HB-1 komt opnieuw tot leven, bouwverslag van een laagdekker.

Weer een goede tip :D

nico v kooten zei:
Ik heb de rolroeren wat "dieper"gemaakt dan op de tekening staat, reageerd anders nogal traag vond ik.
Je kan de afgesneden delen uitstekend gebruiken als roer hoor, als je die goed verkast.

Ok, dat kan ik alsnog bekijken. Ik heb alwel de achterlijsten gemaakt. Ik heb wat meer "vlees" voor de scharniertjes dacht ik, als ik massieve achterlijsten gebruik.

nico v kooten zei:
Maak de landingsgestelblokken groot genoeg, en fixeer ze goed in het schuim, anders komen ze gegarandeerd los bij een minder fraaie landing(spreek uit ervaring) :oops:
gr, Nico

Voor dit probleem heeft Paul_ehv mij ook al gewaarschuwd. Ik ga dit oplossen door straks a.h.w. een stuk rib in te lijmen van 6 mm Balsa van de voorlijst tot net voorbij de groeflat. (Op de plaats waar het landingsgestel naar de grond wijst. Aan de andere kant komt zowiezo al een houten prop waar de staaldraad van het landingsgestel in steekt.)
 
Zoals gezegd ga ik een versterkingsrib inlijmen. Hiertoe heb ik een schijfje uit de vleugel gezaagd en opgevuld met 6 mm Balsa met de draad haaks. Inlijmen met PU lijm!! Ook meteen de uitsparing voor de groeflat voor het landingsgestel gemaakt. Op de groeflat nog een extra stukje hout gelijmd om het landingsgestel te borgen tegen omklappen..
extrarib1ij1.jpg
extrarib2nh0.jpg


De extra rib is weer netje gelijk geschuurd met de rest van de beplanking.

inlijmengroeflatjemp5.jpg


De voorlijsten van de vleugels zijn ook in profiel geschuurd. De tip ingelijmd.
vleugeltip1nw3.jpg
vleugeltip2qz4.jpg

En ook weer in model geschuurd.

De buisjes voor de besturing hebben een steunpuntje in de romp gekregen zodat ze mooi bij de servo's uitkomen. (Is op de foto niet zo duidelijk omdat sommige buisjes onder de servohevel geklemd zitten)
Dan kan ook de onderkant van de romp beplankt worden.
buisjesoknq7.jpg
 
Die Arnold gaat ook als een speer.

Maar 1 ding!!! vind ik jammer.
Dat je dwars door die voorlijst zaagd.
Is de gracht toch een beetje uit de vleugel.
Terwijl je vantevoren al weet dat je een extra rib inplakt.
Maar het zal wel zo horen.

Ga lekker zo door.
Veel update's want daar hou ik van.

Han.
 
Han zei:
Die Arnold gaat ook als een speer.

Maar 1 ding!!! vind ik jammer.
Dat je dwars door die voorlijst zaagd.
Is de gracht toch een beetje uit de vleugel.
Terwijl je vantevoren al weet dat je een extra rib inplakt.
Maar het zal wel zo horen.

Ga lekker zo door.
Veel update's want daar hou ik van.

Han.

Hoi Han,

Laten wij dat maar de onervarenheid noemen. Ik heb daar niet bij stilgestaan.:hammer:
Ik heb de rib wel goed "vet" ingelijmd!!

Weer wat geleerd voor het volgende project :teacher:

Bedankt voor de tip.
Keep building is het motto.
 
Dan de volgende les over dit gebeuren.
Je hebt zelf die vleugel beplankt, waarom lijm je die rib en die balk niet in het schuim voordat je gaat beplanken. Die beplanking zorgt samen met de neus en achterlijst voor 75% van de sterkte van de vleugel.

Ik zou nu de neuslijst op die plek versterken door er een stukje (10 cm) Koolstofstaaf van 3 mm dikte in de lijmen.
 
Theo Coenen zei:
Dan de volgende les over dit gebeuren.
Je hebt zelf die vleugel beplankt, waarom lijm je die rib en die balk niet in het schuim voordat je gaat beplanken. Die beplanking zorgt samen met de neus en achterlijst voor 75% van de sterkte van de vleugel.

Ik zou nu de neuslijst op die plek versterken door er een stukje (10 cm) Koolstofstaaf van 3 mm dikte in de lijmen.

Dat vooraf inlijmen van de rib en de groeflat zou eigenlijk heel logisch geweest zijn. Niet ver genoeg vooruit gedacht!!!! :nooo:
Maarja, berouw komt na de fout.
Zoals al opgemerkt, dit is mijn eerste model vanaf een tekening gebouwd en doe zo veel ervaring op. Er staat in de orginele bouwbeschrijving helemaal niets over het versterken van die ophanging.

