Ook spuitgietplastics kunnen uiteen spatten indien niet met glasvezels versterkt.
Maar daarom tref je ook niet de veel grotere maten. De G-krachten worden te groot.
Ik heb hier ook een forse ARF spinner staan van CMPro, deze had de naam uiteen te spatten,
en werd over geschreven dat het linke dingen waren.
Wauw, daar sta ik van te kijken!!

'Uit elkaar spattende spinners' heb ik in de 37 jaar dat ik met brandstof kisten vlieg nog nooit meegemaakt, ook nog nooit van gehoord of uberhaupt over gelezen...
Wellicht niet goed gebalanceerd of iets dergelijks?!
De spinner welke ik voor deze Sea Fury ga gebruiken (post#47) is in ieder geval sterk genoeg.
De romp is ruwbouw klaar, nog een keer alles goed schuren en de witte grondlaag erop, dan verder met de vleugel....
Sinds de vorige update weinig gehobbied,.. af en toe eventjes iets doen,.. toch weer een stukje verder.
De romp, motorkap en staartvlakken nog een keer goed geschuurd en de witte grondlaag erop gezet:
De vleugel erbij gepakt en eerst alle onderdelen demonteren / los snijden:
De vleugel had een rechte voorlijst... die moet natuurlijk elliptisch worden...
Er zaten twee kleine flaps en twee
erg grote ailerons in de vleugel.
Begonnen met het verwijderen van de grijze folie.
Daarna alle balsa indekking en capstrips aan de bovenzijde verwijderd (de vleugel had veel open stukken met alleen folie erover)
De vleugel op de 4-view gelegd en gekeken en bedacht wat ik ga veranderen.
Eerst de voorlijst aangepast zodat deze elliptisch gemaakt kan worden.
Daarna aan de vleugel ter plaatsen van de ailerons een nieuwe constructie gemaakt zodat de ailerons en flaps straks de juiste grootte hebben:
De constructie verder gewijzigd:
Nieuwe indekking gemaakt, voor een volledig ingedekte vleugel:
Massieve vleugeltips gemaakt en vast wat balsa "vlees" op de neuslijst ter plaatse van de romp gelijmd welke later de koelers worden:
Nu kan ik verder met de onderzijde:
Eerst maar weer alle indekking wegbreken (alleen de servoraampjes nog even laten zitten):
Nu kan ik plannen gaan maken voor de ailerons, flaps en retracts
Groeten, Ramses
.