Hallo mede turbine bouwers

Mart,
Hoe gaattie? Ben erg benieuwd!!

Garage nog op zijn plaats, kippen nog op de leg? alle vingers nog aanwezig?

Hoor het wel...

jacques

Freepower geboren .

JIIIIIIPPPPPPPPPPPPPIEEEEEEEEEE.
DE KLEINSTE FREEPOWER TURBINE TER WERELD IS GEBOREN , 560 GRAM ,EN EEN BEAUTY

HIJ DOET HET ,HIJ DOET HET , IK BEN NIET BLIJ HOOR VALT WEL MEE.

WAT EEN POWER , DE 12/8 PROP NETJES OP 12000 TPM AF KUNNEN STELLEN ,STELT NIETS VOOR ,VOOR DE TURBINE ,TREKT HEM ER FINAAL DOORHEEN.

Even wat test gegevens : motorturbine draaid nu 180.000 tpm
Freepower 60.000 tpm en dus prop toerental 12.000.
Temp: heel laag rond de 500 graden ,uitlaat is gemaakt van 1.5tiende rvs en is amper verkleurd.

Het stator gedeelte of nozzle zo ze dat ook noemen , is blauw gekleurd en is van 0.5mm pisbakken rvs gemaakt,dus dat zit wel goed.
Smering is nog een moeilijk punt , maar zelf 4 minuten zonder smering gedraaid , zat wat verstopt ,en alleen maar koel lucht ,en nog is er niets aan het lager te horen ,olie d,r in en draaien maar.
Totaal 10 x 3 minuten laten draaien , niks aan hoeven te veranderen ,alleen de smering iets bij geregeld.

Ik zal even een foto maken ,zo die er nu uit ziet, want ik was alleen ,en nog best wel zenuwachtig ,dus heb onder het draaien nog geen foto's kunnen maken ivm met vrees voor geen smering ,dus voorzichtig.

Groetjes allemaal ,en als je meer wilt weten ,hier blijven kijken .

Martin.

Laatst bewerkt:
@Martin

Jij hebt mijn dag weer goed gemaakt kerel, geweldig te vernemen van je dat alles toppie is verlopen.

Dus de garage staat er nog en de kippen zijn nog op de leg en je hebt je vingers ook nog. Zit je scheiding ook nog in je haar dan ist helemaal geweldig verlopen vandaag voor je.

Gefeliciteerd kerel met je behaalde suc6 vandaag en ja hoor ik blijf je volgen.

Vriendelijke groeten Jaap

Bedankt Jaap , ik ben bijzonder blij dat ie het zo goed doet ,en nu al vermogen genoeg levert .
Met twee turbines in de vrijeklasse 3.5kg ,dat kan ik wel vergeten ,veels te veel power, krijg ik nooit aan de grond.

Hier nog een paar foto's na de super maiden run.

P10102992.jpg

P1010300.jpg

P10103023.jpg

Groetjes,

Martin.

Mooi hoor Mart. Zal wel een pracht geluid geven. Verstandig dat je de prop erachter hebt gehangen. Je kunstof tandwiel blijft ook mooi.
Weer een hele prestatie hoor..!!!!!!!
Ben benieuwd hoeveel stuw dit geeft.

groet,
Jacques

machtig

Hé Martin.

Ehhhhh, moet ik er een mooi vliegkissie omheen bouwen ? :wink: :yes: Extra 300, een Cap 231 een mooie Tucano of misschien een PC9 Pilatus.

Gefeliciteerd man, dat de freepower het zo goed doet op 60 K, effe die 13x8 uitproberen.
Met die 12x8 op 12000 kun je een 2 meter span kist van 8 kilo nog laten fladderen als een kolibrietje, dat is een power man.

Inderdaad heb je als je 3 van die krachtpatsers op een trekker gaat zetten verschrikkelijk veel power wat je nooit kwijt kan, hoogstwaarschijnlijk.

Groet Ger.

heeej Martin,

gefeliciteerd met je behaalde sucses joh, :thumbsup:
ik kan me goed voorstellen hoe je je nu voeld, ik had dat gevoel al bij de kj die ik laatst proefgedraait hebt, maar jij bent nog 20 stappen verder gegaan doordat je deze machine helemaal zelf ontwikkeld hebt en ook nog is keurig aan de praat gekregen.
mooi mooi mooi.ik zal er vanavond één op drinken:proost:
maar ga je nu in een gat vallen omdat je niks meer te doen hebt? :p
of heb je al weer een nieuw project op stapel staan?
groeten Gertjan

Allemaal hartstikke bedankt voor de reacties ,en complimenten .

