Hallo,
Vraagje over dit merk van laders: ik ben aan het kijken voor een lader en een Graupner Ultramat 18 is wel een kanshebber. Redenen zijn dat het goeie kwaliteit lijkt + weinig extra nodig.
Nu heb ik over dat laatste een vraag: de enige chargers die ik heb waren bijgeleverd bij mijn heli's (blade mcx2 en blade nano qx), dus ik heb enkel die chargers van dichtbij gezien. Beide zijn maar geschikt om één 1-cell lipo te laden. Bij de ene zou ik eigenlijk ook nog een AC-adapter moeten hebben, en de andere is USB.
Tamelijk omslachtig allemaal en ik zou het liefst van al iets hebben waar ik meerdere lipo's tegelijk in kan steken. Minimum 4, meer mag ook.
Momenteel heb ik dus 2 heli's, die toevallig allebei exact hetzelfde type batterij gebruiken. Ik ben wel van plan om binnenkort (= morgen of zo) nog eentje te bestellen, eentje waar ik meer buiten mee kan vliegen. Die zal dan wel een grotere batterij hebben. Die batterij (of accu eigenlijk) wil ik dan ook wel met dezelfde charger kunnen laden. Ik vermoed dat ik een Blade mCP X BL zal kopen, en die gebruikt 2S lipo's. Maar het kan ook een andere zijn, en misschien koop ik later nog grotere.
Soit, ik ben nogal zeker dat die Ultramat 18 ruim de capaciteit heeft om die 2S lipo's te laden. Wat ik niet weet: hoe zit dat met het fysiek aanluiten van die dingen? Hebben alle soorten lipo's dezelfde aansluitingen? Is dat met andere woorden hetzelfde voor 1S, 2S, 3S, ...? Ik heb enkel nog maar een 1S gezien dus ik heb geen flauw idee of dat dezelfde connecties zijn of niet.
Dus samengevat: als ik een Ultramat 18 zou kopen, kan ik daar dan zonder problemen of extra adapters te kopen meerdere 1S-lipo's op aansluiten? En zo ja, hoeveel? Wat met 2S-lipo's? 3S? ...