Help voor zelfgemaakt 1e zweefvliegtuig van depron+video!

hallo,
Ik heb een zweefvliegtuig zelf gemaakt van Depron®.
Het vliegtuig heb ik vandaag afgemaakt en meteen begonnen met vliegen/werpen.
De servo's werken allemaal goed.

Om het zweefvliegtuig te laten zweven moet je hem werpen, slepen of lieren.
Morgen(maandag) wil ik m'n zwever laten opstijgen/zweven d.m.v. een elastieklier, probleem is alleen
dat ik geen "klipje" heb om m'n zwever vast te maken aan het elastiek. Hoe kan ik klipje het beste vastmaken aan m'n Depron® vliegtuig? Want als ik het 'vastkit', dan gaat het door de druk kapot volgens mij..

Dan heb ik ook nog een vraagje over m'n richtingsroer. Door de spanning van het ijzerdraad word de onderkan naar buitengedrukt, hoe kan ik dit reduceren?
edit: opgelost

Video:
http://video.google.nl/videoplay?docid=8579363359819039227

Ik heb ook nog een oude Trust spycam100 camara op afstand bedienbaar gemaakt, door de camara open te maken en vanaf de schakelaar een draad te laten lopen naar een transistor + 100ohm weerstand. Volgens m'n natuurkunde boek (3HV) kun je een transistor ook als schakelaar gebruiken en zo heb je nou nog eens iets aan al die natuurkunde weetjes! Als ik druk op een knop op mn afstandbediening zegt de camara een 'piep' en maakt -ie een foto :D

Foto's hieronder:

Deze klipjes zijn volgens mij te koop bij elke modelshop???

foto1
foto2 onderkant
foto3
foto4het richtingsroer probleem,,,,

Ik hoop voor je dat het gaat vliegen, maar ik zou niet op een fantastisch vliegende kist rekenen. Negatieve v-stelling en dan ook nog geen rolroeren... :roll:
Ik ben bang dat je, als je eenmaal een bocht hebt ingezet, je kist niet meer recht krijgt...

Stefan

PS, gewoon proberen hoor, desnoods draai je de vleugel om en geef je die wat meer instelhoek, ik denk dat dat nog beter vliegt :wink:

Eric hoe kom je aan dit ontwerp? Als ik het zo bekijk lijkt het mij dat de verhoudingen ed wel redelijk kloppen alleen ziet het er constructief gezien 'niet zo stevig uit'. Heb je wel eens eerder een 'gewone' zwever gebouwd?

het viegtuig is zelf bedacht en het is inderdaad mijn eerst gebouwde vliegtuig.
En de v stelling omdat de vleugels nog al zwaar zijn dus zakt de vleugel omlaag.
Maar als hij vliegt zijn ze recht.
img0120os3.jpg

En hoe kan ik een zwaartepunts haak aan het depron® vast maken

dat haakjeis best lastig want je trekt natuurlijk zo dat hele rompje eraf,

Ik zou denken, maak het haakje zo vast dat het door de hele romp heen vast zit, met een lange bout of draadeind.

Het is best verrassend dat de vleugel op de grond zo omlaag hangt, en in de lucht recht lijkt. Het hele vliegtuig is echt zwaarder dan de vleugel alleen, je zou dus verwachten dat het dan vliegend juist enorm buigt.
Overigens, als je er ribjes onder lijmt zodat de vleugel iets bol wordt dan is hij ook veel buigstijver.

En dat roer... zou er niet nog een scharniertje bij moeten, onderaan? De foto is niet helemaal duidelijk.

Mooi dat grijze depron... waar heb je dat gevonden?
Bart

de vleugel is zo recht omdat hij overal draagt dus het gewicht word verdeeld

Ik heb het in Goes gehaald bij de parketboer, ligt in Zeeland(jaja, zelfs daar kennen ze modelbouw! :o )

de vleugel is zo recht omdat hij overal draagt dus het gewicht voort verdeeld

ik heb het in goes gehaalt licht in zeeland

bedankt voor de tip ik dacht wel zo iets dat het over de hel romp zo moeten

ericst zei:
de vleugel is zo recht omdat hij overal draagt dus het gewicht voort verdeeld

Houd er rekening mee dat als je hem gaat oplieren de krachten wel groter worden. Een carbon versterking in die vleugel lijkt me geen luxe. Alleen is er natuulijk geen holle ruimte om die in te stoppen...
Bart

er zit al een koolstofstaaf in, is al aan gedachtt :idea:

het zijn eigenlijk 2 'planken' depron® die op elkaar getapen en gekip zijn met een koolstof staaf en kleine dingetjes erin zodat de vleugel vorm krijgt.

Ik zou een stukje triplex (bijvoorbeeld 6x2 cm en een mm of 5 dik) onderop de romp lijmen met epoxy nadat je daar een haakje op bevestigd hebt, liefst een haakje dat je met een moertje (M3) kunt vastzetten aan de achterkant van het triplex, kijk maar eens wat de bouwmarkt heeft, als je alleen haakjes met een 'houtschroef' aan het eind kunt krijgen zou je aan de achterkant van het triplex een blokje vurenhout kunnen lijmen om het haakje stevig in te kunnen draaien.

qua stevigheid is het een goed dingetje.
in de vleugels zitten een koolstof staaf in die tot ongeveer ¾ van de vleugels doorgaat (koolstofstaven zijn duur! :roll:)

heb laatst gezweefd (uiteraard met mn zwever) en landde een beetje verkeerd, waardoor de romp een beetje was ingescheurd. Gelukkig was dit niet zo erg en was het binnen een uur gefixed. De romp is geheel 'in gekit en getaped' op de elektronica na. Vanzelfsprekend zijn de vleugels nauwelijks/niet beschadigd.
Wat betreft de haak is het probleem nu opgelost. ik heb gewoon een dik ijzerdraad omgebogen in de vorm van een haak en die in de romp gedaan en nog eens flink ingetaped. Heel de romp is inmiddels in getaped, zodat -ie nou echt onverwoestbaar is!

Eric

p.s. heb het vliegtuig met zn 2 gemaakt en die andere gast antwoord ook met deze account!

Back