Graupner's 2,4Ghz HOTT systeem

En als je het basisscherm op je zender hebt (naam model, timers, trimbalken, enz) dan druk je op de linkerkant op het pijltje omhoog of naar beneden en dan kun je kiezen tussen de ontvanger en de gps.
Zet dan op gps en dan zou het gpsscherm moeten komen.
Daarna kan je tussen de verschillende gpsschermen bladeren door wederom links op de linker of rechterpijltje te drukken....
 
En als je het basisscherm op je zender hebt (naam model, timers, trimbalken, enz) dan druk je op de linkerkant op het pijltje omhoog of naar beneden en dan kun je kiezen tussen de ontvanger en de gps.
Zet dan op gps en dan zou het gpsscherm moeten komen.
Daarna kan je tussen de verschillende gpsschermen bladeren door wederom links op de linker of rechterpijltje te drukken....


ja klopt, heb ik net ontdekt , maar aale waardes zijn dus 0 ,= dus geen gegevens van de gps...
 
hi,

ok , nu heb ik wel iets , ik heb men ontvanger die bij de zenderset zat (gr-24) gebonden en nu werkt het wel .

dus oftewel heb ik de ontvanger waarmee ik het eerst probeerde(gr 12) niet van de correcte firmware versie voorzien oftewel is deze telemetry niet compatibel met deze ontvanger , eerst even met de gps proberen , zal straks de ontvanger proberen te up-daten

bedankt allemaal voor jullie reacties!

iemand van jullie bezig met fpv? kunnen de telemetry functies van de mx20 gebruikt worden als osd?
 
Je gps moet wel eerst een "lock" krijgen. Als je nu binnen in huis zit te experimenteren dan zal het inderdaad niet lukken;)

Je gps moet de satellieten natuurlijk zien en dat kan alleen buiten.

EDIT: Had je laatste bericht niet gezien, was toen net zelf aan 't typen.
Goed dat het gelukt is.......
 
de ontvanger waarmee ik het eerst probeerde(gr 12)

Bij de GR-12 moet je de sensor in kanaal 5 steken en in het telemetriemenu kanaal 5 op "sensor" zetten. Heb je dat gedaan? Af-fabriek is kanaal 5 gewoon een servokanaal.

-edit-
Je schrijft
de gps module zat op het juiste kanaal in de ontvanger "T"
Dat heeft de GR-12 ontvanger helemaal niet.......???

GR-12_HOTT_GRAUPNER.jpg
 
Bij de GR-12 moet je de sensor in kanaal 5 steken en in het telemetriemenu kanaal 5 op "sensor" zetten. Heb je dat gedaan? Af-fabriek is kanaal 5 gewoon een servokanaal.

-edit-
Je schrijft

Dat heeft de GR-12 ontvanger helemaal niet.......???

imgres

ahhh , ik heb het kanaal niet op sensor gezet , das dus de reden..., hij zat wel in kanaal 5.

hoe zet je kanaal 5 op sensor? heb even gekeken maar vond het niet onmiddelijk batterij is weeral leeg dus eerst opladen...gaat wel erg snel leeg bij deze zender blijkbaar

bedankt!
 
Ondertussen ben ik 'n paar keer gaan vliegen met m'n nieuwe MX20 HOTT.
Voorlopig ben ik er tevreden van maar toch heb ik ook al enkele mindere puntjes ontdekt:

-De zenderaccu gaat wel erg snel leeg. Had ze goed opgeladen maar na wat "spelen" met de zender en wat vliegtuigen ingeprogrammeerd en getest was ze al flink in spanning gezakt.
Waarschijnlijk zal de accu na enkele laad/ontlaadbeurten beter presteren maar toch....

-De telemetriegegevens die een HOTT ontvanger doorstuurt zijn voor een electro-vlieger totaal niet interessant. Voor een brandstof vlieger is het natuurlijk mooi dat hij de spanning van z'n ontvangeraccu in de gaten kan houden maar electrovliegers willen de spanning van hun aandrijfaccu weten en niet die van hun BEC. Tegen de tijd dat de BEC z'n spanning niet meer kan leveren is de aandrijfaccu allang stikleeg.
De ontvangertemperatuur heeft me nog nooit geinteresseerd en nu dus ook niet.
De ontvangstkwaliteit is misschien wel interessant om later op de PC eens te bekijken.

-De telemetriegegevens op het zenderschermpje zijn bijna niet af te lezen tijdens het vliegen omdat de draagriem in de weg zit.
Daarom heb ik de smartbox aangeschaft. Maar omdat die ook weer stroom trekt EN de zenderaccu zowiezo al snel leeg gaat, heb ik dan ook maar geinvesteerd in de zender Lipo van Graupner (http://www.graupner.de/de/products/ad5bb423-3174-4c1b-aad2-6920ad769c15/33000.1/product.aspx). Deze heeft 3.7V en een capaciteit van 6000mAh. Voel ik me toch geruster mee.

