Hallo mede turbine bouwers

Heel simpel hoor, zo heeft Gerald Rutten ook zijn 60 turbine gebouwd ,kijk maar even op z,n draadje

Hoi, ben weer terug van weg geweest..., die foto's staan inderdaad op het GTBA forum, staan ook op mijn putfile account maar zit daar een beetje mee te vechten en te knoeien, ze blijven klein.

Hieronder opnieuw wat je bedoelde, zal vannavond een duidelijkere foto maken met lager en pijpje. Zal één dezere dagen hier een draadje starten van deze turbine met een paar fotookessss.

Groetjes,
Gerald

PS:
en dat is ook mijn ervaring
.....dito!

Shafttunnel_4.jpg

He die Gerald.

Je hebt het maar druk geloof ik, of niet?

Je 60 turbine ziet er prima uit hoor.

Ik zag het toevallig op de gtba site.

Even over dat messing pijpje waarmee ik de olie toevoer naar de motor calibreer.

Je vroeg het op de GTBA site , maar ik kan daar net zo goed nu gelijk hier op dit forum antwoord opgeven.

Het is een messing pijpje van 2.5mm buitendiam, en die heb ik net zolang geknepen met een tang tot ik de juiste toevoer had.

Je zou eigenlijk een naaldje moeten gebruiken ,die precies de goeie hoeveelheid geeft ,maar daar heb ik te weinig geduld voor ,zo kan het ook denk ik dan ,en het werkt.

Groetjes,

Martin.

Maar wat ik ook probeer ,die brom blijft erin.

Nog iets wat ik gezien heb ,is dat de wijzer op de meter niet gaat schommelen ,als de brom begint, dus er vind geen pulsatie plaats ,dus ik denk dat ik het gewoon zo laat ,want ik denk niet dat dit brommen ,ook al is het .

hoi martin,
dat de wijzer niet gaat schomelen verbaast mij niks, daar is de pulsering veel te hoog voor (of de meter te traag).
naar mijn bescheiden mening word het nog steeds veroorzaakt door een onjuiste verbranding.
ik weet niet of je in de mogelijkheid bent om een rookgasanaliyse uit te voeren? hier kun je al heel wat uit opmaken betreft een onvolledige verbranding, of een verkeerde gas/lucht verhouding (co vorming)
je zou is kunnen proberen om de inlaat conus tijdens het brommen af te dekken door er vanaf de zijkant een stevig plaatje voor te schuiven als de brom dan plotseling weg is dan weet je in idergeval waar de oorzaak ligt.
tijdens mn werk doe ik ook dit soort handelingen om de beveiligingen van ventilator branders te testen. door een instabile resonerende verbranding kan een ketel van een paar duizend kilo zo aan de wandel gaan .
nu gaat dit natuurlijk niet op voor je motor, maar het geeft wel aan wat er gebeurd
ook weet ik niet of je achter in je motor kunt kijken? kun je hier zien of je vlam stabilel is?
ik ben zeker geen turbine expert hoor maar ik denk dat er veel overeenkomsten zijn met bepaalde type,s branders
maar door al je gepionier zul je het vast voor elkaar krijgen
sucses weer
groeten Gertjan (nijsink)

Je hebt het maar druk geloof ik, of niet?

Druk valt wel mee maar ik zat voor mijn oude baas heel veel in buitenland, eenmaal thuis zijn er meer dingen te regelen dan alleen maar knutselen........
Heb gisteren echter laatste vluchten in Noorwegen uitgevoerd en 3 maart begin ik bij VLM Airlines waarbij ik Rotterdam als homebase krijg, iedere dag weer thuis dus en hopelijk wat meer tijd voor m'n projectjes.

Wat dat gebrom betrefd, het zullen geen grote surge/stall's zijn, gaat inderdaad de drukmeter behoorlijk van trillen. Heb dat ook wel eens als de uitlaat cone té klein is of idd de NGV té restrictief is. De hele motor tril dan, veel kabaal en de manometer schommelt als een tierelier. Méér gas geven zit er dan ook niet in. Ik denk eerder een kleine, plaatselijke aerydynamisch onbalans waar de motor in zijn geheel blijkbaar niet zo van onder de indruk is.... Je kan het laten zitten maar feit is dat er ergens wat gewonnen kan worden.

