Groot diorama van een scheepshelling

Hallo Maarten,
Leuk dat je mijn informatie kan waarderen.
Ik gebruik verschillende technieken voor roest.
Het hangt af van de plaats waar het zit en het materiaal dat roestig is. Dat bepaald het soort roest.
Op de golfplaten is het voornamelijk gewone acryl verf. Begonnen met een basis in een donker roest kleur en daarna met verschillende roest kleuren effecten toevoegen.
Verse roest is lichter van kleur en met een variëteit kleuren van bijna zwart tot geel kun je een heel realistisch effect krijgen. Bedenk hoe de roest sporen achterlaat. (Bijv in de hoeken, afwaterend, slijtplekken. enz. )
Voor de afwerking gebruik ik vaak nog poeders ik schuur van pastelkrijt. Ik gebruik daarvoor maar drie roest kleurige krijtstiften ( Rembrandt series van Talens) . T.w. donkerbruin, middenbruin en lichtbruin.
kun je gewoon met een soepel kwastje op de gekozen plaatsen “ drukken”..
Zulk poeder geeft roestplekken een mooie matte structuur.
Altijd afwerken met matte blanke lak om alles te fixeren. Alleen een dun laagje erop en dat gaat alleen met airbrush. Te veel matte lak zal het poedereffect te veel afzwakken.

Ik heb ook met olieverf roestvlekken gemaakt. Voordeel daarvan is dat, als je dat heel minimaal aanbrengt, dat je dat goed kan uitsmeren om mooie roestsporen te maken.

Ik ga nog wel meer van de werfdetails posten. Daar zit ook heel veel roest in. .
In mijn verslag van het schip zelf (zie bij de bouwverslagen schepen bij mijn trawler Hemerica). heb ik deze methode vaker gebruikt. Daarin staan ook de materialen die ik gebruik in detail.
Voorde basis gebruik ik goedkope acrylverf , en voor de afwerking gebruik ik Valejo.
Valejo biedt mooie sets met roestkleuren die mij erg goed bevallen.

gr. Jan
 
Terwijl ik de waterkant met damwand en het schuurtje maakte was ik ook bezig met de hellinglier.
Al voordat ik deze in detail afwerkte had ik ervoor gekozen om deze tegen de middelste railbanen te plaatsen. Dit omdat mij dat voor de loop van de lier kabel het meest logische leek.
Probleem dat hierbij duidelijk werd is dat de toegang tot de vrije ruimtes naast de helling optisch wel erg krap was.
Gelukkig kon dat eigenlijk eenvoudig worden opgelost door de buitenste railbanen iets af te korten en ook eerste en de tweede dwarsbalk van de hellingkar smaller te maken.
Hier is dat inmiddels ook gebeurd.
IMG_2798.JPG



IMG_2794.JPG


Een volgende stap was het maken van de betonvloer van de helling.
De houten vloer eerst was al een aantal keren ingesmeerd met afdekkende laag blanke lak. Als eerste stap voor de afwerking heb ik weer de de reparatie spuitlak voor granol muren gebruikt.
Dus een lichte laag erop en die daarna met schuurpapier bovenop glad gemaakt. Door de structuur van de spuitlak krijg je dan een vlak oppervlak, maar wel met de nodige oneffenheden.

Hier is de dit gedaan en een helft is al voorzien van een eerste betonkleurige verflaag.
Ik heb hiervoor goedkope witte, zwarte en bruine acrylverf gebruikt .
Door deze iedere keer "op de kwast" te mengen krijg je vanzelf een variatie in kleuren op het oppervlak. Belangrijk is om de verf niet uit te smeren, maar te deppen. Anders vervagen de overgangen die juist het karakter moeten geven.
De railbanen zijn nog steeds los, en worden telkens op hun definitieve positie gelegd om de inkleuring van de vloer aan te passen. Tussen de railbanen is wat meer bruin ingemengd. En naar de zijkanten toe naar verhouding wat minder bruin en wat meer wit.
En overzichtje van de stappen. Alles alleen nog met de acrylverf.
Het witte vloer deel is hier alleen voorzien van de witte granol spuitverf....
IMG_2814.JPG


Hier is te zien dat die granollaag erg dun is opgezet. Net voldoende op niet helemaal te vullen.
Hier ook al geschuurd. De iets ruwe structuur is ook in het grijs terug te zien. Duidelijk is te zien dat de onderliggende houtstructuur helemaal is afgedekt.
IMG_2815.JPG


Het overzicht met de hellingkar erop. De hele hellingvloer is gedaan.
De schuine aflopende muur aan de rechterkant is nog niet aangebracht. Die wordt later geplaatst als die is afgewerkt met het motief van de ruwe stenen. Hetzelfde als de buitenkant van de getrapte muur.
IMG_2816.JPG


