Graupner's 2,4Ghz HOTT systeem

Je herhaalt wat ik zei, en dat wist ik al. Dus ja, ik begrijp wat je bedoelt.
Wat ik me afvraag is waarom de zeskanaals ontvanger die extra poort niet heeft; maar ik vermoed dat jij me daarvan niet de logische verklaring kan geven.
In andere woorden: wat is er logisch aan dat je bij 6 kanalen maar vijf kanalen hebt als je telemetrie wil gebruiken, maar bij 8 kanalen wel degelijk acht.
Zeg maar niks als je het niet volgen kan.
 
Het is eigenlijk niet zo moeilijk Bart.
Een 6 kanaals ontvanger zit in een klein doosje. Daar passen maar 6 stekkers in.
Je hebt dan vier keuzes:
4 kanalen plus aparte accu, plus aparte telemetrie
5 kanalen plus aparte accu en met 1 kanaal gecombineerde telemetrie
5 kanalen plus gecombineerde accu en aparte telemetrie
6 kanalen met gecombineerde accu en telemetrie
Graupner heeft daarbij, de voor mij duidelijke, keuze voor de laatste optie gemaakt. Dit geeft de meeste mogelijkheden voor een huisje met 6 stekkers.

De 8 kanaals ontvanger heeft een groter huisje en dat levert 9 stekker plaatsen op en daarmee de aparte telemetrie mogelijkheid waarbij de 8 kanalen vol benut kunnen worden. In een zwever met 8 servo's moet je nog altijd de accu aansluiten op een y kabel.
 
Ik vlieg voornamelijk electrozwevers, de accu komt dan dus binnen via de regelaar op poort 1. In het verleden heb ik een paar maal de situatie gehad dat ik met een 6 kanaals niet uitkwam (omdat de variosensor per sé ook mee moet). Het gekke is dat ik op dit moment niet meer terug kan redeneren welke toestellen dat waren... net even wezen spieken maar in de 6 kan. (meest vliegende vleugels) zitten maar 5 stekkers, en in de 8 kanaals zitten er 8: 7 servo's en de vario. Toch weet ik dat ik in het verleden 8 kan. ontvangers heb moeten kiezen, alleen omdat ik in 6 kan. de vario niet kwijt kon... maar ik weet niet meer welk toestel dat was.

Maar jouw laatste optie: 6 kanalen met gecombineerde accu en telemetrie... hoe werkt dat? Kan ik de vario binnenhalen via een poort waar ook een servo op zit?
 
Tja, dacht ik al. Toch gek hè... als Graupner het aan mij zou vragen had ik liever een iets groter doosje om de GR-12 gehad met een aparte telemetriepoort. Op al mijn GR-16's heb ik tot dusver altijd minstens één poort over gehad dus daar had die aparte poort van mij niet zo nodig gehoeven...
 
Mja, als het doosje iets groter wordt dan heeft het nagenoeg de afmetingen van de GR16 welke maar een tientje duurder is (even de 12L niet in beschouwing genomen).
Dus puur hypothetisch zou je dan een 6 kanaals GR12 krijgen in het jasje van de 8 kanaals GR16 voor wellicht 2 euro minder? Denk niet dat iemand dan de 12 nog zou kopen.
 
Ik begrijp jouw redenatie zonder meer ook wel hoor. Naar mijn bescheiden mening is het een marketingtechnisch en logisch gevolg van eerdere beraming.
Zo had ik zelf liever een 6 kanaals ontvanger met de volle 4 km reikwijdte (terwijl ik in mijn achterhoofd ook wel weet dat die 2 kilometer normaliter ruim voldoende is).
Maar goed, kleine afmetingen en enkel 7 gram aan gewicht is weer fijn voor die lichte zwevertjes waar elke mm en gram telt.

Al met al hebben de fabrikanten wel een flinke vooruitgang geboekt in vergelijking tot 25 jaar geleden w.b. betrouwbaarheid van de verbinding en het gewicht en afmetingen van de componenten.
 
Ik heb iets waar ik niet zo 1-2-3 uit kom.
Butterfly op een MZ-24, heb ik op de linkerknuppel (gasknuppel in mode 2).
Maar als ik de knuppel naar beneden beweeg dan gaan mijn flaps uit / mee tot 50-60% van de weg en daarna is het loos gebied op de knuppelweg?
De butterfly werkt wel maar is nu niets bovenin (prima) op maar de helft is het dus al 100% van de uitslag.
Het lijkt erop dat Graupner alleen +100 tot 0 als werkgebied wil zien maar niet +100 tot -100%?

Het is gelijk als dit:
Maar dan omgekeerd.
Heb al wat zitten spelen met offset e.d. maar ik zie het niet.
In de manual staan een heleboel woorden maar weinig tot geen nuttige.

Iemand een idee?
 
Ik heb hier alleen de duitse handleiding; de oplossing voor jouw probleem staat daar op blz. 146.
Het instellen van de K1 kurve.
Succes
 
Het instellen van de K1 kurve.

Die hadden we nog niet gehad, gelijk eens proberen. Merci!

Na vele vele jaren gewend te zijn aan Futaba is dit toch echt even wennen.
En dan te bedenken dat de MZ-serie eigenlijk a la Futaba zou moeten zijn..........nou....grote delen wel maar dingetjes zoals dit absoluut niet.
 
