Hallo mede turbine bouwers

Dat is goed Rene.

Ik zie je wel daar.

Als je trouwens Gerrit jan nog spreekt (ik heb hem een pbtje gestuurd) vraag dan even of hij hier op wil reageren , ik heb wat voor hem gekocht ,maar ik zie hem niet meer op het forum.

Alvast bedankt ,

Martin.

Helemaal vergeten ,hier dan een paar foto's van het thermo koppel.

Het is inderdaad en pt100 ,en is een meter lang.

P1010443.JPG

P1010444.JPG

P1010445.JPG

Groetjes,

Martin.

Laatst bewerkt:
Sorry voor mijn inbreken hier maar volgens mij worden erhier een paar dingen door elkaar gehaald. Martin (frema) spreekt over een thermokoppel waarop Rene microturbine vraagt of het een thermokoppel Pt100 is. Martin bevestigd hierboven dat het een Pt100 is.
Martin, wat is het nu een thermokoppel of een Pt100? :)
Het probleem is namelijk dat een Pt100 een totaal ander apparaat is dan een thermokoppel! Oké, het zijn beide temperatuur sensors maar de werking is totaal anders.

Een Pt100 is een temperatuur sensor gemaakt van een platina weerstand die een weerstand van 100 Ohm heeft bij 0°C. Over het algemeen is het temperatuur berijk van deze sensors ongeveer van -100°C tot +500°C. Sommige mensen gebruiken de sensor bij hogere temperaturen maar dat vinden de meeste niet erg fijn, ze gaan dan veel sneller kapot. Om deze reden denk ik ook dat deze sensors niet snel gebruikt zullen worden als EGT sensor in jetmotoren (>500°C).

Thermokoppels zijn temperatuur sensoren die gemaakt zijn van twee draden die aan één kant aan elkaar gelast zijn. Deze las is de eigenlijke temperatuur sensor.
Wanneer je de las warm maakt ontstaat er een spanningsverschil tussen de uiteinden van de draden. Hoe heter de las hoe hoger de spanning.
Afhankelijk van de gekozen metalen kan je thermokoppels gebruiken tot heel hoge temperaturen. De meeste combinaties kunnen makkelijk 1000°C aan en de veel gebruikte ijzer-constantaan combinatie kan je tot 1200°C gebruiken. Er is zelfs een combinatie die tot 2300°C gebruikt kan worden (Wolfram-Rhenium).
Om deze reden denk ik dus dat thermokoppels als temperatuur sensors gebruikt worden als jet EGT sensors. In "echte" jetmotoren worden ze in ieder geval altijd gebruikt en zeker geen Pt100. Die worden wel gebruikt als olie temperatuur sensors en dergelijke.
Een andere hint die mij doet denken dat dit een thermokoppel is zijn de kleuren van de draden. De kabel is groen en de draden daarin zijn wit en groen. Dat verteld mij dat dit een Chromel-Alumel thermokoppel (bruikbaar tot ruim 1300°C) is en dat de witte draad (Chromel) de plus en de groene draad (Alumel) de min draad is.

En is het wel een Pt thermokoppel dan is het waarschijnlijk een Platina-Rhodium thermokoppel (bruikbaar tot 1700°C) maar geen Pt100!

Oke , dan ben ik mischien abuis.

Ik zal eens kijken op tc direct ,wat voor type het nu precies is , maar de verkoper mailde mij dat het ging over een pt 100 met voeler van 1meter inconel 600 3mm diameter.

Ik ga het nog even na kijken ,dan mail ik terug.

Bedankt voor je oplettendheid Ernst.

Groetjes,

Martin.

Ernst je hebt helemaal gelijk.

Ik had verkeerd gekeken .

Je moet als je op hun site de thermokoppels wil zien ,op het plaatje klikken van de pt100,vandaar dat ik dacht dat het een hulp stuk was ofzo,je ziet ik heb hier totaal geen verstand van ,maar dat komt nu helemaal goed.