In detail de hellingkar, de railbanen en de vloer.
Vooral veel roestkleuren en vage (heel dun gespoten) kleuren die ook op het schip zitten. (groen van de scheepshuid en roodachtig van de onderwater anti fouling verf).
IMG_2817.JPG


wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Zoals al aangegeven heb ik de overgang van het rotspartijtje naar het strandje later nog aangevuld met wat steentjes en gruis..Dit om de overgang wat natuurlijker te maken...
Dacht dat ik er geen detail foto van had, maar toch nog wel een gevonden.
2FC922E1-830C-4B9B-8C85-C5467DA5DDB5.jpeg


wordt vervolgd.
 
Toen was het tijd voor de schuine zijwand. Deze wand moest ook het "coble stone" effect krijgen.
Dit effect wordt aangebracht door een siliconen mal op de muur te kleven en dan te vullen met mortel. Helaas is deze niet zo groot als de lengte van de muur. Op zich is dat niet zo erg omdat de mal overlappend is. D.w.z. dat je deze aanvullend aan elkaar kunt gebruiken zonder dat overgangen zichtbaar zullen zijn. Maar desondanks zou dit toch wel een groot deel worden.
Maar ik had nog een bijkomend klein probleempje en dat is dat ik de muur niet zuiver genoeg had gezaagd.
Om beide problemen in een keer op te lossen besloot ik om de lange muur in drie stukken te verdelen door er twee trapopgangen tussen te zetten. Dan heb ik meer lengte te gebruiken om de muurdelen toch mooi passend te maken.
Deze trapopgangen heb ik uit houten blokjes gefreesd.

De voorbewerkte muur delen, Hier ook al voorzien van een eerste laag grijze ondergrond die straks nog zichtbaar is als voeg. In dit stadium zijn alle muurdelen nog steeds los .
IMG_2858.JPG


De trapopgangen zijn zo gefreesd dat de muurdelen in de groef vallen. De bovenkant is afgeschuind zodat het middendeel van de trap in lijn ligt met de wand.
IMG_2859.JPG


In de trap opgang komen de treden van 1 mm draad.
De afwerking van de muur is verder hetzelfde als die op de getrapte buitenmuur.
IMG_2867.JPG


Hier de afwerking van de trap. Zijkanten in beton grijs en voorzien van de treden. Ook is er al wat wilde begroeiing en de nodige verwering aangebracht.
Dit is het deel van de helling waar de werkruimte naast de railbanen is en van waaruit dus alle werkzaamheden aan een schip worden gedaan. Dat mag daarom ook best wat meer vervuiling hebben...
IMG_2869.JPG


wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt:
Dag Jan,
Echt ongelooflijk wat je hier laat zien. Het schip had ik al eerder voorbij zien komen maar omdat ik met de historische zeilschepen bezig ben kom/ kwam ik niet vaak op dat deel van het forum.
Bij het schip (San Francisco II) heb ik ook heel licht geexperimenteerd om het een iets meer gebruikte look te geven. Ik vind dat veel mooier dan dingen die hagel nieuw lijken.

Het stukje roest heb ik opgeslagen. Heel misschien wil ik het Palamos sleepbootje ook wat roestig gaan maken maar dat weet ik nog niet.
Ik heb door de erfenis van mijn vader nu meer dan 60 bouwpakketten liggen naast mijn schepen en diorama's dus voorlopig heb ik als beginnend modelbouwer genoeg te doen en genoeg te leren haha.
 
Dank voor je complimenten.Maarten.
Verweren is vooral veel kijken naar de praktijk, en gewoon maar doen....

Maar met zoveel modellen in de kast krijg je vast wel onder de knie.
Ik ben ook pas met verweren begonnen bij het schip dat op deze helling past...
Maar onderschat de tijd die erin gaat zitten niet... verweren kost veel meer tijd dan het airbrushen of schilderen....
Jan
 
Laatst bewerkt:
De schuine muur verder afgewerkt met een deksloof . Ook hier weer gewoon houten blokjes voorzien de granolverf en mortel en wat grijze en bruine accenten. En bij de trappen een aangepaste breedte. Hier in detail.
IMG_2876.JPG


een totaal overzicht van de muur met deksloof.
IMG_2879.JPG


Inmiddels is de "weg" er achter voorzien van een donker asfaltlaag, en is her en der ook wat wild groen aangebracht. .
Daarna volgde een hekwerk op de muur, gemaakt van 2mm lasdraad.
Daarbij rekening gehouden met de trappen door het hekwerk daar over te laten gaan in een trapleuning.
IMG_2912.jpg


IMG_2911.jpg


wordt vervolgd.
 