Na vele vele jaren gewend te zijn aan Futaba is dit toch echt even wennen.
Dit is bij de Graupners die ik ken (bijvoorbeeld de MX 22 & 24, zenders uit de vorige eeuw) toch een redelijke standaard setting.
Zou Futaba dan toch, slecht afgekeken hebben. :rolleyes:
 
Dit is bij de Graupners die ik ken (bijvoorbeeld de MX 22 & 24, zenders uit de vorige eeuw) toch een redelijke standaard setting.
Zou Futaba dan toch, slecht afgekeken hebben. :rolleyes:

Naar het schijnt is de MZ serie een meer JR Propo zender en is de software afwijkend van de MC en MX serie. Het zou meer op Futaba moeten lijken .
Komende van Futaba lijkt het er voor 80% op maar is de resterende 20% abracadabra ..

Ben er trouwens uit met de flaps.
Eerst de voorgaande WK instellingen volledig doorlopen en dan pas de butterfly .
 
http://www.modelbouwforum.nl/threads/mc-32-graupner-raar-fenomeen.245365/

Hallo,
Hier had ik een vraag geplaatst maar kreeg geen reactie, is er hier iemand die kan helpen?
Wat ik intussen ook nog heb voorgehad, gisteren start mijn baever op en 1 servo van het rolroer flappert, net een slechte potmeter.
Ik schakel alles uit en weer aan en het probleem is opgelost.
Als ik mijn baever opstart gaan bij het inschakelen van de ontvanger de flaps naar beneden en weer omhoog, het is al voorgekomen dat ze beneden blijven staan en na uit en inschakelen van de ontvanger werk alles weer normaal.
Ik heb ook al rare dingen ondervonden met een heli dus andere ontvanger.
Gelukkig eens alles werkt kan ik gewoon vliegen zonder problemen (tot nu toe!?)
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat er twee dingen aan de hand zijn.
Ten eerste: bij HoTT gaan de servo's bij het inschakelen van de ontvanger naar de failsafe-positie, totdat de zender en ontvanger elkaar gevonden hebben. Dat verklaart waarschijnlijk waarom je flaps naar beneden gaan.
Ten tweede; als je zender en ontvanger erg dicht bij elkaar liggen (minder dan een meter afstand) komt de verbinding soms niet tot stand. En dan blijven de servo's dus in de failsafe staan.

Je kunt twee dingen doen als je het storend vindt: failsafe veranderen van Position naar Hold, en je zender iets verder van je vliegtuig leggen als je de ontvanger aan zet. Het is een eigenaardigheid van HoTT maar op zich niks raars.

Die ene flapperende servo lijkt me daar los van te staan en zou kunnen wijzen op een slechte servo of een wat brakke verbinding.
 
en inschakelen van de ontvanger werk alles weer normaal.

Neem aan dat je hier het inschakelen van de zender bedoeld.

Is dat zo, dan pas je een verkeerde inschakelvolgorde toe.

Normaal bij inschakelen is eerst de zender aan, en dan de ontvanger. Bij uitschakelen eerst de ontvanger uit en dan de zender.
 
Ik denk dat er twee dingen aan de hand zijn.
Ten eerste: bij HoTT gaan de servo's bij het inschakelen van de ontvanger naar de failsafe-positie, totdat de zender en ontvanger elkaar gevonden hebben. Dat verklaart waarschijnlijk waarom je flaps naar beneden gaan.
Ten tweede; als je zender en ontvanger erg dicht bij elkaar liggen (minder dan een meter afstand) komt de verbinding soms niet tot stand. En dan blijven de servo's dus in de failsafe staan.

Je kunt twee dingen doen als je het storend vindt: failsafe veranderen van Position naar Hold, en je zender iets verder van je vliegtuig leggen als je de ontvanger aan zet. Het is een eigenaardigheid van HoTT maar op zich niks raars.

Die ene flapperende servo lijkt me daar los van te staan en zou kunnen wijzen op een slechte servo of een wat brakke verbinding.
Ik denk dat er twee dingen aan de hand zijn.
Ten eerste: bij HoTT gaan de servo's bij het inschakelen van de ontvanger naar de failsafe-positie, totdat de zender en ontvanger elkaar gevonden hebben. Dat verklaart waarschijnlijk waarom je flaps naar beneden gaan.
Ten tweede; als je zender en ontvanger erg dicht bij elkaar liggen (minder dan een meter afstand) komt de verbinding soms niet tot stand. En dan blijven de servo's dus in de failsafe staan.

Je kunt twee dingen doen als je het storend vindt: failsafe veranderen van Position naar Hold, en je zender iets verder van je vliegtuig leggen als je de ontvanger aan zet. Het is een eigenaardigheid van HoTT maar op zich niks raars.

Die ene flapperende servo lijkt me daar los van te staan en zou kunnen wijzen op een slechte servo of een wat brakke verbinding.
Dit zou het inderdaad kunnen zijn, mijn zender staat altijd binnen handbereik bij het opstarten van mijn vliegtuig, wat mij ook logisch lijkt.
Wat de servo betreft, dit zijn nieuwe Savoxen en gesoldeert tot aan de ontvanger, maar ik ken de reputatie niet van Savox, maar ik dacht dat die goed was maar er kan altijd een slechte bij zijn.
 
Back
Top