Het 1:12 Topic

Ik heb wellicht tevens een fout gemaakt met de motor selectie (link), iemand enig idee?

Zo, netjes! Waarom zou je een foute motor-selectie hebben gemaakt?
Ik neem aan dat je alleen modified gaat rijden?

Je regelaar (SXXV2) kan op 3,7V een motor aan van 4T+, dus daar zit je wel goed. Een ander punt is wel de snelheid die deze auto kan halen wel aardig zal zijn, heb je genoeg ervaring met 1:12 om dat aan te kunnen?
 
Zo, netjes! Waarom zou je een foute motor-selectie hebben gemaakt?
Ik neem aan dat je alleen modified gaat rijden? Je regelaar (SXXV2) kan op 3,7V een motor aan van 4T+, dus daar zit je wel goed.

Zie de voltage specs van de motor in dit verhaal en de vraagstelling :).

Een ander punt is wel de snelheid die deze auto kan halen wel aardig zal zijn, heb je genoeg ervaring met 1:12 om dat aan te kunnen?

Tijd zal het leren, ik heb 0,0 ervaring met 1:12. Maar zelfbedwang is er altijd wel geweest, deed voorheen zelden gekke dingen. Ik ga wel flink praccen, dat wel :).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zie de voltage specs van de motor in dit verhaal en de vraagstelling :).

Ah zo... den motor. Alles specs van de meeste motoren staan op 4,8V, stamt nog uit de tijd van 4 cellen NiMH. Niets van aantrekken, ga eerst leren rijden met de 1:12 ;)

Zo staat bv deze motor ORI28111 ook op spec 4,8V terwijl Jilles er op het wk 2e mee is geworden op 3,7V. Niet druk om maken dus.
 
Kerstmis kwam vroeg dit jaar: http://www.xs4all.nl/~rzavelli/stuff/rc_cars/20100911_006.jpg

Ik ben er achter gekomen dat ik CF chassisranden schuren/lijmen/schuren HAAT: http://www.xs4all.nl/~rzavelli/stuff/rc_cars/20100911_010.jpg

Eindelijk klaar: http://www.xs4all.nl/~rzavelli/stuff/rc_cars/20100912_002.jpg

Het eigenlijke bouwen schiet dan weer wel op: http://www.xs4all.nl/~rzavelli/stuff/rc_cars/20100913_005.jpg

Nu nog electronica inbouwen: http://www.xs4all.nl/~rzavelli/stuff/rc_cars/20100913_015.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Ziet er niet slecht uit , kan je me het adres van je Kertman ook eens geven want die van mij brengt zo'n dingen niet.
 
Ik heb wat vragen, heb ze al op het Asso forum gepost, bij deze een copy paste (in het Engels, sorry):

Built the car today, which was fun, apart from sanding/glueing/sanding CF parts. That takes about as much time as actually building the car, if not more :).

However during building I noticed some things, I've got some questions:

- The pivot brace is under an angle when adjusting it for for free lower rear pod plate movement. In the pic you can see one side sitting to the front, while the other is sitting to the rear. I guess this is normal/intended.

- One of the holes in the left & right rear pod links binds slightly without even having inserted a M2 screw. Its not bad, but its not optimal either. It seems to be mold related, since its the same hole that slightly binds for both links. What is usually done to fix this? Polish the ball? This would remove the coating, wouldn't it? Enlarge the hole somehow?

- The pivot balls in the lower front suspension arms bind very badly, they don't move freely at all. Is this normal? Should I fix it somehow? Polish the ball? Enlarge the hole somehow?

- With default settings, the pod is sitting upwards. I hope it comes across on these pics: pic 1, pic 2. With the wheels from the ground, shouldn't the rear pod rest downwards (some droop), so one could adjust the center shock preload to make the pod aligned to the chassis under static load (car resting on its wheels with full mass)? I used the (default) center shock droop spacer. The center shock aluminum rod end is all the way onto the shaft. Shouldn't it be? Should I unscrew the ball cup a few millimeters?

