Hallo mede turbine bouwers

Wedstrijd Loop Duitsland

Hallo allemaal.

Hier dan de foto's van de wedstrijd in het Duitse Loop ,vlak bij Kiel.

De Heat deed het super goed , en werd met overmacht eerste.
Bild01362.jpg

Bild01461.jpg

De Childs Play had dit ,ook gekunt , maar niet met overmacht.
591.jpg

Helaas keek ik zelf meer naar de leidersvlag , dan naar m,n puller , en net voorbij de vlag zette hij 1 wiel over de lijn , helaas disqualificatie .

De Ultimate had veel moeite om grip te krijgen , en eindigde in de achter hoede.

Maar wel een zeer geslaagde dag.

Mvg,

Martin.

Hallo allemaal.
Van het weekend flinke vorderingen gemaakt met de bouw van het kleine freepowertje.
Het turbine wiel is geboord , ging niet vanzelf ,bleek een taai turbine wiel te zijn ,wat enkel maar met ruimers of centreerboren te bewerken is.
Een cobalt boor bezweek direct, terwijl ik dit al verschillende keren gedaan heb bij gietwieltjes.

De driepoot zit vast , netjes tig gelast om er zeker van te zijn dat het los gaat of verschuift onder zware belasting.

De astunnel is klaar , en perfecte lager passingen .

De ngv is keurig netjes gecentreerd en vast gelast .
En natuurlijk het gat in de uitlaat waar de astunnel doorheen moet.
Alle componenten behalve de as wegen ,met motor erbij 494 gram .
Nu alleen de as nog met een tandwiel ,en dan kom ik ongeveer uit op 540 gram.
Het word steeds spannender,want wat gaat hij nu doen .
Ik hoop 1 ding niet, compleet rood staan en afbranden , want dan ben ik gelijk klaar.

Ik denk nog twee weekies ,en dan word de eerste proefstart gemaakt, met de16/06 prop
sorry voor de onscherpe foto's.

Mvg,

Martin.

Laatst bewerkt:
Even een update omtrent de freepower.
De as zit erin , goede lager passingen , en mooi zuiver.
Ik heb even geprobeerd om de motor met start motor op 30.000 toeren te laten draaien , en dan moet je toch al behoorlijk krachtzetten met je vingers om de freepower as stil te krijgen .

Lui is de freepower dus niet,ik heb er best wel een goed gevoel over .
En dan het gewicht he , nog een paar kleine dingetjes moeten gedaan worden , maar nu weegt de komplete motor 530 gram , echt super , want als de motor goed loopt , dan betekend dat dus dat ik maar liefst 240 gram in totaal lichter gebouwd heb dan berekend .

De onderdelen voor de aandrijving zijn besteld ,en verwacht ik morgen , dan kan ik de prop as en spinner maken ,en de tandwielen monteren.

Groetjes,

Martin.

Hallo Beste mensen.

Van het weekend weer hard gewerkt aan de freepower turbine.

Er waren toch nog al wat vragen over hoe groot de turbine nu werkelijk is.
Als vergelijking heb ik hem naast de Heat gefotografeerd , alleen jammer dat de foto wat wazig is .
Maar je kunt het verschil in grote goed zien .

De afscherming van de astunnel ,dat was een vervelend werkje , het is allemaal al niet zo groot , en om dan ook nog eens alles netjes te krijgen was wel even zweten .

Hier zie je de leidingen voor de smering (dunne) en de nippel voor de koel lucht.

En zo zou het dan moeten worden.
Ik hoop dat het kunstof tandwiel het uithoud ,zoniet dan zal er een stalen tandwiel gemonteerd worden .
Maar die moet wel helemaal uitgehold worden ,anders heb je een vliegwiel effect.

Groetjes,

Martin.

Laatst bewerkt:
Ik hoop dat het kunstof tandwiel het uithoud ,zoniet dan zal er een stalen tandwiel gemonteerd worden .
Maar die moet wel helemaal uitgehold worden ,anders heb je een vliegwiel effect.

Groetjes,

Martin.

Hey Martin, anders kun je ook eerst harex uitproberen, dat is een soort printplaat-achtig materiaal maar dan veel harder en wordt in de luchtvaart vaal gebruikt voor kabelrolletjes. Je kende toch iemand bij Fokker? Ik weet zeker dat'ie wat voor je kan regelen. Spul is heel bewerkelijk en toch erg taai en natuurlijk niet zwaar. Misschien dat je ze zelf gewoon uit oude afgekeurde kabelrolletjes kan maken....