Grtz,
Gerald

@ Gertjan.

De frequentie van de brom is juist heel laag.

Als ik onder de 130.000 tpm draai ,dan hoor je een sissend geluid ,en ga je daarboven dan
lijkt het net of er wieken beginnen te draaien van een grote helikopter , ga je nog hoger dan word het een heel bas klinkende brom.

Ik kan nu achter in de motor kijken ,want ik heb al behoorlijk wat uit de ngv geveild.

Als ik kijk naar de vlam ,als ik de brom erin krijg ,dan staat de vlam helemaal stil ,en is keurig blauw van kleur.

Ik kan je vertellen dat de verbranding 110 procent is ,want je ruikt bijna niets achter de motor.

Normaal als je een slechte verbranding hebt ,en dat kan ik uit eigen ervaring vertellen ,dan schieten de tranen in m,n ogen ,zo,n onverbrande lucht komt er dan uit, net alsof je een petroleum kachel uit doet.

IK kijk wel wat ik doe ,ik ga eerst testen met een behoorlijk dichte stuwcone ,en dan wil ik het resultaat wel eens zien .

Bedankt voor het meedenken GertJan ,en als je nog meer ideetjes hebt ,ik hoor het graag.

@ Gerald.

Nou dat is toch mooi ,zit je in ieder geval dichter bij huis.

Was jij nog van plan om naar Helchteren te gaan dit jaar?

Ik hoor het wel.

Weet jij ,of iemand anders of ze daar moeilijk doen ,als je een spectrum zender hebt?

Groetjes,

Martin.

hoi martin,
als het inderdaad zo,n lage frequentie is zoals jij aangeeft dan zou je dit inderdaar met een anologe drukmeter moeten kunnen zien.
als ook het vlamfont nog is netjes stil staat dan lijkt het mij niet dat het uit het verbrandingsproces komt.
tja puzzelen maar weer
groeten Gertjan

Was jij nog van plan om naar Helchteren te gaan dit jaar?

Nee, heb dan wereldkampioenschap schaal in Polen, helaas in dezelfde periode......snif.

@ GerritJan, hieronder nog een paar fotootjes zoals ik die in mijn laatste turbines heb. Mijn 2 KJ66's hebben alletwee nog het oude systeem, mijn JG100 heb ik aangepast precies hetzelfde zoals ik nu bij de 60'er turbine gedaan heb. Heb drie kanalen in de as-tunnel gefreesd met doorlopende gaten tot aan de voorkant van voorste lager, 3mm. In één van de gaten zit het leidinkje, niet ingelijmd maar gewoon open zodat meegaande omringde lucht help met vernevelen. Aan de voorzijde is de compressor spacer zodaning gemaakt dat deze de voorkant van de tunnel heel precies afdicht zodat lucht/smering alleen maar naar achteren kan. Nu maakt het ook weinig meer uit of de compressor zelf iets in of boven de diffuser licht.

Groetjes,
Gerald

Diffuser_olie_kanaal_2.jpg

Diffuser_olie_kanaal_1.jpg

smering koellucht

Bedankt Gerald voor de fotootjes.
Ik ben in het bezit van een cd turbine ut 169 heeft in FMT gestaan.
Daar hebben ze compressor 70 mm verdichter 71 mm dus 1 mm speling.
Smering ook lager voor verder geen koellucht gaten alleen de mm speling.
Zelf dacht ik dat het stof zo geen kans heeft de lager tunnel in te gaan
Wat vind jij hier van?

met vriendelijke groet Gerrit Jan - Home- Galerie - Montagebilder - Montierte Schmierölleitung

