Hallo, wat zijn wij aan het doen!?

Bas,

Andere inzichten zijn inderdaad goed.
Echter, de laatste tijd eindigd het heel vaak in een welles nietus discussie zonder dat daar enige technische onderbouwing voor is. Ik wilde dat vookomen en heb daarom het bericht verwijderd.
Heeft helemaal niets met jou te maken.
smiley.png


Grt,

Arnoud.
 
Ik ben vandaag technisch bezig geweest @Arnoud Snel met een onderzoekje naar de sterkte van vleugel pennen uit triplex en balsa laminaat. Invloed van vezelrichting van 3laags triplex komt daarbij aan bod.

In dit geval bleek verkeerde richting v.d. twee lagen (dwars op Ligger) tov juist een 20% lagere sterkte voor breuk te geven..

:beer:
 
Vleugelpennen uit balsa en triplex als sandwich?

Moet je even illustreren. Kops of in balklengte maakt natuurlijk uit.
En zal wel torsie gevoelig blijven in lengte.
In doorbuigen stijver dan slechts een balk.

Echter kops balsa in een ligger van een vleugel werkt dat weer anders.
Dan begrenst het de doorbuiging beter dan zonder schotjes.

Wat weer meer sterkte geeft aan zo een balk is weerszijden lamineren met glas... of omwikkelen... dan wordt het een steviger koker...

Ook kan je carbon rods mee epoxineren... in je laminaat. Gebeurt er weer wat meer.
Ultiem is als het 100% carbon wordt...
 
Laatst bewerkt:
Ik ben vandaag technisch bezig geweest @Arnoud Snel met een onderzoekje naar de sterkte van vleugel pennen uit triplex en balsa laminaat. Invloed van vezelrichting van 3laags triplex komt daarbij aan bod.

In dit geval bleek verkeerde richting v.d. twee lagen (dwars op Ligger) tov juist een 20% lagere sterkte voor breuk te geven..


Heel interessant wat je doet Q !
Ik heb de post gelezen. Leuk dat je de berekeningen betrekt bij de bouw van de BOT. Leuk om zaken te bedenken en uit te testen. Echte modelbouwer, dat is wel duidelijk.


Ben zelf bezig met het uitzoeken van heel veel zaken voor een scratch build te bouwen EDF jet. Volgend winter wil ik een dergelijke jet bouwen. Ik heb echter tot op heden nauwelijks ervaring met elektro aandrijving, heb wel een elektronica achtergrond.
Een EDF model is ook heel anders van opzet als een brandstof model, vind ik wel interessant, nieuwe uitdaging. Aandrijving wordt een Wemotec Midi fan Evo, loopt heel mooi en geeft relatief veel trust. Elektrische aandrijving dus ook elektrische retracts.
Als de bouw start zal ik een bouwverslag maken.

Grt,

Arnoud.
 
Ik heb echter tot op heden nauwelijks ervaring met elektro aandrijving
Radio, ESC, motors, SBEC/LBEC, LVC, Kv, C, LiPo's etc.etc. explained ...
  • Some well-structured reading for rainy/windy days, and some handy e-tools as well. Will save you, and us
    biggrin.gif
    a lot of questions. Notably the 'what went wrong?' kind of questions
    frown.gif
    Will also prevent you from burning up several controllers and/or motors and/or battery:
    E-flight primer and tools
  • And pleasepleaseplease, do your RC equipment, wallet, ego, battery, controller, motor, house/garage/car a big favour ... get a watt-meter. It will more than pay for itself, will save you at least one fried motor and one fried controller. Will also help you finding optimal setup.
  • Without a watt-meter you are in the dark. Until something starts to glow
    frown.gif
    wink.gif

    Very versatile, and (now) dirtcheap:
    close out sale Hyperion Emeter II - RCG, with optical and electrical tach, servo tester, local&remote logging.
Bas, ... Echter, de laatste tijd eindigt het heel vaak in een welles nietus discussie ... .
...
... Heeft helemaal niets met jou te maken. :)
Welles ;););)
 
Laatst bewerkt:
Toch heb ik een vraagje...
Hoe heb je gemeten en de 20% sterkte verschil geconstateerd?

Door middel van een slinger met vast gewicht of doormiddel van een gewicht proef?
 
Hey Bas,


Als MFB tijger dacht ik dat je de info vast al gevonden had, dus had ik nog even niet gereageerd ;-).

Nu ben ik er nog wat knullig mee om een goede link hier te posten en doe hier een poging met de citeren knop:

De vaart zit er weer lekker in Hajo! Prachtig!