-Omdat ik als electrovlieger vooral geinteresseerd ben in de spanning van m'n aandrijfaccu's, heb ik me de "electric airmodule" aangeschaft.
Prachtig ding met ingebouwde GPS/VARIO en mogelijkheid tot meten van allerlei spanningen en stromen.
Alleen is het nogal een forse module en kan ik ze in de meeste van mijn modellen niet kwijt helaas....
Nu ben ik aan 't wachten op spanningsensors die ik zonder tussenkomst van modules rechtstreeks in een ontvanger kan pluggen.
Volgens mij moeten ze dit zijn: http://www.graupner.de/de/products/ad5bb423-3174-4c1b-aad2-6920ad769c15/33630/product.aspx
Wel pas leverbaar in November maar goed op tijd voor het volgende vliegseizoen.

Dat waren wat negatieve dingetjes maar voor de rest valt m'n HOTT-systeempje goed mee.
De losse GPS/VARIO module heb ik al wat kunnen testen en werkt prima.

Wat prijs/kwaliteit verhouding betreft, is HOTT volgens mij momenteel onklopbaar.
 
Laatst bewerkt:
Kijk dan ook eens bij SM Modellbau, die leveren onder andere de Unisens-E
SM heeft diverse losse modules. Wel duurder dan Graupner maar misschien precies wat je zoekt. In de HoTT-lounge is er ook veel over te lezen (wel even registreren anders kun je niet op het forum).
 
Bedankt! Heb net eens gekeken bij SM Modellbau en dat ziet er erg goed uit.

Vond die sensors eerst duur tov die van Graupner : € 65,90 voor de SM tegen € 12,70 voor de Graupner (alleen spanningssensor).

Maar toen pas zag ik dat de Unisens-E eigenlijk dezelfde (en meer) functies heeft als de electric airmodule van Graupner en ook nog eens veel kleiner is!

Misschien toch maar eens eentje bestellen en kijken wat dat geeft....
 
wat ik persoonlijk erg fijn vind aan de electric air module is dat je meer en 2 losse lipos ook volledig kunt uitlezen, maar vooral dat hij met draad is ipv een stekker direct op de pcb, waardoor er geen kracht op die soldering komt als je stekker eruit trekt;)
 
De electric airmodule is inderdaad degelijk gemaakt maar daardoor helaas ook te groot voor de meeste van mijn modellen.

Voor mij mocht het allemaal een beetje minder: 1 accu aansluiting en dan alleen totale spanning en niet alle celspanningen via balancerstekker.

Waarschijnlijk is die module ontworpen voor wedstrijdvliegers met vliegtuigen met spanwijdte vanaf 1,3m ofzo....

Voor mij is vanwege de afmetingen die Unisens-E interessanter en daarbij is die ook nog eens beterkoop dan de Graupner module.
 
Denk dat ik die unisens maar eens een kans geef...
Mooie kleine vervanger voor de electric ait module!

Zelfde prijs zowat...
Hopenlijk kan ik de alarmen nog wel kieskeurig instelllen... Want dat moet ik wel behouden!.
 
YES!
Das mooi.... Dan is hij zelfs goedkoper dan de electric air, en heeft ALLES wat ik er mee wil doen!

Edit, mijn duits is niet zo goed, maar waarom moet er nu een apart vrij kanaal bij gebruikt worden van de ontvanger ?
Want ik heb geen vrij kanaal over... Enkel mijn telemetrie kanaal...
 
www.mikrokopter.de

Gister de MX-16 gehaald en de handleiding vluchtig doorgenomen.
Maar ik mis de basis om de zender in te stellen voor het vliegen met een quadcopter?

Hoe stel ik bijvoorbeeld de gain in? Wat is beste uitslag van de throttle zodat hij hoovert bij midden van de throttle stick, enz, enz..

Nu heb ik deze site gevonden, kan ik deze settings als basis gebruiken of heeft iemand anders een betere? Of kan ik settings kopieren en inladen?

www.mikrokopter.de/

Alvast bedankt!
 
Psygho, volgens de handleiding (pagina 9) kan je dan op je zenderdisplay schakelen tussen "live", "minimum" en "maximum" waarden.

Waarschijnlijk is dat niet noodzakelijk dat je daarvoor een vrij kanaal gebruikt maar ik ga de handleiding toch maar effe verder uitpluizen....


Smario, helaas kan ik je daar niet mee helpen. Misschien kan je je vraag eens stellen in het "Multicopters" subforum.
 
Back
Top