H.M.S. Victory van de Agostini

Piet, Peter, Hans, Peter en Heinrich bedankt voor de goede wensen en reacties

Vandaag weer eens het scheepje opgezocht na de feestdagen en we zijn gelijk weer een deel verder:

Deel 114, De ankers:

Inderdaad de ankers zijn aan de beurt, het eerste anker is dik twee jaar geleden al in elkaar gefröbeld, nu nog de andere drie, alles gesorteerd en de ankerstokken voorzien van gleufjes zodat de schacht erin past:
CF07304D-E838-4DA8-893B-2CE55743AA06.jpeg

Het anker linksonder ligt al klaar, het oogje is met zwart touw omwonden en het ankertouw is met twee bindsels aan dat oog aangebracht........

Hierna werden de ankerstokken tegen elkaar gelijmd en nadat de lijm droog was werden ze voorzien van vier woelingen, waarna de ankers in de gleufjes gelijmd werden:
FF9BD010-750D-4075-A952-9F7400851926.jpeg

Deze liggen nu te drogen zodat we de volgende keer ermee verder kunnen.....

Om de ankers op te kunnen hangen nog twee twee-schijfs blokken van 5mm voorbereid:
EB2771EA-341C-4DF8-80B9-33084602869B.jpeg

In deze blokken een gaatje geboord waar twee ingekorte oogpinnetjes in gelijmd werden, en nadat deze goed droog waren de gaatjes met de kolomboor opnieuw doorgeboord en het oogje afgeknipt zodat er een haakje ontstaat. Volgens de bb moesten deze blokken omwonden worden met messing draad maar ik persoonlijk vind dit sjieker...........

Het is niet veel maar alles is wel goed voor een dikke middag prullen, de volgende keer gaan we weer verder,
Gr Koos
 
Leo, Hans en Peter bedankt voor jullie leuke reacties, het doet me deugd dat dit verslag zo gewaardeerd word :thumbsup::thumbsup:

Maar goed vandaag weer verder met de ankers, eerst werden de ankerstokken behandeld met Danish Oil waarna de messing ogen in de top van het anker gestoken werd:
49C217C0-481F-4EF3-8B29-5E6E7F280FC4.jpeg


Deze ogen werden eerst dicht gesoldeerd:
87F1B6A7-09E7-4FED-8204-8E729EFC5655.jpeg


En met zwart touw omwikkeld:
CA67D52F-CCEB-45A2-8558-57DBE282D4EB.jpeg


Aan het tweede voorste anker werd de ankertros geknoopt, ook weer met twee bindseltjes:
515C7A49-CC64-4E08-87C1-0ADFCAC3E505.jpeg


In het midden van de ankerschacht werd een "grommer" geplaatst:
B00A1A02-7CBD-4C66-B5FC-AC5629E3CD12.jpeg


En werden er twee bruine touwen aan geknoopt, een door de ring de andere aan de ankerschacht:
CC6542A4-D17C-465A-B9C2-76DEB1AEC8F9.jpeg


De twee andere ankers werden ook voorzien van twee bruine touwen:
6640A452-EA44-47C8-A026-9EFB5154D92A.jpeg


Om ze op te kunnen hangen werd er onder in de kraanbalk een oogpinnetje gelijmd, dit in tegenstelling tot de bb, die schreef voor om ze om de kraanbalken te knopen, maar ik vond dit weer mooier:
7C509EC1-E170-437A-9A78-F38AE5F934B0.jpeg


En nu kon het voorste anker opgehangen (gekat) worden:
17000756-9E16-4511-9FA1-AFF989448A11.jpeg

De bruine touwen werden om de (kleine) bolders op de reling belegd, de kattakel loopt via het schildpadblok naar ook weer een kleine bolder en de ankertros loopt uiteraard in het kluisgat..........

Het tweede (reserve) anker aan bakboord kwam er iets achter te hangen:
2B06DF6E-0418-49D8-AEFB-A4F1161BE495.jpeg

De bruine touwen werden aan de grotere bolders op het dek belegd........

