Graupner's 2,4Ghz HOTT systeem

Beste mensen,

Heeft er al iemand ervaring met de GR-12 +3xG+3A Vario ontvanger? Ik heb hem zins een week, de Vario werkt perfect, maar het instellen van de 3G geeft toch wel problemen, vooral het instellen van de mixen.

Nog ter informatie: Als men deze ontvanger bindt, houd hem zover mogelijk van de zender af, anders zal de telemetry gaan opspelen.

Verder zul je geen groen led meer zien oplichten, daar heeft Graupner op bezuinigd

Groetjes Laycos

Laatst bewerkt:
Ik heb ook een vraag: bij het inbouwen van mijn GR16 ontvanger in mijn Solius heb ik eigenlijk te weinig plek voor de relatief lange antennes. Daarbij rees bij mij de vraag of de hele lengte van beide draadjes fungeert als antenne, of alleen (een gedeelte van) de uiteinden. Weet iemand dit?
Als alleen de uiteinden fungeren als antenne worden de inbouw mogelijkheden namelijk een stuk ruimer, wanneer je als uitgangspunt aanhoudt dat beide antennes in een hoek van 90 graden t.o.v. elkaar moeten staan.

Ja, alleen de uitenden (iets dunner) doen er toe. Als je die met een stukje tape onder een hoek van 90 graden op elkaar plakt, kan je de hele zooi zo in de romp proppen... dan is het volgens mij altijd goed!

Ja, alleen de uitenden (iets dunner) doen er toe. Als je die met een stukje tape onder een hoek van 90 graden op elkaar plakt, kan je de hele zooi zo in de romp proppen... dan is het volgens mij altijd goed!

Nou, daar zijn de meningen (en ervaringen!) over verdeeld.

De antennes liggen beter niet paralel en/of dicht bij electrische draden, stalen staafjes en koolstof buizen. En al helemaal niet in een koolstof buis of koolstof romp.

Ik propte ze vroeger ook zonder veel nadenken in een (houten) romp, bovenop een hoopje servo draden en vlakbij de accu. Maar de ontvangst was vervolgens allerbelabberst. Beter is om ruim afstand te houden tot dit soort zaken.

Het beste blijft om beide uiteinden buiten de romp te plaatsen en dan onder een hoek van 45 graden ten opzichte van de romp en dus 90 graden tov elkaar.

De beide antennes moeten overigens een hoek vormen van 90 graden om de kans zo groot mogenlijk te maken dat er altijd ten minste 1 ontvanger antenne is die niet paralel staat aan de zender antenne. Dan is de ontvangst namelijk optimaal.

Succes

De antennes liggen beter niet paralel en/of dicht bij electrische draden, stalen staafjes en koolstof buizen. En al helemaal niet in een koolstof buis of koolstof romp.

De vraag ging over een Solius (schuim). Niet altijd alles proberen beter te weten hè...
In mijn Taborca is er zowiezo geen plaats om me zorgen te maken hoe de antennedraden zitten, dus vind ik het een prima oplossing om ze onder 90 graden op mekaar te tapen. In mijn Epsilon (veel carbon) steken ze naar buiten.

Overigens: de 6 kan. ontvangers hebben maar één antennedraad. Zouden ze vinden dat het risico van parallelle (TX/RX) antennes bij een zeskanaals toestel er niet zo toe doet??

Bedankt allen voor jullie reacties. Het scheelt dat slechts de uiteinden van 3,5 cm lang als antenne fungeren. De draden zelf zijn in totaal denk ik zo'n 15 cm en om dat allemaal buiten de romp te laten steken vind ik nogal slordig :rolleyes:

Ik denk dat ik er nu voor kies om ze slechts 3,5 cm uit te laten steken, door het ventilatiegat in de romp onder de vleugel. Als ze korter buiten de romp steken wordt ook de kans kleiner dat ze naar achteren waaien en parallel aan elkaar komen te liggen ipv onder een hoek van 90 graden.
(Beetje off topic; maar als iemand nog een idee heeft hoe dit te voorkomen hoor ik het graag).

Waarom 6-kanaals ontvangers slechts één antenne hebben, heb ik ook nooit begrepen... :confused:

Ga nou niet aan de antennes zitten pielen, gewoon op lengte laten.
Tenzij je straks graag je kist de grond in boort :hammer:

Je kan een gaatje in de romp maken, het stukje dat je buiten de romp wil hebben vast tapen en klaar, de rest laat je binnen.

Als je met de lengte gaat rotzooien is het m.i. vragen om problemen.
Zie hier een technisch verhaal over impedantie enz. (Engels)

Het is niet zonder reden dat die draden altijd een specifieke lengte hebben.

Waar lees jij dan dat hij ze in wil korten....? Hij heeft het over meer of minder naar buiten laten steken.
Overigens is de lengte van het eerste deel niet belangrijk (=coaxkabel). Die kun je in diverse lengtes krijgen. Wat ze wel allemaal hetzelfde hebben is de lengte van het laatste stukje en daar moet je niks aan veranderen.
De antennes zitten met een soort drukknoopje vast op de printplaat, vervangen is heel eenvoudig. Mocht je dat ooit willen of nodig hebben. Losse antennes kun je bij conrad bestellen, zijn dezelfde als van Futaba.

Beetje off topic; maar als iemand nog een idee heeft hoe dit te voorkomen hoor ik het graag

Beetje off topic antwoord.....

Er zijn speciale doorvoer stukjes voor bv DEZE
Daar gaat de antenne dan in. Maar dit is natuurlijk eenvoudig zelf te maken met een stukje buitenmantel van een stuurkabel.

Er zijn speciale doorvoer stukjes voor bv DEZE
Zo'n setje had ik aanvankelijk op mijn Epsilon zitten. Tot ik een keer per ongeluk van binnenuit de antennedraad er uit trok... dan ben je geweldig aan het pielen om die er weer in te krijgen! Dus nou steken gewoon de twee draadjes naar buiten, aan de buitenkant een piepklein stukje tape er op om te voorkomen dat ze naar binnen worden getrokken... ziet er iets minder profi uit maar werkt volgens mij even goed. (En ik ga er altijd van uit dat alles wat je op 5 meter afstand niet meer ziet niet erg is).
En nogmaals, ze hoeven alleen maar naar buiten als je een carbon romp hebt, of een romp met veel carbon er in (meer dan een baar strengen).

Laatst bewerkt:
We hebben het hier eerder gehad over het feit dat de zeskanaals ontvanger geen aparte ingang heeft voor de telemetrie, wat jammer is want ik heb nu een paar toestellen waar een 8kan. ontvanger in moet alléén maar omdat ik er graag een variometer in heb...

Zou het mogelijk zijn om via een Y-kabeltje the best of two worlds te krijgen? Heeft ooit iemand dat geprobeerd??

nee, dat gaat niet. Je moet kanaal 5 op de ontvanger immers programmeren als servo of als sensor. Een y-kabeltje helpt daar niks bij. Behalve als je er 2 servo's of 2 telemetriemodules op aan wilt sluiten.

2

Twee telemetrie modules met behulp van één y-kabeltje aansluiten op één ingang gaat niet werken :confused:... Twee servo's wel...

:proost:

Back