Zelfde hekwerk ook aan de waterkant. tegen de getrapte muur gemaakt.
IMG_2929.JPG


Normaliter zou het hek aan de muur vast moeten zitten, maar de muur wilde ik "los" houden om die weg te kunnen halen als dat voor transport bijv. nodig zou zijn. Daarom maar een extra staander tegen de muur ...Na afwerking met een verfje en wat groen is dit het geworden.
IMG_2934.jpg


Ook op de muur nog een roestige meerring als detail toegevoegd.
IMG_2937.jpg


wordt vervolgd.
 
Maarten, Peter, leuk dat jullie mijn prutsels kunnen waarderen.

Moet wel zeggen dat de werf wel al helemaal klaar is en dat ik in dit verslag de verschillende bouwstadia en onderdelen onder de aandacht breng. En omdat ik met diverse onderdelen tegelijk bezig was is de volgorde niet altijd chronologisch correct, maar zo probeer ik wel enige logica in de verslaglegging te brengen.
Tijdens de bouw ben ik doorlopend bezig geweest met allerlei ideeën voor de aankleding. Nu de werf in de basis is gemaakt, kon ik daaraan gaan werken. Wat onderdelen die niet op een werf kunnen ontbreken....
Bijv. een verrijdbare compressor . Aluminium ketel, en wielen, verder wat stukjes messing.
IMG_3131.jpg


Een verfje en wat "olievlekken" en dan heb je dit..
IMG_3136.jpg


Volgende op de wenslijst was een lasapparaat. Houten blokje ook weer met wat messing beslag delen.
Hier in de grondlak
IMG_2956.JPG


En hier klaar om te worden gebruikt...
IMG_2961.JPG


Op de achtergrond al te zien...
De electrische aansluiting, verdeelkast met een paddestoel, naar de laskar of compressor is ook al klaargezet.
IMG_2954.JPG


wordt vervolgd.
 
Ik dacht even dat de foto met de paddenstoel van een echte werf was.
Het rooster op de compressor os van verband gemaakt?
Het is echt even een heel ander niveau van bouwen wat je doet. Echt ongelooflijk mooi.
 
Maarten.
Het rooster op de compressor is gemaakt van messing gaas. En gesoldeerd op een messing frame.
Bij de bouw van de werf en de verschillende details heb ik er doorlopend rekening mee gehouden dat ik er ook mee moet kunnen sjouwen. Dus alle onderdelen zijn sterk en solide gebouwd.
Gr. Jan
 
Laatst bewerkt:
Op de werf staan bij de boeg en bij het achterschip steigers voor het onderhoudswerk.
Deze steigers zijn ook gemaakt van 2 mm messing lasdraad.
Als je inzoomt op de bovenste foto, dan zie je dat de steigerpijpen een paar mm zijn ingeboord. Daarmee lijken de stangeinden nu inderdaad op pijpen.
De klemmen zijn gemaakt met 0,8 mm messing draad. Er omheen gedraaid en daarna gesoldeeerd.

Dit is de steiger bij het achterschip. Met wat steigerplanken en een ladder is de werkplek gereed. De poten zijn voorzien van uitdraaibare voetplaten (M2 draadeindjes) om daarmee de steiger makkelijker te positioneren.
99E7A1CE-5BA8-4A39-846D-23F3F5370789.jpeg


Hier heeft de lasser alvast zijn gereedschap klaargelegd...
7146D19B-45C0-4CD2-8FF2-E89A7BAA4C52.jpeg


En hier de steiger bij de boeg.
Deze steiger was, zoals uit de foto’s blijkt, al in een vroeg stadium van dit project gemaakt.
6D2C254C-CEC4-420F-AD4C-B3D1375E2737.jpeg

C3170152-AC37-4F83-B350-7CC07F23EE15.jpeg


wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Dan zijn intussen zover dat de lier op haar definitieve plaats kan worden opgesteld.
Toen kon ook de lierkabel worden ingelegd..
I.v.m. de stugheid van zelfs de soepelste dunne staalkabel die ik had, is voor de lierkabel noodzakelijkerwijs een soepel vallend koord gekozen.
Bij dit karweitje bleken een paar aanpassingen aan het ontwerp nodig.

Ik had oorspronkelijk de schijven aan de hellingkar in een verticaal georiënteerd blok gemaakt. Maar daardoor oogde de loop van de kabel niet correct.
Daarover is ook in het draadje van het schip wat discussie geweest, en uiteindelijk heb ik dat blok aan de helling ook opnieuw gemaak. Hieronder is het nieuwe blok ook net zichtbaar met de horizontale (aluminium) schijven.
86EF48AC-7196-48A8-8C92-1DFD4BFEC7FF.jpeg
!