Het lijkt allemaal niet veel maar al met al toch weer bijna heel de dag bezig geweest, de volgende keer de twee ankers aan stuurboord,
Tot dan maar weer,
Gr Koos
 
Ook hier het e.e.a. bijgelezen. Mooie vorderingen Koos. Die ankers op deze manier laten hangen is heel realistisch! Mooi gedaan. :thumbsup:
 
Leo, Hans en Peter bedankt voor jullie leuke reacties, het doet me deugd dat dit verslag zo gewaardeerd word :thumbsup::thumbsup:

Maar goed vandaag weer verder met de ankers, eerst werden de ankerstokken behandeld met Danish Oil waarna de messing ogen in de top van het anker gestoken werd:
Bekijk bijlage 522091

Deze ogen werden eerst dicht gesoldeerd:
Bekijk bijlage 522090

En met zwart touw omwikkeld:
Bekijk bijlage 522092

Aan het tweede voorste anker werd de ankertros geknoopt, ook weer met twee bindseltjes:
Bekijk bijlage 522093

In het midden van de ankerschacht werd een "grommer" geplaatst:
Bekijk bijlage 522095

En werden er twee bruine touwen aan geknoopt, een door de ring de andere aan de ankerschacht:
Bekijk bijlage 522100

De twee andere ankers werden ook voorzien van twee bruine touwen:
Bekijk bijlage 522097

Om ze op te kunnen hangen werd er onder in de kraanbalk een oogpinnetje gelijmd, dit in tegenstelling tot de bb, die schreef voor om ze om de kraanbalken te knopen, maar ik vond dit weer mooier:
Bekijk bijlage 522094

En nu kon het voorste anker opgehangen (gekat) worden:
Bekijk bijlage 522096
De bruine touwen werden om de (kleine) bolders op de reling belegd, de kattakel loopt via het schildpadblok naar ook weer een kleine bolder en de ankertros loopt uiteraard in het kluisgat..........

Het tweede (reserve) anker aan bakboord kwam er iets achter te hangen:
Bekijk bijlage 522098
De bruine touwen werden aan de grotere bolders op het dek belegd........

Het lijkt allemaal niet veel maar al met al toch weer bijna heel de dag bezig geweest, de volgende keer de twee ankers aan stuurboord,
Tot dan maar weer,
Gr Koos
Mooie ankers met hun tuigage, Koos.
Gr. Peter
 
Dank aan de drie Peters, Ward Timberwolf en Hans voor hun positieve reacties, en uiteraard alle anderen ook bedankt voor de likes en overige berichten via welke weg dan ook :thumbsup:

Waarom koos je hier voor bruin geteerd touw om je ankers te katten of te borgen?
Dat is een goede vraag Hans, ik heb hier klakkeloos de handleiding gevolgd, was nog wel zo slim om de ankertros in het lichtere touw uit te voeren ;) maar goed het zit er nu allemaal zo op en het zal zo blijven, dus zeggen we maar de volgende keer beter............

Vandaag de overige twee ankers aan stuurboord opgehangen:
D285089D-888F-475D-BEDF-62C9A2B5C190.jpeg


3E4A6ED2-748F-44CD-A33F-779D4D4FC254.jpeg


Nadat deze klus geklaard was de ankers nog wat nagelopen met DO, en verder met de volgende klus.

De brassen van de blinde en bovenblinde:

Inderdaad deze twee brassen moesten nog gezet worden dus we friemelen weer verder:
1632B820-B936-49E2-AAEF-51F27E8F4878.jpeg

Deze brassen werden aan de ra-uiteinden geknoopt..........

C83214E0-F409-43B2-ACCC-7D95F2EB2033.jpeg

Via het dubbele blok geleid, (de blinde bras door het buitenste gaatje).........

DD2C9074-F0CD-45E7-A9D2-A323026DF5F3.jpeg

Via de oogjes onder aan de fokkemars waar het buitenste oogje voor de blinde bras werd gebruikt...........

819E1D9A-3EC0-4580-A2DF-DBAE94C24760.jpeg

En uiteindelijk werden deze allebei belegd aan de tweede bolder op de bolderbank naast de reling voor de kuil....

