Hermione La fayette 1:89, Artesania Latina, NickvN

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door NickvN, 26 jan 2014.

1. NickvN

NickvN Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    26 jan 2014
    Ha mannen,

Dank voor de leuke reacties. Ondanks dat het wat rustiger is doet het me goed weer terug te zijn en contact te hebben met mede bouwers. Ik heb me reeds opgegeven voor de expo Histrorische Scheepsmodelbouw! Ik hoop velen van jullie daar te ontmoeten.

Ik zou vandaag graag 2 vragen bij jullie willen neerleggen waar ik over advies zou willen:

1. Ik twijfel over de afbouw van dit schip. Ik weet dat er een nieuwe, betere bouwpakket is van dit schip van Artesania Latina en dat ziet er goed uit. Opnieuw beginnen wil ik niet, maar ik mis wel veel onderdelen en ornamenten en weet niet hoe ik sommige dingen als de spiegel op ga losse . Ik zou dat bouwpakket kunnen kopen en daaruit gebruiken wat ik nodig heb en de rest (zoals latjes) opslaan als voorraad. Maar ik vind dat misschien beetje 'teveel van het goede'. Wat denken jullie?

2. Kwast of airbrush: ik ga dit model verven na het schip in Rochefort. Maar ik twijfel. De aanschaf van Airbrush kan prijzig zijn (al zag ik een Airbrush zet op die 'niet vierkante' winkel voor 70 euro). Maar wat is jullie ervaring met historische scheepsmodellen en schilderen? Pakken jullie meestal de kwast of de spuit?

Alvast bedankt!!

2. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Wat mis je allemaal, je zal verbaasd zijn wat veel bouwers in het reserve onderdelen laatje hebben liggen. En soms is het ook na te bestellen bij de leverancier. Maar helemaal opnieuw beginnen na zoveel jaar kan ook de vreugde terugkomen. Je moet doen wat jij wil.

Zeiler en NickvN vinden dit leuk.
  3. ronvanleeuwen54

ronvanleeuwen54

Lid geworden:
    22 okt 2012
    Als er een tekening van is, is in principe alles na te maken.
    Airbrush zou ik nog even mee wachten. Ik vind het zeer omslachtig en zeker bij een bont gekleurd model als de Hermione wordt dat best ingewikkeld lijkt me. Als je alles daarna afwerkt met bijvoorbeeld schellak komt het helemaal goed. (dat is overigens wél makkelijk aan te brengen met een airbrush)

NickvN vindt dit leuk.
  4. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    1: Doen ! :) als je niet opziet tegen de prijs van een volledig pakket.

2: ik heb een volledige airbrushset en enige ervaring. Als je geen airbrush hebt, dan zou ik voor het schilderen van houten historische scheepsmodellen zeker GEEN kopen. Met zowel enamel als watergedragen verven heb ik uitstekende resultaten bereikt, op zowel het hout als op de ornamenten, uitsluitend met de kwast. zie mijnbouwverslagen van HMS Victory Herby's HMS Victory 1805 - Fotoverslag | ModelbouwForum.nl als can het Koninklijk Yacht Royal Caroline Royal Caroline 1749 - Kitbashing - Werfregister | Pagina 72 | ModelbouwForum.nl

NickvN vindt dit leuk.
  5. Boris279

Boris279

Lid geworden:
    15 jan 2025
    Als je echt een airbrush wilt, zou ik met een goede 2e handse of goeie entree level beginnen, een goede set kost sowieso wel het nodige

En zou daarmee beginnen te leren en te begrijpen hoe een airbrush werkt, want bij het werken met een airbrush komt best wel het nodige kijken, type verf, type verdunner, dikte (vloeibaarheid) verf, lucht druk , afstand tot je werkstuk, type airbrush (double action of single actio) het goed schoonhouden en onderhoud (is en blijft een precisie instrument), etc.
    Dus best wel wat factoren die invloed hebben op het resultaat.

Ik doe al mijn verfwerk, 95% met een airbrush, de zeer fijne details met penseel, maar heb mij zelf dit geleerd in een periode van meer als 25 jaar, met ook de nodige try and error.

Verwacht niet direct perfect resultaten, maar observeer en leer, en wees niet bang fouten te maken, en op nieuw te beginnen,
    Gewoon beginnen en proberen, en niet te snel opgeven, ook al lijkt het soms allemaal niet te willen zoals je wilt. Er is nog nooit een "meester" uit de lucht komen vallen.

Just my 2 cents.

NickvN en Baker vinden dit leuk.
  6. NickvN

Lid geworden:
    26 jan 2014
    He mannen, bedankt voor de reacties. Wordt zeer gewaardeerd hoe jullie meedenken.

Alleereerst over het airbrushen: ik hoor het al, iets waar ik me eerst goed in moet verdiepen. Laat ik dan eerst de hobby zelf even goed opgepakt hebben alvorens ik verder ga.

