Hallo mede turbine bouwers

Turbine Rene Henk

Goed nieuws de turbine loopt als een zonnetje.
122000 toeren temperatuur 500 graden met uit laat.
We hebben hem niet uit elkaar gehaald om dat we het vertrouwen er in hebben gekregen dat alles oke is.
smering met alleen naald voor geen gaten in tunnel 1 mm speling compressor.
Verdichter aan gepast zo als ik vermelde. sticks geknepen.

Nou Henk Rene zet hem maar op de TT en vliegen er mee veel turbine plezier.

Ik wacht het test run filmpje in spanning af.

GR gerrit Jan

Zeker weten GerritJan we stonden versteld van het snelle aanspringen van de turbine,we zijn van plan volgende week een vrije dag te nemen om de turbine netjes in de tt te monteren.
De testrun is gefilmd en zet ik zodra het gemonteerd is op het forum, het was een geslaagde middag en we beleefden er veel plezier in de turbine naar 122k te zien optoeren.
Groeten Rene .

Laatst bewerkt:
Goed nieuws de turbine loopt als een zonnetje.
122000 toeren temperatuur 500 graden met uit laat.
We hebben hem niet uit elkaar gehaald om dat we het vertrouwen er in hebben gekregen dat alles oke is.
smering met alleen naald voor geen gaten in tunnel 1 mm speling compressor.
Verdichter aan gepast zo als ik vermelde. sticks geknepen.

Nou Henk Rene zet hem maar op de TT en vliegen er mee veel turbine plezier.

Ik wacht het test run filmpje in spanning af.

GR gerrit Jan

gerritjan,ik heb met verbazing de verbetering door aanpassing compressor,onze turbine zien opstarten.
subliem koele start en koele run.
500graden bij 122k is toch perfect ?
thanks voor de hulp,we gaan aankomende week de tt klaar maken voor z,n maiden,en gaan met z,n 3,en een dagje tt,en.
hoop dat je snel ook weer een tt in auto kan leggen,kunnen we met 2 kisten de lucht in.
heb nog wat probleempjes met sony software op nieuwe pc,maar dat komt ook wel goed.
film komt er dus binnenkort aan.
eerst maar ff de app in tt zetten,en vliegen met dat ding!!!
gr,henk

we komen zeker martin,altijd weer mooi om ff te genieten van andermans creatie,s
en dat kleintje wil ik zeker zien,wordt weer een mooie en leerzame dag,hoop met de tt de nodige vluchten gemaakt te hebben,zodat we ook al heeft het een tijdje geduurd,
de turbine zelfbouwers te kunnen overtuigen dat als je doorzet,en de techniek blijft volgen het gaat lukken,en het een onvergetelijke ervaring is om het dan te zien draaien,vliegen,rijden,noem maar op.
zie je op rozenburg.
gr,henk

Gaat zeker goed komen.

Heb vandaag weer gedraaid met de 40RS.

Ik heb nu 1.5kg stuwdruk bij het zelfde toerental ,en de temperatuur is nu 540 graden .

Ik ga dus opweg naar de 2kg.

Ik heb geprobeerd om de motor optstarten met een startmotor ,maar dat lukt niet.
Toch is het toerntal van de motor 30.000 maar ik kan de turbine ernet niet doorheen krijgen ,word te warm.

Met perslucht lukt het me al bij 15000 tpm ,maar ik weet wel hoe dat komt ,met een motortje hou je hem tegen ,en dit turbinetje is niet zo sterk om het toerental van de startmotor te verhogen .

Dus ik zoek iets wat veel lucht geeft ,een kleine electrisch bladblazer of zo iets ,of een electromotor die 50000 tpm draaid .

Wie weet dat iemand me hier mee kan helpen.

Het is elke keer zo,n gedoe om je kompressor ergens mee naar toe te nemen.

groetjes,

Martin.

foto

Hoi Martin even proberen een foto te plaatsen van de turbine.
Volgende maand hopen we nieuwe software binnen te krijgen ,maar voor die tijd gaan we hem vliegen met fadec hand start.

Ja gaat vast goed komen ,hier nog een foto van de afdekkap van luchtinlaat.
a2zi5.jpg

By rmt, shot with Caplio G4 at 2008-02-24

Ik heb iets moois gevonden om de kleine turbine mee op te starten .

Een compressor in de vorm van een boor machine, met handige koffer.

Max druk 13 bar, is wel genoeg dacht ik zo .

854846_LB_00_FB_EPS.jpg

Ik denk dat ik dat ga proberen .

Ik heb geen zin om telkens met accu's te slepen ,en 50 euro en meer voor een electromotor plus accus uit te gaan geven .

groetjes,

Martin.

Ik heb net de ecu uitgelezen van de 40Rs.

De motor toert 20.000 tpm op in een halve seconde.

De motor is in 3 seconden van 80.000 naar 200.000 tpm.

De instelling op de ecu , dus de axeleratie delay staat op 46 ,dus kan nog veel sneller.

De maximale temp die ik op de uitlezing gezien heb is 660 bij snel gasgeven .
Dit is een piek van 1 seconde ,daarna zakt de temp naar 550 .
tijdens dit snelle gasgeven geen vlammetje te zien.

Groetjes,

Martin.

Ik heb iets moois gevonden om de kleine turbine mee op te starten .

Een compressor in de vorm van een boor machine, met handige koffer.

Max druk 13 bar, is wel genoeg dacht ik zo .

854846_LB_00_FB_EPS.jpg

Ik denk dat ik dat ga proberen .

Ik heb geen zin om telkens met accu's te slepen ,en 50 euro en meer voor een electromotor plus accus uit te gaan geven .

groetjes,

Martin.

