H.M.S. Victory van de Agostini

Goh, Koos. Ik moest heel wat bijlezen. Wat een vorderingen. Een imposante hoeveelheid staand want met mooie stagzeilen.
Gr. Peter
Dank je voor het compliment Peter, het gaat inderdaad gestaag door hier ;)

Zo ook vandaag weer lekker bezig geweest en we zijn weer een deel verder............

Deel #103, de bovenvlieger:

Nadat ook hier weer enig herstelwerk aan het zeil was uitgevoerd werd deze voorbereid zoals gebruikelijk:
1D241DF6-7680-4C7F-AD7B-AD8F3316B4E9.jpeg

A= de neerhaler
B= hulplijn
C= de hals ook hier weer enkel uitgevoerd
D= de schoten die wel dubbel zijn uitgevoerd
E= de val


Deze werd weer met de oogjes aan de bezaan- of kruisstengestag gehangen:
A61A5819-D71D-4680-A735-9717AE2229C3.jpeg


De val werd door de vlaggensteng geleid:
33483FA8-028D-4A91-971D-FE641B543D01.jpeg


En belegd aan een oogboutje in het dek achter de bezaanmast:
2AB6669E-8B3D-4C86-9263-727E14D7D9B9.jpeg


De neerhaler en de hulplijn werden door een 4-2 blok geleid (dus niet door het doodshoofd ;)):
C27E1FAF-22BF-42F9-A40F-BFA60BD5A595.jpeg


En beiden weer belegd aan dezelfde korvijnagel (de derde van SB) op de nagelbank achter de grote mast:
50857537-215E-4162-80B7-3AF0E76810D9.jpeg


De hals werd weer aan het want geknoopt:
E4577ECC-F46A-4526-8506-1F84DECAE3BF.jpeg

De hals aan het voorste wanttouw van het grootstengewant...........

De schoten bleven ook hier weer los, deze worden later belegd...........

En zo hing dan uiteindelijk het zesde stagzeil tussen de fokke- hoofd- en bezaanmast, nu de volgende maar dat doen we in een andere post...........
Gr Koos
 
De buitenkluiver:

Ook aan dit zeil moest het nodige herstelwerk uitgevoerd worden:
E57BFDCD-D43D-43D3-9C7A-49A29B5495F5.jpeg


Aansluitend de voorbereidingen weer:
9B97DA2D-DB25-483F-A25F-123A18BEC664.jpeg

A= de val
B= de neerhaler
C= de hals ook hier weer enkel uitgevoerd
D= de schoten, deze zijn wel dubbel

Het zeil werd met 16 oogjes aan de kluiverleider opgehangen:
A96217E2-0BAE-407D-9CF9-D97F9C235C70.jpeg


De val werd door het onderste gat van de klamp aan de top van de fokkesteng gestoken:
A4FB708F-A6CC-43FB-B8A4-7AA00E7B59BA.jpeg


Door de fokkemars naar de nagelbank achter de fokkemast waar deze aan de derde korvijnagel van bakboord belegd werd:
98600FD7-0F01-4BE1-9043-3130B3BE6B2D.jpeg


De neerhaler en de hals werden door twee afzonderlijke 4-1 blokken aan de top van de kluiverboom geregen:
561EF079-DA15-4265-8F30-14364F3D9671.jpeg


En uiteindelijk werden deze allebei aan een bolder belegd op de voorste reling:
71820023-09A3-447B-9B2A-1B50E2E060B5.jpeg


De schoten moesten rechtstreeks naar de hoekbolders geleid worden, maar dat stond mij niet aan, dus heb ik mij hier maar een historische onvolkomenheid veroorlooft door deze via een 4-2 blok aan de boegspriet te laten lopen Edit dit is de volgende dag weer aangepast, de schoten lopen nu rechtstreeks van het zeil naar de bolders, voor de verklaring verwijs ik naar de volgende posten en de daarin terecht geplaatste opmerking van @pietsan:
A710A026-A823-4CCA-B95C-BFADC8BAB218.jpeg


45B4E9CA-8162-4357-85ED-F82BBE067239.jpeg

Beide schoten lopen door het 4-2 blok bij de pijl naar de hoekbolders, S stb is de schoot aan stuurboord en S bb is dan uiteraard de schoot aan bakboord ;)..........

