Gebruikt gekocht en Te heet geweest ?

Totaal 600 liter voor al mn heli's...

Als je dat allemaal met Coolpower verstookt, heb je een brandstofrekening van minimaal 3600 Euro per jaar....

Dat geef ik net zo'n beetje aan de hobby in totaal uit....

Da's mij wat te gortig, ik geloof dat mijn wederhelft nu al niet wil weten wat het kost...;)

Groet, Bert
 
Was ik maar aan het vliegen... :(

Op dit moment lig ik voor de kust van Engeland (Teesport) achter het anker te hobbelen, wachtend tot de steiger vrij is zodat wij onze 4000 Ton Benzeen weer kunnen uitpompen.
Beetje bezig met papierwerk, een Th. Olie pomp overhalen, Overdracht aan het schrijven (mag over een paar dagen naar huis :banana: )


Groet, Bert

He Bert, dit klinkt mij bekent in de oren. Het zal toch niet zo zijn dat ik af en toe bij je aan boord kom om het e.e.a. te controleren (in Rotterdam) ??? Ik hang vrijdag weer de hele dag voor de Maasmond !!

PS, zoveel brandstof?? dan ben ik echt een kleine jongen :wink:

Grt G.
 
Dat hangt er vanaf wat jij doet om brood op de plank te krijgen, haha, maar als ik het zo hoor dan is het havendienst, waterpolitie of douane....

Zou best kunnen dat je wel eens op een van onze bootjes geweest bent, maar om eerlijk te zijn krijgen wij niet zo heel veel "bezoek" (staan niet echt op de targetlist voor port-state of andere zwarte lijsten, voor zover ik weet).
Toevallig is Rotterdam wel onze volgende haven zodra we hier gelost hebben (en dat kan heel goed ETA komende Vrijdag in de loop van de dag zijn), dus wie weet, maar het gaat me wat te ver om nu havendienst of douane of wie dan ook, "uit te nodigen"....:D

Hoop dat je me dat niet kwalijk neemt;).

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
ik heb er nog een aantal liggen en ook nog een nieuwe.
bij mij brak ook de koppeling af na twee keer gas geven.
dom want ik wist dit al van te voren maar ik was weer ff te snel.
en mijn twee dochtertjes van 2 en 3 hielden mij even van de juiste zaken af...
Maar bij al mijn heli`s en dat zijn er inmiddels al ongeveer 20 merk ik dat de motor vast zit
of niet wil lopen,dan is het volgende aan de hand, oude brandstof dus pak ik een losse tank met nieuwe nitro .dan gebeurd het dat meestal de zuigerveer vast zit, maar de 32 is er ook zonder veer en vaak is het hoofd krukaslager erg vuil en verroest.
dus die even vervangen ;
en dan nog de carb. goeg reiniggen het liefst met de ultra soon.
daarna lopen ze allemaal als een zonnetje....
het is maar een tip!!
O ook zag ik bij mijn (91) motoren dat ze eerder al een aanloper hebben gehad.
en ik test ze met een kleine electrische fan op de cil. gericht...
 
Brandstof

Even een vraagje wat hier een klein beetje mee te maken heeft;

Op welke brandstof kan zon motortje het beste lopen?

Ik heb hier nog 16% merlin staan, kan dit ook?

Ik vlieg nu sinds kort met Rapicon heli fuel 10%LS (Low Smoke). Mijn lowspeed needle moest ik aardig wat terug draaien om het stationair te krijgen.Ik dacht dat het aan de brandstof lag.Het was de motor die ik terug moest draaien dus.Dus veel zuiniger met10%LS en 18% smering.Ik vloog altijd met Helimix C5% van Quartel maar dan zat aan het eind je vliegtuig/heli goed onder.Ook was mijn throttle respons erg lastig, het liep er redelijk op.Ze zeiden bij Quartel wel erbij dat je niks anders kon vliegen als je met C5 je motor laat inlopen en vliegen.Ik dacht dus na het eringooien van de Rapicon dat hij wel eens gelijk kon hebben na een uur te klooien.Niks is minder waar.Het is gewoon zuinigere brandstof dus terugdraaien die naald totdat hij goed stationair loopt.Met mijn vliegtuig en rapicon Air-fuel 10%LS was ik meer dan een uur bezig en begreep het gewoon niet:2gunfire:.Je gelooft het ook niet dat hij zover terug gedraaid moet worden todat hij start en dan ben je weer blij en verrast.Met de heli binnen 10 minuten klaar na deze handeling:p
Misschien dat er meer mensen zijn met deze bevindingen.
In de plaats van de nieuwe brandstof niet te gebruiken en met het oude verder te gaan.

