Het ARRMA-topic / Nieuw RC merk!!!

Vandaag roadtires aangeschaft en net ff flink fun gehad op een groot stuk asvalt!! De eerste paar seconde leek het alsof die op "ijs" reed echt super glad en geen grip!! Maar toen de bandjes warmer werden kreeg ik vollop grip (logisch natuurlijk)

Heb nu wel na ongeveer 40min rijden mijn achter differentieel om zeep geholpen.. heb nu alleen nog maat voorwiel aandrijving haha.. dus dit wordt een nieuwe diff bestellen en lekker sleutelen, ff rond bellen wie het op voorraad heeft en anders maar even wachten

Zo ziet mijn Typhon er trouwens uit met mijn wegbandjes ook verlaagd trouwens.

https://imageshack.us/i/pc0TDJ3fj
 
Net even gebeld en ze hebben een compleet nieuwe diff.. kost me rond de 50 tientjes.. ze hebben ook een soort van revisie setje en dat kost 17euro, scheelt nogal. Nu heb ik de hele diff uit elkaar liggen maar het ziet er imo gewoon perfect uit!! Geen afgebroken tandwieltjes.. terwijl mijn achterwiel aandrijving toch bijna tot niks meer deed.. kan dit misschien aan mijn midden diff kunnen liggen of zou dan de voor diff en achter diff niet mogen werken.

Tips zijn welkom voordat ik mijn midden diff voor niks ga open maken

https://imageshack.us/i/pbKFDmvXj
 
Mis je een aandrijf-as?
Een wiel-meenemer los of in de velg dol gedraaid?
Een inbusje van een outdrive los?

Kan van alles zijn.
 
Als het het midden diff kapot is en je hebt geen achterwiel aandrijving meer,
dan draait de dogbone naar de rear diff niet meer als je gas geeft lijkt mij.
Ik kan er naast zitten hoor.
 
Heb van alles gechecked.. heb nu me achter diff helemaal schoon gemaakt en zometeen weer in elkaar zetten.. besef alleen nu dat ik niet de juiste siliconoil heb.. er staat in de manual 7000cst en ik heb siliconoil met een dikte van 650cst, laat ik dit maar niet uitproberen.

https://imageshack.us/i/iduRdB6aj
 
Lijkt op het oog prima zo!
Mooi spider diff, dat zou in de 1/10 modellen ook niet misstaan.

Ik lees op Ultimate RC en het Arrma forum dat het centre diff de boosdoener zou kunnen zijn, wat hier al geopperd is.
Ik zou nakijken hoe Roelof het zegt. Zodoende heb je het zonder te sleutelen gelijk door.
 
Als u het middendiff openmaakt, kijk dan naar het pennetje wat door de outdrive gaat, die de outdrive in het diff houd, en in het tandwiel valt.
Bij mijn Losi breekt die wel eens, dan draai het tandwiel wel rond, maar die heeft dan geen contact met de outdrive.
Of inderdaad het inbusje in de center as, die op de pinion gear van het diff gaat.
 
Bedankt allen voor het meedenken! Heb het probleem gevonden en als ik me niet zo had staan blindstaren op de achter diff dan had ik dit eerder gezien..

En het is idd het inbusje wat niet goed vast zat waardoor de centeras gewoon door bleef draaien. Nu wat locktite erop gedaan en goed vast geschroefd!

Voor het eerst dat ik een diff uit elkaar haal en weer in elkaar zet.. ik zie dit dit dus niet als verspilde tijd maar als een leerzame ervaring.. mocht de diff een onderhoudsbeurttje krijgen dan kan ik dit nu bijna met mijn ogen dicht haha.

Nogmaals bedankt allemaal
 
RC modelauto's is naast rijplezier ook sleutelen, onderhoud, reparatie, sleutelen, sleutelen...enz.

Zeker als je je wagen in top conditie wilt houden, en de slijtage wilt beperken.

Absoluut leerzaam dit, en zeker niet laten om na elke rijsessie alle kritische punten van de aandrijving na te lopen. Zo heb je er nog langer plezier van ;)
 
Haha, dat klinkt bekend, dat heb ik dus ook wel eens gehad :)

Heeft u wel weer goede olie in het diff gedaan?
 
Heb de behuizing van de diff in elkaar gezet met de verkeerde siliconoil erin maar dit is meer om het niet te laten roesten aangezien ik van die lichte bruine plekjes erop zag zitten nadat ik het had gedemonteerd (weet niet of dit roest is maar heb dit toch maar even gedaan just to be sure) Morgen even langs de lokale Rc dealer en de juiste diff olie aanschaffen en de boel open maken en met brakecleaner schoonmaken en de juiste olie erin.

En na elke rit gaat die ook (gedeeltelijk) uit elkaar (wielen/motor/esc) om dan met compressie lucht de boel schoon te blazen en zo nodig met een verfkwastje langs de lagers etc te gaan. Maar voortaan even alles even goed na checken en aandraaien!