En tot slot weer een totaal overzicht:
9FB66496-E5F8-482F-8D98-D4E1ABD4D9E3.jpeg


En dat was het dan weer voor vandaag, allemaal nog een goed week- einde en tot de volgende up- date maar weer,
Gr Koos
 
Laatst bewerkt:
Daar komen zo een hele hoop zeilen op die schuit Koos, dat je al die touwen straks nog kwijt kunt zeg, het begint nu al druk te worden :rofl::rofl::rofl:
 
Jeetje Koos, wat een schip met al die onderdelen!:wave
Erg mooi en respect voor het geduld om dit af te bouwen.
Dankjewel Robberdebop, ik ga er bijna van blozen :rolleyes:
Daar komen zo een hele hoop zeilen op die schuit Koos, dat je al die touwen straks nog kwijt kunt zeg, het begint nu al druk te worden :rofl::rofl::rofl:
Volgens mij zijn het 19 zeilen in totaal Peter, dus er komen nog een hoop touwtjes bij, dus word het alleen nog maar drukker ;)

Voor de rest alle andere bedankt weer voor de likes en berichtjes, altijd wel leuk om een beetje waardering te krijgen zo :)

Maar goed we zijn weer een stapje verder, het laatste stagzeil is inmiddels geplaatst..........

De jager:

Het voorste stagzeil is inderdaad de jager, dit werd weer voorbereid net als de overige zeilen:
8879A6C8-AF0B-4E2C-8E53-8C40ABBC0DE9.jpeg

A= de val
B= de neerhaler
C= hier zit nu nog de hals aan maar dat moesten de twee schoten worden, dus deze zijn later omgewisseld (de neerhaler loopt dan stakjes van A naar D ipv A naar C zoals deze nu ligt)
D= dit werd dan later de hals......... ;)


Deze jager werd met 15 oogjes aan zijn leider gehangen, waarna de val door het bovenste gaatje in de vlaggensteng van de fokkemast geleid werd:
A7BC91ED-0EB5-4816-8331-FB2065A7748F.jpeg

In het ondersta gaatje zit de leider van dit zeil.............

Vervolgens werd de val door de fokkemars gestoken naar de nagelbank achter de fokkemast waar deze belegd werd:
F4982AF7-6B1F-4718-BCA8-5E85DBFC3309.jpeg

Deze is belegd op de meest rechtse korvijnagel op deze foto.........

De neerhaler en de hals lopen via twee afzonderlijke 4-1 blokken aan de top van het jaaghout:
523FAA6F-4574-4CE9-8D3E-849D77220AC3.jpeg

Het achterste blok is de neerhaler en het voorste blok de hals..............

Deze werden uiteindelijk belegd op de bolders van de voorste reling:
33DFD132-255A-4DDA-AD4B-3E8E29DD9B32.jpeg

De tweede van onder is de neerhaler en de onderste de hals..............

En als laatste de schoten:
6A43ABDB-B6CF-4CC3-8D0B-F3D55FAED044.jpeg

Deze lopen rechtstreeks naar de reling alwaar ze belegd werden op de bolders...........

775A116C-95C7-40C6-AFB9-5C17B73FDC09.jpeg

S zijn de schoten, N de neerhaler en H is de hals..................

En omdat hij steeds mooier word nog maar eens een overzichtsfoto:
B4364805-A778-4ABA-BD00-F0EC61A4DBED.jpeg

De H.M.S. VICTORY met haar stagzeilen op 5 Februari 2022, zo'n dikke 18 maanden na de start.................

En dan is het nu weer tijd voor andere zaken, dus tot gauw weer............
Gr Koos
 
Liewe aarde Koos. Al wat ik kan uitkrij is "petje af"!
Dank je Heinrich, nu begin ik toch echt wel een kleurtje te krijgen hoor..........;)

Het was eerste de bedoeling om te stoppen voor vandaag maar tja je kent het, toch nog ff dit.......... dus dan maar wat verder gepruld....

De drie scheepslantaarns op de spiegel gemonteerd:

Aan de spiegel werden de overige drie scheepslantaarns geplaatst (de vierde is reeds eerder achter op de grootmars geplaatst), volgens de bb werd er een gaatje middenin de spiegel geboord voor de grootste van de drie, waarna er een messing draad omheen gebogen moest worden, maar dat doe ik dus ff anders.
Wel het messing draad van 1mm dik in de V- vorm gebogen maar hier werd dan in "de nek" van de V een oogringetje gesoldeerd:
858689AB-76AD-4059-AB85-8EC6F398380E.jpeg


Vervolgens dit kunstwerkje om de houder geschoven en met slo- zapp onder tegen de lantaarn gelijmd:
83F6BD84-6DA4-4037-B06F-11CEB4F37C0A.jpeg

Uiteindelijk werd dit niks, dus.............