- Which Ackermann servo spacers should I use by default? ( Ko Propo #30048 PDS-951ICS ICS 6.0V Digital FET Servo ). At the moment I used one thick spacer per side. In a top view with steering centered, the turnbuckles are sitting colinear.

- How am I supposed to use the tiny receiver antenna with the solid antenna mast? pic. I'd prefer something like this. Is that just a solid mast with shrink wrap around it and the antenna inside?

- Do people position LiPo's to the front or rear? My assumption with LiPo's being lighter than sub-C cells, people would move LiPo's to the front to retain some front end weight. However, pics from the worlds:

Marc Rheinard: LiPo to the front
Ronald Völker: LiPo to the back
Juho Levanen: LiPo to the front, note the ESC is turned 90 degrees to make room for the LiPo

Don't know if these pics were taken during similar track conditions. Or maybe it just comes down to driver preference. I guess I'll install electronics in a way so I can strap the LiPo either to the front or rear (or somewhere in between).

- Just have to install electronics now: pic :). So far so good, servo arrived, just waiting for LiPo's now :). I must say, its pretty tempting to trim all receiver channel wires to custom length as well. Not sure if that would void the warranty of the ESC/servo/transponder. Its a bit of a handfull to fit the standard length receiver wires into the car, it doesn't look very tidy either.

- Oh, how many guys replace some of the not-so-stressed steel screws with blue anodized aluminum ones? Seems a bit iffy to me, but i guess its doable for some screws.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
- The pivot brace is under an angle when adjusting it for for free lower rear pod plate movement. In the pic you can see one side sitting to the front, while the other is sitting to the rear. I guess this is normal/intended.

Klopt, deze "Center Pivot Holder" hoeft niet recht te zitten. Nergens voor nodig, wat wel heeeeel belangrijk is, en crusiaal voor een goed, of slecht rijdende auto is dat de beweging van de Rear Pod zonder enige moeite of weerstand gaat! Zorg er voor dat dit helemaal vrij beweegt! Bij een harde klap moet je dze Pivot Holder ook altijd controleren.

- One of the holes in the left & right rear pod links binds slightly without even having inserted a M2 screw. Its not bad, but its not optimal either. It seems to be mold related, since its the same hole that slightly binds for both links. What is usually done to fix this? Polish the ball? This would remove the coating, wouldn't it? Enlarge the hole somehow?

De Bal polijsten kan, maar ben ik niet zo'n fan van. Zelf rek ik de "links" (of eigenlijk de gaten van de links) iets uit met een mesje/schroevendraaier/what so ever, zodat de kogels iets meer ruimte hebben, zonder dat ze spelen (maar dat stel je weer af met het kleine schroefje)

- The pivot balls in the lower front suspension arms bind very badly, they don't move freely at all. Is this normal? Should I fix it somehow? Polish the ball? Enlarge the hole somehow?

Dit is een "bekend probleem" bij 1:12 ophangingen. Ik gooi de plastic kogels altijd meteen weg en prop er stalen/titanium/nitride gecaote in van CRC of een ander merk. Je kunt proberen het geheel soepel te krijgen, wat ook heel erg belangrijk is, maar dit kost veel tijd en moeite. Veel schuren en olie....

- With default settings, the pod is sitting upward. I hope it comes across on these pics: pic 1, pic 2. I used the (default) center shock droop spacer. The center shock aluminum rod end is all the way onto the shaft. Shouldn't it be? Any ideas?

De Droop die je hier toont is niet goed! Je moet absoluut droop hebben. De "Droop Spacer" snijd ik altijd 1,5mm er van af (ongeveer) zodat je iets meer droop hebt. een 3mm boven je rijhoogte is goed, maar dit is een afstel mogelijkheid. begin met 3 mm.... Als je meer wilt kun je de "kogel kop" van je demper nog iets uit of in draaien.

