Het 1meter R/E model blijft voor mij gewoon erg fijn voor de vluchten tussendoor, gemakkelijk mee te nemen, minder veiligheidsrisico's door het lage gewicht en R/E is gewoon lekker relaxed vliegen.
Veel plezier gehad met de 2 composiet Mimi's, maar het ding begint te slijten.
Tijd voor een upgrade dus. Niet dat het ontwerp het nodig heeft, maar het is natuurlijk leuk om te zien wat er nog te verbeteren valt.
MiMi moet eigenlijk tussen "", want zodra je van het ontwerp af stapt is het geen MiMi meer maar een 1-meter DLG.
Op RCgroups heeft Gerald Taylor (G_T) een set profielen ontworpen voor een poly DLG. verder geen vleugelontwerpen er bij, dus zelf moeten uitwerken.
De profielen heten polymild en polyhot. Ik wil de reikwijdte prestaties van de mini een tikje richting een 1,5m DLG brengen, dus kies voor het snellere polyhot profiel.
De AG-serie van de Mimi is vlak aan de onderzijde, de polyhot heeft camber.
Wat puzzeltijd in XFLR5 met de vleugelvorm van de MiMi als basis levert mij een 10-tal alternatieve vleugels met een wat hogere A/R (slankheid) dan het originele ontwerp. Ik dacht door het "betere" profiel en een veel lager bouwgewicht van composiet een slanke vleugel beter te laten presteren dan de originele Mimi met 150g gewicht.
Zo gemakkelijk gaat dat dus niet!
Alles dat ik aan de vleugelvorm veranderde gingen de prestaties er op achteruit, voornamelijk L/D (glijhoek) en min-sink.
De originele vleugelvorm met het polyhot profiel er in geeft wel een veel belovende vleugel. De L/D kan zelfs op tegen een MiMi met ballast aan boord en heeft een veel bredere piek in de snelheidsreeks waar L/D maximaal is.
Boven de 15/m/s lijkt de vlakke onderzijde van de Mimi het qua weerstand tocht echt te gaan winnen, maar de grafieken houden daar te vroeg op. Ik weet nog niet hoe ik XFLR5 moet instellen om de weerstand bij lancering goed in kaart te brengen.

Geplande verbeteringen tov origineel:
-laag totaal gewicht
-stijve vleugel
-laag gewicht richting de vleugeltips, dus minder draaimoment tijdens lancering = hoger gooien en sneller rollen met gelijke richtingsroer uitslag.
-veel kleinere hoogte- en richtingsroer, dus minder weerstand. Z4D en FreakV2 profielen (momenteel ook al in gebruik op mijn MiMi)
-Exacter profiel dan met schuurlat, profiel malletjes door lasersnijder, vleugel uitgevoerd in schuimbouw, zwaartekracht snijder.
-Het weglaten van de romp. Staartbuis loopt door de vleugel heen naar voren. Alleen de accu zit in een slank "rompje" aan de punt van de staartbuis.. Servos en Rx in de vleugel gebouwd. Vleugel niet demontabel.
-Skyshark p100 carbon staartbuis diameter 7mm. Op laatste 15cm bij het staartstuk nog 1,5g aan kool weggeschuurd. word op die plaats iets flexibeler maar gewichtsbesparing is het meer dan waard.
-Indien mogelijk minder polyhedral/dubbele-v-stelling hoek. MiMi heeft 2x6 graden Als ik met minder af kan en de wendbaarheid niet om zeep help dan is dat een pre. Iemand ervaring hier mee?
Ik ben al best ver met de bouw. De profielen op de schuimdelen zijn zeer exact volgens mijn check-malletje.
DOW 500 XPS schuim. Niet het lichtste schuim, maar wel erg sterk. kern = 28g voor de hele vleugel
Plek voor de electronica al uitgesneden, blokje uitgesneden schuim omwikkelt met kleukenplastic teruggeplaatst. Na het baggen de wortel opensnijden en kan dan zo de schuimblokjes er uit trekken en servos er in duwen.

