Graupner's 2,4Ghz HOTT systeem

Beste even naar Jan sturen
heeft voor ons in het verleden veel gemaakt en altijd goede service en je houd je graupner garantie!

Goedemorgen Heren ,sinds deze zomer ben ik in het bezit van de MC-32 van graupner, en heb een beetje wrange smaak in mijn mond ervan ,toen ik hem kocht tegen de geldende prijs van 1299 euri"s had graupner in eens de prijs verhoogd naar 1580 euro ,okee dacht bij mezelf dat is mooi op tijd ,en wat schets mijn verbazing dat de firma lindinger hem nu verkoopt voor de prijs van 879 euro maar dan V1 versie .

Dat is ruim 400 euro door de drain ,maar wat is het wezelijke verschil tussen de V1 en V2 behalve natuurlijk de aluminium goody's.

Dat is ruim 400 euro door de drain ,maar wat is het wezelijke verschil tussen de V1 en V2 behalve natuurlijk de aluminium goody's.

Nou, dat ligt er een beetje aan hoe je het bekijkt natuurlijk. Volgens mij is bij alle winkels de v2 ongeveer 50 euro duurder dan de v1 was. En verkopen vrijwel alle winkels de v2 meer dan 300 euro onder de Graupner-adviesprijs. Niemand wil nu meer de v1 dus die gaan in de uitverkoop.
Lullig maar niet echt ongewoon als je het mij vraagt. Het overkomt mij zo vaak dat ik iets koop wat een week later bij een andere winkel ineens in de aanbieding is. Tsja.

Veel verschil is er niet; wel een bluetooth module standaard.
Änderungen in der Version 2:
Seitliche Drehgeber aus hochwertigem Aluminium
Trimmräder aus hochwertigem Aluminium
neue, verbesserte Zugangsklappen an der Stirnseite
Bluetooth-Modul included
Senderriemen "Graupner HoTT" im Lieferumfang enthalten

Schiet me zo te binnen, een fabrikant kan het ook niet snel goed doen. als ze de prijzen verhogen balen mensen die nog moeten kopen; als ze de prijzen verlagen klagen de mensen die er net één hebben gekocht. Life sucks :-)

Wat je vertelt is allemaal waar arjan ,ik vroeg mijzelf alleen af waar het prijsverschil vandaan komt ,ik bedoel 30% prijsverschil vind ik zelf erg hoog ,de spagaat waarin de winkeliers zitten (en je vergeet de internet shops even) is iedereen duidelijk ,kijk bijvoorbeeld maar naar HK en het verschil met modelbouw winkels.

De wijzigingen van V1 naar V2 die je opnoemde kom ik overal tegen ,maar zijn geen directe reden voor het prijsverschil van 30%. Inmiddels heeft lindinger volgens mij de aanbieding terug getrokken onder druk van graupner ,wat naar mijn inziens terecht is.

Verder ben ik heel tevreden met mijn MC-32 ,ondanks dat ik nog niet alle functies kan ,er zitten dan ook zoveel mogelijkheden in .

In iedergeval bedankt voor de reactie Groeten Cees

Hoi Cees, ja ik kan de prijspolitiek van fabrikanten ook niet helemaal volgen.
Enige wat ik kan bedenken voor die prijsverhoging is dat er in eerste instantie misschien sprake was van een introductieprijs. Dat zie je wel vaker.

Vaak zie je dat nieuwe producten in het begin duur zijn. Ook een nieuw model iPad begint duur (iedereen wil hem dan hebben) en wordt na verloop van tijd goedkoper. Het schijnt dat de dollarkoers ook van invloed is op de Europese prijs, omdat de fabriek (de zenders worden ergens in het oosten gemaakt) in dollars betaald moet worden.
Inmiddels heeft lindinger volgens mij de aanbieding terug getrokken onder druk van graupner ,wat naar mijn inziens terecht is.
Waarom is dat terecht? Ik zie niet in waarom winkels producten niet flink in de aanbieding mogen doen? Dat heet concurrentie. Het is toch de keus van de handelaar hoeveel winst ze op een product willen maken, niet van de fabrikant? Ik vind het niet kunnen als een zeker product overal exact hetzelfde kost, wat je bijvoorbeeld bij GoPro's zag in het verleden. Zoiets heet prijsafspraken, mag niet.

