Geen bouwkit meer wel retro kit plaats je foto

Beste Bas
Terechte opmerking ,brushless is geen garantie voor een beter motor/prop rendement.
Echter door het gebruik van 'moderne' motor/esc/servo's en lipo, alsook het verplaatsen van de deze componenten heeft dit met behoud van de correcte CG en zonder toevoegen van ballastlood een flinke gewichtsbesparing opgeleverd alsook (misschien overbodig) wat extra vermogen.
Dit geeft het toestel in zijn geheel toch ook een rendementsverbetering zou ik denken.
Static trust en stroom meting waren bevredigend ( kan me wel de exacte waardes niet meer herinneren), doch de maiden zal uitwijzen of mijn redenering enigszins steek houdt.
'The proof of the pudding is in the eating'

Hier en daar een paar druppels maar als nog een prima retro vliegdag.

Ook de kleine gele rakker voorheen Hornet genaamd, maar nu als mijn retro variant Yellow genaamd, weer gevlogen.
De Yellow staat voor de liefhebber in het RCME blad van December.

406659901_313651624966270_4974647503018077821_n.jpg

Uiteraard ook weer bezig aan een volgend retro model.

406804125_1422693755262646_7852324727346461919_n.jpg

een dikke maand geleden kreeg ik een berchtje van een collega bouwer..
"Wouter, wil je een vleugel, geen romp. De tekeningen zijn er wel bij."

Euh ja graag... Daar toegekomen was het een vleugel van ongeveer 160cm. Die er al bij al nog redelijk uitzag.

Thuis het plan een bestudeerd en bleek dat het wel zou meevallen om een romp te bouwen. Ergens in mijn schuif lag ook nog een geschikte motor en 3 standaard servo's had ik ook nog wel liggen.

na een rondje google vond ik een op website een artikel in het frans. De datum erbij die erbij staat is 1988 Ik was toen 10 jaar dus dat valt voor mij in de categorie retro :)
website: https://mach34.fr/bibliotheque/biblio_avion.php
artikel https://mach34.fr/construction/Article_Satanas_Diabolo/Article_Satanas.pdf

De vleugel werd waar nodig opgelapt met tape zodat we eens konden vliegen.
En hij vliegt, heel goed zelfs :)

diabolo1.jpg

diabolo2.jpg

diabolo3.jpg

Gaaf toestelletje Ton!
Wil je de setup met ons delen?

Als je van de Lanzet van de foto op de achtergrond nog eens een retrokitje maakt.....:yes::kwijl:

Dank je Nico, voor de maiden zit er een 2212 1400kv op en dat wilde ik er ook op hebben.
Moet nog even stroom meten, maar voor nu even een 8x4.5 prop opgezet.
Maar omdat de motor erg licht is zit er nu ook een 3S 2200ma accu in waardoor het zwaartepunt mooi uitkomt.
Regelaar 30A en dat is meer dan voldoende.
De gedachte was eigenlijk een 2212 motor met 3S 1000ma accu, maar dan moet de staart toch wat lichter worden.
Eerst maar de maiden dan kijken wat ik nog ga/wil aanpassen.

Grappig dat je de Lanzet heb gezien want kijk hier dan wat er ligt te wachten op wat folie.
En eeeeh niet doorvertellen maar hoeveel wil je er hebben.:D

462559826_1786273302187258_2532127412079670542_n.jpg

Jeugdsentiment, ik heb er vroeger twee gehad, met een Webra .20 speed, ging leuk snel.
Clubgenoten vlogen ze met 6.5cc Webra speed, leuk om op te gooien, met zo'n gillende motor naast je oor.....:eek:
In ieder geval één......
Maak je de kap ook zelf?

Back