Hallo mede turbine bouwers

Allemachtig Martin, je gaat echt als een raket! Ben effe 10 dagen weg voor werk in Nigeria en zie dat je motor inmiddels al bijna af is! Erg mooi hoe je dat allemaal zelf maakt, petje af. Kom net vandaag terug en zal eerst mijn hobbykamer moeten her-inrichten met twee nieuwe aankopen van een draaibank en freesbank, daarna ook weer lekker aan de slag.

Groetjes,
Gerald
 
Bedankt Gerald.

Mooie draai en frees bank.

Even geen foto's van de 40RS ,want ik heb momenteel wat minder tijd,maar van het weekend zullen er weer en paar bij komen.

Groetjes,

Martin.
 
turbinewiel 40RS

Hallo allemaal.

Ik had toch iets meer tijd dan gedacht ,dus heb ik vanavond het turbine wiel klaar gemaakt.


Het turbine wiel was hol geslepen ,en de schoepen gedraaid.

Daarna word de powerfile opnieuw gebruikt , en er word ook een zelfgemaakt hulpstukje gebruikt ,om het slijp bandje omhoog te liften ,zodat je er met de schoepen van het turbinewiel onder kunt komen zie foto.

P1010330.JPG



Hier onder kan je zien hoe ik de bolle kant slijp aan de schoepjes.
Er word constant een draaiende beweging gemaakt totdat de blad vorm er in komt.

P1010332.JPG


Als dit gebeurt is ,maak ik een as in de draaibank waarop het turbine wiel bevestigd word.

Belangrijk is als je het wieltje slijpt ,dat je de draai richting van de draaibank veranderd.

P1010334.JPG


Het wieltje word op de juiste diameter geslepen.

P1010320.JPG


Als dit gebeurd is ,dan word de as met turbine wiel uit de draaibank gehaald en vertikaal in de bankschroef gezet.

Dan word de holle kant nog eens bewerkt , de dikkere schoep gedeeltes worden weg geslepen.

P1010327.JPG


Nu worden onder aan de schoepen de scherpe randjes weg gehaald met een klein vijltje.

En dan is het wieltje op uitbalanceren na klaar.

Echt een uitdaging voor de turbine liefhebber, om te maken.

P1010338.JPG



Probeer het maar eens .

Groetjes,

Martin.
 
Turbinewiel

Hallo Martin,

Dat schiet al lekker op met het turbinewiel, knap hoor.
Gisteren ook 12.9 bout aan het draaien geweest, en het ging prima.
Dus het begin is gemaakt.

Groetjes,

Richard
 
Hoe zit bij jullie het turbine wiel vast aan de as?

Wordt dit gewoon vastgehouden doormiddel van het stevig aanschroeven van de turbine-moer? Of is het echt een krimp-passing (warm stoken, dan op de as schuiven, en weer laten afkoelen)?

Ik zie namelijk meerdere foto's voorbij komen, waar dan wel het turbine wiel erop zit, en dan weer niet.

groeten Paul
 
Hallo Paul.

Nee hoor , je hoeft het turbine wiel niet muur vast op de as te zetten.

Het moet er ook weer af te halen zijn ,als bv je lager stuk gaat.

Gewoon de passing op de tekening aan houden dan is het goed.

Groetjes,

Martin.
 
Hallo allemaal.

De 40RS motor is bijna klaar.


Vandaag het frontdeksel gemaakt

Hier onder wat foto's van het maken.

P1010339.JPG


P1010342.JPG


P1010344.JPG


Het word nu al een echte turbine motor.

P1010345.JPG


Het motortje , nog kleiner dan een volwassen mensen hand.

P1010349.JPG


Nog net iets te zwaar , mijn bedoeling was 300 gram ,maar er kan nog wat af.

P1010351.JPG



Morgen weer verder.

Groetjes,

Martin.
 
Vandaag weer druk bezig geweest aan de 40RS.

Geen onderdelen gemaakt ,maar de motor afgeslankt.

De motor weegt nu precies 300 gram , en er kan nog meer af.

Alleen de injectors moeten nog gemonteerd worden.


Hier onder zie je dat alle onderdelen makkelijk op 1 foto kunnen.

Let ook op de flightworks brandstof pomp, een heel klein pompje ideaal voor kleine turbines.

P1010354.JPG



Groetjes,

Martin.
 
RS40

Hallo Martin,

Ziet er perfect uit, wanneer verwacht je dat je proef kan draaien.
Ben wel benieuwd wat voor geluid deze mini produceert.
Groetjes,
Richard
 
Hallo Richard , hoe is het ermee?

Ik weet nog niet wanneer ik proefdraai, want er moet toch nog een heleboel gebeuren.

Ik moet eerst de ecu testen met pomp , want in dit motortje denk ik dat elke druppel brandstof te veel bij het opstarten fataal kan zijn of flame outs geeft.

ik las dat de start bij jou ook gemaakt was.