Laatst bewerkt:
kj 66 Rene Henk

Van daag heb ik stiekem de turbine laten draaien.
Het was de bedoeling zaterdag maar ik kon niet langer wachten.
Hij loopt geweldig mooi 90k bij 440 graden (de pomp uit voor zorg kan niet meer aan)
zonder uit laat maar is toch erg netjes.
Start vlot op en je ziet in het donker als je er achter staat en mooie blauwe kegel in de verbrandings kamer geen hot spots super.
Ik heb hem hand matig op gestart om alles een beetje onder controle te hebben.
Maar zal het automatische ook zeker doen.
Nog even de smering in de gaten houden . smeer naald voor geen gaten in tunnel alleen 1 mm speling compressor binnen kort meer hier over want zaterdag na test run 120k gaat hij voor controle uit elkaar
Het kan nu geen toe val meer zijn de verdichter origineel kj 66 de radiaal schoepen in aan tal verminderd.
Achter de axiaal schoepen heb ik ze laten staan de lucht snelheid neemt af en weerstand ,de druk neem toe en dat heeft de kj 66 verbrandings kamer net nodig blijkt uit proeven. met vriendelijke groet Gerrit Jan

Dat is goed nieuws GerritJan, Het nieuwe Keteltje is in iedergeval een stuk verbeterd en de compressor geeft dus goed resultaat.
Het zal niet lang meer duren en de tt kan het luchtruim in.
Ik hoop dat de nieuwe doos snel naar je toe komt zodat we met de twee tt,s naar het veld kunnen.
Anders Mail of bel ik Rob er nog wel over.

Mooi dat je de turbine hebt laten brullen en nog bedankt voor al het draai en freeswerk.
Ook namens Henk naruurlijk, tot zaterdag!!
gr Rene.

Heeee , GerritJan.

Dat is goed nieuws,maar ik heb nog meer goed nieuws ,want .... want..

Nee ,jullie mogen niet meer raden ,DE BROM WORD MINDER JIPPIEEEE.

En nu willen jullie natuurlijk weten waar het aan lag, precies de ngv.

Ik ben weer druk aan het veilen geweest ,normaal doe je dat toch niet in een turbine ,ik wel hoor.
De huisdruk is met een tiende bar gezakt ,de temperatuur is 30 graden gestegen ,en ik zit nu op 500 graden .

Ik moet nu echt m,n oordoppen uitdoen om de brom nog te horen.

Dus ik ga gewoon verder ,maar dat we winnen is zeker.

De huisdruk is dus nu1.1 bar ,en zal nog verder zakken ,maar de stuwdruk word steeds meer.

leuk dat je elke keer weer 200k draait met je turbine in een schuurtje ,leuk effect.

Groetjes,

Martin.

Da's erg goed nieuws Martin, leuk om te zien dat bij verschillende experimenten dezelfde resultaten gemaakt worden. Heb namelijk onlangs hetzelfde gedaan bij één van mijn KJ66's met gelijk resultaat. (Dacht dat ik dit eerder had gepost maar kén het nie meer vinden....)

Heb de Dieter Albisser NGV ook opengemaakt door de stator schoepen in de korten van de achterzijde. Met stapjes van 0.25mm iedere keer zag ik dat de casing druk langzaam wegviel en tegelijk de stuwdruk met 0ngeveer 200gram toenam..... Heb nu totaal 0.8mm weg gefreesd en heb er ongeveer 700gram meer stuwdruk en nog steeds snelle spool-up. Max temp is ook nog steeds goed bij 550 graden dus ik zou nog wel een stuk verder kunnen gaan. Durf echter niet al té ver te gaan want dadelijk is het hoogtepunt gepasseerd en zou de motor wel eens helemaal niet meer goed kunnen lopen...... het gietstukje is een duur dingetje snap je?

Moet dat ding van je echt een keer zien draaien!

Groetjes,
Gerald

Ingespannen in m'n nieuwe freesbankje:
NGV_openmaken_2.jpg

NGV_openmaken_1.jpg

@Gertjan

Heeeeee kijk hoe ik het heb, Japio is dus best wel goed bezig.