Dan dit schip en bouwpakket. Ik kom niet perse dingen tekort (of onderdelen), het is meer dat ik destijds de keuze maakte er een gedeeltelijke scratch bouw van te maken en dat ik daardoor onderdelen (zoals de volledige spiegel) helemaal vanuit eigen visie en (eventueel tekeningen zoals Ron zei) moet bouwen. Dit vergt een beetje kunde en inzicht die ik ff weer moet oppakken. Terwijl ik nu behoefte heb aan een bouwpakket met handleiding die me erdoorheen loodst zodat ik ff weer bekend raak met de technieken.
    Het bouwpakket van dit schip vind ik nog niet eens heel duur dus ook vandaar de twijfel.

Ik ga er nog eens goed over nadenken.

Stephan Kertész en Herby63 vinden dit leuk.
  7. NickvN

Lid geworden:
    26 jan 2014
    Nou @ronvanleeuwen54 ik heb je advies opgevolgd en ben vanmiddag dus snel naar de printzaak gegaan. Daar heb ik de, op schaal, tekeningen van de Hermione uit het nieuwe bouwpakket geprint.
    Vanaf nu ga ik proberen de stappen van dat pakket te volgen en kan ik met deze tekeningen (waar alle onderdelen op staan) proberen alles na te bouwen. Ik kan gewoon niet opgeven op dit schip merk il ;)

Jaques, Clemens W., pietsan en 5 anderen vinden dit leuk.
  8. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    Bouw ze

NickvN vindt dit leuk.
  9. Clemens W.

Clemens W.

Lid geworden:
    10 nov 2024
    suc6 Nick.:thumbsup:

NickvN vindt dit leuk.
  10. NickvN

Lid geworden:
    26 jan 2014
    Tja, en dan moet ik toch een beslissing maken. Na lang wikken en wegen heb ik een besluit genomen; ik ga opnieuw beginnen.
    Ik ben verliefd geworden op dit schip, en wil het model graag afbouwen. Maar ik zag door de bomen het bos niet meer. Ik ben 8 jaar geleden gestopt en was destijds enthausiast aan de slag gegaan, had de handleiding compleet links laten liggen en wilde het schip niet perse historisch acuraat maken maar vooral laten lijken op het replica.

Ik merkte dat ik niet veel plezier ervaarde door helemaal uit te moeten zoeken hoe nu verder. Het is na 8 jaar toch even weer instappen, en ik merkte dat ik behoefte had aan een frisse start met even duidelijke handleiding (die ik natuurlijk niet altijd zal volgen maar in grote lijnen wel).

Dus ik heb een grote bestelling gedaan en heb de nieuwe versie van Artesania besteld. En deze kwam mooi vandaag binnen.

Ik zal, om het overzicht te behouden, daarom ook dit verslag sluiten en een nieuwe beginnen.

Ik wil alsnog via deze weg even mijn dank uitspreken naar velen die mij in het verleden geholpen hebben. Ik las mijn verslag terug en ik vond het mooi hoe betrokken iedereen altijd was. Het forum is wat leger, maar ik ben alsnog van plan om mijn verslag zo compleet mogelijk bij te houden. In ieder geval bedankt voor het lezen en tot de volgende bouw!

Jaques, Jef80, Herby63 en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011

NickvN vindt dit leuk.
  12. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Eigenlijk heb je wel gelijk om opnieuw te beginnen succes!:thumbsup:
    Het forum is zeker wat rustiger.
    En waar dit door komt? Ik weet wel dat er mensen zijn, die er ff geen zin meer in hadden hier op dit forum berichten of uitleg te plaatsen. En dat is door de jaren heen altijd een soort van golfbeweging geweest. Helaas is het nu behoorlijk rustig en lijken mensen wat minder betrokken.

Laatst bewerkt: 6 feb 2025
    NickvN vindt dit leuk.
  13. JanZMC

JanZMC

Lid geworden:
    6 jan 2007
    Goede beslissing Nick, zou het oude model zeker nog niet wegdoen.

Ik ben zelf ook minder actief op het forum in discussies, maar lees wel veel mee.
    Reden is dat ik het prive al een lange tijd te druk heb om veel te bouwen, ook al staan er 4 modellen op de plank.

NickvN, Clemens W. en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  14. Jef80

Jef80

Lid geworden:
    14 mrt 2023
    Veel succes! Ik denk ook dat het de beste beslissing is. Maar ik ben wel overtuigd dat als je hetzelfde schip maakt volgens de handleiding, je het vorige kan heropstarten.... Ik zou het zeker niet weggooien.

Het forum is betrekkelijk "gezonken" de laatste tijd. Dat is jammer, mss is de generatie en de modelbouw ook wat aan het uitsterven. Kids en jongvolwassenen zitten op PC, games en GSM...

Deel Deze Pagina