Morgen lekker een vrije dag dus zoontje naar school brengen en dan meteen het 1 en ander aanschaffen en even een mooi plekkie zoeken om mijn typhon weer uit te laten.

Fijne avond alvast en nogmaals bedankt voor jullie input.
 
By the way.. het sleutelen vind ik ook leuk om te doen, vrouwtje voor de tv en ik aan tafel lekker bezig zijn met me wagen. Maar ook de voldoening die je krijgt nadat je iets hebt gemaakt is achteraf echt mooi.

Ik ben trouwens absoluut geen techneut en alles wat ik doe ik qua reparaties is op basis van youtube/google/forums en dan maar gewoon beginnen en ik zie wel hoe ver ik ermee kom en tot nu toe is het altijd goed gegaan.
 
Afgelopen week een blauwe Kraton aangeschaft.

Tot nu toe geen enkele spijt. Wel meteen 1e rit de achtervleugel eraf, dus die staat in bestelling incl. TBR voor en achterbumpers.

Ik rij enkel 4S en aangezien de kids ook af en toe willen rijden, gaat dit hard zat ;-)

Ik heb nu 2x 2S-1P 6600mah 30C Lipo's erin en ik zou wel een iets langere rijtijd willen hebben.
Waar moet ik dan opletten? Op een hogere mah of hogere C-waarde? Of beter overschakelen op 4S ipv 2x 2S??
 
2x 2s 6600mah is in series 4s 6600mah.. 2x 2s parallel is 2s 12000mah..

Dus in series is het vermogen groter maar kortere rij tijd.. parallel is minder vermogen maar langere rijd tijd.

Advies is op 2x 4s parallel te rijden, bijvoorbeeld 10.000mah per lipo ik noem maar wat want dan heb je 4s vermogen met langere rijtijd. Pas op dat je dit niet in series doet want dan rijd je 8s.

2x 2s parallel zou ik niet doen want dan komt die nauwelijks van zijn plek

Je kan ook gewoon meerdere accus kopen.zodat als de ene set leeg is dan doe je er daarna 2 nieuwe lipo packs erin... kan de boel meteen even tot rust komen (motor temperatuur enzo)

succes en veel plezier met je kraton!
 
Bij HK hebben ze de turnigy 2S 12800mah

Kan ik daar dus 2 x zolang mee rijden als ik er 2 in serie plaats?

Klopt het overigens dat de LVC inschakeld bij 3,8 volt?
 
als je 2x 2s 12800mah koopt en je rijdt in series dan heb je 12800mah om te gebruiken.. gebruik je 2x 2s parallel dan heb rijdt je 25600mah dan rijdt je in therorie ongeveer 3,8 keer langer dan wat je nu hebt (6600mah)

Ik zou gewoon gewoon 4 lipo packs kopen ook gewoon 2s 6600mah.. als jij 2x 12800mah koopt dan wordt dit echt proppen en misschien pas dit niet eens goed. Switch gewoon zoals de meeste van lipo als ze op zijn.. kost je nog geen minuut werk.

Koop anders een 4s 12800mah.. of wil je 1x 2s rijden met je Kraton?
 
Ik zou niet vergeten te checken of zo'n pack wel past in de battery tray, alvorens je rijk te rekenen.
Die turnigy 12,8Ah lijkt me aan de grote kant.

Voor de C waarde moet je naar je motor/esc. kijken. Die kan maximaal continue 120A trekken, en iets meer gedurende korte periodes.

Battery capaciteit (Ah) x C waarde = continue stroomsterkte (A) die de accu kan leveren.

Zo kun je uitrekenen of de accu geschikt is.

Echter een andere optie om meer rijtijd te krijgen is naar 5 of 6S te gaan. Omdat hogere spanning efficiënter werkt voor de esc. kun je bij gelijke snelheid langere rijtijd krijgen met dezelfde capaciteit accu. "Nadeel" is voor jou dan de hogere maximale rijsnelheid.

Trouwens bij 4S of meer (en zeker bij serie schakeling van twee packs) is het verstandig om een lipo safe alarm aan te schaffen, welke op de balans stekker(s) van de accu('s) geplaatst moeten worden.

De esc. meet alleen de totale spanning, en niet per cel. Als 1 cel teveel ontlaadt heb je dat anders te laat door.
 
Bedankt voor jullie antwoorden ;-)

Ik ga denk ik maar kijken naar 2 goede 4S lipo's met een hoge mah waarde, want 6S gaat hem niet worden met de kids en voor mij is 4S hard zat.

Ik heb overigens al een aparte lipo safe alarm. Ik heb nu 3x gereden en de LVC van de auto zelf schakelt al in bij 14,4 Volt (als ik de lipo's dan check geeft de meter aan 3,7/3,8 volt per cel) De lipo safe alarm heb ik ingesteld op 3,4 volt, maar voordat deze afgaat, schakelt de LVC van de auto zelf dus al in.

Is het handig om de LVC van de auto zelf uit te schakelen en dan te vertrouwen op de lipo safe alarm? Zal dit veel schelen qua rijtijd?
 
Back
Top