Het ARRMA-topic / Nieuw RC merk!!!

3,7v is prima voor de levensduur van de lipo's.
Heb zelf een regelaar die pas ingrijpt bij 3,4v. En daar kreeg ik al onbalans door.
Je hebt nu dubbele Safety (redundant). Alleen maar extra veilig zou ik zeggen

Ik las op diverse fora dat een lipo niet onder de 3v mag komen, maar qua duurzaamheid is 3,7-3,8v het best, zeggen de meeste.

Ik laat het maar zo, is wel zo veilig en ik ga eerst maar eens één extra 4S lipo aanschaffen met een zo'n hoog mogelijke Mah.

Die Kraton is gewoon zo leuk dat 15-20 minuten rijden per keer gewoon te kort is ;-)

Maakt langzamer opladen overigens nog iets uit voor de duurzaamheid van de lipo?
Ik laad de lipo's nu op met een Team Orion Advanced One 406 en die laadt met 5-6Ah als ik het goed heb.
Er staat op de lipo's zelf overigens opladen met 1Ah x laderstroom 2A = 2C

Sorry voor de vele vragen, maar ik ga altijd zo zuinig mogelijk met mijn spullen om!

De nominale spanning van een LiPo is 3.7v per cel dus dat als LVC aanhouden is onzin. 3v LVC is prima gezien dit onder belasting gebeurd, bij het inschakelen van de LVC zal de cel weer een hogere klemspanning aangeven. Zeker bij zware belastingen wordt de LVC wel eens lager gezet omdat sommige piekstromen een flinke spanningsdip kunnen geven.

Battery capaciteit (Ah) x C waarde = continue stroomsterkte (A) die de accu kan leveren.

Zo kun je uitrekenen of de accu geschikt is.

Pas op met deze bewereing. Met de huidige accu's met 60C of meer wordt er niet meer over continu gepraat maar een piekbelasting over een aantal seconden, lees heel goed de specs!

Beter teveel vragen dan dat je paar lipos om zeep gaat helpe ;)

By the way.. als je 1x 4s pack gebruikt... vergeet dat kabeltje (kom even niet op het juiste woord) op de accu kabel te zetten. Die zit er standaard bij.. dat kabeltje wat als het goed is al ingeplugged zat toen je de Kraton ging unboxen.

Ja, mijn fout!
Als hij bij mij op 3,4V onder belasting afslaat, dan staat er onbelast meestal minstens 3,7V op per cel!.

Ik heb dus een lipo cut-off op 3,0V staan volgens de beschrijving die erbij kwam, en dan heb ik soms 2,9V op een enkele cel.
Daarom maar lipo-safe erbij gezet. Hierdoor zijn de lipo's die in onbalans zijn gekomen na een aantal keer ontladen/laden weer prima in orde!

Inderdaad staat er bij sommige merken de piekstroom op in C. Er is helaas geen goede standaard, en veel teveel marketing BS :P

Daarom altijd op save zitten en goed de specificaties lezen!

Laden is op 1C het beste, dus in uw geval 6,6 ampere.
Ik zou ook voor een nieuw pack gaan, 2x4S ga je heel lastig wegkrijgen, en switchen van een accu is binnen een paar minuten gebeurd, en dan kan die boel ook nog een beetje afkoelen.
Vragen is altijd goed, beter voorkomen dan genezen!
En daar is het forum ook voor!

Na drie maanden wachten heb ik eindelijk mijn kraton terug met een esc die verbetert is. En een nieuwe lipo heb ik ook gekregen. :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Na drie maanden wachten heb ik eindelijk mijn kraton terug met een esc die verbetert is. En een nieuwe lipo heb ik ook gekregen. :)

3maanden?!?!? Mag ik vragen waar jij je Kraton heb gekocht.. hoop namelijk niet in dezelfde zaak als waar ik mijn typhon heb gekocht.