Groeten Rob
 
Ik vlieg nu sinds kort met Rapicon heli fuel 10%LS (Low Smoke). Mijn lowspeed needle moest ik aardig wat terug draaien om het stationair te krijgen.Ik dacht dat het aan de brandstof lag.Het was de motor die ik terug moest draaien dus.Dus veel zuiniger met10%LS en 18% smering.Ik vloog altijd met Helimix C5% van Quartel maar dan zat aan het eind je vliegtuig/heli goed onder.Ook was mijn throttle respons erg lastig, het liep er redelijk op.Ze zeiden bij Quartel wel erbij dat je niks anders kon vliegen als je met C5 je motor laat inlopen en vliegen.Ik dacht dus na het eringooien van de Rapicon dat hij wel eens gelijk kon hebben na een uur te klooien.Niks is minder waar.Het is gewoon zuinigere brandstof dus terugdraaien die naald totdat hij goed stationair loopt.Met mijn vliegtuig en rapicon Air-fuel 10%LS was ik meer dan een uur bezig en begreep het gewoon niet:2gunfire:.Je gelooft het ook niet dat hij zover terug gedraaid moet worden todat hij start en dan ben je weer blij en verrast.Met de heli binnen 10 minuten klaar na deze handeling:p
Misschien dat er meer mensen zijn met deze bevindingen.
In de plaats van de nieuwe brandstof niet te gebruiken en met het oude verder te gaan.

Groeten Rob

Tsja, da's altijd een heikele discussie.

De brandstof van Quartel komt gewoon bij Jonker (Tornado) vandaan, en dat is naar mijn ervaring niet echt de allerbeste brandstof, maar wat jij er mee beschrijft is wat tegenstrijdig:

Normaal gesproken moet je met toenemende Nitro percentage het mengsel juist wat vetter zetten, dus wat jij beschrijft kan ik niet anders verklaren dan dat die Rapicon een heel andere (waarschijnlijk véél dunnere) olie gebruikt, ook al omdat het de toevoeging "low smoke" heeft en je zegt dat je toestellen niet meer onder de vette bagger zitten.

Het is meestal wel zo dat de kleine OS-jes met 5% Nitro niet echt lekker lopen en met 10% wat beter uit de voeten kunnen.
Hangt er een beetje vanaf, want ik vloog mijn Shuttle ook met 5% eigen mengsel en dat gaf wel wat problemen zoals kritisch afstellen en tamelijk heet lopen, maar destijds had ik daar ook nog niet zoveel verstand van.... :???: (en mijn destijdse peut-dealer ook niet, helaas). Maar ik heb er toch zeker 4 jaar redelijk probleemloos mee gevlogen voordat ie total loss ging.

Je heli zal waarschijnlijk niet zuiniger lopen nu, want het is nu eenmaal simpelweg zo dat brandstof van 10% per liter minder energie bevat dan brandstof van 5%, dus er MOET meer brandstof in om hetzelfde vermogen te halen. Maar dat moet je testen aan de hand van hoe lang je op een tankje kan vliegen.

Hoewel de bewering dat waar de motor op ingelopen is de enige brandstof is waar je op kan vliegen, gewoon domme onzin is, is het wel zo dat motortjes soms heel vervelend reageren op een andere brandstof (tot en met snel kapot gaan), maar dat kun je voorkomen door de motor heel vet af te stellen en minstens een uurtje of twee te laten "wennen".... (alleen doet bijna niemand dat omdat dat zo saai is....).
Naar mijn ervaring, kún je problemen krijgen als je overstapt van brandstof met wonderolie naar brandstof met volsyntheet, andersom niet of minder. Dat merk je pas na een aantal uur (tot wel een half seizoen), en dan ben je te laat....