Zelf ben ik vandaag bezig gegaan met de sterkte vd vleugel pennen. Ik heb recent een 3D printer gekocht (CR10S pro) en dacht daar een test bankje mee te kunnen maken. Zo gezegd zo gedaan:

Bekijk bijlage 314290
Bekijk bijlage 314291
Bekijk bijlage 314292

Tooltje is uit vol materiaal want er komt nog aardig wat kracht op te staan.

Om de kracht te meten heb ik et tooltje op een weegschaal gelegd. Met een metalen staaf rond 5mm heb ik daarna getest hoeveel kracht de pennen konden verdragen:

Bekijk bijlage 314295


De verbindingen konden veel kracht verduren, zo rond de 40kg (!). De resultaten zijn geheel naar verwachting qua vezel richtingen van het triplex: Hoe meer vezels netjes in langs richting, hoe hoger de breek last.

Aangezien niet alle pennen hetzelfde uit de lijm klemmen zijn gekomen, even alle pennen omgerekend naar de spanning bij breuk. Ik heb hiervoor de equivalente breedte berekening gebruikt met enkel triplex en balsa. Het effect van de lijm is hier dus buiten beschouwing gebleven:
Bekijk bijlage 314293

Heel positief van deze test is dat de spanning bij breuk veel hoger licht dan eerder verwacht kon worden op basis van enkel balsa en triplex (50MPa). De lijm verbinding geeft enorm veel meer sterkte: met juiste vezelrichting maar liefst 2x zoveel!

Dat betekend dat omgerekend de BoT een 6g dynamisch als maximum zal aankunnen. Dat lijkt me voldoende maar maakt em zeker geen stormvlieger.. Maar dat vind ik niet erg, zweven vind ik leuk met windkracht 0 tot 2, daarna vlieg ik liever m'n Puma.

Ok, 6g... Das waar et om ging. Blij mee. Tijd voor maiden!

Nu dan het effect van de lijm op de sterkte. 100MPa is echt teveel voor triplex. Dus ik ben nog wat verder gaan rekenen om een idee te krijgen welke parameters de lijm zou kunnen hebben voor wat realistischere waarden. Aangezien ik geen E-modul van uhu lijm of iets soortgelijk kan vinden is er echter geen eenduidig antwoord. Met een beetje spelen zijn dit soort waarden mogelijk (aanname dat lijm enkel in balsa goed intrekt):

E-modul lijm:
75GPa ; 50GPa ; 35GPa

percentage lijm in balsa:
16% ; 25% ; 38%

Dikte lijmlaag in balsa (2 zijdige lijm verbinging)
0,5mm ; 0,8mm ; 1,2mm

Met dit soort waardes zou de breuk spanning weer bij 50MPa liggen.

Al met al leuk om getest te hebben en wat gevoel te krijgen wat de BoT aan zal kunnen. Ook heb ik antwoord gekregen waarom de vorige berekening niet overeen kwam met de meting.

Ook vind ik het een leuke weetje dat m'n niet oplettendheid bij het maken van de pennen heeft gezorgd voor een maximale BoT belasting van 6g ipv 7,5g wanneer het triplex goed gericht was geweest. Blijft jammer maar nu is dus duidelijk dat m'n fout de sterkte met 20% heeft verminderd. Toch mooi om gekwalificeerd te hebben.

Groet Q

Hopelijk werkt dit, anders staat et in het draadje over Hajo en mijn BoT op pagina 17.

Evt even wat terug lezen hoe ik de pennen geconstrueerd heb. Ik vind het een erg interessante vinding; leuk te merken dat je et ook interessant vind!

Balsa is elke keer in juiste richting (2 stukjes) met 3 stukken vliegtuig triplex van 1mm dik en bestaande uit 3 lagen. 2 evenwijdig aan de buitenzijde en haaks daarop voor de tussenliggende.

Met 6 vezels haaks op de pen (=fout) en 3 in lengterichting (=goed) van het triplex is de breek last 20% lager dan 6 langs en 3 dwars.

Mooi weetje toch ;-).

De lijm in de verbinding blijkt ook een erg belangrijke factor op de sterkte te hebben. Lijkt met name het balsa hout redelijk diep in te trekken en de sterkte aanzienlijk te verbeteren. Ik heb daarbij UHU hart gebruikt. Ook een erg interessante vinding als je et mij vraagt. In het draadje van de BoT staat hier ook nog een stukje over het intrekken van de uhu in balsa.

Groet Q
 
Dankje voor je antwoord! Materie is buitengewoon interessant!
Nee... ik was nog niet aan het speurneuzen gegaan. :)
Er moest ook nog gebouwd worden in het hobbyhok. Zeker met het uitgestelde vliegweer een unieke kans om door te blijven bouwophokken!
Je bijlage toont idd een alleraardigste doorleunactie. Vroeger deed ik zulke pogingen met mijn Dinky Corgy Toys voor betere camber. Whoeha! Ik kreeg ze goed krom. Dat was echter op een gegeven moment niet zinvol meer. Ben ik op reparatiemodus ingesteld geraakt.