De soldeerbout maar weer aangezet en de beugel onder de lantaarn gesoldeerd:
5BBC0169-7A9B-412A-91A3-4514D98ABCEC.jpeg


Na wat vijl- en schuurwerk werden de houder en de V- vorm zwart geschilderd:
2EB0E243-6249-472F-AB9B-13E81D7D32FD.jpeg


En terwijl dit lag te drogen de twee andere, kleinere, lantaarns in de spiegel (voor) gemonteerd en uitgericht:
FA42F30C-4E37-4134-84E5-BABBF879C839.jpeg


Nadat de verf droog was werden ze alle drie definitief in de spiegel geplaatst:
3F0120A7-895F-49BA-B91D-C5810B684CF7.jpeg

Twee lantaarns ff uitgericht met een hulp koord...................

De V- vormige beugel is in de schuinte gevijld en met een druppie slo- zapp tegen de spiegel gelijmd, de foto's spreken voor zich..........
A56B581B-8547-4915-91B2-25DFAD790A7A.jpeg

Bovenaanzicht........

8E590A40-0E31-47ED-A0C8-44B2A322EAEE.jpeg

En het achter- aanzicht..........

En tot slot nog even een foto van het eindresultaat nadat de hulplijnen verwijderd zijn:
B2BDB1F5-6DB7-4C54-A42A-0F327F2DCE0F.jpeg


En dan is het nu echt zover dat ik ga stoppen, dus wederom tot gauw :)............
Gr Koos
 
D

De schoten moesten rechtstreeks naar de hoekbolders geleid worden, maar dat stond mij niet aan, dus heb ik mij hier maar een historische onvolkomenheid veroorlooft door deze via een 4-2 blok aan de boegspriet te laten lopen:
Bekijk bijlage 479837

De schoten die recht achter het zeil staan hebben geen nut, ze horen aan bak- en stuurboord te staan anders kan het zeil niet op de wind gezet worden, dus hier had je toch beter de bouwbeschrijving gevolgd. Heb je hier een specifieke reden voor ?
 
Héél mooi Koos! :thumbsup::thumbsup:
Dankjewel Piet :worship:
De schoten die recht achter het zeil staan hebben geen nut, ze horen aan bak- en stuurboord te staan anders kan het zeil niet op de wind gezet worden, dus hier had je toch beter de bouwbeschrijving gevolgd. Heb je hier een specifieke reden voor ?
Ach ik dacht dat het misschien beter was voor het verloop van deze schoten, ivm het schavielen, maar je hebt hierin volkomen gelijk, ik zie het nu ook bij de jager dat het moet kunnen maar ik had ze nog niet definitief vastgezet dus het is inmiddels reeds aangepast ;);)
Dank weer voor het meedenken Piet...........
 
Koos, mijn hoed af en complimenten wat je nu al voor elkaar hebt. Nu al imposant. En dan moeten de andere zeilen er nog bij. Maar ik zelf vond het best leuk om uit te zoeken en te doen, al die lijnen op de juiste plaats te krijgen. Gr. Peter
 
@Jaques Hoezo 16 zeilen, geen leizeilen? :) zelfs zonder kom ik aan 19
16 zeilen???? volgens mij schreef ik eerder ook 19 zeilen:
Volgens mij zijn het 19 zeilen in totaal Peter
Wel op blijven letten hoor Herman... :oops:
Maar er komen inderdaad geen leizeilen op, dus de teller zal blijven steken op 19, en dat zijn er best wel genoeg vind ik ;)
Koos, mijn hoed af en complimenten wat je nu al voor elkaar hebt. Nu al imposant. En dan moeten de andere zeilen er nog bij. Maar ik zelf vond het best leuk om uit te zoeken en te doen, al die lijnen op de juiste plaats te krijgen. Gr. Peter
Dank je voor het compliment Peter :thumbsup:, en het is inderdaad best wel mooi (uitzoek)werk hoor dus we gaan maar lekker door nietwaar.........
 
Dank je Fred :thumbsup::thumbsup:
Alzheimer light :) je geheugen speelt je soms parten, maar geen leizeilen dus, jammer :rofl:
Het ziet er wel heel indrukwekkend uit met de leizeilen als ik naar dat prentje kijk, maar we zullen het hier toch zonder moeten doen Herman :oops::oops: en wat die alzheimer betreft dat is al wel heel vroeg nietwaar.. ;)
Dit wordt wel heel imposant Koos.:wave
Dat is inderdaad zo, dank je Peter :thumbsup::thumbsup:

Voor de rest iedereen weer bedankt voor de likes en de belangstelling via welke wijze dan ook :thumbsup::worship:.........

Maar we gaan weer verder met het scheepje, eerst nog even de foto van de gewijzigde situatie mbt de schoten van de buitenkluiver:
A40E1174-D296-40D4-90A3-F125392EA41E.jpeg

Het 4-2 blok is verwijderd, deze zat net op de boegspriet bij de overgang van geel naar zwart.................