Het is een mineraal geisoleerde thermokoppel.

Nu zijn we er uit.

Bedankt Ernst voor de perfecte uitleg ,en het verschil van thermo koppel ,en pt100.

Groetjes,

Martin.

pt100

Sorry voor mijn inbreken hier maar volgens mij worden erhier een paar dingen door elkaar gehaald. Martin (frema) spreekt over een thermokoppel waarop Rene microturbine vraagt of het een thermokoppel Pt100 is. Martin bevestigd hierboven dat het een Pt100 is.
Martin, wat is het nu een thermokoppel of een Pt100? :)
Het probleem is namelijk dat een Pt100 een totaal ander apparaat is dan een thermokoppel! Oké, het zijn beide temperatuur sensors maar de werking is totaal anders.

Een Pt100 is een temperatuur sensor gemaakt van een platina weerstand die een weerstand van 100 Ohm heeft bij 0°C. Over het algemeen is het temperatuur berijk van deze sensors ongeveer van -100°C tot +500°C. Sommige mensen gebruiken de sensor bij hogere temperaturen maar dat vinden de meeste niet erg fijn, ze gaan dan veel sneller kapot. Om deze reden denk ik ook dat deze sensors niet snel gebruikt zullen worden als EGT sensor in jetmotoren (>500°C).

Thermokoppels zijn temperatuur sensoren die gemaakt zijn van twee draden die aan één kant aan elkaar gelast zijn. Deze las is de eigenlijke temperatuur sensor.
Wanneer je de las warm maakt ontstaat er een spanningsverschil tussen de uiteinden van de draden. Hoe heter de las hoe hoger de spanning.
Afhankelijk van de gekozen metalen kan je thermokoppels gebruiken tot heel hoge temperaturen. De meeste combinaties kunnen makkelijk 1000°C aan en de veel gebruikte ijzer-constantaan combinatie kan je tot 1200°C gebruiken. Er is zelfs een combinatie die tot 2300°C gebruikt kan worden (Wolfram-Rhenium).
Om deze reden denk ik dus dat thermokoppels als temperatuur sensors gebruikt worden als jet EGT sensors. In "echte" jetmotoren worden ze in ieder geval altijd gebruikt en zeker geen Pt100. Die worden wel gebruikt als olie temperatuur sensors en dergelijke.
Een andere hint die mij doet denken dat dit een thermokoppel is zijn de kleuren van de draden. De kabel is groen en de draden daarin zijn wit en groen. Dat verteld mij dat dit een Chromel-Alumel thermokoppel (bruikbaar tot ruim 1300°C) is en dat de witte draad (Chromel) de plus en de groene draad (Alumel) de min draad is.

En is het wel een Pt thermokoppel dan is het waarschijnlijk een Platina-Rhodium thermokoppel (bruikbaar tot 1700°C) maar geen Pt100!

Bedankt Ernst,weer een leerzaam avondje hier op het forum,daar is het forum voor om van elkaar te leren.
Groeten,Rene.

30 April Heerde

@Ernst

Bedankt voor je bijdrage hier op het forum daar hebben we wat aan, jij weet veel van thermokoppels dus pffff maar dat zal wel een reden hebben denk ik, maar nogmaals bedankt voor je info en dat is hobby.

Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt en bewondering begint daar waar eigen kunnen op houd.

Hoi Martin,

Wat lees ik nu 30 April heb je een wedstrijd in Heerde, ik zal men turbinevrienden het ff vertellen, ik kom zowiezo ff kijken, ik wil dat toch wel weer eens zien, het is lang geleden dat ik een trekkertrek modelwedstrijd heb mogen aanschouwen en dat lijkt me wel leuk om het weer eens te zien en mee te maken en jou eens te ontmoeten lijkt me leuk.

Vriendelijke groeten

Japio

PS/ heb je ook een adres of zo ik ken natuurlijk Heerde als mijn broekzak, kheb daar vele zakelijke kontakten en ik kom er regelmatig, maar is wel handig voor mijn navigatie.

