Ad Bakker
In Memoriam
Ik kom maar weinig verslagen tegen waar de tuigage echt heel duidelijk wordt behandeld.
Klopt helemaal Rob. Op dit moment zijn er wel een aantal bouwers hier die daar (bijna) aan toe zijn, inclusief de HMS Victory bouwers.
Dit is zo'n beetje de eerste lichting klassieke schepen bouwers op dit forum, je zult niet of nauwelijks oude verslagen vinden. Ook mijn Amerigo Vespucci en mijn HMS Victory zijn gebouwd voordat ik lid werd.
Als ik het goed zie, heb jij geen Nederlandse vertaling van je bouwbeschrijving. Dan is dit misschien een mooie aanleiding om de Nederlandse termen van alle tuigelementen proberen te geven. Dat zal nooit compleet zijn, want er zijn ook weer verschillen tussen verschillende naties en tijdsperioden.
Het eerste element is dus de val van de onderra's, ook draairepen genoemd. Die zijn in jouw geval dubbel uitgevoerd en zijn om de ra's gestropt en komen via sleuven in het ezelshoofd achter de mast samen bij het drie-schijfs kardeelblok. De takel tussen dit blok en de knecht met drie schijven op het dek wordt het kardeel genoemd. Het vaste part daarvan zit meestal aan de zijkant van de knecht, het halende part wordt belegd aan de kop van de knecht.
Het tweede element is de verbindingsconstructie van de ra's aan de mast. Daar zijn ook weer vele uitvoeringen van, maar bij jou wordt er gebruik gemaakt van een rak met sleden en klootjes (soort kralen). De takel tussen de blokken aan de uiteinden van de raktouwen (ook hangers genoemd) en blokken op het dek worden de raktalies genoemd.
Met jouw goedvinden zouden we zo gedurende je voortgang kunnen proberen alle tuig onderdelen in het Nederlands te benoemen. Uiteindelijk zou het wellicht aardig zijn om een Nederlands-Engelse woordenlijst voor alle tuigelementen op te stellen.
Groet,
Ad