Op de bovenkant van de spiegel werden nog vier gaatjes geboord waar oogboutjes in gelijmd werden, de buitenste twee met ieder twee gestropte 4-1 blokken:
A05BFE57-FDCB-4DCA-939D-82A4920C1BDF.jpeg


En dan nu verder met het volgende zeil.........

Het bezaanszeil:

In de klauw van de bezaansboom werden twee gaatjes geboord voor een 0,25mm touw waar zes kraaltjes voor het rak aangeregen werden:
EB3D50F2-BDCC-43D0-BE85-F0338AFEFD46.jpeg


Deze werd onder aan de bezaansmast geknoopt:
5C9207B6-0604-4AE5-8C82-675CED2753CA.jpeg


8A6D3310-F772-4918-B9AB-DCD8F4F8C61E.jpeg


Het lijk van het bezaanszeil werd weer rondom nagelopen en voorzien van wat touwwerk:
816BC154-EFA9-4D79-8EC9-AA174C9F223A.jpeg

A= een dubbel koord waarmee het zeil aan de bezaansboom geknoopt word
B= de uithaler

Nu kon het zeil aan de gaffel "gemarld" worden:
611325E2-7945-4BFB-9B89-D90F74D14232.jpeg


Het rak van de gaffel met het zeil werd vervolgens om de mast geknoopt:
84973E27-AFDE-415D-9325-EE21C03550C1.jpeg


Nu kon de gaffel met het bijbehorende touwwerk definitief gezet worden maar dat laat ik in de volgende sessie zien.
Tot zo,
Gr Koos
 
Als eerste werd de klauwval ingeregen:
174BC081-58C9-4A91-99A3-BD116F45556B.jpeg

Via twee 4-2 blokken, een op de gaffel en de tweede onder de bezaanmars..............

Deze werd belegd aan een oogboutje in de verschansing aan bakboord:
FB7A9BB0-6147-4826-AAFE-EF13AB26109C.jpeg

In het geboorde gaatje moet nog een klamp gelijmd worden zie ik nu......... :oops:

Aansluitend de Piekeval ingeregen:
6C3D5625-2591-45AB-9FF8-AAC0ADC6428B.jpeg

Vanaf het gaffeleinde naar een 4-2 blok onder het ezelshoofd en via een 4-1 blok aan de gaffel weer terug naar het 4-2 blok......

Deze werd belegd aan een oogje in de verschansing aan stuurboord:
301053E4-7F6E-41D8-8B37-ABFA65F55591.jpeg


De uithaler werd vanaf de top van de boom belegd aan de klamp in het midden van deze boom:
DB6D4064-FCDB-4DB9-81B8-65BBFC9FA747.jpeg


En ten slotte de schoot die via twee 4-2blokken ingeregen werd:
A633410B-5E2D-4FBC-8086-E3029C4599DF.jpeg

En belegd op de kikker in de dekknie..........

En zoals gebruikelijk een overzichtsfoto van de huidige situatie:
1BE9604A-A39F-437F-AEA1-43C187500459.jpeg

Ze word steeds mooier..............

En dat was het weer voor vandaag, de volgende keer gaan we eerst de geschutspoorten afwerken met de luiken en de kleinere losse schietbuizen,
Dus tot dan,
Gr Koos
 
Ga zo door Koos, heel mooi schip aan het worden
Dankjewel Fred :thumbsup::thumbsup:

De geschutspoortdeksels:

Een hele tijd geleden al eens met de de geschutspoort luiken bezig geweest maar deze toen niet geplaatst omdat je er anders continue met de touwtjes achter blijft hangen, maar nu is het toch wel zover dat ze geplaatst worden.
De luiken zoals ze er vorige keer bijlagen:
B2C7128B-8E37-451A-A8AF-2E6577EC4708.jpeg


De scharnieren afgeknipt en de luiken voorzien van twee gaatjes waar de poorttalie ingeregen werd:
4081456B-676C-4B2C-B094-9488089C457C.jpeg


En zo werd rij voor rij afgewerkt waarna de eerste in en tegen de romp gelijmd werden:
2BF5A84B-125E-40E9-8BA1-744ACAA43795.jpeg

De voorste blijft dicht, deze zit nl tegen een spant aan................

Eerst de onderste rij aan stuurboord afgewerkt:
F7CAC98B-FD47-4C23-B374-907186A7AF2E.jpeg


En verder met de tweede rij:
7F5175F0-8110-4382-A89F-B8167D3C84BE.jpeg


64812743-71CB-4358-B558-C3B63AAC55A2.jpeg

Zo die zitten erop...............

Nu de poorttalies in de gaatjes lijmen, de eerste zijn klaar:
A1EF722A-E0C5-4150-98F4-C371EEF8BDE3.jpeg


Dus daar ben ik voorlopig nog wel ff zoet mee...........
Gr Koos
 
Laatst bewerkt:
Back
Top