Groet, Bert
 
Heeft de heli misschien altijd al veel te rijk gestaan?

Ik heb bij mij die openbaring ook wel eens gehad..
heli starte goed, liep goed, normaal vermogen, alleen rookte als een stoomboot en de tank was snel leeg (6,5 minuut en dan had ik een bodem en headertank over)

Op een gegeven moment een halve draai op de hoofdnaald naar binnen, moest ik de stationair instelling veranderen (hij ging hoger in de toeren lopen) maar het gevolg was best grappig

heli start nog steeds geweldig, rookt nu normaal en geeft veel meer vermogen..
en ik haal nu met gemak 9 minuten op een tank, dan heb ik nog een bodem en header tank over
Alleen op fabrieksinstelling start hij niet eens, veels te rijk..
 
Tsja, da's altijd een heikele discussie.

De brandstof van Quartel komt gewoon bij Jonker (Tornado) vandaan, en dat is naar mijn ervaring niet echt de allerbeste brandstof, maar wat jij er mee beschrijft is wat tegenstrijdig:

Normaal gesproken moet je met toenemende Nitro percentage het mengsel juist wat vetter zetten, dus wat jij beschrijft kan ik niet anders verklaren dan dat die Rapicon een heel andere (waarschijnlijk véél dunnere) olie gebruikt, ook al omdat het de toevoeging "low smoke" heeft en je zegt dat je toestellen niet meer onder de vette bagger zitten.

Het is meestal wel zo dat de kleine OS-jes met 5% Nitro niet echt lekker lopen en met 10% wat beter uit de voeten kunnen.
Hangt er een beetje vanaf, want ik vloog mijn Shuttle ook met 5% eigen mengsel en dat gaf wel wat problemen zoals kritisch afstellen en tamelijk heet lopen, maar destijds had ik daar ook nog niet zoveel verstand van.... :???: (en mijn destijdse peut-dealer ook niet, helaas). Maar ik heb er toch zeker 4 jaar redelijk probleemloos mee gevlogen voordat ie total loss ging.

Je heli zal waarschijnlijk niet zuiniger lopen nu, want het is nu eenmaal simpelweg zo dat brandstof van 10% per liter minder energie bevat dan brandstof van 5%, dus er MOET meer brandstof in om hetzelfde vermogen te halen. Maar dat moet je testen aan de hand van hoe lang je op een tankje kan vliegen.

Hoewel de bewering dat waar de motor op ingelopen is de enige brandstof is waar je op kan vliegen, gewoon domme onzin is, is het wel zo dat motortjes soms heel vervelend reageren op een andere brandstof (tot en met snel kapot gaan), maar dat kun je voorkomen door de motor heel vet af te stellen en minstens een uurtje of twee te laten "wennen".... (alleen doet bijna niemand dat omdat dat zo saai is....).
Naar mijn ervaring, kún je problemen krijgen als je overstapt van brandstof met wonderolie naar brandstof met volsyntheet, andersom niet of minder. Dat merk je pas na een aantal uur (tot wel een half seizoen), en dan ben je te laat....

Groet, Bert


Hoi Bert,

Dus wat je zegt van wonderolie naar synthetisch kan dus nog een verrassing worden. Tenzij ik hem rijk genoeg zet.Was die heli-C5 van Quartel nou wonderolie?

Bij rapicon zeggen ze:

10 redenen voor het gebruik van Rapicon:

