Wat wilde je schrijven Arnoud?
Andere inzichten altijd welkom.
Andere inzichten altijd welkom.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik ben vandaag technisch bezig geweest @Arnoud Snel met een onderzoekje naar de sterkte van vleugel pennen uit triplex en balsa laminaat. Invloed van vezelrichting van 3laags triplex komt daarbij aan bod.
In dit geval bleek verkeerde richting v.d. twee lagen (dwars op Ligger) tov juist een 20% lagere sterkte voor breuk te geven..
Radio, ESC, motors, SBEC/LBEC, LVC, Kv, C, LiPo's etc.etc. explained ...Ik heb echter tot op heden nauwelijks ervaring met elektro aandrijving
WellesBas, ... Echter, de laatste tijd eindigt het heel vaak in een welles nietus discussie ... .
...
... Heeft helemaal niets met jou te maken.![]()
De vaart zit er weer lekker in Hajo! Prachtig!
Zelf ben ik vandaag bezig gegaan met de sterkte vd vleugel pennen. Ik heb recent een 3D printer gekocht (CR10S pro) en dacht daar een test bankje mee te kunnen maken. Zo gezegd zo gedaan:
Bekijk bijlage 314290
Bekijk bijlage 314291
Bekijk bijlage 314292
Tooltje is uit vol materiaal want er komt nog aardig wat kracht op te staan.
Om de kracht te meten heb ik et tooltje op een weegschaal gelegd. Met een metalen staaf rond 5mm heb ik daarna getest hoeveel kracht de pennen konden verdragen:
Bekijk bijlage 314295
De verbindingen konden veel kracht verduren, zo rond de 40kg (!). De resultaten zijn geheel naar verwachting qua vezel richtingen van het triplex: Hoe meer vezels netjes in langs richting, hoe hoger de breek last.
Aangezien niet alle pennen hetzelfde uit de lijm klemmen zijn gekomen, even alle pennen omgerekend naar de spanning bij breuk. Ik heb hiervoor de equivalente breedte berekening gebruikt met enkel triplex en balsa. Het effect van de lijm is hier dus buiten beschouwing gebleven:
Bekijk bijlage 314293
Heel positief van deze test is dat de spanning bij breuk veel hoger licht dan eerder verwacht kon worden op basis van enkel balsa en triplex (50MPa). De lijm verbinding geeft enorm veel meer sterkte: met juiste vezelrichting maar liefst 2x zoveel!
Dat betekend dat omgerekend de BoT een 6g dynamisch als maximum zal aankunnen. Dat lijkt me voldoende maar maakt em zeker geen stormvlieger.. Maar dat vind ik niet erg, zweven vind ik leuk met windkracht 0 tot 2, daarna vlieg ik liever m'n Puma.
Ok, 6g... Das waar et om ging. Blij mee. Tijd voor maiden!
Nu dan het effect van de lijm op de sterkte. 100MPa is echt teveel voor triplex. Dus ik ben nog wat verder gaan rekenen om een idee te krijgen welke parameters de lijm zou kunnen hebben voor wat realistischere waarden. Aangezien ik geen E-modul van uhu lijm of iets soortgelijk kan vinden is er echter geen eenduidig antwoord. Met een beetje spelen zijn dit soort waarden mogelijk (aanname dat lijm enkel in balsa goed intrekt):
E-modul lijm:
75GPa ; 50GPa ; 35GPa
percentage lijm in balsa:
16% ; 25% ; 38%
Dikte lijmlaag in balsa (2 zijdige lijm verbinging)
0,5mm ; 0,8mm ; 1,2mm
Met dit soort waardes zou de breuk spanning weer bij 50MPa liggen.
Al met al leuk om getest te hebben en wat gevoel te krijgen wat de BoT aan zal kunnen. Ook heb ik antwoord gekregen waarom de vorige berekening niet overeen kwam met de meting.
Ook vind ik het een leuke weetje dat m'n niet oplettendheid bij het maken van de pennen heeft gezorgd voor een maximale BoT belasting van 6g ipv 7,5g wanneer het triplex goed gericht was geweest. Blijft jammer maar nu is dus duidelijk dat m'n fout de sterkte met 20% heeft verminderd. Toch mooi om gekwalificeerd te hebben.
Groet Q
Onder elk bericht staat een berichtnummer, onder jouw bericht daar staat #344. Klik je daarop dan krijg je adres van betreffende bericht te zien. Kopieer je de bovenste dan krijg je dit resultaat:Nu ben ik er nog wat knullig mee om een goede link hier te posten ...