H.M.S. Victory (Mantua Model) schaal 1:200

koper plakband

Beste Robert,

ik heb 2 nieuwe rollen liggen, mag je overnemen voor de helft van de kosten.
Ik heb zelf toch gekozen voor latoenkoperen plaatjes i.p.v. het band.
Weet niet meer wat ik betaald heb ervoor???

groet rene

Robert,
Ik knipte telkens een stuk van de rol voor de hele lengte van het schip. Dan eerst 2 a drie cm vastplakken en dan langzaam het schutpapier een paar cm wegtrekken en de strook stuitend tegen de vorige aanleggen. Als er een kiertje ontstaat kan je het weer lostrekken en opnieuw proberen. Als alles vol zit heb ik met een vulpotlood (0,5 mm) langs een verticaal gehouden kartonnen strookje streepjes getrokken, op een afstand van 15 mm. In een patroon van 1:3. Dus per strook telkens 1/3 (5 mm) verspringen.
Succes.
Jan Zwart
Koper-800_zps329ac5f6.jpg

Nog een opmerking.
Je moet geen stroken elkaar laten overlappen. Dat blijf je zien. Dus langs een metalen lineaal passende strookjes afsnijden.
Jan Zwart

Hier nog weer update van de vorderingen.

Ondanks de hoge koperprijs toch maar kopen beplating aangebracht.
Het is en blijft wel erg klein allemaal, toch een beetje op verkeken bij de aankoop. :? :?

20131231_133005-1.jpg

20131231_132356.jpg

20131231_132301.jpg

Netjes! Het koper is hier een geslaagde keus.
Ik zag het model laatst liggen en heb de winkelier gevraagd of ik eens naar de onderdelen mocht kijken: echt bewonderenswaardig hoe mooi je het maakt op deze schaal :thumbsup:

Netjes! Het koper is hier een geslaagde keus.

100% mee eens. Is ook typisch voor de Engelse schepen uit die tijd. Ik vond het voor het 1:72 model al een moeilijke klus, en dit is nog weer bijna 3 keer kleiner.......
Ik en benieuwd hoe dat straks met optuigen gaat op deze schaal!!

Groet,

Ad

Ook in het nieuwe jaar gaan we gewoon door met foto's plaatsen.

Hier zij er weer een paar met de vorderingen.

Op de romp is het koper aangebracht, en de zijspiegels aan gebracht en de "holle wulf" als ik het goed heb pffff al die nieuwe termen voor mij dan.

20140103_142417.jpg

20140103_142332.jpg

20140103_142320.jpg

20140103_142309.jpg

Ondanks dat ze zo klein is Robert, petje af voor de afwerking hoor.

Wow Robert,

Dit is eens iets anders dan dat grote geweld waarmee ik aan het knutselen ben.
Maar heel erg verzorgd !
Petje af hoor.
Maar dat had ik al kunnen weten als ik kijk naar je raderboot.....
Ik probeer bij iedereen ff te kijken maar jeetje, dat is een dagtaak !
Anja ( mijn Admiraal ) zou zeggen....komt goed !:):)

Sjors

Vandaag een begin gemaakt met het schilderwerk van de zijspiegel.

Het gaat nog wel een poosje duren voordat dit schilderwerk af is op deze schaal.

Gelukkig geen alcohol genuttigd de laatste dagen, dus een redelijke vaste hand, en die heb je zeker nodig. :)

20140118_130639.jpg

20140118_130625.jpg

Op de romp is het koper aangebracht.

Hoi Robert, de romp vind ik er schitterend uitzien. Ik heb ook gebruik gemaakt van de koperenstrip. Mocht je het geheel te bling vinden en het een verweerde geoxydeerd uiterlijk geven dan is hier misschien een tip. Ik heb mijn romp ingesmeerd met in water opgeloste natrium thiosulfaat. Als je dit vervolgens op een temperatuur brengt van zo'n 80 graden (potje dompelen in kokend water) dan gaat het koper oxyderen en kan je daarmee doorgaan tot er een soort patinlaag op komt. Wellicht eerst droog oefenen. Kijk ook op Do It Yourself Patina Formulas succes!
Ron

Omdat ik het schilderwerk van de spiegel niet mooi genoeg vind, heb ik besloten dit in te scannen en in te kleuren met de computer.
Het is bijna niet te doen om zo klein alle details te verwerken zodat het er ook nog mooi uit komt te zien.
Na het uitprinten zal ik het bevestigen en lakken, dit heb ik geprobeerd en gaat best goed.
Het zal misschien door de jaren heen een beetje verkleuren maar dat neem ik dan maar voor lief.

Voor:
20140119_124316.jpg

Na:
20140120_212827.jpg

Schilder in dit formaat zal ik nooit worden.:oops:

Ja, dat is natuurlijk ook wel erg klein natuurlijk.
Maar de gevonden oplossing lijkt mij een zeer geslaagde:cool:

Goeie oplossing Robert, als je het in de lak zet zal het met verkleuren wel meevallen. het zwart lijkt net iets lichter dan de rest van je schip.

Back