Maar het geeft wat aan. Ook als is het niet echt laboratorium condities zijn. Wel toon je een puntbelasting over een gegeven lengte stuk. Weet niet hoe ze dat in DIN uit drukken in een lab.

Zo heb ik eens een emmer water aan een carbon stuurstang gehangen. Met kwiklink verlijmd en gekrompen aan 2 mm carbon rondstaf. Die hield het net aan. De kwiklink was de zwakste schakel en had ik natte voeten.

Ik verwacht dat 3 laags berkentriplex veticaal meer sterkte geeft dan in het horizontale vlak.
De kern geeft dan extra gewicht een geen sterkte meer op basis van rek en compressie is in zekere zin nutteloos.
In de verticale stand zal er meer sterkte te verwachten zijn. Balsa is vulstof en dient als spacer en geeft stabiliteit tegen vervormen van de dragende stukken (torsie).
Heb je dat ook nog getest?
De lijm? Geeft die sterkte? Ja en nee... houdt de spacer goed op z'n plek, de dragers in het gareel.
Het is toch de houtsoort die de spanning draagt, de multiplex latten. De krachten kunnen bij een crash pieken, maar bij normale vliegcondities?
Er speelt ook nog zo iets als elasticiteit en veerkracht. Dat doet niet breken.
Toch zie ik al behoorlijk sterkte bij de optimum positionering.

Pas je wel op voor carbonspinters in je fikken? Of is het een stalen staf?
Die splinters zijn onprettig! Top!
Groet Bas
 
Laatst bewerkt:
Vant weekend nog even bezig geweest om de vers binnengekomen 15 cc 2-taktdemper aan te passen voor aanbouw aan de Sultan 5.
Wars van uitlaat theoriën een probeersel. Zaak is dat de demper niet te veel weerstand biedt, dat vindt de uitlaatklep van de Saito 100 niet fijn.
Ik hoop wel dat ie stiller wordt. Werkt het niet, dan kort ik de ingestoken buis weer in.
Met wat restmateriaal uit de scratchbak verder gepield.

Dit moest het eindresultaat worden. Stukje overloop naar de romp over de vleugel. aanpassen op bestaande situatie.
Besloten een extra geperforeerde buis in de demper te plaatesen 15x 4 mm Ø boorgaatjes. En ingaande buis afgesloten met een dopje.
Toeknijpen van de buis kon ook, maar zou verbreding van het eindstuk kunnen hebben gegeven... en dus wat ongecontroleerd gepiel.

Werkstuk zoals het er nu bijstaat. Buis nog niet gefixeerd maar past in demper met fractie speling (vloeibaar pakkingmateriaal voor eindafdichting)
De extra pijp zit vast met M4 boutje des Merkers...
Veren voor de afhanging van de demper moeten nog worden gemaakt... nog wel even zoet. CG moet ik weer even testen onder deze condities.

IMG_7970.jpg



Voorwerk... dopje gedraaid en 3x om 60º een inboring als anker om te klinken. Minder gewicht dan met stifttappen.

IMG_7968.jpg



En na een ferme tik met een doorn...

IMG_7969.jpg



Klaar voor testpassen in de Merker. Verder een mofje gemaakt om de siliconen slang op aan te sluiten. Te klemmen met veerklemmen. Extra lang om een geringere thermische belasting aan de siliconenslang af te geven. De mof die aan de flexibele slang zit is echter maar 15 mm diep
Ik denk dat ik de mof ook met 3 klinkjes borg. Wel met extra UHU endfest verlijm... houdt tot 200 Cº. Daarna is het een dichtkoeken-pakking.

IMG_7967.jpg



Veur wat het waard is :-)
Groet Bas
 
Nu ben ik er nog wat knullig mee om een goede link hier te posten ...
Onder elk bericht staat een berichtnummer, onder jouw bericht daar staat #344. Klik je daarop dan krijg je adres van betreffende bericht te zien. Kopieer je de bovenste dan krijg je dit resultaat:
www.modelbouwforum.nl/threads/qs-bird-of-time.261097/page-18#post-3943826
Daarmee is meteen duidelijk dat je naar specifiek bericht in discussie verwijst.
Ik verwijder meestal het http:// of https://, want het oogt rommelig. Het is doorgaans alleen nodig wanneer een adres niet met www begint.