Leuk man .

Succes met de bouw , en ik laat je het wel weten als ik proef gedraaid heb.

Groetjes,

Martin.
 
Hoi Martin, bijna test tijd zie ik, gaat goed!

Effe vraagje, waar haal jij jou buis spul voor de verdampers? Ik had nog wat rvs pijp liggen, ooit ergens gekocht, is bijna op maar kan ze nergens meer vinden...., gebruik jij rvs of inconel?

Schiet bij mij ook al aardig op, hoop hem tegen jaarwisseling af te hebben voor het eerste testwerk.

Groetjes,
Gerald

35016263649.jpg
 
Hallo Gerald .

dat 5mm inconel buis heb ik bij wren turbines beteld.

Ziet er mooi uit Gerald , ben benieuwd hoe het zal gaan.


Groetjes,

Martin.
 
Een impressie van een dagje in het Zeeuwse, lekker koud, lekker bakkie soep, en heel veel gebabbeld (zeeuwse).

1240476996fa20a41.jpg


Ja ja de turbine draait, lekker warm joh achter dat ding.
Een echte zelfbouw KJ, en draait zeldzaam netjes, en zuinig, letten op de centjes daar hé int zeeuwse.
1240476996fa3c794.jpg


1240476996fa4f48b.jpg


124047699753cfdf5.jpg


En hier de bouwer van de KJ 66er, echt vakwerk.

124047699753b1991.jpg


1240476997a9e2906.jpg


Een KJ 66er vergeleken met een Martin 40RS.

1240476997aa1f853.jpg


12404769980e29a4d.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
turbine

Dat ziet er allemaal erg netjes uit petje af leuk zo aan de turbine,s knutselen.

Ik heb op dit moment de tundertail klaar staan voor de eerste proef vlucht

De 70 mm heeft vermogen te over voor dit model ,niet al te veel toeren draaien dus gaat het langer mee.
De 70 mm loopt erg netjes en is koel bij 70/80k heeft hij bij snel accelereren nog altijd een beetje moeilijk
De verbranding wil doven wordt uit geblazen erg is het niet want ik heb de acceleratie tijd wat hoger gezet en het probleem is niet meer te merken.
Het grote voor deel van deze kritische motor is toen de fet in kortsluiting kwam de motor uit geblazen werd in plaats van over zijn toeren te gaan.
inmiddels is wat de ecu betreft alles onder controle, als de 66mm klaar is zet ik die er op en probeer toch iets met de verbrandings kamer te doen ik ben voor zichtig.

De 66 mm is bij na klaar ik ben nog op zoek naar een kk 2038 eventueel te ruilen voor 2 60mm compressor wieltjes

Voor starks prettige kerst dagen en een goed turbine jaar
gr Gerrit Jan
 
Gerrit Jan ,voor jou ook prettige dagen ,en een goed en vooral gezond 2008 turbine jaar.

We zien elkaar volgend jaar vast wel een keer op een meeting.

Goed idee om de axeleratie van de 70er iets te verlagen ,als je zo je probleem op kan lossen.

Groetjes,

Martin.
 
aanlopertje

Hallo Limme,

Je motortje loopt weer geweldig..!!!! Het zal best nog wel eens gebeuren dat de NGVtunnel iets krimpt/vervormd. (meestal het krimpen als eerste te merken bij opstarten,...turbine wiel warm/tunnel nog koud).Hoort erbij, teken dat de motor nauwkeurig gebouwd is...!!

Niets meer aan doen en nu de kist gereed maken. Was gisteren (en zaterdag) pracht turbine weer.....
Heb genoten...

Jacques
 
ja ik ben gister weer begonnen met bouwen aan de TT ik denk dat het komt dat jij me weer heb aan gestoken met dat virus ik heb de romp nu in vorm geshapet ff nieuwe
motor steunen maken servos er in en bespannen klaar en vliegen
ik vind het ook erg leuk dat je lid bent geworden van onze club weer eens wat kennis er bij kunnen we lekker ouwehoeren
groetjes limme
Ps:en mart en ger het was weer een top dag moeten we vaker doen
 
Hallo Allemaal.

Jullie zijn natuurlijk benieuwd ,of de kleine turbine al gelopen heeft.

Ik ben vandaag de gehele dag bezig geweest, en ik ben nu zover dat de motor nog net niet zelf kan blijven draaien.

De kleur van de verbrandingskamer is goed , en ik heb er echt vertrouwen in dat het gaat lukken .

De flightworks pomp doet het fantastisch ,en laat druppeltje voor druppeltje de kero in de motor komen.


Wat ik er precies aan moet doen om de motor goed lopend te krijgen , dat lezen jullie hier allemaal.

Groetjes, en morgen verder.

Martin.
 
Back
Top