Ieder geval goednieuws en je hebt een lipo gekregen dus dit is wel mooi gecompenseerd.. nu lekker rijden!! Enjoy

Nee niks gecompenseerd, mijn lipo was opgeblazen toen mijn 2de esc in brand vloog.
Ik heb zolang moeten wachten omdat arrma zijn esc aan het upgraden was. Liever wat langer wachten dan direct een nieuwe krijgen en weer in brand te vliegen. :)

Dat heeft in principe weinig met de shop te maken.
In dit geval heeft de shop (net als in mijn geval) de wagen naar de importeur gestuurd. Dit is sinds een aantal maanden de firma PRO-MODELS in België.
Ik heb daar ook erg slechte ervaringen mee.
Ik vind drie maanden absurd lang als je nagaat dat je die auto pas net had.
En ik heb ook erg lang moeten wachten op garantie & onderdelen (en zit nog steeds op een aantal onderdelen te wachten :mad:).

Sommige shops hebben een ruime voorraad Arrma en onderdelen. Die kunnen sneller de onderdelen voor je uitwisselen. Maar de meesten zijn aangewezen op de importeur.

Vind vreemd om je complete wagen af te moeten geven en te laten verzenden..Dit is een kwestie van een defecte esc/motor or whatever te demonteren en dit op te sturen en dan een nieuwe bestellen, desnoods gewoon een nieuwe "mislukte" esc/motor krijgen en die gewoon gebruiken tot die het begeeft... voor hetzelfde geld blijft die het gewoon wel doen

Ik heb heel wat autos gehad maar dit is toch wel mijn favo! Ik rij Gens Ace 2x 2s 50c, 4s zippy 45c en Traxxas 2x3s 25c.

De Gens Ace offroad leuk maar voor onroad heb je meer aan de 5 en 6s.

Ik rij op Proline Road Rage en Badlands en die bevallen top! Vooral de badlands offroad waggelen minder dan de standaard banden.

Vind vreemd om je complete wagen af te moeten geven en te laten verzenden..Dit is een kwestie van een defecte esc/motor or whatever te demonteren en dit op te sturen en dan een nieuwe bestellen, desnoods gewoon een nieuwe "mislukte" esc/motor krijgen en die gewoon gebruiken tot die het begeeft... voor hetzelfde geld blijft die het gewoon wel doen

Dan nog had hij drie maanden moeten wachten, omdat de ESC niet leverbaar was.

Daarnaast is het bekend dat soms de servo de boosdoener is, net als bij de 1/10 modellen het geval is. Kortom, of je RC shop moet het voorwerk doen, of ze sturen hem op. Standaard procedure ook bij HPI bijvoorbeeld.

Een C-waarde is alleen interessant in combinatie met de capaciteit van de accu.

De meeste RTR banden zijn gemaakt om lang mee te gaan, wat inleveren betekent op grip en stabiliteit. Goede banden geeft echt een flinke verbetering aan de wegligging. De investering meestal wel waard!

Vind vreemd om je complete wagen af te moeten geven en te laten verzenden..Dit is een kwestie van een defecte esc/motor or whatever te demonteren en dit op te sturen en dan een nieuwe bestellen,

Als de compressor van je koelkast kapot is nemen ze toch ook je hele koelkast mee? Omdat het om een RTR auto gaat vind ik het niet vreemd dat ze het hele product op willen sturen.

Jouw vergelijking vind ik echt nergens op slaan maargoed dat is mijn mening.. een koelkast nemen ze trouwens niet altijd mee omdat dit logistiek en financieel gewoon niet logisch is en sturen ze gewoon een monteur die het 9 van de 10x ter plekke vervangt/maakt whatever. Maargoed ik dwaal af..

Wat ik ermee bedoel is dat een esc/motor gemakkelijk los te halen is en dit gewoon op te sturen en je lokale Rc winkel vragen of ze een andere willen bestellen mocht dit niet op voorraad zijn. En als een Rc winkel in de gaten krijgt dat er bepaalde zwakke componenten bestaan zorg dan dat dit op voorraad is om jouw klanten "gedoe" te besparen.. en ga zelf met je leverancier een oplossing zoeken, maar laat je klant geen 3maanden wachten. Klanten kunnen je maken of breken.. en gelukkig voor de Rc winkels bestaan hun klanten voornamelijk uit particulieren die vaak (niet altijd) sneller tevreden zijn met een "middelmatige"oplossing (omdat ze simpelweg geen andere keus hebben) dan dat zakelijke klanten kunnen zijn.

Maargoed misschien moet ik dit niet vergelijken met hoe ik zakelijk met mijn klanten om ga..

JvD: in de ideale wereld zou het zo moeten gaan. En als jij zakelijk met klanten omgaat dan weet je ook dat het voor particulieren vaak wel anders is, helaas.

