Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Hoi Nick, één opmerking, je snijdt je latten net iets te kort af. Zo zit er tussen de galjoenscheg en de beplanking hier en daar een kleine opening. Op de foto goed te zien. Dit kun je uiteraard opvullen met plamuur (waar ik géén voorstander van ben) maar je latten iets beter op maat houden dan voorkom je dit. Als je kopse kanten van je latten op dit punt lichtjes afschuint aan de binnenzijde krijg je ze ook strakker tegen de scheg.Update
Hier een kleine update met foto's van het proces van beplanken,
![]()
Die plankjes gaan verrekte netjes om je Hermione heen Nick dat moet mij nog maar gaan lukken, want ik heb wel gezien dat die planken niet echt dun zijn.
ps. Die constructie van jouw heb ik even gekopieerd, die lijkt me wel handig, en die spantklemmetjes zijn inderdaad heel lastig te krijgen tegenwoordig.
Goed bezig Nick,
Toch wil ik je nu alvast een tip meegeven waar je nu nog niet aan toe bent maar die je gewoon in je achterhoofd kunt opslaan.
Het is mij jaren geleden gebeurt bij mijn eerste Tall-Ship ;
Ik zie dat je bij het aanbrengen van de huid beplanking uiterst nauwkeurig te werk gaat, en toch kun je niet voorkomen dat er houtlijmresten op de beplanking achterblijven.
Straks als alle planken op zijn plaats zijn, ga je schuren en je romp strak modeleren en op een gegeven moment ga je de romp aflakken/beitsen.
Ondanks het schuren is het mij gebeurt dat er toch nog zo hier en daar (vaak bij de naden), niet zichtbare lijmresten achtergebleven zijn en deze lijmresten vormden een dunne "film" die verhinderden dat de opgebrachte Lak/Beits niet opgenomen kan worden door het hout.
Nadat ik toen mijn romp gebeitst had was het een vlekkerig geheel (alsof het een hyena was) dit kwam omdat de beits door de lijmfilm niet opgenomen kon worden. Er blijft dan maar 1 ding : Opnieuw schuren.
Je kunt dit voorkomen door tussen het schuren en het aanbrengen van de lak/beits laag de volgende TEST te doen:
Je neemt een sponsje en maakt deze redelijk met water nat, je gaat met de spons over de zojuist klaar gekomen geschuurde romp en bevochtigd deze alsof het Lak/beits was. Daar waar nog lijmresten zitten kan ook uiteraard het water door de lijmfilm niet opgenomen worden en zie je lichte vlekken t.o.v. daar waar geen lijmresten zitten >> een indicatie dat de Lak/Beits straks, als je er niets aan doet hetzelfde beeld zal gaan geven.Laat hierna in ieder geval de romp 1 nacht "uitdampen" zodat het hout goed droog is voordat je met het Lakken/Beitsen verder gaat.
Ik wilde je dit gewoon even meegeven, succes
A3