Weer een heel gefriemel verder en op naar het volgende deel in de volgende update,
Fijne avond allemaal nog,
Gr Koos
 
In post #1329 is hier al iets moois langs gekomen, ra ra wat is dat ??
SotS :) leuke uitdaging
Stond vroeger ook op het verlanglijstje, maar ik denk dat ik er toch maar van af zie als je bekijkt wat er nog in het rek ligt.
Ik zal het in elk geval met evenveel interesse volgen als deze bouw.
 
Na een hele tijd eruit te zijn geweest nu weer terug en meteen stukken bijgelezen. Wat een prachtig schip is dit geworden:worship:, Zal nog heel veel moeten lezen en leren eer ik zo'n geweldig schip kan gaan bouwen. Je kan weer trots zijn.:thumbsup:
 
Na een hele tijd eruit te zijn geweest nu weer terug en meteen stukken bijgelezen. Wat een prachtig schip is dit geworden:worship:, Zal nog heel veel moeten lezen en leren eer ik zo'n geweldig schip kan gaan bouwen. Je kan weer trots zijn.:thumbsup:
Bedankt voor het compliment Eduard, :worship: en wat dat leren van jou betreft, dat gaat helemaal goed komen hoor als ik je Diana zie dan ben je al een heel eind op weg :thumbsup::thumbsup:

Voor alle volgers en forummers alvast een hele fijne Jaarwisseling.................

E6BBD8DE-3EE4-412D-B99B-9CAAAB040B09.jpeg


Dat het nieuwe jaar voor iedereen mag brengen wat we ervan verwachten en dat het weer vele mooie projecten mag opleveren...........
Groetje Koos
 
Laatst bewerkt:
De boelijnen van de groot- en fokkemast:

Tussen de oliebollen door toch nog de tijd gezien om de boelijnen van zowel de groot- als de fokkemast te zetten.
Als eerste die van het grootmarszeil, eerst een drievoudige hanenpoot aan het zeil geknoopt:
0E183D8A-B774-4FD6-996B-5C194BD4B9DB.jpeg


De lijn werd vervolgens door een oogje aan het ezelshoofd van de fokkesteng gevoerd:
B7FBF70F-C404-436B-9F1A-C8F8C2A93FC8.jpeg


Om uiteindelijk belegd te worden aan een van de korvijnagels in de nagelbank achter de fokkemast:
C696E051-4E64-4E2E-819F-5D90E77630BB.jpeg


Aan het grootbramzel werd een enkele hanenpoot geknoopt:
BF8F1E0E-F074-4B82-803A-DED117FB80D1.jpeg


De lijn werd door de klamp aan de top van de fokkesteng gevoerd:
FB368CC9-EF82-40DF-9B6A-22C3A0099755.jpeg


Waarna deze aan dezelfde nagelbank belegd werd als die van het grootmarszeil.

Aan het voormarszeil werd weer een dubbele hanenpoot geknoopt:
CDB711AE-2CE1-4E07-8C90-030DE627FE4F.jpeg


De lijnen lopen via een oogje aan het ezelshoofd van de boegspriet:
5E84ACB4-6B81-40DD-A380-87C075513484.jpeg


En worden belegd op een van de korvijnagels in de nagelbank voor de fokkemast:
A4391BE9-73D0-4B05-A54D-759984B8E8E3.jpeg


En voor het voorbramzeil verwijs ik naar de volgende post……..
 
Ook aan het voorbramzeil werd een enkele hanenpoot aangebracht:
BF805786-79EA-4875-B08F-0CEB07CBE1C4.jpeg


De lijnen lopen via twee 4-1 blokken aan de top van de kluiverboom:
E5962285-4F2F-4977-B13C-B175CC46A3C9.jpeg


En worden ook weer belegd op een van de korvijnagels in de nagelbank voor de fokkemast:
2FA629F6-AE7D-48DD-AAC3-B6DF4A3B980D.jpeg


Dit waren de voorlopig laatste lijnen voor de zeilen, de volgende keer gaan we hier mee verder:
D653CA29-97FC-4C59-BEBF-EA8FF02EEF2C.jpeg


Yep, de 28 voets Pinas, de derde sloep van het schip,
Tot dan en voor nu nog een fijne nieuwjaarsdag,
Gr Koos
 
Back
Top