graupner ultramat 14 plus

Is het normaal dat een accu van 8,4 geladen wordt met 10,10 V?
rabygypy.jpg

Het is toch niet het 6? cellen pack op de foto?

Nominale spanning van een NiMH cel is 1,2volt. Spanning van een volle cel vers van de lader is 1,5volt. Bij 7 cellen zal spanning oplopen tot 10,5volt.

'Verplicht' leesvoer voor NiMH gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.

• Modelbouw FAQ's - MBF
    -> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
    -> De Nikkel-Metaalhydride accu
    en ook
    -> Delta Peak laden/snelladen van NiCd en NiMH
    maar delta-peak niet gebruiken bij zender/ontvanger, gewoon risicoloos langzaam laden met 0,1C, uitschakelen van beveiligingsdiode is niet nodig, rvs
  • PK-Racing - akku laden info

ugy2yzy3.jpg

Ik heb een traxxas accu 7 cel 3000ma
Ik snap dat charge op 3.0A moet maar discharge heb ik geen idee van. En wat is de minimale spanning 1,2volt?

Wat zegt de handleiding over die melding?
En krijg je de melding voor of na het aansluiten van de LiPo's? Voor of na aansluiten van balancerkabel?

Op de foto zie ik dat je lipo alleen met de balanceer-aansluiting met de lader is verbonden. Die rode en zwarte draad moeten ook worden verbonden met de lader.

Inderdaad. De lader laadt via de laadaansluiting en balanceert via de balanceeraansluiting. Als je dus ook nog even de voedingskabel van de LiPo verbindt met de laadaansluiting van de lader doet-ie het wel.

mijn 14+ geeft ook elke keer contact break aan en nu ook bij 7,6v charge end terwijl het een 2s lipo is die dus 8,4v pas vol is? lader kapot of doe ik wat verkeerd?

ik heb verschillende laadkabels geprobeerd en hij doet het niet altijd ,maar laatst wel vaak en nu dus ook aangeven da de lipo vol is terwijl dat niet kan.

Dat weet ik wel zeker...je geeft de lader de opdracht de cellen tot 3,7V op te laden. En dan zijn ze (bijna) leeg. Die waarde moet je op 4,2V laten staan. Of, als je je accu's voor "storage" op wilt laden op 3,8V, dat kan ook.

Ok en bij storage hoeveel A moet ik de lader dan zetten? De helft van 4500 aangezien store het best op 50% is?

2

Laatst bewerkt door een moderator:
Back