Kopieer je de onderste, BBforumcode, dan krijg je de mooie versie. Maar daarbij is niet meteen duidelijk is dat je naar bericht ergens in die discussie verwijst:
Q's Bird of Time
(De HTML code versie is voor gebruik buiten het forum, in webpagina's.)

Of zoals het overal werkt, voor elke link: rechtermuisklik en vervolgens kopieer linklocatie.
 
Laatst bewerkt:
Hi Ron,


Bedankt voor de behulpzame tips. Ik zat vanmiddag al te zoeken naar de post nummer, maar op m'n telefoon zijn die niet te zien merk ik nu bij "staande" telefoon. Als ik em omdraai zie ik ze tevoorschijn komen.

Dank voor de tips om nu te verwijzen!

@H.B.Busking ik reageer dan even in m'n eigen draadje als citaat; dan is et daar ook weer compleet.

Cheers
 
Kon't weer niet laten niet even te posten... Uutlêtpiepsteuntje voor de 'Merkeldämpfer'...
Eigenlijk zijn het van die kleine zeur-ditjes-en-datjes... Toch deel ik het maar even.

Zilversolderen met extra Borax (Flux 7) en Welco zlversoldeer 750 graaddraad met fluxmantel. Propaanbrander.

Opstelling... gaat het beste met twee extra vaste handjes.... echter hier met drie...

IMG_7978.jpg



Na koelen en poetsen gaf dat dit resultaat...

IMG_7980.jpg



Tulle om de alu uitlaat. De tulle heeft een groef... daar slot het op de houder. 0-ring in getakeld om de pijp en twee pootjes...
en het zit naar behoren. De houder heeft waar het schroefje de vleugel in gaat een servo-tulletje + busje. Schoefje is nog aan de zwakke kant
Pas ik nog aan... boorgaatje in de vleugel is ook nog niet optimal. Maar het past...

IMG_7986.jpg



Pijp op stand... + bronmatriaal... waar komt dát nu weer van af...
Pijp loopt recht met de datumlijn. Iets afstand gehouden voor de doorwaai-koeling. Leek me verstandig.

IMG_7987.jpg



Deze soldeer werkt in ieder geval goed. Lag bij de praxis. 1/3 van een staafje opgerookt. Moest flink heet om te vloeien.
Van de week eens wat testen doen met messingdraad. Kijken hoe dat oppakt.

IMG_7982.jpg


Wel?... Voor wat het waard is...

Groet Bas
 
Laatst bewerkt:
Er zit toch speciaal een gaatje met getapte draad M3 in het achterdeksel van zo'n Merker, waarmee je de demper kunt vastmaken? Tenminste, bij de mijne destijds wel...
 
Klopt als een bus!... Had ik er niet bij! Gaatje voorlopig dicht met schroeffie M3.
Dan had ik een 'dingetje' moeten maken.. zagen, kloppen, boren... koffie. Had geen goed voorbeeld...
Maar dan nog moet het een langer veerdraadje wezen naar een ophangpunt, onder een hoekje. En.. dan steekt het aan de zijkant van de pijp... kans op verdraai/doorzakken/uitzakken van die pijp... bij dat getril en geklappervan die motor...
Zat dat gaatje relatief weer net effe onhandig met de druknippel, die moet correct gericht staan. Maar ook dat is allemaal wel te ondervangen.
Dit was rits rats klaar... houdt zich centraal door de V opstelling, blijft zo mooi binnen dat bestaande kuipje in de vleugel.
Voor voorlopige test aan de grond volstaat het prima. En weer eens effe voeling met hardsolder. ook goed voor de routinus.
En dan... heb ook nog die andere demper... Als de Merker te luidruchtig blijk... pieft en hist... dan moet ik het weer aanpassen.
Nieuwe fröbelronde :)
 
Ben niet zo bang voor het geluid... Merkers waren over het algemeen van zichzelf al erg mooi stil. Snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom dat merk er mee ophield...
 
Faillissement meen ik? Mensen hadden betaald, niets werd afgeleverd.
Kon de kachel en de huur niet meer betalen? EU hè... veel lasten... soms lusten... soms...
Ziekte?

Heb het idee dat deze demper een 15cc 2-takt is. Het tegendrukverhaal.
4-takt moet absoluut geen tegendruk hebben maar flow en gaskoeling.
Ik hoop dus dat het geperforeerde schot en buis, standaard in deze demper... + de extra buis met 15 M4Ø gaatjes niet te veel restrictie gaan geven.
Want ik wil op methanol vooraleerst die benzine-stilte hebben van jou torretjes.
Wellicht lukt het dit weekend even de motor een zwiepert te geven...

Heb jij er nog ideeën over Bert?
 
Laatst bewerkt:
Back
Top