@arjan: inderdaad die prijs politiek gaat ook geheel aan mij voorbij ,wat mij eigenlijk verbaasde was de prijs terwijl er eigenlijk geen verschil was ,ik was dus bang dat ik een verouderde mc-32 had gekocht die slechter was ,of verborgen tekortkomingen had ,of niet compleet was en dan had ik echt gebaald.

@fotor:als ik een product koop wil ik gewoon een goed produkt hebben ,als nu blijkt dat enkele maanden later ineens het product ruim 30% procent goedkoper wordt wil ik gewoon weten waarom ,achterhaald product ,overproductie enz.enz.

Vooral bij zenders ,die doorgaans gemaakt worden om vele jaren mee te gaan,en aan techniek onderhevig zijn ,wil ik gewoon weten wat de verschillen zijn ,zodat ik kan bepalen of een update nodig is of niet ,qua prijspolitiek vind ik minder interessant dat er prijs-verschillen zijn ,maar dit vond ik gewoon teveel ,waardoor ik deze vragen begon te stellen.

Hoop dat alles duidelijk is Groeten Cees

Toen de HoTT zenders op de markt kwamen was de nieuwe MX-16 HoTT met telemetrie etc een heel stuk goedkoper (!) dan het oude type MX-16 met een HoTT-module....ook weinig logica in te ontdekken.

Rem op ESC activeren

Hoe los ik dat op... ik heb een Turnigy AE/50A ESC in mijn Taborca gemonteerd. Om daar de rem van te activeren, moet ik mijn zender aanzetten met de gasstick omhoog. De ESC moet dan in program-mode gaan.
Maar mijn HoTT zender en ontvanger weigeren iedere communicatie als ik de zaak op die manier aanzet! (zelfs nadat ik de stick omlaag heb gezet niet; de MX16 moet uit- en dan weer aangezet worden).
Hoe kan ik nou de rem activeren?

gas dicht, zender aan, gas open, ontvanger aan. Dan zou het moeten werken. Is dat niet zo?

Ga ik proberen, maar moet nu even weg... ik kom er op terug, morgen; alvast bedankt.

Arjans oplossing werkte niet, ontvanger en zender herkenden elkaar niet als het gas open stond (de ESC bleef piep-piep-piep roepen).
Maar toen kreeg ik een simpel idee. Ik heb ook nog een DX6i zender liggen, en wat ontvangers daarbij. De ESC op zo'n Spektrum (eigenlijk Orange) ontvanger aangesloten, ge-bind, en vervolgens op de voor de ESC voorgeschreven manier opnieuw opgestart in program mode. Met mijn DX6i de rem ingesteld. Vervolgens de ESC terug gewisseld naar de HoTT ontvanger (moest wel even opnieuw binden), en jawel hoor, de rem is aktief!
Soms kan ik ontzettend tevreden over mezelf zijn...

MX-20 H1 (1 servo) swash probleem

Dag allemaal,

Na jaren Futaba gevlogen te hebben nu de Graupner HOTT met telemetrie gekozen en het ziet er mooi uit en de telemetrie is helemaal prachtig.

Echter ik zit met het volgende probleem.
Ik heb de MX 20 ingesteld op modeltype Heli met swash setting op 1 servo
Dus de servo's worden niet gemixt. De Futaba H1 setting dus
Wat nu opvalt is dat de Pitch begrenst wordt terwijl mijn knuppel nog slag over heeft. Mijn gas servo (normaal de ESC) loopt wel de hele slag.
De pitch zit op kanaal 1 en het gas op kanaal 6 (effe wennen een graupner zender).
Roll en nick hebben wel de volle slag.

Alle servo instellingen zijn 100% met 150% begrenzing.
GEEN mixers actief bij mijn weten.
Ook geen curves die staan uit en wijzigingen daar maken niets uit.

In mijn scherm waar je de servo's kunt volgen zie je de beweging van de pitch gewoon nog lopen terwijl de echte pitch beweging al gestopt is.