  • volsynthetische olie voor de hoogste toerentallen.
  • geen koolstofafzetting of andere verbrandingsresten.
  • hoogwaardige toevoegingen ( corrosiebescherming en anti-schuim ).
  • vermindert slijtage en beschermt tegen oxydatie bij de hoge temperaturen.
  • optimale smering zelfs bij de hoogste temperaturen.
  • door een betere verbranding zijn de uitlaatgassen minder slecht voor het milieu.
  • voorkomt het zgn pingelen van een motor.
  • motortemperatuur is lager.
  • beter oppakken van de motor van stationair naar volgas.
  • geeft meer vermogen.
Kan het niet gewoon zo zijn dat er eens een juiste brandstof op de markt is gekomen? Of is het puur voor de verkoop.Ik heb een temperatuurgun en vroeg mij af hoeveel graden deze moet aangeven bij normaal vliegen(90) en maximaal vermogen(180)?? 4 seconde je vinger op de carter moet kunnen geloof ik.Heeft de temperatuur in de gaten houden effect op de levensduur van je motortje of komt het gewoon door de brandstof dat hij stuk gaat omdat hij te heet wordt.Dus wat ik wil zeggen is : de temperatuur kan ineens extreem oplopen tijdens de vlucht terwijl je dat op de grond niet in de gaten hebt?Zal het toch met rijk afstellen te maken hebben om eronderuit te komen.

Groeten Rob
 
Heeft de heli misschien altijd al veel te rijk gestaan?

Ik heb bij mij die openbaring ook wel eens gehad..
heli starte goed, liep goed, normaal vermogen, alleen rookte als een stoomboot en de tank was snel leeg (6,5 minuut en dan had ik een bodem en headertank over)

Op een gegeven moment een halve draai op de hoofdnaald naar binnen, moest ik de stationair instelling veranderen (hij ging hoger in de toeren lopen) maar het gevolg was best grappig

heli start nog steeds geweldig, rookt nu normaal en geeft veel meer vermogen..
en ik haal nu met gemak 9 minuten op een tank, dan heb ik nog een bodem en header tank over
Alleen op fabrieksinstelling start hij niet eens, veels te rijk..

Ik begrijp het soms ook niet meer met die afstellingen.Als je te rijk staat verbruik je meer.Als je te arm staat minder.Als je van brandstof veranderd en je low speed needle gaat terug zou je toch denken dat je zuiniger gaat vliegen.De motor draaid nog dezelfde toeren of lijkt dat maar zo en ondertussen perst hij er toch meer doorheen omdat het dunner is.Om zijn vermogen te halen.Wat Bert heeft gezegd.
Ik hoop op wat beter weer en dat ziet er voorlopig naar uit.Ik ga de rapicon -air en heli eens goed testen met mijn vliegtuig en heli.En de timer gaat aan tot de tank leeg is en de header nog vol.

Groeten Rob
 
Ik ben benieuwd naar de uitkomst van je test Rob.

Ook ik loop altijd te klooien met de brandstof. Eigenlijk gebruikt ik één merk maar twee varianten, (5% en 30%) in 3 verschillende merken motoren.

Ik stel ze altijd maar af op het gevoel en gehoor.

Laat hier even weten wat jouw bevindingen zijn.

Grt Guus.
 
Warmte schijnt niet perse de bottleneck te zijn.
ik heb mn os handleiding eens een keer helemaal gelezen, ze hebben het niet 1 keer over warmte of iets wat daarbij in de buurt komt.

ze hebben het daar continu over gehoor, rookontwikkeling en vermogen.
maar daarmee kun je alleen een motor afstellen als je al enige finesse hebt met het afstellen...
Dus pakt men de warmte erbij als indicator (is het ook wel enigszins)

Maar je moet niet vergeten dat een motor het heetst wordt onder vollast.
wil je voelen, moet je hem eerst neerzetten (wat even 2 tellen duurt, omdat hij immers eerst even rustig neergezet moet worden)
Door de geforceerde koeling is de ergste warmte dan al weer uit het blok..
De backplate is dan nog de beste plaats om te voelen, maar het ergste voel je eigenlijk niet..

De ene brandstof kan de motor wat warmer laten lopen dan de ander
Een te krappe kleine naald kan een perfecte afstelling op de hoofdnaald volledig scheef schoppen (je hooverd voor je land, te krappe kleine naald = warmte)

Geweldig spul die nitromotortjes, maar je moet eigenlijk even bij iemand langs die alle ins en outs weet om je te leren hoe zo'n ding afgesteld word..
(moet ik ook nog eens doen :oops:, al loopt hij voor mij nu niet verkeerd)
 
Back
Top