Ja ja, als het aan Ger lag vloog hij al , gewoon leuk die reacties.

In een gat vallen niet bepaald.
Dit is nu gelukt ,en ik blijf hier nu tussen door een beetje aan veranderen tot dat ik vind dat het niet beter kan.

Dan ga ik als een haas de trekkers doen zodat ze weer klaar staan voor Ahoy, en daarna moet ik de motor maken voor John Wright ,en als dat goed draaid,is het motoren maken ,nummer 2,3,4 ,ja 4 want ik ga een puller bouwen met 4 ,een nieuwe uitdaging.

groetjes,

Martin.

4 van die stofzuigers ??????

heb je een klap van die propeller gehad of zo ??

maar petje af hoor
we zullen wel zien wat het wordt

groeten

Hallo Erik.

Ja , ik kreeg te horen dat het grote rising star team ook met 4 gaan draaien volgend jaar.

Ik zeg niet dat ik het meteen ga doen ,maar als de grote met 4 komt , ja dan kan ik eigenlijk niet achter blijven , we zullen zien hoeveel stuw er uit de pijpen komt ,en als dat meevalt ,dan gaat het mischien lukken 4 in de 5.5 kg .

Groetjes,

Martin.

Even geen testdraaien ,want ik ga er nog wat aan veranderen .

De smering ,koeling en de prop as word veranderd , en als het goed is ,is alles zo een beetje klaar voor het weekend ,dus zal ik proberen te laten filmen ,en foto's maken .

Ik ga nu eerst proefdraaien met de 13/8 prop ,en als de motor dat goed aankan , dan zal waarschijnlijk de 14/7 erop komen ,en als dat gaat zonder de motor te verbranden , dan stop ik ermee, want dan weet ik zeker dat ik tussen de 3.5 en 4 pk zit,en dat is voldoende om straks met 3 of 4 te gaan rijden ,waarschijnlijk veel te veel ,maar dat zien we dan wel weer.
Verrassend is dat de brandstof hoeveelheid /min niet toegenomen is.

Tot volgend weekend,

Martin.

Laatst bewerkt:
Martin,
Gefeliciteerd, wat een prestatie !!!
Het heeft me een hele dag gekost om dit draadje van begin tot eind aandachtig door te lezen. Ik ben zwaar onder de indruk van je prestatie!

Ik ken Limme goed, hij wees me op dit draadje. Zelf ben ik afgelopen jaar ook bezig geweest om een KJ-66 te bouwen. Dus ik weet inmiddels hoe verrekte moeilijk het is om zo'n ding aan de praat te krijgen. Echt alles kan de werking van zo'n motortje beinvloeden.
Ben eigenlijk al een tijdje lid van het forum en maar heb d'r eigenlijk nooit zoveel in gezien, maar na dit verhaal ben ik om. Echt leuk zo'n forum.

Zag ook Jacques (verfbrander) af en toe voorbijkomen met nuttige tips en opmerkingen. (Als ik het goed heb is dat dezelfde Jacques die ook een heel mooi metalen traktortje heeft gebouwd, waar ik helemaal weg van ben. (verjaardag))

Nou goed, Martin, Jacques en Limme bedankt! volgende biertje is van mij!
mvg Arnoud

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt Arnoud.
Ik hoop dat je veel lees plezier gehad hebt ,want het zijn nog al wat pagina's.

Vandaag een dagje vrij dus kachel aan en de werkplaats in.
Kon het niet laten om de 40Rs nog een paar keer te starten .

Ook de 13/8 prop is geen probleem , rustig 12000 toeren/min.
Maar , ik moest wel de motor op 215.000 tpm zetten .
Ik dacht dat de smering en koeling van het freepower lager wel goed was ,maar toen ik de motor uitzette stond de prop direct stil ,dus das geen goed teken.
Lager kapot ,kogels vielen eruit.
Maar onder het draaien niets gemerkt ,motor is gigantisch sterk ,en temp heel laag ,opstarten met 312 graden ,en volgas rond de 500 graden met volle belasting.
Omdat het lager natuurlijk heel zwaar draaide ,koste me dit toch wel een paar duizend toeren op de prop .
Dus direct gestopt ,en de koeling /smering veranderd .
Nu hoop ik dat het morgen beter gaat , kan ik eindelijk eens een paar foto's maken onder de run.