De huid wordt gemaakt uit 25g/m2 glas met 3k kool disser. Voorste 1/4 deel dubbel voor de deukbestendigheid
Driehoek om de wortel 100g carbon, omdat ik het heb liggen.
Uni carbon tape als spar.
vleugeltip rond werppen met 100g carbon. overkill, maar met deze extra stevigheid kan de werppen nog verder naar achteren = hoger lanceren
Mooi ontwerp voor de kleurstelling mag niet ontbreken. Met het gezin een aantal vleugeltjes ingekleurd. "Winnende" ontwerp van mijn vrouw verder uitgewerkt. (bovenste twee van de middelste kolom)

Mylar is voor de hele vleugel in een keer. Boven en onderzijden zitten met de achterkanten aan elkaar. Dit scharniert zo om de kern heen nadat het weefsel op de mylar is gerold.. voorkomt verschuiven/frustraties.
Dubbele V-stelling word na het uitharden er in gesneden. Ik hoop een gedeelte van de onderste huid in tact te laten. Lichter/sterker op de 3 knikpunten. (experimenteel)

Electronica al wat voorbereid. pennetjes van de ontvanger af gehaald, servos worden er direct aan gesoldeerd.

Nog te doen:
Uitzoeken welke hoek de vleugel en staartbuis moeten komen. Hieronder met 0 graden en een met 2,5graden instelhoek.
Ik wil proberen een stukje huid in tact te laten, en moet kiezen op welke plek de staartbuis op het onderste profiel rust.


Ik wil de staart graag horizontaal hebben tijdens een effectieve glijvlucht. zo kan ik er goed op orienteren of ik efficient vlieg.
Omdat de vleugel het gewicht van het model draagt, beweegt de lucht achter de vleugel naar beneden.
het minste weerstand heb je als de staartbuis parallel loopt met de luchtstroming daar, het uitrekenen daarvan is nogal lastig en ben er nog niet uit
Tweede ding is de hoek van V-stelling. Nog niet over besloten
Veel plezier gehad met de 2 composiet Mimi's, maar het ding begint te slijten.
Tijd voor een upgrade dus. Niet dat het ontwerp het nodig heeft, maar het is natuurlijk leuk om te zien wat er nog te verbeteren valt.
MiMi moet eigenlijk tussen "", want zodra je van het ontwerp af stapt is het geen MiMi meer maar een 1-meter DLG.
Op RCgroups heeft Gerald Taylor (G_T) een set profielen ontworpen voor een poly DLG. verder geen vleugelontwerpen er bij, dus zelf moeten uitwerken.
De profielen heten polymild en polyhot. Ik wil de reikwijdte prestaties van de mini een tikje richting een 1,5m DLG brengen, dus kies voor het snellere polyhot profiel.
De AG-serie van de Mimi is vlak aan de onderzijde, de polyhot heeft camber.
Wat puzzeltijd in XFLR5 met de vleugelvorm van de MiMi als basis levert mij een 10-tal alternatieve vleugels met een wat hogere A/R (slankheid) dan het originele ontwerp. Ik dacht door het "betere" profiel en een veel lager bouwgewicht van composiet een slanke vleugel beter te laten presteren dan de originele Mimi met 150g gewicht.
Zo gemakkelijk gaat dat dus niet!
Alles dat ik aan de vleugelvorm veranderde gingen de prestaties er op achteruit, voornamelijk L/D (glijhoek) en min-sink.
De originele vleugelvorm met het polyhot profiel er in geeft wel een veel belovende vleugel. De L/D kan zelfs op tegen een MiMi met ballast aan boord en heeft een veel bredere piek in de snelheidsreeks waar L/D maximaal is.
Boven de 15/m/s lijkt de vlakke onderzijde van de Mimi het qua weerstand tocht echt te gaan winnen, maar de grafieken houden daar te vroeg op. Ik weet nog niet hoe ik XFLR5 moet instellen om de weerstand bij lancering goed in kaart te brengen.

