Het grote FPV (First person view) draadje.

Dan heb je een monster van 80" voor je neus als je een leuke bril op hebt. ;)

Vraag me ook af of zoiets wel eens gebeurd eigenlijk.
Ik zie maar zat vliegtuigen die met een hele muggen bende aan hun wings naar beneden komen in de zomer.

@ Sander:

Om met FPV te beginnen lijkt het me zeer zinvol te starten met een gemakkelijke kist zoals een easy star. Zelf vlieg ik met slagvluchtmodellen. Nu heb ik daar wel eens een camera op zo'n model gezet maar tijdens vlucht heb je een bewegend beeld, heel irritant. Is een pan-tilt platvorm ook te stabiliseren? Verlies je het gevoel van vliegen als je een camera stabiliseerd? Ben benieuwd.

MVG Robert.

De meeste meuk bij NGhobbies staat inmiddels al 3 weken op uitverkocht. :)
Mischien vullen ze hun voorraad nog wel een keer aan, rond kerstmis?

En waarom niet in europa?
http://www.electronicarc.com/catalo...d=302&osCsid=bf2d0f6e438d736f3d087567dbb16915
Schijnt et ook aardig te doen in et donker.
Wel zwaar denk ik, en ook 75 euro.
Mischien voor et zelfde geld een andere cam die beter is ergens?
Wel rekening houden met douane iig, want er komt NIKS meer door tegenwoordig.

Wat me wel opvalt is dat er veel naar 5v cams verwezen wordt,
zijn die in de regel beter dan 12v cams?

Laatst bewerkt:
@ Sander:

Om met FPV te beginnen lijkt het me zeer zinvol te starten met een gemakkelijke kist zoals een easy star. Zelf vlieg ik met slagvluchtmodellen. Nu heb ik daar wel eens een camera op zo'n model gezet maar tijdens vlucht heb je een bewegend beeld, heel irritant. Is een pan-tilt platvorm ook te stabiliseren? Verlies je het gevoel van vliegen als je een camera stabiliseerd? Ben benieuwd.

MVG Robert.

Ik neem aan dat zo'n model een verbrandingsmotor heeft? Dan ontkom je uiteraard niet aan trillingen. Je kunt de camera ophangen in een camera gimbal, vergelijkbaar hoe een studiomicrofoon is opgehangen, zodoende demp je de meeste trillingen (zie foto hieronder). Ik moet er echter eerlijkheidshalve bij vermelden dat ik (absoluut) geen voorstander ben van het gebruik van modellen met verbrandingsmotor voor FPV. De reden dat ik het gebruik van schuimmodellen (liefst met duwpropellor) aanbeveel is omdat mocht 't model wel wegvliegen en de piloot de controle kwijtraken de gevaarzetting stukken kleiner is dan een model met verbrandingsmotor.

10716akg.jpg

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Welcome to ImmersionRC

Wat me wel opvalt is dat er veel naar 5v cams verwezen wordt,
zijn die in de regel beter dan 12v cams?

Nee, maar 5V camera's zijn veel gemakkelijker in 't gebruik. Je kunt makkelijk met een 2S of 3S vliegakku toe, zonder allerhande step-up schakelingen te hoeven gebruiken. De gebruikte CCD en/of CMOS techniek is gelijk voor 5V en 12V, alleen is 12V de standaard voor CCTV camera's, vandaar dat veel fabrikanten zich richten op die standaard. Intern hebben zowel de 5V en 12V CCD camera's meestal een spanningsregelaar die het voltage nog verder omlaag brengt (meestal 3.3 of 3V).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Welcome to ImmersionRC

Heb je, als je 3s vliegt, toch nog een step-up nodig?
Zo te zien hebben de meeste cams idd een tolerantie van 10%, dus dan heb 10,8v. minimaal.
Mischien toch wat krap inderdaad, en ik heb al een 5v regelaartje klaar liggen dus geen enkel probleem.

NGhobbies (zoltan geloof ik?) heeft op RCgroups geloof ik redelijk goede credenties,
alleen issie niet zo vlug met PAL spul stocken zo te zien.
Ieder onderdeeltje waarvoor ik die shop bezocht heb, was (en is) niet op voorraad, al bijna een maand niet.
Over een ding kun je iig niet zeiken bij NGhobbies, en dat is de 9 dollar verzendkosten. ;)
Kan Sang van blueCCTV nog een lange punt aan zuigen met zijn achterlijke 45usd.

Laatst bewerkt:
Heb je, als je 3s vliegt, toch nog een step-up nodig?
Zo te zien hebben de meeste cams idd een tolerantie van 10%, dus dan heb 10,8v. minimaal.
Mischien toch wat krap inderdaad, en ik heb al een 5v regelaartje klaar liggen dus geen enkel probleem.