Verder bleek het nodig om bij de dubbele schijven van het blok bij de lier een voorziening te maken die ervoor zorgt dat de kabel er niet kan aflopen. Deze kabel staat nl. niet meer onder spanning als de hellingkar in positie is. ( maar daarover volgen later in dit draadje meer details)..
In die situatie liggen de kabels zoals hieronder te zien is.
Naast de railbanen zijn daarvoor ook op regelmatige afstanden ook speciale (driehoekige) geleidebeugels aangebracht. Die “vangen” de kabels als deze ontlast is, en ook wannende hellingkar in een lagere positie isen d3 kabel door eigen gewicht doorhangt.
Op mijn diorama is de hellingkar niet meer beweegbaar, maar deze details mogen voor de compleetheid natuurlijk niet ontbreken.

C2D3A13D-667F-4F07-9808-3A9D9D86C44B.jpeg



2EAEC282-8156-4FA2-B770-E1D693103E01.jpeg


wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Een werkvloer, en zeker op een scheepswerf, ligt vol met rommel.
Op mijn onderhoudshelling moet daarom ook de nodige rommel nog worden toegevoegd.
Logischerwijs ligt de meeste rommel toch tussen de railbanen en is dat voornamelijk afval afkomstig van werkzaamheden aan een schep..
De werkvloer hier en daar wat meer roestkleur gegeven en bestrooid met roestkorrels. Deze korrels zijn ook echte roest dat ik heb laten “rijpen” van straalgrit.

Hier bij de roer van het schip.
D83DC0CF-D383-4744-BCEC-7490BCD13D26.jpeg


En hier aan de kop van de helling ter hoogte van de boeg van het schip.
8F0ECE3D-4293-4BE8-B550-F7F5B0F8AAC1.jpeg


39FB3F72-43F2-4702-B007-6E481E5F7993.jpeg


Naast railbanen is ruimte voor opslag voor onderdelen.Inmiddels door de werfbaas netjes voorzien van labeltjes....
En verderop liggen planken...
AD82AA43-CC92-4342-815A-E83582E8C0AE.jpeg


D90E340E-18EE-4D8C-84E1-71F4BDB67E30.jpeg


wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
We zijn in de eindfase en de laatste puntjes worden op de i gezet
Hier en daar wat wat extra groen.
C0020E36-C19C-47C9-9B06-6AC9AFD4E6AA.jpeg


E35A4226-E62D-4B95-8B4E-48C0650C02C4.jpeg


En ook het schuurtje en de helling voorzien van wat attributen zoals bijv gasflessen , brandblusssers. Bezem en schop.en wat verblikken. Zal misschien allemaal niet volgens Arbovoorschriften zijn , maar door de afscheidingswand toch een poging.....
B68C8F8A-2E98-43BB-9A3F-3DE1A494C294.jpeg

E0AF9231-28F7-4CF7-B639-F1DD891C01F1.jpeg


Voor de volledigheid nog een inkijkje in de electra kast langs de helling
8DDA83CE-8A5D-4ED7-A79A-EB7F5D3976DB.jpeg


En aan de lantaarnpaal bij de ingang ook maar een bordje toegevoegd naar het kantoor.....
De directie heeft daar inmiddels ook haar vaste plaats gekregen.
09A3EAE9-F1B3-4FD9-B6C3-E7F7FE7D763F.jpeg


Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Ook alle lantaarnpalen zijn aangesloten. Denk niet dat dit veel zal toevoegen omdat ik niet voorzie dat dit echt ook gebruikt kan worden, maar toch. ... tegelijk met de lantaarnpalen brandt ook een peertje in het schuurtje.
De schakelaar voor de verlichting zit weggewerkt in de bruine kist naast de lier.
En onder in het hoge deel van de voorstelling, recht onder de lier, heb ik een kleine transformator verstopt.

B420FEEF-5C9C-4906-8613-FDB5A9C6B6E8.jpeg


Toen hoefde alleen nog de zijkanten te worden afgewerkt.
Bij de waterkant heb ik er nog een klein randje tegen gezet en daarna rondom netjes zwart afgewerkt.
Daarna de hoeken nog extra versterkt als transportbescherming.

1C601DE9-A15E-4755-9A6F-CDED82FD1320.jpeg

F6230A11-E3FA-48C4-AA98-893DAB76E73F.jpeg
4FF23AA5-1CEC-462D-8577-DC72C7E8B244.jpeg


Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top