Halve maan 1:40

Ik kom maar weinig verslagen tegen waar de tuigage echt heel duidelijk wordt behandeld.

Klopt helemaal Rob. Op dit moment zijn er wel een aantal bouwers hier die daar (bijna) aan toe zijn, inclusief de HMS Victory bouwers.
Dit is zo'n beetje de eerste lichting klassieke schepen bouwers op dit forum, je zult niet of nauwelijks oude verslagen vinden. Ook mijn Amerigo Vespucci en mijn HMS Victory zijn gebouwd voordat ik lid werd.

Als ik het goed zie, heb jij geen Nederlandse vertaling van je bouwbeschrijving. Dan is dit misschien een mooie aanleiding om de Nederlandse termen van alle tuigelementen proberen te geven. Dat zal nooit compleet zijn, want er zijn ook weer verschillen tussen verschillende naties en tijdsperioden.

Het eerste element is dus de val van de onderra's, ook draairepen genoemd. Die zijn in jouw geval dubbel uitgevoerd en zijn om de ra's gestropt en komen via sleuven in het ezelshoofd achter de mast samen bij het drie-schijfs kardeelblok. De takel tussen dit blok en de knecht met drie schijven op het dek wordt het kardeel genoemd. Het vaste part daarvan zit meestal aan de zijkant van de knecht, het halende part wordt belegd aan de kop van de knecht.

Het tweede element is de verbindingsconstructie van de ra's aan de mast. Daar zijn ook weer vele uitvoeringen van, maar bij jou wordt er gebruik gemaakt van een rak met sleden en klootjes (soort kralen). De takel tussen de blokken aan de uiteinden van de raktouwen (ook hangers genoemd) en blokken op het dek worden de raktalies genoemd.

Met jouw goedvinden zouden we zo gedurende je voortgang kunnen proberen alle tuig onderdelen in het Nederlands te benoemen. Uiteindelijk zou het wellicht aardig zijn om een Nederlands-Engelse woordenlijst voor alle tuigelementen op te stellen.

Groet,

Ad

Dat verklaart waarom ik zo weinig tegen kwam;)

Ik sta geheel open en zou het juist heel leuk vinden om alle namen te leren. Dus ga vooral je gang.

Helaas is het geen bouwbeschrijving. De van Billing stopte al lang geleden, en ik heb 1 tekening waar de tuigage opstaat. Aangezien hier heel veel mist, ben ik overgestapt op het boek van ab hoving "schepen van abel tasman" Deze heb ik in de engelse uitvoering. Ik neem dit boek omdat dit het beste paste bij mijn model. De verschillen met het boek van barentz waren gewoon te groot met mijn model.

Ik zet alles maar zo duidelijk neer zodat andere beginnende bouwers er ook wat aan hebben...

kwam er trouwens net pas echter dat de rarakken een geheel zijn (dus met de kloofjes (kralen), had ik nog niet door :oops::
DSC08795.jpg

Op dit moment zijn er wel een aantal bouwers hier die daar (bijna) aan toe zijn, inclusief de HMS Victory bouwers.
Dit is zo'n beetje de eerste lichting klassieke schepen bouwers op dit forum, je zult niet of nauwelijks oude verslagen vinden. Ook mijn Amerigo Vespucci en mijn HMS Victory zijn gebouwd voordat ik lid werd.

Met jouw goedvinden zouden we zo gedurende je voortgang kunnen proberen alle tuig onderdelen in het Nederlands te benoemen. Uiteindelijk zou het wellicht aardig zijn om een Nederlands-Engelse woordenlijst voor alle tuigelementen op te stellen.

Groet,

Ad

Dat was mij nog niet opgevallen, maar je hebt wel een punt, straks zitten we allemaal met touwtjes te stoeien.

Het grappige is dat we allemaal zo'n beetje even ver zijn en van elkaar de juiste benamingen leren van alle romp onderdelen.
Ik verwacht dat we dat met de tuigage ook wel zullen krijgen.

Germt

Een erg mooi en makkelijk te volgen boek vol met duidelijke tekeningen is; Masten, Blokken en Tuigage van Orazio Curti. Is uitgegeven door de Boer Maritiem in het Nederlands. En te koop bij Nautiek.nl ISBN nr. 90 228 1829 2
Ik heb dit boek al heel lang, en het heeft mij met name in het begin van deze hobby erg goed op weg geholpen wat het optuigen van mijn modellen betreft. Gr. Pietsan

Zal daar eens naar kijken, bedankt.
Tot op heden moet ik zeggen dat het boek van Hoving eigenlijk prima bevalt, het is alleen soms even een vraag hoe een bepaald touw word vastgezet. Zoals ad hieroven verteld dat het touw om de knecht werd geslagen, dat werd niet helemaal duidelijk uit het boek.

Zoals ad hieroven verteld dat het touw om de knecht werd geslagen, dat werd niet helemaal duidelijk uit het boek.