Nee, de meeste 12V camera's werken nog prima op 8V, mijn Pixim camera's houden er bij 8.5V mee op. E.e.a. volgt uit 't feit dat (zoals ik al noemde in m'n vorige reactie) de meeste 12V camera's een spanningsregelaar aan boord hebben die zowieso op een veel lager voltage werkt (normaliter 3.3V).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Welcome to ImmersionRC

Bij 8.5v zijn je lipos al gaar, dus dat lijkt me het probleem ook niet dan. ;)
Maar als je vanplan bent op 2s te vliegen dan is 5v toch makkenlijker.
Alleen geloof ik niet dat ik ooit op 2s zal vliegen, zelfs mijn 50cm wingetje is 3s.

Sander, leuke video's:).
Zo'n air to air bedoel ik inderdaad. Als ik het goed zie is dat het vliegtuig van Frans? Erg leuk.

Bluefalconholland; Er zijn inmiddels wat mensen aan het experimenteren gegaan met een gyro op beide assen. Echter scheen dit niet het gewenste resultaat te geven. Komt bij dat ik van mening ben dat je je kist voor 75% zelf stabiliseerd. De overige 25% neem je voor lief. Zie dit als een correct zwaartepunt, evt experimenteren met een gyro, niet teveel poespas buiten op je vliegtuig en zo door. het weer speeld natuurlijk ook een grote rol:). Ach, dat is het gene wat FPV denk ik zo leuk maakt. Aanpassen, testen, experimenteren..

Nicola, ik heb laatste met sneeuw gevlogen ( tja, t begon ineens te sneeuwen toen ik in de lucht zat), maar heb geen last gehad van vlokken die op mijn lens bleven hangen. Tzal wel door de luchtstroom komen die tegen mijn lens botst. Komt bij dat de snelhden wel even wat lager zijn dan een echt vliegtuig:). een strontvlieg zal er met een aanvaring van zo'n 60 km/u redelijk goed vanaf komen:). Alhoewel, ik heb gister 104 km/u gevlogen met mijn EZ:mrgreen:.

Sven, Een remzibi OSD heeft op zijn uitgang gewoon 12v, waardoor ik genoodzaakt ben om een regelaar te gebruiken wanneer ik het e.a. wil voeden met 5v. Echter, heb ik de remzibi alleen nog maar gebruikt met een hd cam, dus heb ik verder nergens last van. Komt bij dat jij ook deze osd gebruikt, en jij dus prima uit de voeten zal komen met een 12v cam. Voor je TX gebruik ik de spannings regelaar die in de kabel zit, dus vanaf mijn osd naar de tx.

Op mijn Fox gebruik ik wel een step up.. Dit omdat ik de Immersion RC 10mW gebruik, i.c.m met een 12v cameratje op 2s. Tja, liever had ik een 5v cameratje, omdat ik zo de step-up niet hoefte te gebruiken. Zoals ik al eerder zei heb ik geprobeerd de spannings regelaar te omzeilen in de camera, alleen kreeg ik dit niet voor elkaar. Hij werkt op veel verschillende voltages.
Ik denk dat je moet kijken wat het beste bij je past. Wil je je OSD i.c.m met een 3s gebruiken, dan kom je prima uit de voeten met een 12v cameratje..
Volgens mij werken die Immersion rc zenders, veelal met 5v? Correct me if i'm wrong..

Laatst bewerkt:
Trouwens,

Sven, ik heb net een pb'tje gekregen van Remzibi:

"Hello

Well - direct answer - lastly i was rwally busy with many other thiong so tracer bnased on audio modem still waiting in line for free time .

Anyway if you hurry a lot - buy another solution:( .

regards
remzibi "

Nouja, zoveel haast heb ik niet hoor:), alleen zou ik het leuk vinden als een ik tracker heb voor het FPV event in L'Aigle. Dus tzal wel een tiny telemetrie met de tracker van Immersion worden. Mijn vriendin mag trouwens volgende maand een nieuwe tel uitzoeken. Niet dat een telefoon me verder boeit, alleen zou een Iphone natuurlijk wel perfect uit komen:).

Sander, is er al iets bekend over een datum? Ik ben erg benieuwd naar je tracker. Ook zou ik graag eens door een fatshark willen kijken. Is het evtueel ook mogelijk om een demo te laten zien op een iphone/laptop van de tiny telemtrie? Of vraag ik nu teveel...

Dan nog iets:
Wat vind jij van een headtracker? is het onmisbaar,te leuk, of verder onzinnig? Ik gebruik nu mijn rudder stick om te pannen, en de rolroeren zitten gemixt op mijn richtingsroer..

