Het expeditieschip van Willem Barentsz, Ton

Foutje, bedankt. Weer losgeknipt en hersteld:
20200827_162030.jpg

Ik had de verkeerde jufferblokken gebruikt.

Ik zag dat in het verslag van Hans zelf van kolderstok hij ook een rond blok gebruikt voor de spin voor op de boegspriet. Maar of dit in werkelijkheid ook zo zat betwijfel ik. In mijn zoektocht/leestocht naar tuigage zie ik alleen een spinneblok voor dit doel. En dan zijn de touwen naar dit blok ook langer. Ik kan mij vergissen, want dit is weer een Hollands schip. Maar bij de halve maan zie ik het ook zoals ik het zei.
Ik denk zelfs dat er 2 spinneblokken op die stag zitten. Je kN dit zo op mijn model ook zien. Maar misschien dat de admiraal meer weet. @*Hans*

Heten ze hier ook niet hanepoten? In plaats van spin? Een spinblok of spinnekop ken ik wel maar spin niet?
Hoe langer je touwwerk, hoe een betere hoek er ontstaat wat meer kracht kan hebben.
2 spinnekoppen zouden voor dit schip wel veel zijn lijkt me. Ik zie dat je nu een hartblok hebt gebruikt en deze gebruikte *Hans* ook.
Tis een mooi blokkie:)

Laatst bewerkt:
Ik zag dat in het verslag van Hans zelf van kolderstok hij ook een rond blok gebruikt voor de spin voor op de boegspriet. Maar of dit in werkelijkheid ook zo zat betwijfel ik. In mijn zoektocht/leestocht naar tuigage zie ik alleen een spinneblok voor dit doel. En dan zijn de touwen naar dit blok ook langer. Ik kan mij vergissen, want dit is weer een Hollands schip. Maar bij de halve maan zie ik het ook zoals ik het zei.
Ik denk zelfs dat er 2 spinneblokken op die stag zitten. Je kN dit zo op mijn model ook zien. Maar misschien dat de admiraal meer weet. @*Hans*
Zu Mondfeld, pagina 286 - 3e plaatje van boven.

Zu Mondfeld, pagina 286 - 3e plaatje van boven.
Gezien. Een spinnenblok -kop of -juffer. Net als op het model van Henk Bekker. Zover als ik mij verdiept heb werd daar nooit een hartblok voor gebruikt.
Ik zag wel in het boek van Ab Hoving een ring afgebeeld in het vermoedelijke tuigplan. Maar zoals ik hierboven al aangaf.
In prent nummer 6 van Veers verslag zie je op beide vergelijkbare schepen ook geen hartblok, eerder een spinnenjuffer.
Veel van het tuig van de Willem Barents komt overeen met mijn galjoen. De marseval is net als bij mij op de stag uitgevoerd middels hanepoten en spinnenjuffers. En een bezaanstag zou ook gebruikelijk zijn bij dit type schip aangezien het latijnzeil op de bezaan groot genoeg was dat er extra steun nodig was als de wind van achteren kwam.

En @Hans Groenenberg je heb 100% gelijk, Hanenpoten en geen spinnenpoten. :)

Laatst bewerkt:
Nu - ik was er zelf niet bij toen het originele schip eind 16e eeuw gebouwd werd, dus hoe het werkelijk was weet ik niet. Dat vind ik ook niet terug in de boeken uit die tijd. Ik heb me hoofdzakelijk op zu Mondfeld georiënteerd (die zelf ook aangeeft dat er veel verschillen waren - dit kun je al zien op de plaat hierboven, met twee verschillende methoden), en heb een stagkous waardoor de hanepoot gevoerd wordt toegepast.
Het is elke bouwer uiteraard vrij dit op een andere wijze uit te voeren op basis van eigen inzicht. :)

Stagkous die kende ik niet. Weer wat om op te zoeken. Mondfeld heeft waarschijnlijk uit RC Anderson de info gekregen. Staat ook als naslagwerk aangegeven. Die geeft een spinnekop weer.
Maar de tekeningen kan je inderdaad niet altijd geloven, de stand van de zeilen is ook vreemd.

Mijn verslag maar eens opgegraven. Door verschillende redenen even geen zin gehad om wat te schrijven. Af en toe wel gebouwd.
Dit is zover ik nu ben:
20201014_192540.jpg

Volgende stap, de weeflijnen:
20201014_201937.jpg

Ik heb voor de tuigage heel braaf de beschrijving gevolgd. Nu vraag ik me echter af of ik niet beter voor de bevestiging van de jufferblokken niet beter bruin touw had kunnen gebruiken. Dit omdat die deel uitmaken van het staande want. Ik ga het echter niet meer aanpassen.

Je hebt mooi doorgebouwd Ton!
Bedoel je hier de lichte kleur van je talreep?
"Lopend want" is touwwerk dat in beweging is bijvoorbeeld van je talreep om het want aan te spannen. Dit is dus geen omkleed touw en qua kleur zit je goed. De hennepkleur dus.
"Staand want" is stilstaand touwwerk. Dit zijn bijvoorbeeld je wanttouwen zelf, maar ook de stagen. Dit waren beklede touwen, het zgn trenzen met hierom zeildoek. Dit wordt donkerder.
Maar eerlijk is eerlijk... hier zie ik van alles voorbij komen en in de verslagen wordt van alles toegepast. In allerlei kleuren touw dat ik hierdoor ook het spoor vaak een beetje kwijt ben.
Zelf maak ik al het "lopende want" of dus het lopend touwwerk licht. En ook bijvoorbeeld de hanepoten schaar ik hier onder en elk touw wat door een blok gaat.

Laatst bewerkt:
Je kunt je inderdaad afvragen of deze niet donker zouden moeten zijn, maar juist deze delen van het staande tuig werden met enige regelmaat strakker of losser gezet. In de praktijk zullen ze redelijk donker geweest kunnen zijn, ook door het beetpakken met teer aan je handen.

Je kunt eens een testje doen door ze met sterke thee of koffie in te smeren zodat het donkerder wordt (maar als dat dan niet bevalt moet je het stukje touw weer vervangen).

Verder heb je een heel mooi modelletje staan zo!

Ik zag bij de de bouw van de replica van de Götheborg dat ze de talierepen aanbrachten. En die waren van iets lichter touw dan de rest. Maar toen ze op hun plek zaten waren ze heel donker. Dit kwam door het vet of teerolie, dat smeerde op de touwen om ze aan te trekken. Ik vind de donkere weeflijnen prachtig.
Mooi werk.

Laatst bewerkt:
Ik zag bij de de bouw van de replica van de Norsk Lowe dat ze de talierepen aanbrachten. En die waren van iets lichter touw dan de rest. Maar toen ze op hun plek zaten waren ze heel donker. Dit kwam door het vet of teerolie, dat smeerde op de touwen om ze aan te trekken. Ik vind de donkere weeflijnen prachtig.
Mooi werk.
Waar wordt die gebouwd dan of vaart deze al ergens rond?

Back