Dat is wel verschillend, hoor. Bij sommigen op de kop van de knecht, bij anderen soms op een klamp (Curti zegt dat), maar het kan ook nog op een korvijnagel op de beting. Dit is trouwens één van de punten waarop de Continentale Europese schepen afwijken van de Engelse schepen. Het maakt het er allemaal niet makkelijker op.

Bij grotere schepen staat de knecht trouwens dikwijls een dek lager, wat helemaal geen pleziertje voor de modelbouwer is.......

Groet,

Ad

Weer een deel:

IMG_0399.jpg

nr 1 heet geloof ik de toppenant, en dient om de helling van de ra in het verticale vlak aan te passen.
nr 2 is de bras en dient om de ra in het horizontale vlak aan te passen

vraag. het is moeilijk te zien, maar bij de pijl. de bras begint daar aan de ring en komt terug en gaat bia een katrol. Maar dan laat hoving hem over de reling gaan en maakt hem vast aan zo’n grote V. Is dit niet funest qua slijtage van de reling?

IMG_1649.jpg

Is dit niet funest qua slijtage van de reling?

Toppenant en bras is correct. De lange einden waarmee de brasblokken aan het uiteinde van de ra zitten worden schenkels of schinkels genoemd.

In werkelijkheid zit er een schijf in de verschansing waardoor het halende part van de grote bras loopt naar een klamp op dek of aan de binnenkant van de verschansing. Maar op deze schaal is dat moeilijk te realeseren, dus wordt er gewoon een gaatje gemaakt. Ook werd er wel een blok op de reling geplaatst in plaats van die schijf in de verschansing.

Groet,

Ad

Toppenant en bras is correct. De lange einden
In werkelijkheid zit er een schijf in de verschansing waardoor het halende part van de grote bras loopt naar een klamp op dek of aan de binnenkant van de verschansing. Maar op deze schaal is dat moeilijk te realeseren, dus wordt er gewoon een gaatje gemaakt.

Kijk, dat beantwoord meteen een vraag die ik nog had.

Ook werd er wel een blok op de reling geplaatst in plaats van die schijf in de verschansing.

Billing had het volgende bedacht, de katrol met f697 die de bras naar de korvijnnagels brengt

IMG_1629.jpg

Ik heb het zeil eens opgebonden. Alles zit nog niet vast, dus ik kan het zo loshalen.
Let niet op de chaos van touwen, er zit een logica achter :lol: :lol:

DSC08967.jpg

DSC08970.jpg

Ik heb dit ook nog nooit gedaan, maar wel in de planning zitten voor een opknapbeurt van m'n Victory.

Hoe doe je dit? Eerst de geien (naar de onderhoekpunten van het zeil) aanhalen, en daarna de buikgordingen (naar het onderlijk van het zeil) aanhalen?

Groet,

Ad

zeil minder hoog maken dan je zou moeten (stof is namelijk te dik op schaal). inderdaad geien en gording aantrekken. Alles flink nat maken en met touwtjes vastzetten aan de ra. En een beetje plooien.

nog tips voor verbetering?

weer verder met de hoofdzeilen,

IMG_1636.jpg

achterkant zeil
nr 3 is het gijtouw (geien), en dient om het zeil ophoog te trekken.
nr 4 (grote blok) zit de schoot aan
nr 5 is de Hals, en dient om het zeil omlaag te trekken zodat het niet te bol wordt???

de 2 blokken onder aan het zeil komen om de lus heel en de hals komt door de lus met een knoop aan de andere kant.

De hals gaat door de gaatjes van het galjoen en komen aan de andere kant weer omhoog als ik het goed begrijp.... door het galjoen heen?
En aan de linkerkant zie je de hals van het grootzeil eerst om een beugel? gaan voordat het naar binnengaat.

IMG_1651.jpg

nr 5 is de Hals, en dient om het zeil omlaag te trekken zodat het niet te bol wordt???

Ja, de hals wordt gebruikt om het zeil aan loefzijde zoveel mogelijk naar voor te trekken, tegelijkertijd wordt dan met de schoot aan lijzijde naar achteren aangehaald, waardoor zo scherp mogelijk aan de wind gevaren kon worden.
Dat was natuurlijk de grootste makke van dwarsgetuigde schepen, erg scherp aan de wind varen konden ze niet.

Groet,

Ad

even een korte update.

ik heb het fokkezeil geplaatst en eerste test gedaan met het optrekken van het zeil. Alles zit nog los.

DSC09170.jpg

DSC09174.jpg

ziet er een beetje chaotisch uit, maar ik kan alles pas vastzetten wanneer alle zeilen erop zitten en goed hangen.

Ik vindt het er gaaf uit zien hoor:cool:
Dat is wat ik ook wil proberen te bereiken straks

Germt

Hoi Rob, ik volgde je al op een ander forum, maar ga er hier ook mee verder.
Het wordt al een aardig bord spaghetti :)

Bedankt allemaal. Dit was de dunste stof die ik kon vinden, dus hoe de Russen het hebben gedaan op de foto in permalink 8, geen idee......

Back