Gaat dit wel lukken Martin? Wij gebruiken er zo eentje om de luchtreservoirs te vullen van de jet voor landingsgestel en remmen. Dat dingetje kan wel 13 bar geven maar het debiet is redelijk klein hoor, ik denk niet dat je je turbine daarmee kan optoeren tot 15000+
"Try before you buy" zo ik zeggen...

Groeten, Bart.

Dank je wel Bart voor je reactie .

Ik zie er van af ,ik denk dat ik beter een klein kompressortje kan nemen.

Wat denk jij bart 35liter per minuut genoeg ?

Laat het me maar even weten.

Groetjes,

Martin.

Hoi Martin, lijkt mij veel handiger om een perslucht cilinder mee te nemen, doe ik ook al jaren. (Kijk maar naar de F15 en F16 filmpjes op mijn site, de fles zie je er naast staan.)De vliegers van tegenwoordig hebben bijna allemaal auto starts of semi-auto starts met een motortje in de voorste cone. Ik ben daarintegen erg conservatief en gewicht bewust en vindt het nog niet nodig. Ik heb een duikfles die ik bij een duik club iedere keer vul. Zit bij begin 220 bar lucht in en de eerste duikmondautomaat adapter reduceert hem naar zo'n 8 bar met hoge flow, ideaal voor opstarten en lekker makkelijk. Enig nadeel is het mee zeulen van die fles maar da's allicht makkelijker dan het meezeulen van een complete compressor die genoeg reservoir heefd voor de benodigde flow. Ik heb twee flessen, 5 liter en 15 liter. Die van 5 liter is heel handzaam en kan ik ongeveer 12 starts mee maken, inclusief na-koeling. De 15 liter kan ik zo'n 30 starts mee maken. Vooral bij wedstrijden of demo's neem ik graag de handzame kleine mee. Hervullingen zijn niet zo duur, tweedehandse flessen op marktplaats of zo volgens mij ook niet.

Groetjes,
Gerald

Hallo Gerald.

Bedankt voor je reactie,maar ik hou niet zo van die flessen.

Ik heb er 1 gehad kompleet ,maar ik vond het niks om overal mee naar toe te zeulen .

Een grote kompressor ,dat doe ik ook niet meer, ik heb dat 1 keer gedaan toen ik naar de Goudse vliegclub ben geweest ,en dan ging ook prima,maar omdat nu elke keer te doen, nee.

ik heb op Lambert z,n site gekeken van de kolibri ,en die heeft een soort luchtpomp ,wat ze volgens mij gebruiken om van die zwembaden ,of luchtbedden mee opte pompen.

Dat is lekker compact ,alleen je hebt er wel een stevige accu bij nodig natuurlijk.

Ik ben het met je eens Gerald ,dat met lucht starten veel lekkerder gaat , kouder opstart, en je hebt altijd koellucht bij.

Groetjes,

Martin.

starten turbine

Martin de 66 mm van mij loopt ook prima maar het op starten gaat niet vlot vind ik.
Ik ben een andere verbrandings kamer aan het maken zonder sleuf gaten voor in die zijn een beetje groot uit gevallen .in plaats van de sleuf gaten ga ik kleine gaatjes boren en in één richting buigen ik heb het vermoeden dat bij het starten de lucht snelheid te hoog is voor in de verbrandings kamer.
binnen kort kan ik vertellen of het geholpen heeft . de kj die ik zaterdag mocht testen starte met deze verbrandings kamer super snel en koel op dus het proberen waard.

Gaat zeker goed komen

Heb vandaag weer gedraaid met de 40RS.

Ik heb nu 1.5kg stuwdruk bij het zelfde toerental ,en de temperatuur is nu 540 graden .

Ik ga dus opweg naar de 2kg.

Ik heb geprobeerd om de motor optstarten met een startmotor ,maar dat lukt niet.
Toch is het toerntal van de motor 30.000 maar ik kan de turbine ernet niet doorheen krijgen ,word te warm.

Met perslucht lukt het me al bij 15000 tpm ,maar ik weet wel hoe dat komt ,met een motortje hou je hem tegen ,en dit turbinetje is niet zo sterk om het toerental van de startmotor te verhogen .

Dus ik zoek iets wat veel lucht geeft ,een kleine electrisch bladblazer of zo iets ,of een electromotor die 50000 tpm draaid .

Wie weet dat iemand me hier mee kan helpen.

Het is elke keer zo,n gedoe om je kompressor ergens mee naar toe te nemen.

groetjes,

Martin.

Hoi Martin.

Ik heb nog een pompje liggen. Hiermee bliezen wij vroeger de luchtbedden op. Hij is op 12 volt, en levert 450 l/min. Als het je wat lijkt stuur ik hem wel op.

Groeten Alex

Martin, ik heb het effe voor je geprobeerd. Ik heb hier een Behotec J66HP motor geprobeerd aan te blazen met zo'n klein pompje, krijg hem niet aan het draaien. Als ik er stevig in blaas (met m'n grote mond) krijg ik hem wel aan het draaien. Zo'n 66mm turbine is natuurlijk iets heel anders als jouw motor (rotorinertie, lagervoorspanning) maar het geeft toch een kleine indikatie. Ik wilde het hier ook nog testen op een Wren SS, maar heb niet veel zin om de FOD-screen eraf te prutsen, is namelijk niet mijn motor.

Groeten, Bart.

@ Gerrit jan.

Dat klopt inderdaad, die luchthappers kunnen voor problemen zorgen ,al moet ik zelf zeggen dat mijn kj66 zeer snel opstart ,en dat daar ook zo,n oude kamer in zit.

@Alex
Dat is perfect ,als je wilt mag je hem opsturen .
Succes met de turbine.

Groetjes,

Martin.

Back