Graupner's 2,4Ghz HOTT systeem

Wilde eigenlijk een MX12 HoTT kopen maar kon voor een leuk prijsje van een mede forumlid een MX20 Hott incl. 3 ontvangers overnemen. Dat kon ik dus niet laten lopen, net een firmware update gedaan en dat was zo gepiept.
Nu alle instellingen uitgaan pluizen, is wel wat anders dan mijn huidige
MX12 :D

Het is alleen jammer dat de MX20 geen schuiven meer heeft aan de zijkant van de kast.
Ik heb een mx20 zondag in de hand gehad en de kast was steviger dan de 12 deze voelt maar goedkoop aan.
Ik denk dat ze de schuiven hebben weggelaten daar ze de handzenders weer in een zender pull steken en dan kun je deze niet aan, maar als handzender zaten deze toch op een verdomd handige plaats

Ik heb daar zelf geen probleem mee maar iedereen is weer verschillend, gelukkig zijn er ook diverse verschillende zenders en kunnen we kiezen ;)

Ik heb daar zelf geen probleem mee maar iedereen is weer verschillend, gelukkig zijn er ook diverse verschillende zenders en kunnen we kiezen ;)

Kan wel zijn maar ik vlieg nu MX22 en zou toch graag zo een zender met schuiven terug willen hebben, dus zou ik volgens jouw maar over moeten stappen naar ander merk:confused::confused:
Ik vind het een tekortkoming van Graupner

@Vliegman ik wist niet wat voor zender je had :confused: maar als je het zo ziet dan begrijp ik je wel. Wordt nog even wachten voor je dus ...

Gisteren heb ik mijn Dogfighter van Multiplex helaas tegen het asfalt gesmakt van 40 meter hoogte.... Ik had een storing met mijn Assan module en ontvanger die ik op mijn oude Futaba FX 18 PLus gebruik. Dit was de eerste keer zenderstoring in 12 jaar en ik had het gevoel dat ik bij 35 Mhz had moeten blijven...

Maar goed, dat Assan niet werkt betekent niet dat ik niet moet overstappen op 2.4. ben een fan van Futaba maar nu ik heb het hele draadje doorgelezen en weet het nu zeker: het wordt geen futaba T8FG maar de Graupner HOTT. De prijs - kwaliteit verhouding lijkt me vele malen beter.

Nu vraag ik mij dus af of de MX20 of 16 moet kiezen. Je kan zeggen, het is maar 120 euro extra voor de 20 dus waarom niet - maar op die manier blijf je aan de gang. Ik wil namelijk ook nog 2 losse ontvangers, de GPS module en dat extra losse schermpje erbij. En dan loopt het toch in de papieren.

Ik vlieg nu veelal multiplex toestellen: Blizzard, Acromaster, Dogfighter. Ik wil een mooie thermiek zwever kopen van zo'n 250 cm spanwijdte en met meerdere klappen gaan werken.

Ook wil ik gaan multicopeteren in de toekomst en over alle (toekomstige) telemetrie mogelijkheden beschikken.

Wat zijn is nu de werkelijke extras die de MX20 me geven en die overtuigen dat ik deze moet kopen?

Ik heb al veel draadjes doorgelezen en weet dat er wat extra mix functies in zitten en je kan je landingsgestel langzaam laten inklappen. Maar verder lees ik vooral het argument dat je de MX20 moet nemen voor 'het geval dat' of om klaar te zijn voor de toekomst.

Maar ga ik die extra (mix)functies - wat deze dan ook zijn - echt missen?

Dank alvast,

Roger

Hallo Roger,

Maar ga ik die extra (mix)functies - wat deze dan ook zijn - echt missen?

Het is niet alleen de mixers maar ook de 2 extra kanalen. En of jij die gaat missen - dat kun jij alleen bepalen.
Als je een elektrozwever met rolroeren en flaps neemt heb je 2 rolroeren - 2 flaps - hoogte - richting - motor. Dat is 7 kanalen. Dan kun je er nog één ding bij nemen; een wiel, remkleppen, wat je maar kunt bedenken.

De vraag is of jij daar mee uit gaat komen. Ik weet dat ik het bij 8 kanalen hou - en daarom heb ik een MX-16.

Feit is dat het veel vervelender is als je een kanaal te kort komt dan dat je er 2 over hebt :-)

Bij mij net zo. Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit 10 kanalen nodigzal hebben; voor de Taborca kom ik voor het eerst aan 7. Eigenlijk waren de extra mixers al zinvol geweest voor mijn Sirion, die heeft maar 5 kanalen nodig maar om de flaps aan te sturen heb ik met de DX6i wat oneigenlijk programmeerwerk moeten verrichten.

Arjan, Bart,

Beide dank, zo had ik het nog niet bekeken. 8 kanalen is inderdaad meer dan genoeg. Ik denk niet dat ik meer ingewikkelde toestellen ga vliegen.

Dan investeer ik liever in de telemetrie toeters en bellen - heb verlekkerd zitten kijken naar je screenshots - wil ik ook!

Niet belangrijk meer voor RJA, Arjan en Bart, maar even om de puntjes op de i te zetten en ter informatie van anderen: de "20" in MX20 is wat verwarrend: het is geen 10- doch een 12-kanaal-set. Er wordt ook een ontvanger met 12 kanalen (GR-24) bijgeleverd die dus allemaal aan te sturen zijn met de MX20 zender. Voor mij was dit een van de redenen om over te stappen; mijn Futaba T10 bleek slechts 8 proportionele kanalen te hebben en 2 schakelkanalen en daarmee kwam ik bij enige modellen niet uit.

De vertraagde beweging op servo's is ook iets dat de Mx20 heeft, ik kan dit in de specs van de 16 niet vinden. Dit Heeft wel mijn voorkeur.

Arjan kan jij bevestigen of dit ook op de mx16 zit missxhien (in v4?)

Ik zou het niet weten, heb er nooit behoefte aan gehad en weet ook niet hoe het in het Duits of Engels heet - kan er dus zo gauw ook niks over vinden.
Als je de manual download kun je het misschien opzoeken?

Kon het even niet zo snel vinden of Hott die mogelijkheid biedt.
Lijkt niet dat de ontvanger zelf te programmeren is.

Okay, kwam dat niet zo snel tegen, lijkt mij dat ze dan ook wel hier of daar in te stellen zijn met vertraging ala Jeti.

EDIT: mhhh, net even de Smartbox manual bekeken maar kwam het door ook niet tegen.

Bij Verspaget zeggen ze 10 kanaals maar bij andere leveranciers 12.
Overigens best scherp geprijst. Voor 439,- kan je m bij alle grote modelbouwwinkels kopen. Stukken goedkoper dan mijn CG10 met minder mogelijkheden.
Maar... de CG10 ziet er wel mooier uit. De MX20 is wel een lelijk eendje hoor.;)

Hij is echt 12-kanaals, hoor. Dit is goed te zien bij het servoinstellingsmenupunt, waar voor alle 12 kanalen middenstand, eindpunten etc. in te stellen zijn. Bij de T10 gaat dit maar bij 8 kanalen.

Nog even een opmerking over ontvangers: gebruikers met telemetrieplannen moeten er rekening mee houden dat op de GR12 ontvanger geen aparte telemetrieaansluiting zit. Een vario of telemetriemodule moet worden aangesloten op kanaal 5 die dan niet meer beschikbaar is voor servoaansturing (ook niet met een V-kabel). De GR16 en GR24 ontvangers hebben wel een afzonderlijke telemetrieaansluiting.

Kan je de zneder mx16 of 20 hott, ook programeren dat hij een alarm af (telemetrie)geeft bij een bepaalde waarde, net zoals je bv met een dx8 kan doen van Spectrum ??? Voorkeur voor alarm bij lage accu spanning van mijn model...

Ik twijfel tussen de dx8 en mx16/20 hott

Back