Laatst bewerkt:
Ernst Grundmann

verhaal klopt helemaal is goed dat verschil even wordt uitgelegd
je hebt ook nog een pt1000 voor hogere temperaturen, maar thermokoppels worden eerder toegepast

groeten Martin Martens

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Martin,

Even een vraag over de diffusor.
Tussen de radiale schoepen zou er richting de axiale schoepen nog een afschuining zijn van 6% volgens tekening, zou ik deze toepassen of gewoon de voorzijde gelijkmatig vlak houden, want als je een detailtekening maakt zoals ik gedaan heb, dan komen de maten volgens mij niet correct uit.
Groetjes,
Richard

Hallo Richard.

Nee ,dat hoef je niet te doen hoor ,ik heb nu ook een diffusor erin die gewoon recht is ,maar je merkt er helemaal niets van .

Groetjes,

Martin.

Hallo allemaal.

Omdat er vanuit Nederland en Engeland veel vraag naar de bouw van mijn freepower turbine voor de kj66 is ,heb ik hier een aantal foto's geplaatst van de freepower ,en gasgenerator turbine wiel.

Deze foto's staan ook op de Engelse GTBA site.

Het speciale gasgenerator wiel

Het grote freepower wiel.

P1010459.JPG

Groetjes,

Martin.

Laatst bewerkt:
De kennis van de thermokoppels en Pt100 heb ik "overgehouden" aan de tijd dat ik bij Fokker werkte, ik werkte er op het ECC, het Electronisch Calibratie Centrum. Daar repareerde en calibreerde ik samen met m'n collega's alle binnen Fokker gebruikte electronische test, meet en regelapparatuur.
Ook voor andere bedrijven deden wij dit werk, soms ook ter plekke dan moest ik samen met een collega naar een bedrijf ergens in het land om daar b.v. uitgloei ovens te controleren. Daarin werden thermokoppels en Pt100 elementen met de daarbij horende meters gebruikt. Ik heb destijds honderden van die apparaten al dan niet ingebouwd in ovens en dergelijke getest, gecalibreerd en waar nodig ook gerepareerd.

Hallo Gertjan.

Ja ,helemaal zelf uitgedoktert ,en gebouwd.

Het grote turbine wiel is nog het meeste werk.

Groetjes,

Martin.

Das een stukkie vakwerk

Hoi Martin,

Bedankt voor de foto`s hier en uitleg, bij het zien van je trekkertrek enz enz, vroeg ik me inderdaat af hoe jij de overbrenging had, maar nu is dat helemaal duidelijk.

Prachtig stukje werk hoor, men complimenten.

Bedankt voor die link van Heerde

Vriendelijke groet Jaap

@Ernst

Bedankt voor je reactie, kijk nu weten we waarom jij er zo veel van af weet en zo heeft iedereen zo zijn eigen NO HOW en als we dat nu hier op het forum kenbaar maken hebben we er allemaal wat aan en dat is hobby LEUK TOCH.

Vriendelijk Groeten Jaap

Hallo allemaal.

Vandaag een prachtige verrassing gehad van TC direct.

De fabriek waar de thermo koppels vandaan kwamen.

Ze hebben mij een prachtig groot handboek gegeven ,met daarin alles wat je maar wilt weten over de pt100 en de thermokoppels,

Er staat verschillende doorsnedes in van de koppels.

Wat ik nu ook weet ,is wat het witte spul is ,dat is aluminium oxide ,dus Richard jij had het goed.

Je kan ook losse lege inconel buisjes krijgen ,maar die zijn wel groter ,dan dat wij gebruiken .

Dan heb ik vanavond ook even een inspectie uitgevoerd bij de 40RS ,en de sticks bekeken.
Ze zijn gewoon chroom kleur ,dus dat zit wel goed.

Nu nog even een andere ngv maken ,en een nieuwe as , en dan is ie weer helemaal klaar .

Groetjes,

Martin.

Back