Hermione La fayette 1:89, Artesania Latina, NickvN

Hallo allemaal,

Weet iemand ook ander hout dat eventueel gebruikt kan worden voor het dek beplanken (naast lindehout)?? Iemand ervaring met Abachi hout??

Daar zullen de ervaringen wel wisselend mee zijn denk ik.
Persoonlijk; ik gebruik het zelden, en dan alleen om ergens als extra lijm oppervlak te laten dienen, maar dan onzichtbaar natuurlijk.
En dat eigenlijk omdat ik het persoonlijk geen mooi hout vindt
Misschien dat iemand anders die vraag beter kan beantwoorden:)

Bij de walvisvaarder zat volgens de beschrijving walnoten hout. Dat heb ik nu op de andere fluit gebruikt. Of het echt walnoot is twijfel ik aan want het lijkt behoorlijk wat lichter dan de rest van het notenhout. Abachi vond ik ook tegenvallen. Geen mooie nerf en breeuwen met een merkstift is geen optie dan. Zuigt er te veel in.

Bedankt allemaal. Volgens mij is het hout dat ik mij mijn boot heb gekcht Abachi hout. Dit is inderdaad niet zo mooi hout. Ik ga nog even verder kijken wat ik doe en neem jullie advies daarin mee.

Ik heb twee schepen beplankt met latjes van Tanganyika, de Bounty en de hms Fly. De latjes zijn 0,6 mm dik en 3 mm breed (fly) en 4 mm breed (bounty) Het hout heeft een mooie lichte uitstraling, word nog iets lichter na schuren, echter niet zo licht als lindehout. Hier onder enkele foto,s met voorbeelden.

De Bounty Met latjes van 4 mm breed tanganyika.

De hms Fly met latjes van 3 mm breed tanganyika.

Victory met 5 mm breed lindehout.

Laatst bewerkt:
Bedankt Piet voor het advies.

Ik ben even wat gaan zoeken. Ik was bijna van plan gewoon lindehout latjes te kopen toen ik een site tegen kwam die de latjes van Artesania verkoopt die ik in de bouwpakket heb meegekregen. Dit is natuurlijk voordelig, want dan hoef ik minder te kopen omdat ik al latjes heb. Ook waren deze latjes wel van goede kwaliteit en makkelijk minder smal te maken. Deze heb ik dan ook besteld en ik hoop deze snel binnen te krijgen.

Ik heb al wat van jullie adviezen geprobeerd als het gaat om het maken van de breeuwnaden. Tot nu toe werkte stipt (heel voorzichtig aanbrengen) het best. Ook potlood is nog steeds een goede optie. Ik ga binnenkort kijken welke methode ik wil gebruiken. Voor nu ben ik alweer bezig met de laatste periode tot de zomervakantie van school

Update
Hallo allemaal,
Hier dan weer een update.
Ik ben bezig geweest met het maken van een constructie aan de achterkant van het schip. Omdat ik daar een kapiteinscabine ga maken, moest ik veel dingen die voor de constructie zorgde weghalen. Hiermee moet ik uiteraard wel rekening houden, anders kan ik het schip niet succesvol planken. Hieronder het resultaat van wat ik heb gedaan:
IMG_0704.jpg

IMG_0705.jpg

IMG_0708.jpg

IMG_0711.jpg

IMG_0712.jpg

IMG_0732.jpg

IMG_0744.jpg

IMG_0754.jpg

Laatst bewerkt:
mijn complimenten Nick, goed bezig , in mijn fotoalbum heb ik een foto (copy) van de "captains cabin"

mvg
michel

Graag gedaan Nick.
Ach, wij Fransmannen moeten elkaar ook af en toe een beetje steunen tussen al dat Hollandse, Britse en Spaanse geweld. Daarbij heb ik er zelf ook wat van opgestoken.

Back