Die versterking kan ik alsnog op de door Theo aangegeven manier in de voorlijst aanbrengen en mooi wegwerken.
Als iemand zin krijgt om deze kist ook te gaan bouwen dan kan hij uit al deze lessen zijn voordeel trekken.

Ik ga t.z.t. de vleugel ook in houtbouw uitvoeren en dan kan ik al deze tips daar in verwerken.
 
Zoals ik al eerder had geschreven ga ik de V-stelling maken door de vleugelhelften in de goede hoek te schuren. Dat is goed gelukt, (zie foto een aantal berichten terug).
Ik heb de middenrib die de verbinding gaat maken uit 10 mm Berkenmultiplex gezaagd op passend geschuurd. Ik heb nu een stevige verbinding met vodoende materiaal om de duvel in te lijmen die de vleugel op zijn plaats gaat houden en centreren in de romp.

middenrib1lx6.jpg
middenrib2nv2.jpg
[/URL]

Dan is het landingsgestel en zijn de "kamertjes" voor de servo's aan de beurt. Het aftekenen en insnijden van de kamertjes geeft geen problemen, maar het uitsnijden is lastiger. Je moet horizontaal, dus plat snijden. Ik heb een paletmesje, wat gebruikt wordt bij het kunstschilderen, aan de zijkanten scherp gevijld.
Zo kun je mooi vlak het piepschuim weg snijden. Ook de wanden weer inlijmen met vuren latjes en lijmen met PU lijm.
Ook het landingsgestel staat voorlopig op zijn plaats.

spatelmesjeev4.jpg
sevokamermv0.jpg
skamerwiel2au5.jpg


En zo zijn we weer een stapje verder.
 
Arnold het uitsnijden van de kamertjes gaat erg goed met een soldeerpistool. Solderen kun je er niet mee maar piepschuim snijden uitstekend.

Alex
 
Ondanks het feit dat ik uiteraard een abbo op dit bouwverslag genomen had, al een tijdje geen email gehad dat er nieuwe postings zijn geweest. Dus ik dacht, eens even kijken hoe het ermee staat. En wat zie ik.....de HB-1 is al zowat klaar !

Ziet er goed uit Arnold, klasse !
 
Vandaag een regendag dus.......... tijd om te bouwen. (Als je tenminste met pensioen bent!!)
De rolroeren zijn aan de beurt, deze moeten onder een bepaalde hoek t.o.v. het vleugelprofiel uitgesneden worden, dus maar
weer wat verzonnen. Van tevoren heb ik er wel een lat op geklemd om een mooie rechte snee te krijgen.
Heb je de insnijding gemaakt dan kun je met een Stanley-mes verder door snijden. Hier ook het resultaat.
(Eerder had ik de rolroer_achterlijsten al uit Balsa gemaakt maar het leek mij toch een uitdaging om ze uit de piepschuim delen te maken!)

snijmalrolr1oh8.jpg
rolruitzagen2ih5.jpg


De versteviging van de open gesneden kanten van de vleugels en de rolroeren met Balsa van 25x 10 mm om later de scharnieren in uit te snijden worden gelijmd.
servobev5jf0.jpg
snoerservopx7.jpg

De servo is gemonteerd op een 2 mm vliegtuigtriplex plankje tussen twee latjes. Zo komt het snoertje bij de middenrib naar buiten.
Bij de definitieve montage gaat het korte kabeltje aan de servo nog ongeveer 5 cm in het kokertje. Dan komt er voldoende lengte snoer uit de vleugel
om aan te sluiten op de ontvanger.


Met het bekende Davidschaafje de eindlijst grof bijwerken. Met een lange schuurlat alles mooi glad schuren.

schaafje3oa6.jpg
schuurl4gp5.jpg


De servo gemonteerd en de eindlijst is ingeschuurd. Ook het rolroer past goed. De zijkanten moeten nog afgwerkt worden. En dan alles
exact passend maken.
rolrkamerservo6cz2.jpg
rolroerklaaran2.jpg


Met Model-lite (een lichtgewicht plamuur) alle putjes en oneffenheden wegwerken en met fijn schuurpapier zo glad mogelijk afwerken.

modellite7ja0.jpg
 
Hoi Arnold.

Ik zal wel te laat zijn met mijn reactie.
Maar voordat je gaat plamuren.
Kun je het hout erst ligt nat maken.
Eventueel met een spuitje.
Jee zult zien dat er dan heel veel putjes verdwenen zijn.
Vooral die ingedeukt zijn.

Succes verder.

Han.
 
Hoi Han,

Nee hoor het is nog niet te laat. Ik ga dat morgen direct proberen en ik laat het resultaat ook weer hier zien. Goeie tip, bedankt. :pim:

Arnold.
 