Bij de basis instelling moest ik aangeven de pitch limit achter of voor en daar kan ik niet omheen:confused:. als ik dat wijzig dan zit de limit inderdaad ook bij max pitch of bij min pitch dus dat werkt wel.
Alleen waar bepaal ik hoeveel limit er gedaan wordt :onweer:
Als ik swash op 3 servo's zet, dan heb ik wel de volle slag op mijn pitch en daar moet ik ook gewoon limit voor of achter aanvinken maar dan gaat het wel goed :confused:

Nieuwe geheugen plek ook al eens geprobeerd maar zelfde verhaal.

En ik heb die H1 1 servo setup nodig voor mijn Helicommand (afgezien daarvan dit moet toch kunnen)

Wie heeft de oplossing want ik zie het (nog) niet...:(

Groeten,

Jan,

Heb hier net ff H1 in m'n MX-20 gezet. Hier loopt de servo mooi van -100 naar +100 synchroon met de stick.

Je zegt wel 2 verschillende dingen in je post:

(a) "Wat nu opvalt is dat de Pitch begrenst wordt terwijl mijn knuppel nog slag over heeft."

en

(b) "In mijn scherm waar je de servo's kunt volgen zie je de beweging van de pitch gewoon nog lopen terwijl de echte pitch beweging al gestopt is."

Dit zijn 2 verschillende zaken.

(a) Calibratie, weg-begrenzing in servo menu, extreme curves. Ja hebt alles nagezien, dus blijft calibratie over als mogelijkheid.

(b) Display is altijd een beetje trager dan stickbeweging, zeker bij snelle stick beweging. Een mogelijke verklaring is vertraging in knuppelinstellingsmenu, kn je instellen in tienden van seconden, staat daar alles op 0.0 ?

Kan je eens een foto nemen of duidelijker uitleggen wat er volgens jou juist mis is ?

Grtz,
R.

Het lijkt mij dan waarschijnlijker dat de servo tegen zijn eindpunt zit. In tegenstelling tot Futaba kent Graupner geen "harde" eindpunten. Als je 100% servoweg gebruikt en daar 100% bijmixt zal de servo gewoon proberen tot 200% te lopen. Dat gaat natuurlijk niet (servo stopt of gaat kapot) maar in het servoweg display zul het wel gebeuren.

Heb hier net ff H1 in m'n MX-20 gezet. Hier loopt de servo mooi van -100 naar +100 synchroon met de stick.

Je zegt wel 2 verschillende dingen in je post:

(a) "Wat nu opvalt is dat de Pitch begrenst wordt terwijl mijn knuppel nog slag over heeft."

en

(b) "In mijn scherm waar je de servo's kunt volgen zie je de beweging van de pitch gewoon nog lopen terwijl de echte pitch beweging al gestopt is."

Dit zijn 2 verschillende zaken.

(a) Calibratie, weg-begrenzing in servo menu, extreme curves. Ja hebt alles nagezien, dus blijft calibratie over als mogelijkheid.

(b) Display is altijd een beetje trager dan stickbeweging, zeker bij snelle stick beweging. Een mogelijke verklaring is vertraging in knuppelinstellingsmenu, kn je instellen in tienden van seconden, staat daar alles op 0.0 ?

Kan je eens een foto nemen of duidelijker uitleggen wat er volgens jou juist mis is ?

Grtz,
R.

Hoi R,
Bedankt voor jullie reacties

Wat ik bedoel is met;

Is dat ik de pitch knuppel nog beweeg terwijl de pitch beweging al gestopt is, en in het servo volg scherm zie je de pitch nog gewoon met de knuppel beweging mee lopen???

Calibratie zou kunnen maar waarom gaat het dan wel goed als ik een 3 servo swash kies want dan heb ik gewoon de slag die je verwacht 63%- en 63%+

Ik heb ook in de vertraging in knuppelinstellingsmenu gekeken en daar staat alles op 0.0

Dat de servo tegen zijn eindafslag loopt geloof ik niet want met drie servo swash gaat het wel goed.

Ik kan er een filmpje van schieten dan kan je het zien, is dat wat of is het nu duidelijker wat ik bedoel?

Gr,

jan,

Laatst bewerkt:
Back