- Which Ackermann servo spacers should I use by default? ( Ko Propo #30048 PDS-951ICS ICS 6.0V Digital FET Servo )

Ackermann altijd zo recht mogelijk in de 1:12. Ackermann kun je nog mee spelen, maar eigenlijk doe ik dat zelf weinig (ondanks dat het een krachtige afstel methode is) ik zorg er voor dat mijn links zowel van boven af gezien, als horizontaal gezien zo recht mogelijk in de "neutrale" positie zijn.

Just have to install electronics now: pic :). So far so good, servo arrived, just waiting for LiPo's now :).

Mooi, de auto is nog leeg op die foto?

How am I supposed to use the tiny receiver antenna with the solid antenna mast? pic. I'd prefer something like this. Is that just a solid mast with shrink wrap around it and the antenna inside?

De "Roll Over" antenne heeft zeker een nut, al hoewel de originele wel erg lang is. Maar bij een "grip roll" zorgt de antenne er voor dat je weer netjes op je wieltjes terecht komt. Zelf rijd ik nog kristallen, maar gebruik ik altijd een stuk krimpkous om de antenne heen. Dit beschermt de antenne draad ook tegen het snijden van de lexanen kap bij een klap. Is de antenne korter dan je Roll Over Antenne... jammer dan ;-)

Antwoorden in het rood

Groet Robert, die zijn 1:12 bodemplaat aan het schuren/lijmen is...
 
voorophanging en andere pancar zaken


Mark Payne's 1/12th Scale RC Notes: Building Front ends: Associated L4 and CRC

Associated Dynamic Strut Front End Building - CARSrcracing.co.uk - The Chesterfield Auto Racing Society Web Site


Tevens bij de oude voorophanging is het handig de bovenste plastieke pivotball houder de binnenkant schuin weg te snijden waar de pivotball zit. Van buiten schuin naar beneden. Dit vanwege het feit dat de kingpinshims die boven de pivotball zitten tegen de binnenzijde van de houder komen waardoor het zaakje "bind" als de kingpin naar boven beweegt en de houder van hoek veranderd.

Als de onderste pivotball te stroef gaat dan kun je die ook een paar keer in en uit ploppen om zo net wat meer speling te krijgen.

Even een foto ter illustratie (was bezig mijn rc10L2 te de- en hermonteren)
 
Laatst bewerkt:
Nog een tipje om de pivot kogels in de voorophanging vrij te krijgen is ze er een paar keer in en uit zetten/halen... Dan gaan ze al wat soepeler én de plastic versie vervangen voor een goede metalen van IRS oid... (zoals Robo al zei...)

Of binnenkort de nieuwe ophanging van BMI erop zetten... Dan ben je meteen van die veertjes en kingpins af... ;)
 
Laatst bewerkt:
Muchas gracias Robert, 2WD en Joost/Silvia, precies de info die ik nodig had! Kan de voorkant weer uit elkaar slopen. En de side links. Alles moet gewoon soepel werken :). Ik wil eerst zorgen dat alles perfect werkt, voordat ik ook maar uberhaupt een meter rij :).

Robert, nee, electronica zit er nog niet in, ik wacht nog op mijn LiPo's. Ik heb wel nog een 4 cell NiCd pack van mijn Cobra collector draaibank (die ik net zo goed bij het oud vuil kan zetten). Die pack kan ik wel gebruiken om de servo en regelaar in te stellen/te installeren.

( Heb pvd wel een M2,5 inbusboutje nodig voor mijn servo, de kop van de bijgeleverde schroef is te groot voor de servo saver. )

Tijd genoeg, heb deze hele week vrij, donderdag clubavond :).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
M2,5 gaat niet passen in een KoPropo servo, dat draad is M3... Gewoon een iets langer M3 boutje nemen met een lenskopje en deze tegen de servo saver aan draaien. Gaat prima...

p.s. Goed mokkel toch die Silvia... ;)
 
Owww... Okee, dat wist ik niet van die servo... Zal eens kijken of ik wat heb liggen. Hoe lang moet hij zijn?

Ja, dat koppie zeker ja... En de rest ook ;)
 
Back
Top