Het expeditieschip van Willem Barentsz, Ton

De weeflijnen zitten er op:
20201017_195102.jpg
Op naar de ra's en dan de zeilen. Ik wil ook eens proberen of het mij lukt "bolle" zeilen te maken.

Nu heb ik toch nog een vraag over de weeflijnen. Ik heb ze alleen bij het fokkewant en het grote want aangebracht. Precies volgens de beschrijving. Bij de marszeilen dus niet. Bij de Duyfken zitten die daar wel. Hoe komen de matrozen naar boven? Of horen er eigenlijk ook weeflijnen bij de marszeilen te zitten?

zover ik weet maakt iedereen die erop. Dus op alle wandtouwen van fokke-, groot- en bezaanmast

Gijsbert zijn verslag, daar kan je spieken

In principe moesten ze daar alleen zijn om de vlag in te scheren. Maar waarschijnlijk ging een matroos gewoon via de steng. De ra zakte op de mars, ook hiervoor is het dus niet nodig. Ook in de oude gravures zie je ze niet afgebeeld. Het lijkt er dus op dat dit niet is aangebracht.

Laatst bewerkt:
Op gravures zie je vaker details niet afgebeeld. Op de replica zitten ze wel.
c4caed450be2a0227977be13ecf5fdf4.jpg

Ook bij kolderstok zie ik ze erop.
Begin 15de eeuw zijn de weeflijnen in opmars gekomen. Voor die tijd gebruikte men een touwladder die langs de mast hing.
Weeflijnen waren ook niet alleen om te kunnen klimmen.

Netjes! Alleen de vlaggen nog denk ik, dan is ze af.
Buiten de vlaggen moet ik ook nog de ankers en de bijboten. Een bootje heb ik ruwbouw klaar, die maak ik af. De andere gaat waarschijnlijk naar de Friesland. Ik wil daar waarschijnlijk een grote en een kleine boot boven op elkaar plaatsen.

Back