Mvg,

Martin.

Hoi Martin,
Hoorde van Limme dat hij je Zo as wil bezoeken, zei in mijn enthousiasme ga ik wel mee, was alleen even vergeten dat mijn dochtertje Ribina 4 jaar geworden is en een feestje geeft. Oops dat heb je als je onder invloed van turbines leeft... Maar anders kom ik graag een keertje met je bomen over de turbine. Kan ik mijn turbines ook met je bespreken. Ik heb een wat kleiner turbinetje gemaakt dan de KJ 66 maar op de e.e.a. manier krijg ik die niet aan de praat. Hij heeft een keertje de 120.00 toeren gehaald. liep als een zonnetje, dacht ik, uit elkaar gehaald en kwam er achter dat er tijdens de run iets was veranderd met de verbrandings kamer. Ik had een plaatstalen ring gemaakt om de verbrandingskamer waarmee ik de gaatjes al dan niet kon afdichten om daarmee de luchtstroom te beinvloeden. Echter deze ring was waarschijnlijk losgeschoten tijdens de run. Met ring naar ijdel en zonder ring naar 120.000 RPM oid. Ik ben er dus nog niet uit. Maar nu ik dit draadje heb doorgelezen bracht je mij op het idee de verbrandingkamer geheel los van de turbine te testen. En dat ga ik in Jan maar eens doen.

Ik had nog wel een vraagje, van welk materiaal heb je de astunnel van de freepower gemaakt?

Mvg
Arnoud

Laatst bewerkt door een moderator:
Oja Gerald das waar ook , helemaal niet meer aan gedacht.

Nou ,mischien een keer afspreken , dat komt wel goed .
Heb er nog wel een paar ,want ik gebruik nog geen nieuwe , moet eerst goed zijn.

Groetjes,

Martin.

Vandaag nog even tweemaal gedraaid.
Gaat nu beter ,maar de tegen druk in de astunnel is er nog steeds ,dat moet ik nog even wegwerken , en dan is de smering perfect.

Als het volledig donker is ,zie je het freepower gedeelte rood staan ,maar ja wat wil je ook 0.5mm rvs ,en de uitaat is van 1.5 tiende ,ik weet niet eens wat voor soort , dus de temp valt reuze mee .
Nu de smering beter was ging ook het toerental van de prop naar boven .
Ik heb even 215.000 tpm motor toerental gedraaid , maar dat is te veel van het goeie .
De prop schoot ruim boven de 13000 toeren ,dus even wat rustiger gedaan .
Ik moet nog steeds wennen aan het propellor geluid.
Limme was vandaag hier ,en die zei dat het een normaal geluid was ,dus ook weer gerust gesteld.
Ik dacht dat er een onwijze onbalans in zat ,maar dat viel gelukkig mee.

Als de smering nu compleet goed is dan stop ik ermee, of mischien zet ik de 14/7 prop er nog wel even op ,want die trekt ie ook hoor, zeker weten .

Morgen nog even een paar keer starten ,en dan iets langer laten draaien ,en weer kijken .
Pas als de smering goed is ,ga ik foto's maken ,en filmen , dat moet ik allemaal alleen doen ,dus dan moet alles goed zijn .

Groetjes,

Martin.

Laatst bewerkt:
Vanavond nog even snel de motor twee keer opgestart.
Mooooi hoor om te zien hoe deze opstart in het donker .

De mooie blauwe vlam die 20 cm boven de uitlaat staat tijdens het starten ,zie je absoluut niet overdag.
De vlam word keurig naar de prop gezogen ,maar niets te zien hoor gaat allemaal goed
En dan de snelheid van het starten plusminus 3 seconden van 0 naar 80.000tpm prachtig , en super koud start perfect op met 400 graden .

De smering is in orde , was heel simpel een questie van iets minder olie in de kero en iets meer door de leiding geven .

Als dit zo goed blijft gaan ,dan komen er foto's van het weekend .

Ook het kleine stalen 13/6 lager bij het tandwiel blijft het perfect doen ,ondanks de toch ruim 60.000 tpm die hij te verwerken krijgt.

De felicitaties van Wren turbines is binnen gekomen , iets om trots op te zijn .

Groetjes,

Martin.

Laatst bewerkt:
Back