Ik vlieg nu sinds kort met Rapicon heli fuel 10%LS (Low Smoke). Mijn lowspeed needle moest ik aardig wat terug draaien om het stationair te krijgen.Ik dacht dat het aan de brandstof lag.Het was de motor die ik terug moest draaien dus.Dus veel zuiniger met10%LS en 18% smering.Ik vloog altijd met Helimix C5% van Quartel maar dan zat aan het eind je vliegtuig/heli goed onder.Ook was mijn throttle respons erg lastig, het liep er redelijk op.Ze zeiden bij Quartel wel erbij dat je niks anders kon vliegen als je met C5 je motor laat inlopen en vliegen.Ik dacht dus na het eringooien van de Rapicon dat hij wel eens gelijk kon hebben na een uur te klooien.Niks is minder waar.Het is gewoon zuinigere brandstof dus terugdraaien die naald totdat hij goed stationair loopt.Met mijn vliegtuig en rapicon Air-fuel 10%LS was ik meer dan een uur bezig en begreep het gewoon niet:2gunfire:.Je gelooft het ook niet dat hij zover terug gedraaid moet worden todat hij start en dan ben je weer blij en verrast.Met de heli binnen 10 minuten klaar na deze handeling

Misschien dat er meer mensen zijn met deze bevindingen.
In de plaats van de nieuwe brandstof niet te gebruiken en met het oude verder te gaan.
Groeten Rob
Tsja, da's altijd een heikele discussie.
De brandstof van Quartel komt gewoon bij Jonker (Tornado) vandaan, en dat is naar mijn ervaring niet echt de allerbeste brandstof, maar wat jij er mee beschrijft is wat tegenstrijdig:
Normaal gesproken moet je met toenemende Nitro percentage het mengsel juist wat vetter zetten, dus wat jij beschrijft kan ik niet anders verklaren dan dat die Rapicon een heel andere (waarschijnlijk véél dunnere) olie gebruikt, ook al omdat het de toevoeging "low smoke" heeft en je zegt dat je toestellen niet meer onder de vette bagger zitten.
Het is meestal wel zo dat de kleine OS-jes met 5% Nitro niet echt lekker lopen en met 10% wat beter uit de voeten kunnen.
Hangt er een beetje vanaf, want ik vloog mijn Shuttle ook met 5% eigen mengsel en dat gaf wel wat problemen zoals kritisch afstellen en tamelijk heet lopen, maar destijds had ik daar ook nog niet zoveel verstand van.... :???: (en mijn destijdse peut-dealer ook niet, helaas). Maar ik heb er toch zeker 4 jaar redelijk probleemloos mee gevlogen voordat ie total loss ging.
Je heli zal waarschijnlijk niet zuiniger lopen nu, want het is nu eenmaal simpelweg zo dat brandstof van 10% per liter minder energie bevat dan brandstof van 5%, dus er MOET meer brandstof in om hetzelfde vermogen te halen. Maar dat moet je testen aan de hand van hoe lang je op een tankje kan vliegen.
Hoewel de bewering dat waar de motor op ingelopen is de enige brandstof is waar je op kan vliegen, gewoon domme onzin is, is het wel zo dat motortjes soms heel vervelend reageren op een andere brandstof (tot en met snel kapot gaan), maar dat kun je voorkomen door de motor heel vet af te stellen en minstens een uurtje of twee te laten "wennen".... (alleen doet bijna niemand dat omdat dat zo saai is....).
Naar mijn ervaring, kún je problemen krijgen als je overstapt van brandstof met wonderolie naar brandstof met volsyntheet, andersom niet of minder. Dat merk je pas na een aantal uur (tot wel een half seizoen), en dan ben je te laat....
Groet, Bert