Terwijl ik de waterkant met damwand en het schuurtje maakte was ik ook bezig met de hellinglier.
Al voordat ik deze in detail afwerkte had ik ervoor gekozen om deze tegen de middelste railbanen te plaatsen. Dit omdat mij dat voor de loop van de lier kabel het meest logische leek.
Probleem dat hierbij duidelijk werd is dat de toegang tot de vrije ruimtes naast de helling optisch wel erg krap was.
Gelukkig kon dat eigenlijk eenvoudig worden opgelost door de buitenste railbanen iets af te korten en ook eerste en de tweede dwarsbalk van de hellingkar smaller te maken.
Hier is dat inmiddels ook gebeurd.
Een volgende stap was het maken van de betonvloer van de helling.
De houten vloer eerst was al een aantal keren ingesmeerd met afdekkende laag blanke lak. Als eerste stap voor de afwerking heb ik weer de de reparatie spuitlak voor granol muren gebruikt.
Dus een lichte laag erop en die daarna met schuurpapier bovenop glad gemaakt. Door de structuur van de spuitlak krijg je dan een vlak oppervlak, maar wel met de nodige oneffenheden.
Hier is de dit gedaan en een helft is al voorzien van een eerste betonkleurige verflaag.
Ik heb hiervoor goedkope witte, zwarte en bruine acrylverf gebruikt .
Door deze iedere keer "op de kwast" te mengen krijg je vanzelf een variatie in kleuren op het oppervlak. Belangrijk is om de verf niet uit te smeren, maar te deppen. Anders vervagen de overgangen die juist het karakter moeten geven.
De railbanen zijn nog steeds los, en worden telkens op hun definitieve positie gelegd om de inkleuring van de vloer aan te passen. Tussen de railbanen is wat meer bruin ingemengd. En naar de zijkanten toe naar verhouding wat minder bruin en wat meer wit.
En overzichtje van de stappen. Alles alleen nog met de acrylverf.
Het witte vloer deel is hier alleen voorzien van de witte granol spuitverf....
Hier is te zien dat die granollaag erg dun is opgezet. Net voldoende op niet helemaal te vullen.
Hier ook al geschuurd. De iets ruwe structuur is ook in het grijs terug te zien. Duidelijk is te zien dat de onderliggende houtstructuur helemaal is afgedekt.
Het overzicht met de hellingkar erop. De hele hellingvloer is gedaan.
De schuine aflopende muur aan de rechterkant is nog niet aangebracht. Die wordt later geplaatst als die is afgewerkt met het motief van de ruwe stenen. Hetzelfde als de buitenkant van de getrapte muur.
In detail de hellingkar, de railbanen en de vloer.
Vooral veel roestkleuren en vage (heel dun gespoten) kleuren die ook op het schip zitten. (groen van de scheepshuid en roodachtig van de onderwater anti fouling verf).
wordt vervolgd.