Graupner's 2,4Ghz HOTT systeem

Dag allemaal,

Ik vlieg sinds enige tijd met een f450 + naza + gps. Nu wil ik binnenkort uiteraard gaan filmen vanaf de quadcopter maar ik wil eerst mijn vlieg vaardigheden wat verhogen. Wat mij opvalt is dat vanaf een bepaalde hoogte het heel moeilijk te zien is of je nog veel of weinig stijgt. Ok, je weet wat je met je sticks doet maar toch wil je graag visuele bevestiging.

Ik heb een mx-16 met een GR-16 ontvanger. Ik zou dus graag de hoogte en de bewegings richting en snelheid willen kunnen aflezen op de mx-16.

Wat heb ik hier nu exact voor nodig? Ik ben op de hoogte van de Graupner General Air module maar na het doorlezen van de bbh manual lijkt mij dit een vrij ingewikkeld geheel. Of zie ik dat verkeerd? En, gezien de naza al veel GPS gegevens bevat en verwerkt, kan deze niet exporteren naar het HoTT systeem?

Als je alleen hoogte, bewegingsrichting en snelheid wil weten dan kan je beter de Vario/GPS van Graupnermodule kopen.

De electric airmodule heeft geen snelheid en bewegingsrichting maar wel hoogte,stroom en spanningsmeting. Die moet je dus niet hebben...

Maar ik zou de handleidingen van je quadcopter eens goed uitpluizen want zoals je al aangeeft zit daar al een GPS ingebouwd. Het zou te gek zijn om nog eens een GPS-module te kopen.

Psygho, volgens de handleiding (pagina 9) kan je dan op je zenderdisplay schakelen tussen "live", "minimum" en "maximum" waarden.

Waarschijnlijk is dat niet noodzakelijk dat je daarvoor een vrij kanaal gebruikt maar ik ga de handleiding toch maar effe verder uitpluizen....
Thnx!, wacht het met spanning af...
Wil gewoon live waarden... Niets anders,en wil ook geen kanaal opofferen, want die heb ik niet vrij!

Dus als je live kan , met enkel de normale (aparte) telemetrie kanaal, dan komt hij er...

Hmmm... handleiding word ik niet veel wijzer van helaas.

We zullen binnenkort weten hoe het zit want ik heb een Unisens besteld.

Is er iemand die mij even kort kan uitleggen hoe ik mijn ailerons kan instellen als spoilers? Ik zoek in de richting van de vluchtfasen, maar ik kom er niet uit. (Normaal en landing zijn ingesteld, maar nu?)

Gaat om de MX20

Zodra de UniSens-module binnen is, ga ik ze testen en dan post ik hier wel hoe het nu eigenlijk zit met dat extra kanaal.

Nog een "eigenaardigheidje" gevonden bij m'n MX20...
In het menu "algemene instellingen" zag ik tot m'n verbazing ook BlueTooth staan en hee denk ik dan, dat zou handig zijn als mevrouw de gegevens van de Vario/GPS in een BlueTooth oortje blaast ipv die oortjes waarvan de kabel altijd dwars gaat zitten.

In de handleiding gezocht maarre geen woord over BT.
Zo te zien is de bijgeleverde dikke Programmier-Handbuch nog van voor de V4 update.

De laatste handleiding van de Graupner site gehaald en daar staat inderdaad de BT optie in uitgelegd.
Het komt erop neer dat je nog een kleine module voor je zender moet aanschaffen om van BT gebruik te kunnen maken.

Ben eens gaan zien op de Graupner site: kostprijs module = 105,90 € :(
Link: Graupner HoTT BLUETOOTH® v2.1+ EDR f. mx-12/16/20#33112, 33116, 33124

het ene is gewoon een los audio kastje, andere is echt een bluetooth module die met de zender communiceert en dus ook bijvoorbeeld met android verbinding kan maken.

Bedankt PH_AJH en vinnygogo !!

In de handleiding hadden ze het alleen over de (dure) 33002.3 module vandaar....

Zag net dat Graupner een mooie aanbieding heeft op de MC-32: 999€ bij inlevering van een 2.4Ghz zendmodule van een A-merk (geen tjaptjoi oid).
Zie link: Graupner News WANTED!

Eindelijk ook een paar lichtgewicht HOTT ontvangers voor slowflyers en indoor.
Wel 6 kanaals nog maar slechts 1,8 gr zwaar (zal toch geen drukfout zijn?).
Linkje:Graupner Empfänger GR-12SC+ HoTT
Linkje:Graupner Empfänger GR-12SH+ HoTT

Vraag me wel af of de gewone servostekkers in die blokjes passen.
Bij de ene ontvanger staat: SH-Stecker en bij de andere: Slow-Flyer-Stecker ZH.

Oei was er al bang voor maar op de foto's is het niet zo duidelijk te zien.
Rare kronkel van Graupner 8O

Ik was echt niet van plan om de stekkers van m'n nieuwe servo's af te knippen en ze te vervangen door SH of ZH dingen...:(

Vandaag is trouwens de UniSens van SM-Modellbau binnengekomen!

Toch wel ietsiepietsie kleiner dan de Graupner Electric Airmodule:

full

Gewichten: UniSens=14gr en Graupner module=59gr.

Dit is schoon aan de haak zoals op de foto dus zonder allerlei aansluitkabeltjes.

Ik heb de UniSens eens aangesloten in een vliegtuig en het werkt ZONDER de extra stekker naar een vrij ontvangerkanaal.
Ter vergelijking had ik er ook nog de WattsUp metertussen gezet.
De UniSens geeft iets minder stroom aan dan de WattsUp, de spanning is redelijk gelijk en het vermogen is dan natuurlijk bij de UniSens ook iets lager maar het verschil is klein....

De vario zal ik in het weekend waarschijnlijk uitproberen als het weer tenminste mee wil.

Om de UniSens te kunnen uitlezen moet je naar het telemetriemenu gaan, dan naar "sensor kiezen" gaan en daar "general module" aanvinken. (Natuurlijk moet de module aan een gebonden ontvanger hangen en moet het spel onder spanning staan).
De UniSens gebruikt deze module om zijn waardes grafisch weer te geven. Let wel, sommige waardes van de UniSens krijg je dan NIET op het scherm en sommige onderdelen in de display blijven op NUL staan.

Alle live waarden van de UniSens kan je wel in textmodus uitlezen op de zenderdisplay door naar het telemetrie menu te gaan en dan naar 'instellen,uitlezen" gaan.
Met de omhoog of omlaag pijltjes op de linkerknop de "general module" kiezen en dan met de pijl naar rechts op de rechterknop verderbladeren tot je bij de UniSens terechtkomt...
Let wel, dit werkt zo voor de MX20. Of het bij de andere HOTT zender identiek werkt, weet ik niet zeker.

Laatst bewerkt door een moderator:
@Psygho(Emil), ik wou je al een PB sturen maar je bent er nog sneller bij dan ik had gedacht;)

Ben er trouwens nog altijd niet uit waarvoor dat extra "puls"kabeltje moet dienen. Kon in het zenderdisplay tussen live, min en max schakelen dus..:confused:

Zal in 't weekend verder uittesten.

Ja heb het topic in de smiezen hoor ;) Maar waardeer dat je aan me dacht...
Verschil is echt wel groot (in afmeting) dus ik denk dat er hier ook een komt op Xt60 formaat.

Ga lekker door met testen en post je bevindingen!

Back