Geplande verbeteringen tov origineel:
-laag totaal gewicht
-stijve vleugel
-laag gewicht richting de vleugeltips, dus minder draaimoment tijdens lancering = hoger gooien en sneller rollen met gelijke richtingsroer uitslag.
-veel kleinere hoogte- en richtingsroer, dus minder weerstand. Z4D en FreakV2 profielen (momenteel ook al in gebruik op mijn MiMi)
-Exacter profiel dan met schuurlat, profiel malletjes door lasersnijder, vleugel uitgevoerd in schuimbouw, zwaartekracht snijder.
-Het weglaten van de romp. Staartbuis loopt door de vleugel heen naar voren. Alleen de accu zit in een slank "rompje" aan de punt van de staartbuis.. Servos en Rx in de vleugel gebouwd. Vleugel niet demontabel.
-Skyshark p100 carbon staartbuis diameter 7mm. Op laatste 15cm bij het staartstuk nog 1,5g aan kool weggeschuurd. word op die plaats iets flexibeler maar gewichtsbesparing is het meer dan waard.
-Indien mogelijk minder polyhedral/dubbele-v-stelling hoek. MiMi heeft 2x6 graden Als ik met minder af kan en de wendbaarheid niet om zeep help dan is dat een pre. Iemand ervaring hier mee?
Ik ben al best ver met de bouw. De profielen op de schuimdelen zijn zeer exact volgens mijn check-malletje.
DOW 500 XPS schuim. Niet het lichtste schuim, maar wel erg sterk. kern = 28g voor de hele vleugel
Plek voor de electronica al uitgesneden, blokje uitgesneden schuim omwikkelt met kleukenplastic teruggeplaatst. Na het baggen de wortel opensnijden en kan dan zo de schuimblokjes er uit trekken en servos er in duwen.

De huid wordt gemaakt uit 25g/m2 glas met 3k kool disser. Voorste 1/4 deel dubbel voor de deukbestendigheid
Driehoek om de wortel 100g carbon, omdat ik het heb liggen.
Uni carbon tape als spar.
vleugeltip rond werppen met 100g carbon. overkill, maar met deze extra stevigheid kan de werppen nog verder naar achteren = hoger lanceren
Mooi ontwerp voor de kleurstelling mag niet ontbreken. Met het gezin een aantal vleugeltjes ingekleurd. "Winnende" ontwerp van mijn vrouw verder uitgewerkt. (bovenste twee van de middelste kolom)

Mylar is voor de hele vleugel in een keer. Boven en onderzijden zitten met de achterkanten aan elkaar. Dit scharniert zo om de kern heen nadat het weefsel op de mylar is gerold.. voorkomt verschuiven/frustraties.
Dubbele V-stelling word na het uitharden er in gesneden. Ik hoop een gedeelte van de onderste huid in tact te laten. Lichter/sterker op de 3 knikpunten. (experimenteel)


Electronica al wat voorbereid. pennetjes van de ontvanger af gehaald, servos worden er direct aan gesoldeerd.

Nog te doen:
Uitzoeken welke hoek de vleugel en staartbuis moeten komen. Hieronder met 0 graden en een met 2,5graden instelhoek.
Ik wil proberen een stukje huid in tact te laten, en moet kiezen op welke plek de staartbuis op het onderste profiel rust.


Ik wil de staart graag horizontaal hebben tijdens een effectieve glijvlucht. zo kan ik er goed op orienteren of ik efficient vlieg.
Omdat de vleugel het gewicht van het model draagt, beweegt de lucht achter de vleugel naar beneden.
het minste weerstand heb je als de staartbuis parallel loopt met de luchtstroming daar, het uitrekenen daarvan is nogal lastig en ben er nog niet uit
Tweede ding is de hoek van V-stelling. Nog niet over besloten
Laatst bewerkt: