Graupner's 2,4Ghz HOTT systeem

Twee telemetrie modules met behulp van één y-kabeltje aansluiten op één ingang gaat niet werken
Maar daar ging het ook niet over; het ging over 1 servo en 1 module.
Logisch ook; een servo haalt uit die 3 draadjes een plus, een min én een stuurpuls; de module verstuurt zijn meetwaarde over dat derde draadje. Er kan dus niet tegelijkertijd een signaal de ene kant op, en een ander signaal de andere kant op.
Maar wel jammer. Hopen dat ze nog eens een 6-kan. RX uitbrengen met óók zo'n extra telemetriepoort...

Inderdaad, de nieuwe zenders schieten als paddenstoelen uit de grond!
Zo ook de Weatronic BAT 60 / BAT 64 & MPX Profi TX

Beste Hott kenners,

Ik heb een MX-16 met GR-12 ontvanger met vario meter.
Dit werkt prima alleen ik krijg geen piep geluidjes bij dalen en stijgen.
Bij mijn MX-12 werkt dat wel. Ik kan mij alleen niet herinneren dat ik dit ingesteld heb.
Als ik in de gebruik aanwijzing van de vario meter kijk beginnen ze gelijk over de smart box maar die heb ik niet.
Kan ik het ook instellen zonder smart box en zo ja, hoe?
Alvast bedankt voor de hulp.

Jan

Moet zeker kunnen Jan, want ik hoor die piepjes ook zonder smartbox uit mijn MX-16!

Jan,
Een Smart Box heb je niet nodig.
Al ik je zender in mijn handen heb is het 2 minuten werk. Om te typen is bijna geen doen.
Heb je Skype? Ik stuur je een PB'tje met mijn Skypenaam, dan is het zo voor elkaar als jij je zender bij de hand hebt en je vario aan een ontvanger hebt zitten.

(Bart weet hoe goed dat werkt :-) )

Arjan,

Bedankt voor je hulp!! De techniek staat weer voor niets.
Het werkt nu via de oortjes.
Alleen jammer dat de zender zelf geen pieptoontjes geeft zoals bij mijn MX-12.
Zoals Arjan terecht opmerkte, misschien beter voor de omstanders
Als ik Bart zijn opmerking hoor piept hij bij hem wel. Of bedoel je de oortjes?

Jan

Ik heb het op mijn mx-20 ook zonder oortje. Het gekke is dat het niet met elk toestel werkt dus waar dat nou aan ligt?? Geen idee. (Komt niet uit m'n smartbox)

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit onderwerp is elders ook al eens ter sprake gekomen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet helemaal begrijp; als ik iets wil horen doe ik mijn oortje in. Al was het alleen al uit sociale overwegingen; ik vind niks zo irritant als de hele tijd naar iemand anders z'n vario luisteren.
Uit de gewone luidspreker kun je rudimentaire piepjes horen (waar ik niet op kan vliegen) maar geen spraak. Het nut ontgaat me dan ook volledig. Maar goed.

Als je per sé toch iedereen deelgenoot wilt maken kun je zo'n klein MP3-luisprekertje kopen bij de action wat je in de koptelefoon uitgang prikt. Met een beetje handigheid maak je er een verlengsnoertje aan en kun je het op de beugel monteren.

Ik heb nog nooit een oortje gebruikt... maar ik heb me wel voorgenomen dat, als er ooit iemand iets over zegt, ik het ga gebruiken.
Het speakertje is niet erg hard (als er een brandstofmotor wordt opgestart hoor ik het zowiezo even niet meer) dus ik denk dat het wel meevalt.
Overigens is de modulatie ongeveer overeenkomstig als bij mijn zeilvlieg-variometer; hoe meeer stijg, hoe hoger de toon. Ik kan er goed op centreren. De stem heb ik nog nooit gehoord (misschien dat ik die hoor als ik een oortje aansluit...) terwijl ik weet dat Arjan die destijds wel heeft ingesteld op mijn zender.

Dit onderwerp is elders ook al eens ter sprake gekomen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet helemaal begrijp; als ik iets wil horen doe ik mijn oortje in. Al was het alleen al uit sociale overwegingen; ik vind niks zo irritant als de hele tijd naar iemand anders z'n vario luisteren.
Uit de gewone luidspreker kun je rudimentaire piepjes horen (waar ik niet op kan vliegen) maar geen spraak. Het nut ontgaat me dan ook volledig. Maar goed.

Als je per sé toch iedereen deelgenoot wilt maken kun je zo'n klein MP3-luisprekertje kopen bij de action wat je in de koptelefoon uitgang prikt. Met een beetje handigheid maak je er een verlengsnoertje aan en kun je het op de beugel monteren.

Waar wil je nu precies heen met dit verhaal?
Ik meen mijn vraag duidelijk geformuleerd te hebben, nl:

Het enige wat ik zei is dat het met piepjes kan, maar dat dit niet in alle gevallen werkt.
Ik vroeg me dan ook af hoe dat zou kunnen? Als iemand hier een verklaring voor heeft, kunnen anderen die dit wel willen er wat aan hebben.

Nb. Ik vlieg ook met een oortje, omdat ik dit veel beter vind werken (en anderen niet stoor).

Het enige wat ik zei is dat het met piepjes kan, maar dat dit niet in alle gevallen werkt.
Zo heb ik het ook begrepen :-) Ik snap alleen persoonlijk niet zo waarom men dat (in het algemeen, niet jij - ik weet dat jij ook een oortje gebruikt) zou willen......je mist dan gewoon heel veel. Mijn reactie was ook niet aan jou persoonlijk gericht.

... maar ik heb me wel voorgenomen dat, als er ooit iemand iets over zegt, ik het ga gebruiken.
Ik heb er ook nog nooit wat over gezegd, ik ben geen zeurkous. Maar ik weet wel dat ik het irritant vind steeds te moeten luisteren naar iemand anders z'n vario.

Het speakertje is niet erg hard (als er een brandstofmotor wordt opgestart hoor ik het zowiezo even niet meer)
Het grote voordeel van een oortje is dat je alles ook hoort als er een brandstofmotor wordt gestart :-)

De stem heb ik nog nooit gehoord (misschien dat ik die hoor als ik een oortje aansluit...) terwijl ik weet dat Arjan die destijds wel heeft ingesteld op mijn zender.
Precies.....je mist dus de helft.

Helder, nu alleen nog opzoek naar het waarom het soms niet werkt :)
(Kan handig zijn als je alleen staat en geen oortje hebt meegenomen bijv.)

Tja, misschien ga ik het toch maar eens met een oortje proberen. Om die andere helft te horen.

Graupner mini-ontvangers

Help?

Updaten van GR12-S lukt niet.

Zie foto's.

Gebruik de laatste Firmware Upgrade grStudio 4.0
De micro swloader is ook geïnstalleerd.

full

full

full

Iemand al hier ervaring mee?

Mvg. Bernard