Je kunt het servosnoer met stekkertje beter niet in de vleugel trekken, het risico dat je hem half los trekt lijkt mij erg groot. Beter is het om de stekkers in de servo ruimte te houden. Als je nu in je ontvanger korte verlengsnoertjes zet voor de rolroerservo's heb je aan die zijde alsnog voldoende ruimte en tevens is dit beter voor je ontvanger.
Het geheel ziet er trouwens heel erg netjes uit, doorgaan zo :thumbsup:
 
Huibert zei:
Je kunt het servosnoer met stekkertje beter niet in de vleugel trekken, het risico dat je hem half los trekt lijkt mij erg groot. Beter is het om de stekkers in de servo ruimte te houden. Als je nu in je ontvanger korte verlengsnoertjes zet voor de rolroerservo's heb je aan die zijde alsnog voldoende ruimte en tevens is dit beter voor je ontvanger.

Fijn dat jullie meedenken.

Ik heb niet veel ruimte in de "servokamer" omdat ik zo min mogelijk materiaal wilde wegsnijden!
Het vrouwelijke deel van het kabeltje gaat ruim in het kokertje, maar ik zal er toch een nylon draadje omdoen zodat ik dit stekkertje altijd weer kan terug halen. Een kort verlengsnoertje (of twee als je met twee rolroerservo's werkt) aan de ontvanger doe ik altijd omdat dat veel gemakkelijker is aan te sluiten.

De tip van Han is ook geweldig, (ik kende de truc niet). Voor andere misschien niets bijzonders meer??
Mij verwonderde het sterke effect van deze truc.
Putjes en deukjes verdwijnen als sneeuw voor de zon. Ook even met een strijk/folieboutje op de natte plek doet wonderen.

putjes1up5.jpg
putjes2rh4.jpg


En we blijven bouwen :yes:
 
Het probleem met de servokabeltjes ga ik oplossen door toch een gleufje in de 10 mm dikke middenrib te maken zodat er altijd stekkertjes door kunnen. De vleugel wordt zowiezo versterkt met een glasmatje aan boven en onderkant.

De rolroeren zijn op maat gemaakt en opzij afgewerkt met Balsa. Op het laatse moment besloten om niet de standaard scharnieren te gebruiken die midden in de vleugel komen maar 4 dunne Teflon plaatjes per rolroer. Nu blijft de spleet op de rug van de vleugel minimaal.
Doorvoor moesten de rolroeren schuin weg geschaafd en geschuurd worden om de uitslag naar beneden te kunnen maken.
Even met afplakband gekeken hoe het er uit komt te zien.

rolroer1dg4.jpg
rolroer2zi8.jpg


Dan hebben wij een mooi stel vleugelhelften. De scharniertjes en de roerhoorntjes plaatsen, aansluiten op de servo's en alles gangbaar maken. Dan is alles klaar om aan elkaar gelijmd te worden.

rolroer3ny4.jpg
motorkapeq2.jpg


Van Raymon de kap ontvangen. Natuurlijk direct even passen.
De gaten ga ik dicht maken en een nieuwe mal gieten in gips om zo ook een nieuwe kap te kunnen maken.

Mochten er liefhebbers zijn dan maak ik graag enkele kappen extra.
(Voor Raymond in ieder geval, want die heeft de basis geleverd):yes:
 
Weer wat tijd "gevonden". De rolroeren moeten dus afgeschuind worden om voldoende uitslag te krijgen.
Natuurlijk overal even veel eraf. Een metalen strip op het rolroer klemmen tot waar het materiaal moet worden weggeschuurd. Dan voorzichtig tot aan de strip schuren. Aan de andere kant een potloodstreepje of ook een strip maar dan precies op de rand. Het schuurlatje bewijst dan weer goede dienst.

inschurenkm5.jpg
scharninsngb3.jpg


De teflon strookjes komen op 2 mm van de rugkant van het rolroer. Insnijden dus met een strookje Balsa van 2 mm eronder.


teflonscharnjy9.jpg
roerhoornxi9.jpg


Zo komt het er dan uit te zien. Ook een versteviging voor het roerhoorntje ingelijmd.

Tenslotte het grote moment... het samenlijmen van de twee vleugelhelften. Aan weerszijde 4 cm onder de vleugeltips gelegd, goed gecontroleerd of de bijde vleugelhelften volledig gelijk aan de middenrib aansluiten. De lijm ertussen en de vleugel klem gezet tussen een zware accu en de muur.
img0037ep9.jpg
 
Het meeste werk is gedaan, nu alles nog extra glad schuren met schuurpapier nr. 400.
En als laatste de hoeken, randen en rondingen insmeren met Balsaloc van Robbe voor een goede hechting van de Oratex.
(€6,95 voor 110 gram.)
Is daar geen goedkoper alternatief voor??? Textiellijm misschien, als die nog te koop is?????

Even een paar foto's gemaakt van de HB-1 omdat ik toch nieuwsgierig was naar het totaal beeld...

hb1kaal1pd6.jpg

hb1kaal2ed0.jpg


Hopelijk ga ik deze week beginnen met het folieen van de romp.
 
Back
Top