Grt,
Gerald

Bedankt Gertjan , en Gerald voor de hulp en compliment.

@ Gerald : ik heb helaas geen tandwiel frezen , anders zou het een goede oplossing zijn ,dat materiaal.

@ Gertjan: ik hoop toch over twee weekjes te kunnen draaien , maar er moeten toch nog wel wat dingetjes gemaakt en bekeken worden ,voordat de vlam erin gaat .

Jullie horen ervan .

Mvg,

Martin.

Hallo allemaal.

Even een wat minder leuk weekend gehad voor wat betreft de vorderingen met de freepower.

Ik vond dat er een raar geluid in het lager zat aan de turbine kant.

Ik dacht dat de passing niet goed was ,dus alles nagekeken ,niets te vinden .

Met de loep erop ,as met tandwiel en turbine wiel in de bankschroef gezet en dan zo opgespannen dat je de astunnel kunt draaien , loep der bij ,en kijken .
Wat ik zag was dat de buitenring een heel klein beetje heen en weer ging , en dat mag dus niet .
Om dat de astunnel vrij dun was ,heb ik besloten om mbv een micrometer de astunnel keurig netjes in lijn te brengen .
Ik doe dat eigenlijk het zelfde als je een werkstuk in de drieklauw uitklokt.

Dat gaat me meestal goed af , ik heb dit vele malen voor elkaar gekregen ,tunnel opwarmen ,en heel voorzichtig tikken met een kunstof hamertje .

Uiteindelijk had ik de slinger er bijna uit , maar ik vond het toch nog net niet goed genoeg.

Dus opnieuw, 1 tikje ,en vergeet het maar ik heb em niet meer in lijn kunnen krijgen .

En iets uitdraaien ging ook niet want dan was m,n passing weg .

Grrr.. dus opnieuw een astunnel moeten maken ,maarja zo blijf je bezig he , want je moet er toch nog een paar bijmaken ,zie hier eentje ,das inderdaad waar .

Maar voordat je dan weer zover bent , maar goed alles is weer klaar .
Het totaal gewicht is geworden 560 gram ,en dat is toch heel wat minder dan dan de 630 die ik verwacht had .

Ik kan nu eindelijk beginnen met de propas en lager blokken .

Groetjes,

Martin.

zeg maar zo Martin: de aanhouder wint,
het is natuurlijk nooit leuk om je eigen werk te moeten afkeuren, maar het hoort er gewoon een beetje bij.
ik moet voor mn 54er ook een nieuwe tunnel en inlet gaan draaien omdat ik niet helemaal tevreden ben over de passing,

we blijven het natuurlijk op de voet volgen.

groeten Gertjan

Bedankt Gertjan ,we gaan gewoon verder.

En terwijl de sneeuw buiten naar beneden dwarrelt, je zou bijna de kerstboom naar beneden halen ,en oliebollen bakken , ben ik druk bezig geweest om flinke vorderingen te maken .

De beide lagerblokken zijn klaar en moeten nog op een grondplaat gemonteerd worden .

Natuurlijk kon ik het niet laten om toch even te proberen op gas te starten , en de prop wil dan toch al lekker rond ,dus ik denk dat het opstarten wel zal gaan .

Nu nog verder afmaken , en dan ook nog toerental aflezing voor de prop, doe ik gewoon met een oude ecu ,die sluit ik aan op een batterij ,en dan maak je een spinner op de as met magneet ,sensor d,r bij en klaar is Martin.

Hier onder de foto's van de vorderingen.

Groetjes,

Martin.

Laatst bewerkt:
Hallo allemaal.
Even een update van de freepower.

Hij is bijna af ,op balanceren van de prop en wat leidingtjes na .
Het ging hard vanavond ,de motor staat nu vast op de testbank ,en alles draait soepel
Vooraan de as bij de inlaat van de motor zit een aluminium bus, hierin komt een magneetje met een hall sensor , dan kan ik keurig het toeren meten van de prop ,met een ecu .
Deze slaat ook gelijk het toerental op ,en kan hem ook eventueel nog een tweede temperatuur laten meten .

P10102962.jpg

P10102952.jpg

Groetjes,

Martin.

Laatst bewerkt:
Bedankt Gertjan, alleen heb ik geen film apparatuur ,dus zullen het mischien foto's worden .

