Halve maan 1:40

Rob, hoe gaat het met de Halve Maen, of ben je stiekum........;)

Germt

:lol: nee, helaas nog niet

ben nog druk bezig met de zeilen, alleen doordat ik nog niks durf te fixeren (mijn tuigage is heel anders dan billing waardoor het beleggingsplan niet klopt) ziet het er chaotisch uit...... en ik ben met het meeste nog niet klaar...dus alles wordt nog gespannen enz...

hier een paar chaos foto's:

IMG_1890.jpg

ik heb even voor de foto het bezaanzeil opgehangen, moet dus nog veel aan gebeuren

IMG_1892.jpg

IMG_1893.jpg

Het lijkt misschien een chaos, maar dat heb je met tuigage:D
Maar even eerlijk; ik vindt je manier van opbinden van de zeilen super mooi hoor, en hoop dat het bij mijn WvH er straks ook zo uitziet.
Ik ga je foto's in ieder gaval even apart opslaan, en straks als voorbeeld gebruiken:cool:

Germt

Ja, en dan moeten er nog een paar bijkomen.......

Volgens mij komt dit helemaal goed. Maar ik heb alleen een vreemd gevoel bij de bezaan. Ik dacht dat het achterlijk hiervan meestal vertikaal stond, en het onderlijk evenwijdig met het dek. Nu lijkt het zo'n klein zeiltje, of is dat gezichtsbedrog door de gezichtshoek?

Groet,

Ad

dank jullie wel :)

@ad
klopt het is te klein. Ik wil hem opbinden, maar doordat de stof altijd te dik is voor de schaal, zou ik een te dikke prop krijgen. Ik los dit op door het zeil gewoon kleiner te maken. Als ik het straks opbind, dan zou het beter moeten kloppen.....hopelijk;)

dank jullie wel :)

@ad
klopt het is te klein. Ik wil hem opbinden, maar doordat de stof altijd te dik is voor de schaal, zou ik een te dikke prop krijgen. Ik los dit op door het zeil gewoon kleiner te maken. Als ik het straks opbind, dan zou het beter moeten kloppen.....hopelijk;)

Dat klopt, ik heb eens ergens gelezen dat als je de zeilen wilt opbinden dat je ongeveer 1/3 van het zeiloppervlak moet gebruiken.
Dit inderdaad om te voorkomen dat het een té dikke prop wordt.
Dit komt omdat de schaal van de stof vaak te groot is om een realistisch uiterlijk te krijgen.
Wat mij betreft; ga zo door, ziet er strak uit hoor:cool:

Germt

Ik heb even een vraagje

ik ben bezig met de fokkemarsra, zoals ik het begrijp zit de marsera val door de mast heen. Dus niet met een blok of over de ezelshoofd, maar echt door de mast heen. Goed te zien op de volgende foto

IMG_1727.jpg

Klopt dit?
en gewoon uit nieuwsgierigheid, waarom via een blok in de mast en niet via blokken of ezelshoofd?

Ik heb dit geprobeerd terug te vinden op diverse foto's.
Het schint in ieder geval te kloppen dat hij door de mast ging. Dus ik ga er van uit dat dit juist is.
De reden; dat weet ik eerlijk gezegd niet, maar het was een klein schip, de krachten op dat keine zeil kunnen dus niet erg groot zijn, en dan zou dit dus voldoende moeten zijn:)

Germt

het was een klein schip, de krachten op dat keine zeil kunnen dus niet erg groot zijn

Ook bij grotere schepen (bijv. de HMS Victory) werd dit gedaan voor de val van de bramra's. In werkelijkheid zit er natuurlijk wel een schijf in de sleuf in de steng.

Groet,

Ad

Ik zie het inderdaad op alle model van de periode, ook de grote schepen. Vaak valt me op dat niet alleen de bramra, maar ook de marsra op museum modellen zo is uitgevoerd.

Ik geloof dat de prins Willem ook Bram en marsra op deze manier heeft, ben alleen weg van huis dus kan niet niet opzoeken, kan me dus vergissen. ;)

Dat zeil is mooi opgerold Rob:cool:
Maar een vraagje uit nieuwsgierigheid; je hebt de stag gemaakt met een muis en een oog, en dat is natuurlijk juist, maar hoe is de muis gemaakt?

Germt

Dank je wel :D

Ik heb de simpele oplossing gekozen:
Ik heb de muis gemaakt door met een dik stuk touw een knoop om de stag te maken. dit met houtlijm fixeren. Dan een dun touwtje hieromheen wikkelen. Dit met inkt (gebruik ik om het touw donker te maken) en houtlijm fixeren.

Dank je Rob, ik dacht al zoiets ongeveer, maar het ziet er realistisch uit hhor:thumbsup:

Germt

Eigenlijk moet je voor de muis 'n stukje hout in de vorm van 'n peer maken, van onder naar boven of omgekeerd :) ''n gaatje boren van de dikte van het touw en daarom heen gaan weven met 'n dun touwtje waar het hoofdtouw doorheen gaat. Montfeld blz.284

Back