Hawker Sea Fury | ARF Bashing

Kijk eens bij Krumscheid, die heeft Calimero dopjes (spinners) die ietsje meer in de buurt komen van je maatvoering

Dank voor de tip Richard :thumbsup:
Deze Krumscheid komt inderdaad het meeste in de buurt van wat ik zoek:

upload_2023-6-27_9-34-12-png.544839

ca. 120 mm in diameter en 110 mm in lengte

De diameter is dan 8mm te groot en de lengte 12mm te groot.
Andere Krumscheid spinners zijn minder geschikt qua afmeting en qua vorm.

.
Ik vond zojuist deze aluminium Spitfire spinner van Dave Boddington Sport & Scale LTD:

Spun Aluminium Spinner for DB Spitfire
120mm Diameter, 103mm Length

full

ca. 120 mm in diameter en 110 mm in lengte

De diameter is spot-on, de lente is 7mm korter... komt al dichter in de buurt!
En ook belangrijk, de vorm klopt aardig.

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
.
Top, dank je Richard!! :thumbsup:
Dat is de meest geschikte :yes:

Groeten, Ramses
.

Laat ik nou toevallig zon spinner in bijna deze maat hebben liggen :)
Het is een Top RC drieblads, 110mm diameter doorsnede en 110mm hoog …….. is het dus net niet :mad:
5C73ECE7-CD19-4898-AEF7-5CFFDDE04B5F.jpeg

.
Dank je Richard en Bart! :)

Ik had de vraag gisteren ook in onze clubapp gezet en een clublid heeft deze spinner voor me:

full

Afmetingen: 120mm diameter en 110mm lengte, precies wat ik zocht :yes:
Ben dus voorzien, bedankt voor het meezoeken en meedenken heren!

Groeten, Ramses
.

Je hoeft maar te fluiten, en Bart heeft het al getekend! Mozes! :thumbsup: :worship:
Wel... Je mag wat kunststof clips voor mijn oude Lanciaatje uitwerken.
Niet aan te komen of bros na 40 jaar. Mijn dank zou grenzen aan godsdienstwaanzin :D Haha!

Ik vraag me af of 3D geprinte spinners voldoende materiaalsterkte hebben?
Zeker bij grotere diameters. Vibraties van de 4-takten niet onderschatten.
Ook spuitgietplastics kunnen uiteen spatten indien niet met glasvezels versterkt.
Maar daarom tref je ook niet de veel grotere maten. De G-krachten worden te groot.

Ik heb hier ook een forse ARF spinner staan van CMPro, deze had de naam uiteen te spatten,
en werd over geschreven dat het linke dingen waren.
Dus voor 'het project' heb ik destijds een Dave Brown uit aluminium gekocht,
had zowaar de juiste maat...

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Ook spuitgietplastics kunnen uiteen spatten indien niet met glasvezels versterkt.
Maar daarom tref je ook niet de veel grotere maten. De G-krachten worden te groot.

Ik heb hier ook een forse ARF spinner staan van CMPro, deze had de naam uiteen te spatten,
en werd over geschreven dat het linke dingen waren.

Wauw, daar sta ik van te kijken!! :eek:
'Uit elkaar spattende spinners' heb ik in de 37 jaar dat ik met brandstof kisten vlieg nog nooit meegemaakt, ook nog nooit van gehoord of uberhaupt over gelezen...
Wellicht niet goed gebalanceerd of iets dergelijks?!
De spinner welke ik voor deze Sea Fury ga gebruiken (post#47) is in ieder geval sterk genoeg.

De romp is ruwbouw klaar, nog een keer alles goed schuren en de witte grondlaag erop, dan verder met de vleugel....

Sinds de vorige update weinig gehobbied,.. af en toe eventjes iets doen,.. toch weer een stukje verder.
De romp, motorkap en staartvlakken nog een keer goed geschuurd en de witte grondlaag erop gezet:

full

De vleugel erbij gepakt en eerst alle onderdelen demonteren / los snijden:

full

De vleugel had een rechte voorlijst... die moet natuurlijk elliptisch worden...
Er zaten twee kleine flaps en twee erg grote ailerons in de vleugel.

Begonnen met het verwijderen van de grijze folie.
Daarna alle balsa indekking en capstrips aan de bovenzijde verwijderd (de vleugel had veel open stukken met alleen folie erover)

De vleugel op de 4-view gelegd en gekeken en bedacht wat ik ga veranderen.
Eerst de voorlijst aangepast zodat deze elliptisch gemaakt kan worden.
Daarna aan de vleugel ter plaatsen van de ailerons een nieuwe constructie gemaakt zodat de ailerons en flaps straks de juiste grootte hebben:

full

De constructie verder gewijzigd:

full

Nieuwe indekking gemaakt, voor een volledig ingedekte vleugel:

full

Massieve vleugeltips gemaakt en vast wat balsa "vlees" op de neuslijst ter plaatse van de romp gelijmd welke later de koelers worden:

full

Nu kan ik verder met de onderzijde:

full

Eerst maar weer alle indekking wegbreken (alleen de servoraampjes nog even laten zitten):

full

Nu kan ik plannen gaan maken voor de ailerons, flaps en retracts

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
Niet alleen de spinnerkap begeeft het, ook de backplate…
Zou die uit aluminium zijn geweest, had de prop het wel overleefd.

Mooiste is een True Turn…

Zie link van een cmpro 109 spinner die het in de vlucht begeeft:

Wow, inderdaad, da`s heftig! :eek:
Maar goed dat het in de lucht gebeurde en niet terwijl de piloot met zijn gezicht in de buurt was van de motor (tijdens het starten oid),.. poeh!
Ik had er nog nooit van gehoord, maar dat is inderdaad reden genoeg om een cmpro spinner niet te gebruiken op brandstof.
Zeker ook wanneer zoals Bas zegt het vaker is voorgekomen.

Mooiste is een True Turn…

Dat zijn inderdaad mooie spinners, ik heb ze op m`n Brian Taylor modellen :thumbsup:
Krumscheid is volgens mij van vergelijkbare klasse als TruTurn.

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
Die blauwe heeff een vierblads prop en een pruttelenwilniet R2800 motor onder de kap ipv de originele Centaurus .
Die R2800 is wel een stuk onderhoudsvriendelijker dan de Centaurus.. De Fury op Antwerpen ( in Irakees livery) kon de Centaurus weer uit elkaar trekken toen een Fury in Engeland een paar jaar terug onderuit ging na een engine failure.. De Fury op Antwerpen stond in dezelfde hangaar als de Yak, mega imposante kist met die 5 blads er voor.. Was overigens vorig jaar te koop voor de liefhebber.... [emoji57]

Back