Laatst bewerkt:
@ Sander,

Ik bedoel ook geen model met verbrandingsmotor. Kijk even naar dit filmpje dan begrijp je het wel. Dit model is ook van schuim en kan weinig aan stuk. Het filmpje laat een klein valkje zien maar ik vlieg nu met grotere modellen. Bij storing gaat het model netjes in de zweefstand. Ik had zelf gedacht aan een tilt servo met giro? Maar misschien kan het wel helemaal niet.

qVnfo8WMcrk[/media] - Bird Control: Robot Peregrine Falcon versus Seagulls and Crows

Laatst bewerkt door een moderator:
Sander, prik nou eens een datum joh, ik wil die tracker wel eens zien,en eens door een fatshark kijken:)..
Dan nog iets:
Wat vind jij van een headtracker? is het onmisbaar,te leuk, of verder onzinnig? Ik gebruik nu mijn rudder stick om te pannen, en de rolroeren zitten gemixt op mijn richtingsroer..

Headtracker heeft vooral zin als je een camera gebruikt voorzien van een lens met een klein blikveld (>6mm), zodoende moet je om je heen kijken, vooral als je laagt vliegt, om je goed van je omgeving bewust te zijn. Je kan ook gewoon een lens nemen met een breder blikveld (<4mm).

Het is belangrijk dat je, als je een headtracker wilt gebruiken, je je neus van je model in 't zicht hebt, zodoende heb je een visuele referentie, zonder deze referentie werkt 't niet goed omdat je dan op gevoel aan 't rondkijken bent maar je door de voorwaartse beweging van 't model al gauw je orientatie kwijtraakt.

Op 90% van mijn FPV modellen gebruik ik geen headtracker omdat ik geen neus van m'n model in 't beeld te zien, dit verpest de opname naar mijn mening. In de regel gebruik ik dan óf 't rudder kanaal om te pannen (mijn EasyStar heeft geen rudder) óf een lens met een breder blikveld.

Hoe klinkt zondag 8 maart ergens in de middag?

Ps. de kist in de video is inderdaad de BigBig EasyStar van Frans.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Welcome to ImmersionRC

Laatst bewerkt:
@ Sander,

Ik bedoel ook geen model met verbrandingsmotor. Kijk even naar dit filmpje dan begrijp je het wel. Dit model is ook van schuim en kan weinig aan stuk. Het filmpje laat een klein valkje zien maar ik vlieg nu met grotere modellen. Bij storing gaat het model netjes in de zweefstand. Ik had zelf gedacht aan een tilt servo met giro? Maar misschien kan het wel helemaal niet.

[URL="
- Bird Control: Robot Peregrine Falcon versus Seagulls and Crows[/URL]

Robert,

Helemaal duidelijk nu, ik dacht dat je wat anders bedoelde. Ik denk dat het in dit geval (erg) lastig is, de beweging is nogal fors en daar kan je lastig aktief op compenseren met eenvoudige middelen. Ik weet wel een oplossing d.m.v. een versnellingsmeter en gyro op alle drie de assen in combinatie met een stuk Kalman filtering, maar da's niet eenvoudig en ook niet goedkoop.

Zowieso zal je zo dicht mogelijk op je zwaartepunt moeten gaan zitten met een camera en wellicht een massa-veer systeem gebruiken dat een eigenresonantie heeft gelijk aan de frequentie waarmee de vleugels van 't vogelmodel bewegen. Ik wil best eens verder kijken wat de mogelijkheden zijn als je interesse hebt, maar dan zal ik me eerst eens moeten verdiepen in wat de te compenseren beweging exact is.

Overigens bijzonder interessante toepassing van modelbouw technieken, je zou bijna denken dat 't geen model, maar een echte vogel is.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Welcome to ImmersionRC

Laatst bewerkt door een moderator:
Super, dan houd ik het voorlopig nog bij het rudder kanaal. Het werkt prima voor mij.

Zondag 8 maart zou mij prima uit komen..

8 maart is op een maandag, zou dan 7 maart zijn.
Hmmmm :cry: :
Ik kan ook vrijwel de hele week, behalve de zondag en dinsdag.
Houden we dus over donderdag/vrijdag/zaterdag. :cool:

Heb zelf een lichte voorkeur voor de vrijdag.

Edit: 7 maart kan ik dus niet.

Is zaterdag 6 maart geen optie?

Uhh, ik vergis mij ook.
Volgens mij vergist Sander zich. Meerdere mensen hadden aangegeven niet op 7 maart te kunnen.
Zaterdag 6 maart zou mij ook uit komen, alleen kan ik op zijn vroegst rond 14:30 aanwezig zijn. Dit zal wel geen probleem zijn.

Laatst bewerkt:
Uhh, ik vergis mij ook.
Volgens mij vergist Sander zich. Meerdere mensen hadden aangegeven niet op 7 maart te kunnen.
Zaterdag 6 maart zou mij ook uit komen, alleen kan ik op zijn vroegst rond 14:30 aanwezig zijn. Dit zal wel geen probleem zijn.

Hahaha, ik neem gewoon klakkeloos Remy z'n voorstel over, 8 maart is inderdaad een maandag. Het wordt dan 6 maart lijkt mij?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Welcome to ImmersionRC

Back