Echter er zijn meer factoren die kunnen veroorzaken dat de ESC kapot is gegaan.
In de US doen ze vanwege de grote afstanden de garantie telefonisch van Arrma in veel gevallen. Daar hebben ze tientallen nieuwe ESC's opgestuurd die binnen een paar seconden weer stuk waren. Gevolg nog bozere klanten en veel negatieve berichten op de fora!
De meesten gingen stuk vanwege dat de ESC echt niet goed was. Een aantal door een foutief elektrisch circuit in de servo. En er zijn nog wel meer gevallen waarbij het aan iets heel anders lag.

Arrma levert alleen maar RTR's, welke dus volledig geassembleerd worden verkocht.
Terugsturen van de hele wagen is daarom standaard. HPI, Traxxas, allemaal moet het ter beoordeling van een garantiegeval zoals deze.

Er zijn een handjevol winkels die inderdaad wat onderdelen op voorraad nemen. Maar zoals ik al zei heb ik ook mijn auto moeten opsturen (deed mijn HS) naar de importeur, en die heeft er nauwelijks naar gekeken toen ik hem net zo defect weer terug ontving. Vandaar dat ik geen hoge pet op heb over hoe Arrma denkt in ons land met zijn klanten om te gaan.

Daarnaast is Arrma betrekkelijk nieuw in ons land. Voor de komst van de 4x4 1/8 scale modellen waren het maar een handjevol bedrijven die het verkochten.

Nu met de grote vraag naar de 1/8 scalers zie je dat de originele importeur (Hobbico/Revell Duitsland) Arrma voor de benelux een eigen distributeur heeft gegeven, te weten Pro-Models in België. Dit met de helaas beperkte levermogelijkheden wereldwijd van reserve onderdelen maakt de start niet best voor dit merk.

Ik hoop echt dat er snel een eind komt aan het wereldwijde tekort aan sommige Arrma onderdelen.

Unusual Rc. Ik kan op basis van jouw stuk hierboven je niet meer als gelijk geven.. en ik wil trouwens de schuld ook niet leggen bij een Rc winkel want die zijn natuurlijk ook afhankelijk van hun leverancier.

Laten we maar gewoon hopen dat Arrma dit soort issues gaat oppakken.

Unusual RC, Niet alleen Arrma heeft problemen met onderdelen voorraad, Zijn veel meer merken die er problemen mee hebben, ook de bekende merken.
Door de recessie hebben veel winkels de voorraad laten zakken, de importeur bestelt ook minder en de grote rc bedrijven de voorraad ook laten zakken en nu er van alle winkels voorraad vraag komt kan de importeur het niet leveren en de grote rc bedrijven ook niet. Dus staat de klant zonder onderdelen en is voor velen die niet verder kijken dan hun neus lang is, de rc winkel de gebeten hond terwijl hij er niks aan kan doen omdat de grote rc bedrijven weinig voorraad hebben door de slechte tijden die ze gehad hebben. Kunnen de fabrieken waar zij het bestellen nu de vraag niet aan.

Maar het is verschrikkelijk jammer dat het zo gaat. Weet er alles van met GS. jammer dat een merk zo naar de kloten geholpen word, en ze kunnen er zelf niks aan doen.

Ik ben bekend met de leveringsproblemen van meeste andere merken. De enige twee die het goed voor elkaar hebben is HPI en Traxxas zo lijkt het.
En geloof me, dat van Arrma is niet het probleem van de importeur die de vraag niet aan kan.
Het is de fabriek die al vanaf het begin (2011) moeite heeft om de vraag bij te benen.

Inmiddels is Arrma overgestapt op een andere productie faciliteit (dezelfde als Team Durango) wat hopelijk betere levering uiteindelijk gaat opleveren. Echter niet alle onderdelen komen uit 1 fabriek. Electronica, metaal (gietdelen zoals tandwielen voor het differentieel) etc. komen weer ergens anders vandaan.

Als je het officiële Arrma forum in de gaten houdt, dan merk je dat de leveringsproblemen wereldwijd spelen.
En vooral slijtage delen zoals draagarmen, tandwielen, bodyposts, etc. zijn vaak langdurig niet leverbaar.

Het is dat ik al 2 wagens van ze heb, en vele reserveonderdelen. Anders was ik al overgestapt op wat anders.

Back