Als alles meezit gaat zondag de vlam erin en zal de eerste proefstart gemaakt worden.
Kreeg vanavond nog een telefoontje van Ger Kovacs dat de prop verkeerd om stond ,en dat het ook verstandiger was om eerst met een iets kleinere prop te beginnen ,en dan op te voeren.
Kijk ,die info heb je wat aan toch?

Bedankt Ger ,en hopelijk was het niet ernstigs omdat je de telefoon neer moest leggen .

Maar goed ,de motor moet nog op de koffer gemonteerd worden , en alles aansluiten , de olie nog calibreren ,en dan zal het heel spannend gaat worden .

Wat foto's van de vorderingen .

P10102982.jpg

P10102974.jpg

Groetjes,

Martin.

Bedankt Ger ,en hopelijk was het niet ernstigs omdat je de telefoon neer moest leggen .

Martin.

Ging wel, een kabel van een vuilgrijper was stuk en hiervoor moesten er hulptroepen opgetrommeld worden, o.a. 1 van mijn taken.

Die 12X8 en 13X8 propellers zijn ingepakt en gaan zaterdagmorgen op de post, kan je een beetje experimenteren, ik denk dat áls je met die 13X8 inderdaad 12.000 of zelfs 15.000 toeren haalt, (60K of 75K op je freepowerwiel) je je hele werkplaats opnieuw moet inrichten :wink: of anders is je hok in ieder geval weer stofvrij voor een poosje.
Goed uitkijken hé met die levensgevaarlijke propellers, er zou er maar eens eentje uitelkaar spaten?

Ger.

Laatst bewerkt door een moderator:
@Martin

Heb jij je Prop verkeert om gemonteerd ?? is dat echt zo ?? het wisseld nog al eens op je foto`s hier, ja in je posting 572 wel volgens mij, maar in je laatste posting no 574 zit hij goed hoor, of verkijk ik mij hier.

Ik gebruikte bij het proefdraaien, van mijn zelf ontworpen en gemaakte 15cc watergekoelde FSR zuigermotor, een ducted fan van Rossi (de grootste uitvoering van fan toen) en ik behaalde een toerental van ongeveer 23.000 en doordat ik de zuigermotor in een schommel had staan met een arm die drukte op een kg/gr weegschaal, kon ik de druk meten die de motor op een kg/gr weger drukte op een bepaalde afstand (kracht x arm) en het gegeven van het toerental, kon ik de KW/PK uit rekenen.

Deze methode voor het bepalen hoeveel vermogen een zuigermotor heeft, kun je volgens mij ook gebruiken voor een turbine in jou geval.

Wat ik dus deet is een zeer betrouwbare en veilige manier om er achter te komen hoeveel mijn motor werkelijk aan KW of Pk had.

Wat Ger al zei, kijk uit met je prop, ga er niet naast of ervoor staan, maar er achter, als je de lucht door je manen voelt hihi dan is het goed en veilig.

Suc6

Vriendelijke groeten Jaap

Laatst bewerkt:
Ga ik doen Jaap ,ik zal op een veilige afstand staan.
Trouwens ,hoeveel toeren mag een 12 /8 prop draaien , is dat 17000 ?

Morgen gaat het dan echt gebeuren hoor, alles staat er klaar voor .
Een voorzichtige start maken ,motor afstellen op 160.000 rpm max ,en dan langzaam opvoeren .

Mvg,

Martin.

Ehhmm nee, dat is al ver over de limiet heen. Bij 10.000 tot 12.000 is het echt de max van een prop in die maat. Ook voor de houten props. Reken de omloopsnelheid maar eens uit.

Ga ik doen Jaap ,ik zal op een veilige afstand staan.

Morgen gaat het dan echt gebeuren hoor, alles staat er klaar voor .
Een voorzichtige start maken ,motor afstellen op 160.000 rpm max ,en dan langzaam opvoeren .

Mvg,

Martin.

Stelregel is, zodra je de tips van de propeller gaat horen d.w.z. snerpen, kan echt niet missen dat geluid, dan zit je aan de max omw, sneller kan wel maar wordt te gevaarlijk.
Je wilt trouwens niet weten wat voor een geweld er vrijkomt met een 12x8 bij 12000 rpm's.
Ga je dit omzetten naar KW/u dan heb je een bere sterke motor.
Ik zou direct de 13x8 APC erop zetten zodat je freepower een beetje moet werken en dat gaat die zeker doen bij 160K op je turbine.

Ger.

Back