouden zijn, als reserve. Ik zat zelf dus te denken aan 9 inch, omdat dat voor wat ik ermee wil gaan doen me wel handig leek. Is dit ook zo? En stel ik zo voor 9 inch props gaan, welk merk is dan goed? En hoeveel cellen is aan te raden voor 9 inch?

Bij voorbaat dank voor uw antwoord.

Groetjes,
Lars
 
Goedendag,

Ik heb onlangs een DJI F450 aangeschaft, en die komt volgende week binnen
Bij voorbaat dank voor uw antwoord.

Groetjes,
Lars

Als je wil filmen: 9" op 4S, voor acro kun je ook naar 8" gaan (ook 4S) omdat de gimbal (gewicht) dan wegvalt.

Ik zou 3S niet overwegen, 4S geeft gewoon meer power!
8000mAh is nu ook wat teveel van het goede, voor een 450 is 4000mAh al vrij veel (haal je 12min mee)
 
Als je wil filmen: 9" op 4S, voor acro kun je ook naar 8" gaan (ook 4S) omdat de gimbal (gewicht) dan wegvalt.

Ik zou 3S niet overwegen, 4S geeft gewoon meer power!
8000mAh is nu ook wat teveel van het goede, voor een 450 is 4000mAh al vrij veel (haal je 12min mee)

Voor deze quad zouden 9 inch props wel oké zijn dus? Wat zijn goede props om mee te beginnen? Ik heb al iets gelezen om gemfan die wat goedkoper zijn en ook wat minder crashbestendig, zou dit een goede keuze zijn? En wat houden slow fly props eigenlijk in? Dit kan ik nergens terugvinden namelijk..... Maar dan ga ik voor een 4000-5000 mAh 4s LiPo. Alvast bedankt!

Lars
 
Voor deze quad zouden 9 inch props wel oké zijn dus? Wat zijn goede props om mee te beginnen?
Lars
Worden wel vaak gebruikt maar de spoed en de motor(kv)speelt een belangrijke rol.
Het hangt dus van je totale setup af.;)

En wat houden slow fly props eigenlijk in?
Lars
Slow fly props zijn dun en wat slap maar hebben bij lage snelheden en toerentallen een hoog rendement.
Bij uitstek geschikt voor quadcopters dus want die staan zelfs vaak stil bij het hooveren.
Voor hoge snelheden zijn ze niet geschikt en voor brandstofmotoren zijn ze totaal onbruikbaar en zeer gevaarlijk.;)
 
Hmm oké, dus slow fly props zouden helemaal geen slechte optie zijn? Of zijn de meeste quad Props sowieso al slow fly props en staat dat er gewoon niet bij? ;) Ik heb overigens de DJI motoren van 920 kV.
 
Als beginner zit ik met vragen over de verschillende begrippen die gehanteerd worden voor de tuning: P Gain, I Gain en Limit. Is er ergens een uitleg te vinden in het Nederlands?

Moet je bij het KK2.1.5 - bord telkens motorregelkalibrering uitvoeren, als je parameters verandert?
 
Pgain per as omhoog tot je oscillaties merkt en vervolgens terug tot het weer weg is, nu staat je P zo hoog mogelijk en hoef je er niet meer aan te komen.
Hetzelfde met Igains.
Limits hoef je niet aan te zitten.
 
Ik heb twee defecte hobbyking blue 30a esc met simonk. Aangezien deze niet in stock zijn bij HK is het ook mogelijk om verschillende esc te combineren? Dat ik er nog twee afro's 30a erbij koop. Gaat dat werken of raden jullie dat af?
 
Hmm oké, dus slow fly props zouden helemaal geen slechte optie zijn? Of zijn de meeste quad Props sowieso al slow fly props en staat dat er gewoon niet bij? ;) Ik heb overigens de DJI motoren van 920 kV.
Berekening 9X4.7 props.4000mAh 4s lipo.
30A regelaars
920 kv motoren die meer als 20A aan kunnen.
Vliegklaar gewicht 1500 gram.
Voltage: 13.85 V
Rated Voltage: 14.80 V
Capacity: 4000 mAh
Flight Time: 3.9 min
Mixed Flight Time: 7.7 min
Hover Flight Time: 10.2 min
Motor @ Maximum
Current: 15.55 A
Voltage: 13.73 V
Revolutions*: 10398 rpm
electric Power: 213.5 W
mech. Power: 171.5 W
Efficiency: 80.3 %
Motor @ Hover
Current: 5.01 A
Voltage: 14.46 V
Throttle (linear): 49 %
electric Power: 72.4 W
mech. Power: 50.9 W
Efficiency: 70.3 %
 
Back
Top