De groef voor de vitonring moet ik er nog insteken.
voordifsmeringforum.JPG

Hier de achterkant daar is goed te zien dat het smeringspijpje van 2mm door een steuntje gaat en dan naar het lager, ook gewoon los erin gestoken. De schroeven om de as-tunnel vast te zetten aan de voordif moeten nog ingekort worden natuurlijk, wandt dit is een proefopstelling.
voordifsmering1forum.JPG

Hieronder wat Martin bedoelde met het reduceren van de kero (met5% turbineolie) doormiddel van een injectienaald en ik heb een brandstoffilter gebruikt die gewoon in een modelbouwwinkel te koop is, wel natuurlijk even het filter verwijderen voordat de injectienaald erin gaat en de injectienaald aanpassen zoals hier op de foto en in de vorm van het filter net zoals ik het heb gedaan.

Doormiddel van verschillende dia van de naald (te koop bij de apotheek) kun je de hoeveelheid van brandstof bepalen die naar het lager gaat, nooit te weinig natuurlijk.
smeringdmvnaaldforum.JPG

@Gerald

Gaaf freesbankje toppie hoor, nu ben je gelukkig niet meer afhankelijk van iemand anders en kun je je spullen maken wanneer je wilt en wat je wilt net als ik, ik heb ook alles in huis om alles te maken en dat is wel erg fijn. Oeps en nu de gereedschappen nog, maar dat zal ook wel goed komen denk ik, meestal is dat duurder als de hele freesbank, dat is mijn ervaring men kast ligt vol van die spullen, ma ja je hebt het nodig om wat te kunnen maken.

@Ger

Ik heb de spullen weer eens voor de dag gehaald, hoe vindt je dat Ger ??, toch een goede insteek denk ik zo en als ik eenmaal bezig ben dan ga ik meestal als een speer. Maar eerst men werkplaats op orde brengen en dan zal ik eens kijken wat ik nog moet maken enz enz. Misschien gaan we de Wreng 44 as woensdag eens opstarten en testen.

Op dit moment ben ik ook een cnc foamsnijder/router een comby dus aan het maken, schiet ook al op, dan kan ik meer dingen maken voor mijn airliners enz enz.

De beloofde spullen liggen al klaar en zal ik meenemen naar Rozenburg en heb jij genoeg mag je het verder vergeven aan mensen die er wat aan hebben.

Groetjes de nachtbraker ( kon ni slapen ) ik hoef me trouwens niet te verantwoorden hier, maar ben jullie wel voor wat betreft de eventuele reacties daarover.

Truste allemaal hihi

Laatst bewerkt:
dat is nauw weer eens een goeien tip
handig die naald in een filterhuis kan je hem af en toe controleren en ofvervangen.
want als die dicht komt te zitten dan is het over met je motor!!
Gr Limme

Hallo Martin,

Gaat het kleintje in ahoy de show stelen, ben erg benieuwd hoe hij nu loopt.
Is al weer een tijdje geleden dat ik hem gehoord heb. Maar zo zie je maar weer wat je doorzettingsvermogen voor resultaat heeft, knap hoor.
Zit je nog om belgisch ijzer verlegen, anders geef je maar een seintje.

Groetjes,
Richard

Hallo Richard,

Ik kan altijd wel wat gebruiken ,komt altijd van pas
Ja ,het gaat super goed.

Eerst toen jij op bezoek was ,krijg ik hem niet koud, je zag dat het turbine wiel rood stond ,en of ik nou gas gaf of niet het maakte niet uit ,de motor bleef 700 graden.

Maar met goede raad van Limme ,heb ik hem nu tot maximaal 500 graden ,en start stukken beter op.

Ook de stuwdruk is verhoogd.

Hij zal er zeker zijn in ahoy .

Hoe gaat het met jou ,en de kj?

Al vorderingen ?

Ben benieuwd .

Groetjes,

Martin.

Hallo Martin,

Ben even van mijn werkplaats weg geweest wegens zeer drukke weken met mijn werk,
maar volgende week ga ik verder met het draaien van astunnel en as.
Zat ook nog te wachten op verschillend gereedschap, wat nu ondertussen binnen is.
Laat je me eventueel voor ahoy nog even weten welk materiaal je nog nodig had.

Groetjes,
Richard

Back